Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urielle schreef:In de afgelopen paar jaren:
- geen applaus meer na de proeven
- toeschouwers moeten heel stil blijven zitten en hun mond houden. Zelfs stukken in interviews van ruiters en amazones die piepen over dingen die het publiek bij heeft, van mensen die ritselen met een plastic zak tot een kinderwagen.
- heel gedoe rond prijsuitreikingen
- het losrijden achter gesloten deuren willen (oke, dat had dan meer te maken met het mediacircus)
- geklaag over het publiek wat dicht op de ring zit
- geen foto's maken met flitslicht omdat de paarden daarvan schrikken.

LBLGypsyCobs schreef:Ik denk ook dat het verschil niet zo zeer in het bloed zit, ik denk dat benadering ook meespeelt.
Daarbij moet een dressuurpaard op een relatief kleine oppervlakte 'priegelen' en hoewel een spring of crosspaard ook moet weten waar het de benen laat, mogen die meer lopen.
Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, de dressuur op dat niveau vraagt zoveel beheersing.
Waarmee ik niet wil zeggen dat springen en crossen losgooien en gaan is, maar daar hoeft een wissel niet perfect te zijn zoals die dat in de dressuur moet zijn.
Citaat:Na het parcours verkennen maakte Ludger Beerbaum duidelijk dat hij nooit van te voren een zo zwaar parcours in een indoor arena had gezien. De hindernissen waren hoog en breed en volgden elkaar razendsnel op. Ieder stuurfoutje van de ruiter werd net zo genadeloos afgestraft als wanneer het paard even initiatief toonde

LBLGypsyCobs schreef:De paarden die vroeger mee het slagveld opgingen of zelfs 30 jaar geleden mee gingen de ring in zijn niet te vergelijken met die van nu.
.

Gini schreef:Wie weet hoe erg die militaire paarden wel panikeerden, maar daar hingen ze dan gewoon een paar ton ijzer in de mond en paard bleef wel bij de les. Vind het altijd wat gevaarlijk om met het verleden te vergelijken, want meestal wordt dat verleden geromantiseerd.