Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:49

Wat scheelt het in de kosten als een manege het zelf organiseerd of een vereniging? Volgens mij helemaal niets (afgezien van evt bakhuur indoor)...

Schoentje

Re: Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:56

afdracht naar de KNHS...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:57

ik vind het ook gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt! ik betaal liever het dubbele aan startgeld bij de wedstrijdcommissie dan de knhs te sponseren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:57

}:0 Automatisering kost in eerste instantie veel geld... Voor je die kosten terug verdiend hebt als organisatie ben je wrl even verder. Diegen die het snelst verdienen asn de automatisering zijn de automatiseringsbedrijven, die eten er ern heerlijk belegde boterham van... En ik kan het weten ;-) de rekeningen hier worden er ook mee betaald...

Pantykous schreef:
Dees schreef:

Mijn rekenvoorbeeld gaat op voor een manege die zelf een wedstrijd organiseert.
Zoals ik eerder in mijn reacties weergaf: het is tijd om verder te kijken dan wat er nu gebeurt. Kijk eens 'out of the box' wat een alternatief zou kunnen zijn.

Het in stand houden van verenigingen voor het organiseren van en deelnemen aan wedstrijden is niet nodig.
Er zijn meer mogelijkheden.

Ik ben het met Dees eens, er zou al een hoop gewonnen kunnen wordend door eens uit het oude systeem te stappen. Waarom zouden maneges niet zelf ook kunnen organiseren?

De KNHS blijft achter wbt cost efficiency. Je zou toch denken dat er met die automatisering overal wel enige winst geboekt moet worden. Ik zie het nergens terug.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:58

Loetie84 schreef:
Wat scheelt het in de kosten als een manege het zelf organiseerd of een vereniging? Volgens mij helemaal niets (afgezien van evt bakhuur indoor)...

De manege heeft inderdaad de bak al, maar vaak ook al de andere benodigdheden, zoals consumptieverkoop, hindernissen en/of hekjes en veelal een heel prima netwerk van andere paardenmensen.
Dat laatste kan een vereniging ook hebben.
Maar voor verreweg de meeste verenigingen kan het organiseren van een wedstrijd amper uit omdat ze de accomodatie moeten huren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:03

Maar veel maneges hebben helemaal geen belang bij knhs wedstrijden, die hebben fnrs wedstrijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:18

Maneges zijn gewoon bedrijven. Die hebben belang bij alles wat omzet/marge genereert.
Ze hebben wellicht nog wel meer belang bij 'onze' wedstrijden dat de rijverenigingen die het nu mogen organiseren. Heeft iemand ze het al eens gevraagd?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:50

schoentje schreef:
afdracht naar de KNHS...

Afdracht naar de knhs heeft een manege ook... Verder zijn de kosten mi dusvhetzelfde voor zover ik kan overzien.
Hekjes en hindernissen heeft een gemiddelde manege ook niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:00

Klopt bij een knhs wedstrijd is dat idd zi, ik dacht dat er bedoeld werd dat de manege een oefenwedstrijd organiseert.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:33

Dees schreef:
Maneges zijn gewoon bedrijven. Die hebben belang bij alles wat omzet/marge genereert.
Ze hebben wellicht nog wel meer belang bij 'onze' wedstrijden dat de rijverenigingen die het nu mogen organiseren. Heeft iemand ze het al eens gevraagd?

Onze manege heeft daar dus echt geen belang bij. Ja, wel eens over gehad. Hebben al genoeg werk aan het organiseren van hun eigen wedstrijden.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:09

Als maneges KNHS wedstrijden gaan organiseren wordt het alleen maar veel duurder volgens mij, want dan moeten de medewerkers van de manege alle voorbereidende werkzaamheden gaan doen. En dat zijn betaalde krachten! Of ze moeten die zo ver krijgen dat ze het in hun vrije tijd gaan doen, net als de mensen nu bij de vereniging. Ik ben met de voorbereiding voor een wedstrijd alles bij elkaar al snel zo'n 6 uur bezig, en dan nog de hele wedstrijddag zelf met 2 personen. Wordt natuurlijk helemaal niet haalbaar als dit betaalde uren zouden zijn.
En over de bar, deze wordt bij ons dus wel vanuit de manege gedaan, maar dat levert met de betaalde kracht die erachter staat bijna niets op. Mensen nemen tegenwoordig regelmatig zelf een thermos met koffie mee, en gebruiken weinig in de kantine..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:06

Maar 6 uur bezig per wedstrijd??? En maar 3 personen nodig op de dag zelf?

