Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:44

En net als je denkt dat mensen het toch beginnen te snappen heb je er weer zo'n eentje die het zielig vind en met oplossingen komt waar Australië natuurlijk nog absoluut niet over nagedacht heeft...

Serieus, hoe wil je castreren in een gebied waar je niet eens bij kan komen...
En de toeristen merken helemaal niks van die karkassen hoor, want in die outback komt geen mens...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:44

Wanneer is een dier inheems te noemen? Iedere diersoort is ooit van ergens gekomen. Hoe lang moet een dier ergens verblijven voordat het inheems is?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:46

Inheemse dieren, vind ik dieren die van oorsprong voorkomen in dat land/gebied...
Een paard is meegenomen naar Australië toe, het heeft er nooit van oorsprong geleefd.

Goof

Gini schreef:
Wanneer is een dier inheems te noemen? Iedere diersoort is ooit van ergens gekomen. Hoe lang moet een dier ergens verblijven voordat het inheems is?

Inheems:
Niet door de mens geïmporteerd. Afkomstig uit de eigen streek.

Brumbies zijn dus niet inheems en gaan dat ook niet worden.

gerlindie

ik noem een dier inheems als het niet door de mens is uitgezet. Het paard is dat wel, maar bijvoorbeeld de kangoeroe, koala of dingo niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:33

Dus een IJslander is ook geen inheemse diersoort van IJsland?
Zij zijn door de Vikingen in de 9de eeuw meegenomen naar IJsland, een land waar oorspronkelijk geen paarden voorkwamen.

Ook de dingo is dan geen inheems Australisch dier. Ook meegebracht door de mens 5000 jaar geleden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:37

Volgens de definitie van inheems dus niet nee.
Er zit alleen nogal een groot verschil tussen invoeren in de 9e eeuw en invoeren in de 19e eeuw.....
Australie heeft pas ruim 200 jaar kolonieën, dat betekent daarmee ook dat er nog maar 200 jaar paarden zijn.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:38

Amalarab schreef:
het domme van deze situatie is dat de Australiërs geen echt beleid hebben ter preventie.
dit komt elke 10/20 jaar weer terug. domme mensen, arme paarden :(:)

snap ook nooit waarom we wel gasbuizen kunnen aanleggen van Rusland naar de rest van Europa (zelfs door zee!)
en geen waterbuizen van het natte noorden naar het droge zuiden van Australië :+

Omdat de gasbuizen geld opbrengen en de paarden alleen maar geld kosten? Cru gezegd, maar daar komt het wel op neer natuurlijk...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:39

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:43

Idd, 200 jaar. Dus brumby'tjes, hou het nog een vijftal eeuwen vol en dan zijn jullie ook inheems.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:44

Gini schreef:
Dus een IJslander is ook geen inheemse diersoort van IJsland?
Zij zijn door de Vikingen in de 9de eeuw meegenomen naar IJsland, een land waar oorspronkelijk geen paarden voorkwamen.

Ook de dingo is dan geen inheems Australisch dier. Ook meegebracht door de mens 5000 jaar geleden.

Over die introductie van de Dingo 5000 jaar geleden zijn wetenschappers het niet eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dingo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:45

Gini schreef:
Idd, 200 jaar. Dus brumby'tjes, hou het nog een vijftal eeuwen vol en dan zijn jullie ook inheems.

Telt dat voor de dromedarissen, ezels, konijnen, en andere door de mens ingevoerde dieren in Australie dan ook?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:47

Ja, ik weet niet. Ik was diegene die de vraag stelde. ;) Wanneer is een diersoort inheems? Als we echt de strikte betekenis van het woord nemen, dan zijn heel weinig dieren inheems, over heel de wereld. Ofwel zijn ze door de mens meegebracht ofwel trokken diersoorten zelf naar een ander gebied omwille van verschillende redenen. Het is de mens die nationale grenzen trekt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:49

Gaat het daar om? :+
Paarden zijn er zat op de hele wereld, die 10.000 merkt niemand, of jawel, de boeren die net iets minder problemen hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:51

Nee, maar dat is voor veel mensen de reden die het doodschieten rechtvaardigt. "Ze zijn toch niet inheems."
Voor nu zal het nodig zijn, de situatie is geëscaleerd. Daarom pleit ik voor een goed natuurbeleid. Dan moeten zulke drastische maatregelen niet genomen worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:52

xSlvna schreef:
Paarden zijn er zat op de hele wereld, die 10.000 merkt niemand, of jawel, de boeren die net iets minder problemen hebben.

