Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:18

Ninx schreef:
Nu trek je een foutieve conclusie.... en dat doen er velen.
Men laat het gewenste plaatje zien: DAT levert prijzen op.
Wat de route daar naartoe is, op welke wijze er getraind wordt, dat staat ter discussie.

Kleine chinese meisjes worden ook dubbelgevouwen om goud binnen te halen en zijn vroeg versleten. Zij halen ook goud binnen, dus zullen ze wel iets goed doen in jouw redenatie?

Topsport sloopt lijven..... Maar volwassenen maken een bewuste keuze daarvoor.
Kinderen en dieren hebben geen keuze en worden gedwongen tot handelingen die pijnlijk, en op den duur schadelijk kunnen zijn.
Ik heb daar ethisch gezien nogal wat moeite mee....

wel nu ; een Salinero die op 18 jarige leeftijd nog een olympische medaille aan zijn bescheiden collectie weet toe te voegen en een Bonfire die op 30 jarige leeftijd nog altijd staat te genieten van zijn pensioen. Lijkt er op dat Anky best zuinig is op haar paarden, niet dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:18

Urielle schreef:
Fry schreef:
Ik snap niet dat Anky en al die andere ruiters zich de top mogen noemen.
Rollkur/Hyperflexion/LDR is ontzettend SLECHT voor een paard. Maar ach wie kan het schelen, als het paard maar in de krul loopt he!
Ik walg ervan. BAH

Dat is nog nergens wetenschappelijk aangetoond bij mijn weten. Dat je het lichaam kapot maakt door het out of the blue te doen, ja, maar goed, als ik nu in de spagaat gedrukt wordt scheuren ook al mijn spieren af ;)

Laten we eens wetenschappelijk onderzoeken of 20 kg druk met piekmomenten tot 50-70 kilogram aan een ijzeren staaf op de lagen van het paard pijnprikkels uitlokt in de thalamus van het paard.
Ben hartstikke benieuwd naar de uitkomst.
:+

Sorry, dat is even flauw doen op een saaie maandagmiddag. Vergeef het me. :o

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:19

Gini schreef:
De basis is gekend hoor, de filmpjes zijn bekeken. Ik vind het voornamelijk mooipraterij. Eerst een manier verzinnen waarbij het paard mooi loopt en dan er een theorie rond verzinnen die aannemelijk is. En dan nog, je maakt mij niet wijs dat iedere ruiter die al op de kiek gezet is al touwtrekkend met zijn paard een ingewijde is die de methode volledig onder de knie heeft en ieder moment weet wat die doet. Zelfs onder die ruiters zijn er die gewoon aan na-aperij doen.

Dat is ongeveer al 10 keer gezegd in dit topic. Er zijn leken en er zijn geoefende ruiters die weten hoelang, wat en hoe. En het zijn de leken die er een negatieve draai aan geven door in het openbaar dit soort taferelen te laten zien. Wie de leken zijn en wie de geoefende ruiters, daar spreek ik me niet over uit. Zou het niet weten want ik woon niet op de stal van Anky, Charlotte en Carl, Adelinde,....

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:19

Urielle schreef:
Fry schreef:
Er zijm genoeg filmpjes waarbij je duidelijk ziet wat er kapot word gemaakt. Ik vind dat je pas kan rijden, als je zonder rollkur en zonder dat trekken en plukken je paard alles kan laten doen, DAN behoor je tot de top

Van die geweldige youtube en facebookcompilaties als waar we het nu over hebben?
Als je nou eens met een echt wetenschappelijk onderzoek komt, met een representatieve groep paarden en ruiters die groot genoeg is om echt een conclusie te kunnen trekken. Niet iets a la 'mijn baby staat in de box, valt om, heeft een bult op zijn hoofd > conclusie: staan is slecht voor een mens' :+

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... D-zWZP6fpA

veel leesplezier :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:20

Heleennn schreef:
Gini schreef:
De basis is gekend hoor, de filmpjes zijn bekeken. Ik vind het voornamelijk mooipraterij. Eerst een manier verzinnen waarbij het paard mooi loopt en dan er een theorie rond verzinnen die aannemelijk is. En dan nog, je maakt mij niet wijs dat iedere ruiter die al op de kiek gezet is al touwtrekkend met zijn paard een ingewijde is die de methode volledig onder de knie heeft en ieder moment weet wat die doet. Zelfs onder die ruiters zijn er die gewoon aan na-aperij doen.