Ik heb nooit geteld, maar weet wel zeker dat ik veel meer dan 6 uur per wedstrijd bezig ben. Vraagprogramma maken kost al de nodige tijd, invoeren van deelnemers, puzzelen met de startlijsten, printen van alle protocollen en het op volgorde leggen hiervan (ja dit moet bij sommige rubrieken handmatig) Lijsten, enveloppen met prijzengeld, presentjes juryleden regelen. Enzovoorts.

Aan vrijwilligers heb ik minimaal 11 personen nodig (bij vaardigheid erbij nog veel meer). Mensen op secretariaat, schrijvers, protocollopers, ringmeesters, noem maar op.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:45

Dacht maak een zuinige berekening :D
Heb het hier over een basic dressuurwedstrijd met maar 1 ring. En dan alleen de secretariaat werkzaamheden. Maar idd dat soort dingen komen er ook nog allemaal bij... Kost iig heel veel tijd, en als dat door betaalde mensen moet gebeuren kost een wedstrijd dus gewoon veel geld.

En dan nog maar niet te spreken over dat het steeds meer en meer moeite kost om uberhaupt vrijwilligers te vinden. En ik sta in pension op een manege maar mensen (en vooral jongeren) zijn ook daar echt niet zo makkelijk meer te porren om te helpen als er niets tegenover staat.
Wij hebben daardoor jammer genoeg al besloten om maar minder wedstrijden te gaan organiseren..

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:06

toch blijft het me dwars zitten.
We betalen een hele dure startpas, lidmaatschap KNHS via vereninging die de vereniging moet innen(?) startgeld, die niet misselijk is. Daarnaast moet de vereniging zijn stinkende best doen om een wedstrijd te kunnen organiseren, juyleden vrijwilligers, bak regelen, een heleboel administratieve handelingen die nu veel meer bij de verenigingen zijn komen te liggen. Tot slot juryleden worden betaald door de vereniging en als dank voor de vele werkzaamheden komt wederom de KNHS om de hoek kijken ja
ja .... de afdracht.
We werken er bijna allemaal aan mee, de KNHS bouwt maar door, blijft allerlei plannen sponseren en allerlei zaken organiseren zogenaamd voor de leden, informeert ons hierover in het verplichte blad :( Ja ik werk er ook aan mee, wedstrijden rijden blijf ik erg leuk vinden. Maar dat wij geheel afhankelijk zijn van een KNHS eb wij eigenlijk niets anders kunnen dan ev stoppen met wedstrijd rijd gaat me steeds meer tegenstaan :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:31

Als je 'alleen' maar dressuurt, kun je best zonder de knhs wedstrijden rijden. In mij n omgeving worden iig genoeg oefendressuurwedstijden georganiseerd, waar je zelf je niveau kunt kiezen... Springen, crossen wordt al een stuk lastiger...
Ik heb dus geen keus zolang er gee tweede bond komt met dezelfde hoeveelheid wedstrijden. En dan doel ik vooral op het crossen ;)
Maar de knhs voelt al wel nattigheid gok ik, t gaat niet voor niets verboden worden om buiten de knhs om wedstijden te rijden...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:10

Het is toch van de zotte dat de KNHS buiten de wedstrijden kan uitmaken voor ons wat we waar met ons paard doen.
Ik mag toch zelf weten of ik wel of niet ga oefenspringen of dressuren en waar ik dat doe.

Kan er echt met mijn pet niet bij en kan er zo boos om worden, stelletje geldbeluste bemoeials

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:13

Oefenspringen of een oefendressuur (is tegenwoordig impuls, dus gereguleerd door de knhs) mag gewoon nog wel hoor. Maar geen onderlinge wrdstijden meer, zoals stamboekwedstrijden, als deze niet bij de knhs zijn aangevraagd begreep ik...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:19

Maar de impuls rubriek bij het springen is BB (of zit ik er naast) en dat is 80-100cm dat is veel te hoog voor vele om te beginnen. Bij een oefenwedstrijd mag je meestal toch je parcours afmaken (na 3 weigeringen|) en kun je vaak op 50/60 beginnen.

