Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:20

Kitty1985 schreef:
NL is een klein compleet volgebouwd land.

Niet waar, volgens het CBS in juli 2011 bestond Nederland op dat moment voor 8% uit bebouwd terrein. Dus zeker niet compleet volgebouwd.

(altijd tricky om zoiets te beweren zonder het te checken. Het voelt misschien wel vol, maar feitelijk ligt het dus anders)
Laatst bijgewerkt door Boras op 10-02-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:21

Ze vlogen hier ook langs en volgden de N57 langs Hellevoetsluis. Ze vlogen zeker niet hoog zo'n 10/15 meter boven de weg. Onze paarden stonden te kijken maar waren zeker niet in paniek! Ik vond persoonlijk wel dat ze erg laag vlogen. Bij de eerste geloof je je ogen niet maar na de 2e weet je wel beter! Ik zelf had er geen problemen mee maar tis wel heel vervelend als je tegen de grond gelopen word door een paard dat in paniek raakt!
Ik wist niets van deze oefening misschien handig om dat even in de media te zetten. Ik denk dat er wel geoefend moet kunnen worden!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:23

Boras schreef:
Kitty1985 schreef:

Niet waar, volgens het CBS in juli 2011 bestond Nederland op dat moment voor 8% uit bebouwd terrein. Dus zeker niet compleet volgebouwd.

(altijd tricky om zoiets te beweren zonder het te checken. Het voelt misschien wel vol, maar feitelijk ligt het dus anders)

_O- Altijd handig, zo`n fact checker :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:24

Daar raken paarden toch aan gewend, als er een kazerne in de buurt is?
Hier zit de kazerne van 't Harde vlakbij en ook vaak dus laagvliegende helicopters.
De paarden kijken er amper meer van op.

Maar misschien dat de manegepaarden uit de openingspost weinig buiten komen?
Dan zou het wel vreemd voor ze zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:24

Boras schreef:
Kitty1985 schreef:

Weet je ook het vliegbereik van helikopters en straaljagers? Die vliegen zoveel km/h dus die 8% zijn ze binnen enkele seconden/minuten over. Voorkomen dat je over steden en dorpen vliegt kan dus moeilijker zijn dan je denkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:25

Mijn pony staat een km verderop en ik heb er tijdens het rijden al eens 1 boven het weiland gehad. Ik voelde de wind door mijn haren :+
Hij vond het best spannend, zeker toen ze op dezelfde plek bleven hangen en nog een rondje draaiden (en daarna zwaaiden :') ).
Ik heb hem laten kijken. Leuk is anders, maar daar leren ze ook weer van. Vind de reactie van de paarden wel meevallen. Ja, ze rennen even. Maar dat doen ze hier ook als de paarden van de buren aan de kletter gaan of er een trekker voorbij rijdt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:28

magda_90 schreef:
Boras schreef:

Weet je ook het vliegbereik van helikopters en straaljagers? Die vliegen zoveel km/h dus die 8% zijn ze binnen enkele seconden/minuten over. Voorkomen dat je over steden en dorpen vliegt kan dus moeilijker zijn dan je denkt.

Het vliegbereik en de snelheid hebben in deze context bar weinig met elkaar te maken. Niets eigenlijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:29

Natuurlijk jo. Je zult altijd over steden en dorpen moeten, hoe snel/langzaam/hoog/laag je ook vliegt. ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:31

magda_90 schreef:
Natuurlijk jo. Je zult altijd over steden en dorpen moeten, hoe snel/langzaam/hoog/laag je ook vliegt. ;)

Precies, dus hebben vliegbereik en snelheid er in deze context (Nederland voor slechts 8% volgebouwd) helemaal niets mee te maken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

Leonoor schreef:
Ben ik nou de enige die de reactie van de paarden niet echt schokkend vind en verwacht dat ze er binnen notime aan gewend zijn?

Hebben het zelf ook eens gehad, tijdens een dressuurproef, helikopter bleef ook nog eens boven het desbetreffende terrein hangen. Paard was het echt niet gewend, maar vertrok geen spier. Idem voor de amazone. Ik was schor na die proef, want moest heel hard gillen om te kunnen voorlezen :+

:j Ja alles went! Paarden zijn gewoonte dieren dus als er maar vaak genoeg iets overvliegt wordt het vanzelf 'normaal'. Dat paard aan de longe loopt ook braaf zijn rondje door..

