Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:54

Nouja, WOW staat wel in de belangstelling... of het gunstig is kun je je afvragen, maar er volgt weer een discussie op.

wat ik jammer blijf vinden bij deze discussies is altijd dat antwoord: je kunt beter 100 kg zijn en je paard niet in de weg zitten dan 50 kg en je paard tegenwerken.
Ik denk dat het alom veel meer geaccepteerd is om te zeggen dat mensen eens les moeten nemen omdat ze hun paard in de weg zitten (hoeveel kg je ook weegt :j ) dan om tegen een zwaar iemand te zeggen dat die eens kritisch over de belasting van zijn paard zou moeten nadenken.
Op internet kan dat misschien anoniem eerder gezegd worden, in de praktijk ben je toch bang om iemand te kwetsen.

Het grappige is dan weer wel: als je paard te dik is waardoor het zadel niet meer past, wordt het dier vaak zonder pardon op rantsoen gezet. Voor het welzijn van het paard natuurlijk!

pmarena

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:12

Ik vind het eerder een zorgwekkende dan een zorgzame ontwikkeling :P

Een 22 inch zitting op 18 inch kussens....dat is vragen om problemen. Nu zijn er al zo veel problemen met kussens die te kort zijn onder de zitting van de "extra korte" zadels....weer zo'n typische hele leuke theorie die in de praktijk helaas heel vaak niet werkt.

Nouja, WoW staat er wel weer even door in de spotlights maar of dergelijke plannen nou positieve reclame zijn....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:49

Ik lees dus echt nergens dat wow 22" zitting op 18" kussens doet .
Verhaal staat beetje door elkaar .
Wow doet wel 18" zitting op 17" kussens of 18" kussens op 18" zitting .
Groter mag dat verschil ook niet zijn .
Lees een ander merk dat komt met 22" zadel .

En ja , ik ben wow fan omdat ik zo, n paard heb waar maar 17" op de rug kan en dat voor mij maar net aan gaat .
Ondanks dat mijn dame 170+ is . En ca 750 kg weegt en in theorie dus 100+ zou kunnen dragen past er niet meer als 17" op .Rondgeribt noemen ze dat dat dan . En heb liever 17" kussens waar ze ontspannen onder loopt als een ander langer zadel waarmee ze pijn krijgt of gaat vluchten . En die ken ik ook . Te zware ruiters op te grote zadel voor hun paard . En dat is vreselijk .
Dus ik zeg de tering naar de nering zetten en ben je te zwaar dan of afvallen of een paard kopen wat bij je past .
En geen mega zadel erop gooien .
Z

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:11

Het hele stuk is sowieso zo onduidelijk en kneuterig als wat :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:12

Ik heb maat 42 en pas gemakkelijk in een normaal zadel, nooit echt moeite gehad, zowel engels als western. Met western moest ik zelfs een kleiner zadel hebben met diepere zit omdat ik er anders uit bounce ofzo, ze waren allemaal te ruim :') Heb ook zeer korte poten, dus dat maakt het allemaal nog lastiger. Snap niet dat ze speciale zadels gaan maken := mensen die niet in een 18" zadel passen horen in mijn ogen niet paard te rijden... die zijn gewoon te dik.. hoe lullig het ook klinkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:21

lifaya schreef:
Ik heb maat 42 en pas gemakkelijk in een normaal zadel, nooit echt moeite gehad, zowel engels als western. Met western moest ik zelfs een kleiner zadel hebben met diepere zit omdat ik er anders uit bounce ofzo, ze waren allemaal te ruim :') Heb ook zeer korte poten, dus dat maakt het allemaal nog lastiger. Snap niet dat ze speciale zadels gaan maken := mensen die niet in een 18" zadel passen horen in mijn ogen niet paard te rijden... die zijn gewoon te dik.. hoe banketstaaf het ook klinkt

Volgens de meeste mensen hier pas je dus niet in een 18 inch met maat 42, en in een 17 inch al helemaal niet.
Ik heb toch echt drie zadels liggen van 17 1/2 inch 1 van 18 en 1 van 17, en in alle 3 pas ik gewoon.
En nee niet opgepropt, zadel is nog lang niet vol.
Maar goed kennelijk lieg ik....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:22

Ik heb toch echt een maat 42 :') soms zelfs groter en ik pas met gemak in een 17 inch....
eff een foto zoeken :P al heb ik niet veel foto's waar ik ook echt in het zadel zit :')

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:24

Ja ik heb ook maat 42.
Maar volgens de kenners van bokt hang ik met 6 vetrollen over mijn zadel heen.
Nou ja gelukkig weet ik zelf beter.
Ben overigens ook een ukkie van 1m67.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:24

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:32

Bij deze dus bewezen, met een "mega maat"van 42 heb je dus geen slagschip van een zadel nodig.
En zo te zien stort ook geen enkel paard in elkaar onder je gewicht, dus he gelukkig we mogen weer gewoon rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:33

Ach,ik zal niet op een shetlander stappen, maar heb nog nooit problemen gehad met dat een paard moeite met mij had hoor :))

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:36

Nee idd. bij mij is ook nog nooit 1 op de knieën gevallen, meestal lopen ze vrij snel, en dan rijd ik altijd op pony's. zo rond de 1m40-1m45.
Meestal kijken ze ook nog gewoon als ik er weer afstap, geen tongen op de grond o.i.d. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:42

Molfre schreef:
Hardstikke mooi :) Ik bedoel ook niet dat we hier geen mening over mogen hebben, maar dat het wel heel makkelijk is om iets te verfoeien als het niet op jezelf van toepassing is. Mensen vinden van zichzelf veel meer goed dan van een ander.