Dat is ongeveer al 10 keer gezegd in dit topic. Er zijn leken en er zijn geoefende ruiters die weten hoelang, wat en hoe. En het zijn de leken die er een negatieve draai aan geven door in het openbaar dit soort taferelen te laten zien. Wie de leken zijn en wie de geoefende ruiters, daar spreek ik me niet over uit. Zou het niet weten want ik woon niet op de stal van Anky, Charlotte en Carl, Adelinde,....

De geoefende ruiters zijn geen goden. Ook zij kunnen wel eens mis zijn. Maar goed, dit blijft idd een eeuwige discussie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:21

Ninx schreef:
Kleine chinese meisjes worden ook dubbelgevouwen om goud binnen te halen en zijn vroeg versleten. Zij halen ook goud binnen, dus zullen ze wel iets goed doen in jouw redenatie?

Als zij na die start op hun 58e pas stoppen met de topsport op het hoogste niveau en daarna nog gezond verder leven tot hun 90e, ja, dan doen ze idd wel iets goeds.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:21

Urielle schreef:
janderegelaa schreef:
Nee, ze trainen LDR omdat de lange rugspier dan gerekt wordt.

Doe geen moeite, als een dergelijke basis al niet bekend is, waarom dan nog discussiëren. Oeh en ah roepen bij een fotocollage is makkelijker dan je ergens in verdiepen, makkelijker dan een onderbouwde discussie voeren en het afbranden van andere ruiters is makkelijker dan zelf op dat niveau komen.

Ben je nou serieus? Denk je nu werkelijk dat niemand moeite doet om kennis te vergaren?
Trek je die conclusie uit het feit dat mensen deze foto's wanstaltig vinden?

Je kunt je afvragen over welk niveau we het hier eigenlijk hebben...
Er is veel veranderd in de sport, en niet ten goede....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:22

Fry schreef:
Ja dus? Het is en blijft een jurysport. De een vind het goed de ander niet.
En de jury kijkt naar het resultaat, niet de training beetje oneerlijk he ;)

Ah oke, toevallig zit er meer dan 1 jury om de proeven te beoordelen (GP niveau), dus dat je afhankelijk bent van '1 iemand' is niet zo. Toch zitten de juryleden qua beoordeling (als het goed is) vaak dicht bij elkaar... Zijn ze het toch eens...

Maar jij vindt dus dat we thuis geheime camera's op moeten hangen en dat mee moeten nemen in de beoordeling :+ (Als ze 'het' weten zullen ze thuis ook niet 'dergelijke dierenmishandeling' voor een camera gaan doen).

Urielle: Ik geloof dat er al onderzoek naar gedaan is en dat er bij bepaalde mate van rollkur wel stress ondervinding is van het paard enz (daar zijn nieuwe regels FEI op gebaseerd?) alleen een steward moet het in de gaten houden, tja en wanneer is er een punt van dit is teveel... Als je het echt goed wil doen zou je elk paard een metertje om moeten hangen....

Ninx: Topsport sloopt inderdaad lichamen, topsporters gaan verder waar 'normale' mensen stoppen (bij pijn dus). Alleen vind ik het nog altijd mooi dat salinero, bonfire op hoge leeftijd nog dergelijke prestaties neer hebben gezet en bonfire nu nog steeds helemaal rad (en inmiddels 30?) in de wei loopt. Bovendien Oncarlos (T. Lips) was in Londen ook al 18, maar liep de cross van zijn leven ;).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:22

Ik vind het wel erg dat de mensen die dit ook nogeens goed proberen te praten het verschil tussen rollkur en LDR niet weten. Als op deze foto's LDR te zien is, ben ik sinterklaas.

Urielle: Je ractie over waarom je het niet goed vind geeft aan dat je denkt dat een paard je soms in de mailing neemt.
Dat is wel lekker makkelijk, want als het paard dan iets niet kan en daardoor niet wil ligt het nooit aan jezelf. Maar de dingen bij je paard zoeken wat bij jezelf wegkomt... dan wordt je nooit een goede ruiter. Hoe hoog je ook rijdt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:25

Jongens toch... Wat kunnen sommige mensen toch woorden uit de mond halen die niet eens gezegd zijn. Ik zeg nergens dat geoefende ruiters goden zijn, ik zeg enkel dat zij weten hoelang, hoe en wat. Anders zouden het geen geoefende ruiters zijn. En dan hangt het er nog vanaf wie je een geoefende ruiter vindt en wie niet. Ik persoonlijk vind dat een geoefende ruiter tijdens de training en omgang én aan het welzijn van het paard denkt, én weet waar hij mee bezig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:25

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Als zij na die start op hun 58e pas stoppen met de topsport op het hoogste niveau en daarna nog gezond verder leven tot hun 90e, ja, dan doen ze idd wel iets goeds.