Ik heb het even opgezocht en volgens wat ik kan achterhalen is het al een aangewezen laagvlieggebied sind de jaren '50. Ja sorry hoor, dan wéét je toch dat dat er laag overgevlogen kan worden?!
Het zou wel 'sociaal' zijn als de luchtmacht van te voren (al is het maar 1 dag van te voren) aangaf wanneer het zulke oefeningen ging doen zodat er rekening mee gehouden kan worden en ongelukken voorkomen kunnen worden. Maargoed ik denk niet dat de luchtmacht dat gaat doen :+
Edit: Ik zie dat het wél van te voren gemeld was, ja dan vind ik helemaal dat die manege belachelijk reageerd door de luchtmacht aansprakelijk te stellen, gaat ook niets uithalen, want die staan volledig in hun recht.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 10-02-13 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:34

Volgens mij praten we langs elkaar heen...

my_precious

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:59

op de manege waar ik destijds met mijn paarden stond, gebeurde ook dit soort dingen.. in de buitenbak waren er dan lessen met kleine kinderen die allemaal stuk voor stuk van hun pony af vielen door laag vliegende lucht macht helikopters.. schandalig dat zat ze dit in deze gebieden doen.. genoeg land waar ze kunnen oefenen vind ik dan vliegen ze daar maar hun rondje.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:07

Rider01 schreef:
Ik vind het toch gevaarlijk
Jonge kinderen leren ook rijden op een manege, als er dan een gewond raakt door de luchtmachtoefeningen staat iedereen te stuiteren en nu wordt er zo laconiek gereageerd?
Ik vind het gevaarlijk hoor en snap de (emotionele) reactie van de manegehouder best

+1

Vind dat op zijn minst een waarschuwing van de oefening wel terecht was geweest.
Ookal zijn paarden er aan gewend, soms als ze wat frisser zijn kunnen ze op de meest normale dingen ineens anders reageren..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:07

magda_90 schreef:
Boras schreef:

Dat is wat anders.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:08

my_precious schreef:
op de manege waar ik destijds met mijn paarden stond, gebeurde ook dit soort dingen.. in de buitenbak waren er dan lessen met kleine kinderen die allemaal stuk voor stuk van hun pony af vielen door laag vliegende lucht macht helikopters.. schandalig dat zat ze dit in deze gebieden doen.. genoeg land waar ze kunnen oefenen vind ik dan vliegen ze daar maar hun rondje.

Wat schandalig is, is dat een manegehouder kinderlessen in de buitenbak laat doorgaan als de luchtmacht gewoon van te voren heeft aangekondigd laagvliegoefeningen te gaan doen die dag.
Als een gebied al meer dan 60 jaar laagvlieggebied is, was het erg waarschijnlijk al een laagvlieggebied voor de manege zich daar vestigde. (Zal de grond wel een gunstige prijs geven). Daar dien je als manegehouder rekening mee te houden. Helemaal als het bekend is wanneer de oefeningen plaatsvinden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:11

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:12

Boras schreef:
Dat is wat anders.

En waarom...?
Nu mag Nederland maar voor 8% uit bebouwd terrein bestaan, als er gevlogen wordt dan kom je altijd hierover. Zo groot is Nederland niet dat je bebouwd terrein kunt ontwijken.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-02-13 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:12

het leuke jorretje is dat er nooit van te voren wordt aangegeven wanneer ze vliegen.. en het gebeurt nog steeds daarop de manege. inmiddels ben ik verhuisd.
ik heb het echt met eigen ogen gezien zat op het terras voor de bak toen er ineens 2 helikopters voorbij kwamen vliegen vlak boven de bak en wat ik dan nog het ergste vind, is dat die kleintjes van een jaar of 8 a 10 jaar oud niet meer op hun pony durven.
die kinderen zijn gelijk verpest en stappen nooit meer op een pony/paard.

maar zelfs ik durfde met mijn ene paard niet buiten te rijden in de bak omdat die ook altijd spoken ziet en bij een helicopter die laag vliegt zo het hek in springt.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:15

Zoals in de OP staat, het is ook de bedoeling dat dieren en mensen zoveel mogelijk vermeden moeten worden, en er zoveel mogelijk over gebouwen moet worden gevlogen.
Nou als ze dan over een manege blijven vliegen lijkt me niet dat er daar rekening mee wordt gehouden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:16

abbycootje schreef:
Zoals in de OP staat, het is ook de bedoeling dat dieren en mensen zoveel mogelijk vermeden moeten worden, en er zoveel mogelijk over gebouwen moet worden gevlogen.
Nou als ze dan over een manege blijven vliegen lijkt me niet dat er daar rekening mee wordt gehouden.