Ik voel mezelf niet beter dan een ander, zal ook genoeg fouten maken, maar 22inch = 55.8cm. Dat is dus ruim een halve meter!
En wat me dan nog het meest zorgen baart is dat er gezegd word "neem een fries" of "een tinker" terwijl dat vaak juist de paarden zijn die minder kunnen dragen. Groter en zwaarder van uitzicht betekent niet per definitie dat ze meer kunnen dragen. (het tegendeel is vaak eerder waar)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:51

De fokkerij zal zich toch moeten gaan aanpassen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:38

Oh my god! Ik voel een nachtmerrie aankomen vannacht. Een dikke nachtmerrie!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:50

Dakotah schreef:
Ja ik heb ook maat 42.
Maar volgens de kenners van bokt hang ik met 6 vetrollen over mijn zadel heen.
Nou ja gelukkig weet ik zelf beter.
Ben overigens ook een ukkie van 1m67.

Dat zegt hier niemand. :n
Alleen dat je vaak ziet dat je bij zitten (dus niet verlichte zit!) eigenlijk te weinig ruimte over hebt.
De meeste hebben daarom te veel druk op de lepel.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:56

Martine_R schreef:
Nouuuu... ik hoor hier mensen zeggen: ''Ik pas met mijn maatje 42/44/... nog in een 17 inch zadel hoor''..

Gepropt dan zeker. Want ik ben 1.67 en heb broekmaat 38 en de zadelmaakster heeft me toch echt een 17,5 inch zadel aangemeten. In principe zou 17 kunnen, maar nèt niet mooi.
Dus dan vraag ik me af wat een rare kont ìk, òf jullie hebben! :+

In principe vind ik: een paard is helemaal niet gemaakt om mensen te dragen. Met de goede training etcetera kàn het wel, maar hou dan in ieder geval rekening daarmee! Komop! Het is toch zowel voor jezelf als voor je paard fijner om een ''normale'' lichaamsbouw te hebben?
Het is toch je maatje? Die gun je toch geen 40 kg. meer dan nodig is?

Ja dat zegt men wel...

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:13

Janine1990 schreef:
essie_blue schreef:
Wat een kul zeg. En waarom ben je anorexia patient met een maat 34? Belachelijk :')

Wel goed lezen he, eigenlijk alle mensen die niet in proportie zijn. Zo ben je ook niet in proportie wanneer je 1.80m bent en maat 38 hebt.

Zoals ik al zei, dit is slechts het goedpraten van iets verkeerds om de confrontatie maar niet aan te hoeven gaan.

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat je met maatje 38 en 180cm uit proportie bent. Ik geloof dat ik behoorlijk in proportie ben met mijn 180cm en maatje 38/40, waarbij ik moet zeggen dat ik met 5 kilo's minder meer tevreden zou zijn, maar dat terzijde.
Ik zie dat ik geen recente foto in mn profiel heb staan, maar geloof me maar op mn blauwe ogen.

Ik heb geen enkel verstand van zadelmaten en in die discussie wil ik me helemaal niet mengen, maar het zou wat fijn zijn als mensen proberen met iets meer tact hun mening te verdedigen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:25

Waarom is dan al de 5 vorige pagina's (voor mijn eerste reactie) geen takt gebruikt?

Ik heb nooit gezegd dat iedereen opeens zijn paarden op de weide nog staan heeft. Er zullen veel mensen hier in dit topic hun paard 23u (of mss zelfs maar 20u) op box staan hebben.
Ik ben zwaarder na 2 rampzwangerchappen (met jojo-gewicht in het begin zelfs) en dan nog eens beetje erfelijk belast waardoor ik makkelijker zwaar wordt.
mijn zus is voor mij (en mijn schoonma ook) een type anorexie patiënt. Is zogezegd niks aan de hand hoor met 1.65cm en 45 of zelfs maar 40kg.
Ik zie er hier veel op foto's staan naast hun paard in de zomer, zelfde lijf als mijn zus. (Al eens goed naar de foto's van de modereclame gekeken? Dan vind ik maat 42 toch gezonder dan maat 34 of 36 hoor.)

Tja. Het is makkelijk (zie daarom ook 2 reacties van mij) spreken als je er zelf geen ervaring mee hebt. vermager maar.
Mijn paardje heb ik vorig jaar ingereden en de complimenten bij gekregen van iedereen, stal en instructeur. Het ging super en alles was afgestemd op paard en ruiter. Ging het niet gingen we eerst verder met iets anders opdat iedereen fitter werd (paard en ruiter) en het na een paar weken wel lukte.