Nu praat jij weer over iets waar je duidelijk niets van weet. Wanneer ze jonge vrouwen zijn, kunnen ze soms nauwelijks lopen. Er is ook geen sporterspensioen, of iets voor hun oude dag voorziening.... het stichten van een gezin kunnen ze wel vergeten.
Deze meisjes zijn rond hun 16/18e allang weer vervangen voor andere exemplaren.

Iedereen weet dat topsport slopend is. Dat zal iedere topsporter ook beamen. je gaat niet direct dood, maar de slijtage is, en soms uitermate pijnlijk.
Maar daar kiest men voor: de overwinning smaakt zoet genoeg om de pijn te verdragen.

Een dier of een kind KAN niet kiezen. Ik wordt soms een beetje misselijk van die competitiedrang van mensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:26

Ninx schreef:
Ben je nou serieus? Denk je nu werkelijk dat niemand moeite doet om kennis te vergaren?

Jij misschien wel, maar lees de eerste pagina's maar eens door. Men weet niet eens de theorie waarom er überhaupt door trainers gekozen wordt voor rollkur. Janderegelaa is de eerste die dat kort benoemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:28

Ninx schreef:
Nu praat jij weer over iets waar je duidelijk niets van weet. Wanneer ze jonge vrouwen zijn, kunnen ze soms nauwelijks lopen. Er is ook geen sporterspensioen, of iets voor hun oude dag voorziening.... het stichten van een gezin kunnen ze wel vergeten.
Deze meisjes zijn rond hun 16/18e allang weer vervangen voor andere exemplaren.

Iedereen weet dat topsport slopend is. Dat zal iedere topsporter ook beamen. je gaat niet direct dood, maar de slijtage is, en soms uitermate pijnlijk.
Maar daar kiest men voor: de overwinning smaakt zoet genoeg om de pijn te verdragen.

Een dier of een kind KAN niet kiezen. Ik wordt soms een beetje misselijk van die competitiedrang van mensen.

He, wat fijn dat jij zelf de conclusie dus al trekt dat chinese turnsters en dressuurpaarden geen vergelijking zijn, want de paarden stoppen wel pas op relatief hoge leeftijd met topsport :)*
Want uiteraard weet ik de achtergrond van de turnsters WEL, maar het is handiger om mensen zelf een conclusie te laten trekken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:29

Ashley5760 schreef:
Ninx: Topsport sloopt inderdaad lichamen, topsporters gaan verder waar 'normale' mensen stoppen (bij pijn dus). Alleen vind ik het nog altijd mooi dat salinero, bonfire op hoge leeftijd nog dergelijke prestaties neer hebben gezet en bonfire nu nog steeds helemaal rad (en inmiddels 30?) in de wei loopt. Bovendien Oncarlos (T. Lips) was in Londen ook al 18, maar liep de cross van zijn leven ;).

Dat is mooi.... we weten niet hoe die dieren zich voelen, of ze dagelijks pijn hebben of niet.
Ik kan er moeilijk iets zinnigs over zeggen, dus dat doe ik ook niet. Voor hetzelfde geld zijn deze dieren kipfit en hebben ze geen centje pijn.
Maar ik denk dat je op je benen staat te tollen wanneer je de aantallen 'versleten/ kapotte' paarden ziet op het paardenkerkhof van de topsport. Paarden die uiteindelijk niet de fysieke 'makings' hebben van een top-sportpaard en eindigen in een snackvariant.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:30

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Jij misschien wel, maar lees de eerste pagina's maar eens door. Men weet niet eens de theorie waarom er überhaupt door trainers gekozen wordt voor rollkur. Janderegelaa is de eerste die dat kort benoemd.