Nu is die manege natuurlijk ook het enige gebouw in de weide omgeving.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:20

De gemeente geeft deze vergunningen af....Daar ligt dus de verantwoording.
En tactisch vliegen heeft juist met bevolkt en bebouwd gebied te maken en dan hebben die gasten geen zak aan kaal gebied dat oefenen ze namelijk wel ergens ander...

Mensen hebben altijd wel wat te zeiken.
Ik heb me paard zelfs zadelmak gemaakt in een bak wat hun landings route was.
Of ze leven daar direct met draaiende rotors aan de grond staan.
Aantal meters geschat nog geen 20.

Paarden kunnen altijd schrikken..is het niet van een helikopter is het wel van een lichtstraal...risico van de sport....

Wij en de paarden zullen gewoon aan bepaalde dingen moeten wennen....Dit is er een van...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:24

magda_90 schreef:
Boras schreef:
Dat is wat anders.

En waarom...?
Nu mag Nederland maar voor 8% uit bebouwd terrein bestaan, als er gevlogen wordt dan kom je altijd hierover. Zo groot is Nederland niet dat je bebouwd terrein kunt ontwijken.

Waarom? Omdat het daar niet over ging. Heel simpel. Het ging om bebouwd terrein.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:25

holandia schreef:
ja ze vliegen laag. Maar ze scheuren niet voorbij. Ik vind de reactie van de paarden niet schokkend. Eigenlijk heel mild. Als er een paard even een kleine reactie geeft gaat de rest vrolijk mee doen, en niet omdat ze nu eigenlijk schrikken. Paard aan de longe geeft ook geen kik.

Die van mij gingen daarnet erger uit hun dak in het donker i.v.m. een flink waaiend windje :+

Wij wonen hier ook een laagvlieg-gebied. Wordt ook zo'n 4-5 keer per jaar een aantal dagen achter elkaar zowel nationale als internationale oefeningen gehouden. En dan vliegen alle soorten toestellen (F16's, Tomahawks, verschillende soorten heli's) op net 100-150 meter hoogte over (oftewel: net over de boomtoppen heen). De paarden schrikken er even van, trekken een klein sprintje en gaan dan weer door met hetgeen waarmee ze voor de tijd bezig waren.

Persoonlijk vind ik aan de hand van de video de reactie ook een beetje overdreven. Ja, ze vliegen laag maar blijkbaar was de oefening aangekondigd. De paarden schrikken er niet extreem van, die aan de longe loopt gewoon onverstoorbaar in hetzelfde tempo door. Dat het meiske gewond is geraakt is vervelend maar dat had ook door een opspringende kabouter kunnen gebeuren of een plotseling opstekend windje (zoals hier vanavond).

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:27

my_precious schreef:
het leuke jorretje is dat er nooit van te voren wordt aangegeven wanneer ze vliegen.. en het gebeurt nog steeds daarop de manege. inmiddels ben ik verhuisd.
ik heb het echt met eigen ogen gezien zat op het terras voor de bak toen er ineens 2 helikopters voorbij kwamen vliegen vlak boven de bak en wat ik dan nog het ergste vind, is dat die kleintjes van een jaar of 8 a 10 jaar oud niet meer op hun pony durven.
die kinderen zijn gelijk verpest en stappen nooit meer op een pony/paard.

maar zelfs ik durfde met mijn ene paard niet buiten te rijden in de bak omdat die ook altijd spoken ziet en bij een helicopter die laag vliegt zo het hek in springt.

Ik kom niet uit de regio, maar zie in eerdergeposte link keurig staan wanneer er wordt geoefend (datum + tijd) en welke regels er allemaal van toepassing zijn.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:33

Ik woon ook in een oefengebied. hier houden ze wel degelijk rekening met vee en ook met ruiters. Het lijkt hier 's avonds soms net oorlog.

Ze vliegen hier ook wel laag hoor(dat je denkt: oe, gaat ie het dak niet raken), maar ik heb ze nooit laag zien vliegen over een veld met koeien of schapen of paarden. Ik heb zelfs wel eens gehad dat ik aan het rijden was, dat ze een oefening hadden, en het busje waar twee militairen in zaten stopte direct naast de bak. paard werd er helemaal gek door :'). dat zagen ze, en ze gingen een paar 100 meter verder op staan:).

en een helikopter 'verrast' je niet, je kan je van te voren voorbereiden op wat je paard gaat doen. Ik vind het filmpje echt meevallen hoor, zo te zien is het fris weer, dus de paarden zijn automatisch een beetje fris. als er een 'onbekend' ander paard langs de bak rent, doen ze waarschijnlijk hetzelfde. even woehoe, een helikopter.
Laatst bijgewerkt door PocoGaucha op 10-02-13 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt