Gisteren kreeg ik ook een mooi antwoord op mijn brief aan de RvB omtrent een vraag over het fokken.
Zoals de RvB zelf schrijft is dat zij in overleg gaan met de RV's omtrent het feit welke afwijkingen frequent voorkomen binnen specifieke rassen, om vervolgens gezondheidsonderzoeken vast te stellen om op de stamboom te vermelden of de desbetreffende hond is gefokt volgens de normen of niet.
Mijn vraag daarop was wanneer de RV nog steeds niet erkend dat er nog een bepaalde afwijking frequent voorkomt en deze niet opgenomen wordt als gezondheidsonderzoek, in hoeverre je dan als fokker aansprakelijk bent als je een hond fokt die deze afwijking ontwikkeld, ondanks dat je als fokker zijnde niet verplicht bent om op die afwijking te testen en deze ook niet genoemd staat in het RV koopcontract?
En daarbij vroeg ik in hoeverre een koopcontract van de RV nog een meerwaarde heeft.
Krijg ik als antwoord terug....
Wij kunnen alleen de regels van het KR (kynologisch reglement) handhaven. Deze regels staan los van nationale wetgeving
De desbetreffende afwijking werd afgedaan, dat dat mijn eigen verantwoordelijkheid is als ik met een hond fok die deze afwijking heeft.
Het blijkt wel dat ze totaal geen verstand van zaken hebben en al helemaal niet de gezondheid van rashonden waarborgen, want de afwijking waar ik het over heb, openbaart zich pas tussen het 5e en 14e levensjaar
Hoeveel nakomelingen lopen er dan al rond? Hoeveel nesten heeft die teef dan al gehad, voordat dit gebrek zich openbaart?
En toen nog het antwoord op de vraag over het koopcontract;
Een koopcontract kan een bijdrage leveren omdat u hierbij de mogelijkheid heeft om de koper op de hoogte te brengen van uw inspanningen om een zo gezond mogelijke hond te fokken, waarbij direct ook aangegeven kan worden dat u geen garanties kunt geven.
Dat is knap.....inspanningen laten zien dat je een zo gezond mogelijke hond hebt proberen te fokken, terwijl een frequent voorkomende afwijking totaal niet erkend wordt in het koopcontract van de RV en de RvB die het ook niet wil aangeven.
Zoals de RvB laat weten is dat zij dus letterlijk schijt hebben aan de nationale wetgeving en zij hun eigen regels erop na houden, wat ze al jaren doen
Een non-profit organisatie die voor het welzijn en gezondheid staat van (ras)honden? Ik veeg letterlijk m'n kont af met deze instantie en mogen ze van mij het hele RvB opdoeken.
Zet mensen neer die wel begaan zijn met de (ras)honden en de problematiek binnen de rassen erkennen. Pas de regels aan omtrent de gezondheidsonderzoeken en pas als de ouderhonden voldoen aan de normen, een stamboom afgeven.
Niets of niemand staat boven de wet, dus ook de RvB niet.
Het wordt tijd dat de regering de RvB terug fluit en deze regels op gaat leggen en niet alleen de fokkers aansprakelijk willen stellen, want die hebben nog steeds te maken met de RvB die de stambomen uitgeeft en blijft uitgeven aan rasfukkers!