Grappig om iemand anders af te katten op de theorie niet weten maar het dan zelf ook niet weten.
De theorie is dat rollkur verboden is door de fei op het losrijterrein. Debtheorie is ook dat rollkur en LDR niet gelijk zijn.

Dat toen de rollkur verboden werd door sommigen hun rollkur maar opeens LDR werd genoemd maakt het dat nog niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:31

Urielle schreef:
He, wat fijn dat jij zelf de conclusie dus al trekt dat chinese turnsters en dressuurpaarden geen vergelijking zijn, want de paarden stoppen wel pas op relatief hoge leeftijd met topsport :)*

De paarden die in de kijker lopen en blijven lopen.

De enorme hopen paarden die we nooit meer terug zien is een ander lot beschoren. Dat zijn de paarden die fysiek niet bestand zijn tegen hetgeen we op deze foto's zien.
Hadden deze paarden meer tijd gekregen, dan hadden we ze wellicht nog tot hun 40ste kunnen zien.
Het is niet voor niets dat de leeftijdsverwachting van de gemiddelde KWPN'er uitermate beroerd is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:32

Air schreef:
Urielle: Je ractie over waarom je het niet goed vind geeft aan dat je denkt dat een paard je soms in de mailing neemt.
Dat is wel lekker makkelijk, want als het paard dan iets niet kan en daardoor niet wil ligt het nooit aan jezelf. Maar de dingen bij je paard zoeken wat bij jezelf wegkomt... dan wordt je nooit een goede ruiter. Hoe hoog je ook rijdt.

In de maling nemen is een groot woord. Een paard kiest de makkelijkste weg, dat is beter gezegd. Dus als hij heeft ondervonden dat jij toch niet doorpakt als hij gaat lanterfanten, waarom je dan nog inspannen?
Die GP paarden kennen hun werk echt wel hoor, daar is echt geen sprake meer van 'niet kunnen'.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:33

Heleennn schreef:
Jongens toch... Wat kunnen sommige mensen toch woorden uit de mond halen die niet eens gezegd zijn. Ik zeg nergens dat geoefende ruiters goden zijn, ik zeg enkel dat zij weten hoelang, hoe en wat. Anders zouden het geen geoefende ruiters zijn. En dan hangt het er nog vanaf wie je een geoefende ruiter vindt en wie niet. Ik persoonlijk vind dat een geoefende ruiter tijdens de training en omgang én aan het welzijn van het paard denkt, én weet waar hij mee bezig is.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk dat juist topsporters sneller de grenzen overschrijden, want zij moeten presteren. Zij moeten op korte tijd hun paarden klaar hebben.
En dat bedoelde ik met de goden. De uitspraak 'Geoefende ruiters weten wat ze doen, dus het zal wel goed zijn' klopt gewoon niet. Misschien dat ze de gave hebben om het paard niet kapot te rijden, maar of het daarom aangenaam is voor het paard? Dat is nog maar de vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:34

Ashley5760 schreef:
Fry schreef:
Ik snap niet dat Anky en al die andere ruiters zich de top mogen noemen.
Rollkur/Hyperflexion/LDR is ontzettend SLECHT voor een paard. Maar ach wie kan het schelen, als het paard maar in de krul loopt he!
Ik walg ervan. BAH

3 keer olympisch goud, op 2 verschillende paarden... Zal ze toch wel iets goed doen :+

Je vergeet nog iets... op paarden die "het" tot op hoge leeftijd allemaal nog bleven doen en nu van hun welverdiende pensioen genieten :D :D :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:35

Ninx schreef:
De paarden die in de kijker lopen en blijven lopen.

De enorme hopen paarden die we nooit meer terug zien is een ander lot beschoren. Dat zijn de paarden die fysiek niet bestand zijn tegen hetgeen we op deze foto's zien.
Hadden deze paarden meer tijd gekregen, dan hadden we ze wellicht nog tot hun 40ste kunnen zien.
Het is niet voor niets dat de leeftijdsverwachting van de gemiddelde KWPN'er uitermate beroerd is.

Ja, want de klassiek getrainde paarden lopen wel nog op hun 30e de ring in wou je zeggen :+
De leeftijdsverwachting van de gemiddelde KWPN wordt afgemeten aan verzekeringscijfers, oudere paarden worden uit de verzekering gegooid en in een ouder paard ga je ook geen hoge verzekeringspremies meer steken. Dus het is vrij logisch dat die cijfers laag liggen, het gaat nl. alleen om jonge paarden.