Je weet toch dat die redenatie het begin is van verschillende uitgestorven diersoorten? :D Niet dat ik het paard de eerste twintig jaar zie uitsterven, maar dat is juist de crux van een goed natuurbeleid, lange termijn denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:53

Gini schreef:
Ja, ik weet niet. Ik was diegene die de vraag stelde. ;) Wanneer is een diersoort inheems? Als we echt de strikte betekenis van het woord nemen, dan zijn heel weinig dieren inheems, over heel de wereld. Ofwel zijn ze door de mens meegebracht ofwel trokken diersoorten zelf naar een ander gebied omwille van verschillende redenen. Het is de mens die nationale grenzen trekt.

Als dieren ergens kunnen komen door migratie, dan kun je idd spreken van inheems. Maar Australie is al zo lang geografisch geisoleerd geweest van de rest van de wereld dat dieren die daar voorkomen uniek zijn. En als er dieren in worden gevoerd, denk ik dat je wel degelijk als grens een tijdsbestek af kunt en moet spreken bij de beoordeling of dit inheems is of niet. En waar leg je die grens? Zelf zeg ik dat 200 jaar te kort is om over inheemse dieren te spreken. Een konijn, een fazant, hert en ander door de mens uitgezet wild hoort niet in Australie. Paarden ook niet. Over de dingo kun je dan nog discussieren, maar als er verhalen gaan dat Aboriginals al in het Pleistoceen dingo's hielden is dat toch een flinke tijd....

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:53

Gini schreef:

Dan zijn ze dus wel inheems, aangezien de mens er niets mee te maken heeft en ze ZELF naar een andere plek getrokken zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:54

Ja, maar om dat goed natuurbeleid te kunnen 'maken' moet eerst dit overschot weg. 'Even opruimen' om het zo maar te zeggen, en wat schoon is schoon houden.
Van mij mogen ze best 10.000 van de hoeveel waren het, 400.000, doodschieten, ramzalig, valt nu toch niks anders meer aan te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:55

xSlvna schreef:

Er zijn over de 400.000 Brumby's in Austalie. Die 10.000 die ze nu willen afschieten leven in de woestijn, daar heeft geen boer last van ze. Wel de inheemse flora en fauna. En de paarden zelf die een nare dood dreigen te sterven. Dan is afschieten het meest humane wat ze kunnen doen. En die 10.000 paarden zijn een druppel op een gloeiende plaat: zal echt niet tot uitsterven van de Brumby leiden. Door gebrek aan natuurlijke vijanden groeit de populatie ieder jaar met 20%!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:56

tess_84 schreef:
Gini schreef:

Dan zijn ze dus wel inheems, aangezien de mens er niets mee te maken heeft en ze ZELF naar een andere plek getrokken zijn.

Dan moeten ze er eerst wel komen. Hoe zijn de paarden in Australie gekomen? Echt niet dat ze aan zijn komen zwemmen....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:59

Cassidy schreef:
tess_84 schreef:

Dan moeten ze er eerst wel komen. Hoe zijn de paarden in Australie gekomen? Echt niet dat ze aan zijn komen zwemmen....

Tess bedoelt hier dieren in het algemeen mee, juist geen brumby's dus omdat die dus door de mens zijn meegebracht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:59

xSlvna schreef:
Ja, maar om dat goed natuurbeleid te kunnen 'maken' moet eerst dit overschot weg. 'Even opruimen' om het zo maar te zeggen, en wat schoon is schoon houden.
Van mij mogen ze best 10.000 van de hoeveel waren het, 400.000, doodschieten, ramzalig, valt nu toch niks anders meer aan te doen.

Ik hoop het, ik hoop het echt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:11

Inderdaad Gini, zo bedoel ik het!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:12

Cassidy schreef:
xSlvna schreef:

Er zijn over de 400.000 Brumby's in Austalie. Die 10.000 die ze nu willen afschieten leven in de woestijn, daar heeft geen boer last van ze. Wel de inheemse flora en fauna. En de paarden zelf die een nare dood dreigen te sterven. Dan is afschieten het meest humane wat ze kunnen doen. En die 10.000 paarden zijn een druppel op een gloeiende plaat: zal echt niet tot uitsterven van de Brumby leiden. Door gebrek aan natuurlijke vijanden groeit de populatie ieder jaar met 20%!

ik dacht juist dat het aantal roofdieren afhankelijk is van het aantal prooidieren, en niet andersom! hoe dan ook denk ik dat dit maar een tijdelijke oplossing is, de brumby's zullen zich blijven voortplanten, op deze manier moeten ze er elke paar jaar een aantal duizend gaan afschieten...