Ik heb gewoon gereageerd omdat er opeens heel veel heisa rond is en iedereen hetzelfde touwtje trekt. Maar jullie zijn ook heel aanvallend tegen mensen die hier op het forum toch wel geliefd zijn. De zwaardere personen zullen hier niet reageren, even begintopic lezen en ze zijn weer weg.
Ik ben normaal een stille meelezer en veel weten jullie ook niet van me. Ik ga dit zo houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:40

Je doet het toch zelf net zo hard Keandra? Waarom mag jij mensen met mt 34 wel anorexia patiënten noemen?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:01

Volgens jij maak jij het veel te persoonlijk keandra. Dit topic gaat niet over jou, of over mensen die iets zwaarder zijn dan gemiddelde mode reclame.

Zal me een worst wezen wat voor maat jij hebt.

Het gaat hier om een 22 inch zadel, en de belasting van een paard met zo'n absurde zadel maat. Ik snap de link naar anorexia en het buiten houden van paarden nog steeds niet.

Blijft een omgekeerde wereld verhaaltje.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 30-01-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:05

Ayasha schreef:
Je doet het toch zelf net zo hard Keandra? Waarom mag jij mensen met mt 34 wel anorexia patiënten noemen?

Nou, dat vraag ik me ook af Keandra!!!

En dan ben ik ook wel heeeeeeeel erg benieuwd waar die drie punten vandaan komen... Kan je die met feiten onderbouwen?

En heb je je wel eens bedacht hoe mensen die magerder dan gemiddeld zijn zich soms voelen? Altijd mensen die denken dat ze anorexia hebben? Die mensen die niet zien hoeveel ze eten... die wellicht DOLGRAAG aan willen komen, maar die het gewoon niet lukt?
Afvallen is voor jou en mij een eitje vergeleken met aankomen voor zulke mensen!!!!

Maargoed, ik ga ook met Bailey_4ever mee, je trekt het je te persoonlijk aan. Als jij vindt dat je gezond bent, een goed gewicht hebt en gelukkig bent met je maat, zou je naar mijn idee hier niet zo emotioneel reageren.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:04

Raponsje schreef:
Dat ze er niet dik of stevig uit zien komt vaak omdat ze erg lang zijn.
Wil nog niet zeggen dat ze een gezond gewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard.

Sommige mannen wegen vaak een stuk meer omdat ze veel spiermassa hebben opgebouwd.
Maar ook wanneer ze daarmee over een gewichtsgrens heen gaan zouden ze niet meer op een paard moeten gaan zitten.

Het maakt voor een paard natuurlijk niks uit of de ruiter 120 kilo weegt door overgewicht of omdat de ruiter een aantal uren per dag aan de gewichten hangt.

Het maakt zeker wel verschil voor het paard als de ruiter veel weegt door veel spieren of veel vet, vet heb je geen controle over,het zit er gewoon of hangt in de weg,spieren heb je controle over en hangt/zit niet in de weg,(of je moet zulke brede schouders hebben dat je.je armen niet langs je lichaam kan houden)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:23

Imo zou er gewoon een soort van curve moeten komen waar ruiters zich aan moeten houden qua lengte en gewicht.
Een maximumgewicht zou ook mooi zijn...
Een goed en eerlijk zelfbeeld wil ook wel helpen en als je echt te zwaar bent zou je voor je paard maar ook je eigen gezondheid af willen vallen.

Een 22 inch zadel is een belachelijke uitvinding en zou verboden moeten worden !

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:31

pat69 schreef:
Raponsje schreef:
Dat ze er niet dik of stevig uit zien komt vaak omdat ze erg lang zijn.
Wil nog niet zeggen dat ze een gezond gewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard.

Sommige mannen wegen vaak een stuk meer omdat ze veel spiermassa hebben opgebouwd.
Maar ook wanneer ze daarmee over een gewichtsgrens heen gaan zouden ze niet meer op een paard moeten gaan zitten.

Het maakt voor een paard natuurlijk niks uit of de ruiter 120 kilo weegt door overgewicht of omdat de ruiter een aantal uren per dag aan de gewichten hangt.

Het maakt zeker wel verschil voor het paard als de ruiter veel weegt door veel spieren of veel vet, vet heb je geen controle over,het zit er gewoon of hangt in de weg,spieren heb je controle over en hangt/zit niet in de weg,(of je moet zulke brede schouders hebben dat je.je armen niet langs je lichaam kan houden)

Vet is inderdaad extra storend voor het paard omdat oncontroleerbaar beweegt.
Maar als je al boven dat gewicht zit - door spieren óf door vet ben je al te zwaar en zou je sowieso gewoon niet meer op moeten stappen.

Arnold schwarzenegger komt echt niet op mijn paard hoor.
Die is veel te zwaar.

Ik heb maat S of maat XS en ben echt geen anorexia patient hoor.
Sterker ik eet bijna 3000 calorieen per dag.