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:36

Ik zeg niet dat anky niks om haar paarden geeft. en dat ze er niet zuinig op is. natuurlijk is ze daar zuinig mee daarmee verdient ze haar brood + de rest.
Die topruiters zullen het denk ik ook wel weten tot hoe ver ze kunnen gaan (denk ik)
Maar ik heb meer moeiten met die mensen die het na willen doen. Die deze foto`s en alles zien van anky die zo haar paard traint voor de spieren en alles. En dan het na willen doen omdat ze denken een kans te maken bij de olympische spelen. en zomaar wat gaan trekken en doen. om het paard maar ook in die positie te brengen (want anky doet dit ook en rijd zo hoog) nou ben ik niet iemand die tussen de grand-prix wil rijden dus heb ik deze methode niet nodig. en al zou ik het wel willen dan niet op die manier.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:36

Ik zeg dat een geoefende ruiter ook denkt aan het welzijn van het paard terwijl hij denkt aan de juiste trainingsmethode. Dat deze ruiter dan niet tot de gp komt, tja... so be it? Of er geoefende ruiters zijn op het niveau van Anky of Charlotte zou ik niet weten, want weer: ik woon niet bij hen op stal ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:38

Ninx schreef:
Ashley5760 schreef:

Dat is mooi.... we weten niet hoe die dieren zich voelen, of ze dagelijks pijn hebben of niet.
Ik kan er moeilijk iets zinnigs over zeggen, dus dat doe ik ook niet. Voor hetzelfde geld zijn deze dieren kipfit en hebben ze geen centje pijn.
Maar ik denk dat je op je benen staat te tollen wanneer je de aantallen 'versleten/ kapotte' paarden ziet op het paardenkerkhof van de topsport. Paarden die uiteindelijk niet de fysieke 'makings' hebben van een top-sportpaard en eindigen in een snackvariant.

Wat alleen maar zorgt voor versterking van een ras? Inmiddels zijn we het stadium leuke grasmaaier al lang voorbij (alhoewel sommige mensen er weer naar terug dreigen te gaan ;)).
Dat de paarden die met 18 topsport beoefenen zich topfit voelen durf ik wel aardig te zeggen. Als je ziet wat deze dieren aan begeleiding/onderzoek/check's krijgen ;).
En dat de (snel)versleten/niet voldoende correcte paarden salami worden vind ik persoonlijk wel een goede zaak.... Er is veel te lang gefokt met alles wat 4 benen had, en daar dragen we nu de consequenties van. (5jarige met artrose en dat soort fratsen, en dan heb ik het over een recreatiepaard).
Maargoed dat is beetje off topic :+

Er zijn grenzen, maar LDR is in mijn ogen geen 'slecht' iets (en dit wordt vaak als hetzelfde gezien als rollkur).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:38

Urielle schreef:
Air schreef:

In de maling nemen is een groot woord. Een paard kiest de makkelijkste weg, dat is beter gezegd. Dus als hij heeft ondervonden dat jij toch niet doorpakt als hij gaat lanterfanten, waarom je dan nog inspannen?
Die GP paarden kennen hun werk echt wel hoor, daar is echt geen sprake meer van 'niet kunnen'.

Prima, jij vind paarden robots blijkbaar, die iedere dag hetzelfde kunnen presteren als de dag daarvoor. En als dat niet kan zijn ze aan het lanterfanten. Jij als ruiter doet niks verkeerd en de training aan passen aan hoe het paard die dag is, dat is onmogelijk en belachelijk want het paard kan het wel.

Dacht ik toch even dat paarden dieren waren met spieren die ook niet iedere dag hetzelfde aanvoelen... gek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:39

Air schreef:
Grappig om iemand anders af te katten op de theorie niet weten maar het dan zelf ook niet weten.
De theorie is dat rollkur verboden is door de fei op het losrijterrein. Debtheorie is ook dat rollkur en LDR niet gelijk zijn.

Dat toen de rollkur verboden werd door sommigen hun rollkur maar opeens LDR werd genoemd maakt het dat nog niet.

Ik snap je laatste zin niet, die is grammaticaal niet correct of de zin is onvolledig.
Rollkur is extremer doorstellen dan LDR, een pot nat dus. Een kunststukje met woorden van de FEI om alle betrokkenen gelukkig te houden.