Mijn vraag is waarom mag het niet, er is niets mee te verdienen en geef veel ruiters en paarden een fijne voorbereiding naar de wedstrijden.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:21

Omdat de KNHS er dan niets aan verdient! Als je op een zondag een onderlinge wedstrijd rijdt (waar dus geen afdracht naar de KNHS is), ga je diezelfde dag niet ook een 'officiele' wedstrijd starten (waar ze dus wel geld voor vangen)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:22

Amarie schreef:
Maar de impuls rubriek bij het springen is BB (of zit ik er naast) en dat is 80-100cm dat is veel te hoog voor vele om te beginnen. Bij een oefenwedstrijd mag je meestal toch je parcours afmaken (na 3 weigeringen|) en kun je vaak op 50/60 beginnen.

Mijn vraag is waarom mag het niet, er is niets mee te verdienen en geef veel ruiters en paarden een fijne voorbereiding naar de wedstrijden.

Impuls (BB) bij springen is iets anders dan oefenspringen. Beide kan zonder startkaart, oefensprimgen kan zelfs zonder knhs lidmaatschap.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:10

Het gaat ze er om dat er dan geen controle is op de welzijn van het dier. Deze regel is door de de FEI bedacht en de KNHS heeft dat dan gewoon op te volgen.
Niet dat ik blij ben met de regel, maar er zijn wel mazen in deze wet. Een vereniging mag bijvoorbeeld wel clubwedstrijden houden, in Asten bijvoorbeeld is er nu een nieuwe vereniging opgestart waar je voor een paar euro lid van kunt worden en waarbij je dan elke donderdagavond een oefenspringwedstrijd kunt rijden, zoals de afgelopen tig jaar al het geval was...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:06

Impuls (BB) bij springen is iets anders dan oefenspringen. Beide kan zonder startkaart, oefensprimgen kan zelfs zonder knhs lidmaatschap.[/quote]

Het gaat er juist om dat oefenspringen niet meer toegestaan is door de KNHS.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:08

schoentje schreef:
Het gaat ze er om dat er dan geen controle is op de welzijn van het dier. Deze regel is door de de FEI bedacht en de KNHS heeft dat dan gewoon op te volgen.
Niet dat ik blij ben met de regel, maar er zijn wel mazen in deze wet. Een vereniging mag bijvoorbeeld wel clubwedstrijden houden, in Asten bijvoorbeeld is er nu een nieuwe vereniging opgestart waar je voor een paar euro lid van kunt worden en waarbij je dan elke donderdagavond een oefenspringwedstrijd kunt rijden, zoals de afgelopen tig jaar al het geval was...

dat is een goed idee voor zo lang het duurt want ook deze wedstrijden zullen straks via de KNHS moeten lopen.
met alle kosten vandien ben ik bang voor.

Welzijn is prima maar je kunt ook doorslaan.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:16

Ik vind "welzijn" in dit geval een excuus voor "centenklopperij" :o

Die monopoliepositie van de KNHS bevalt me niks in elk geval. Als je wat wedstrijdjes wil rijden moet je wel, maar echt blij ben ik niet met ze zoals het nu gaat.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:27

Amarie schreef:
Impuls (BB) bij springen is iets anders dan oefenspringen. Beide kan zonder startkaart, oefensprimgen kan zelfs zonder knhs lidmaatschap.

Het gaat er juist om dat oefenspringen niet meer toegestaan is door de KNHS.[/quote]
Dat is volgens mij niet waar. Oefenspringen is namelijk geen wedstrijd. Bij ons op de vereniging is het niets anders dan een les in parcoursrijden, op de tijd van de reguliere springles, die ook is opengesteld voor niet-leden. Deze niet-leden, betalen hiervoor een kleine bijdrage. Zou mij sterk verbazen als dat niet meer mag hoor! Hoe moet iemand dan bekwaam worden in het parcoursrijden. Want dan ben ik het met je eens, dan is BB veel te hoog om mee te beginnen. Zeker met jonge dieren.

En het stukje 'welzijn' is natuurlijk flauwekul... Alsof mensen er thuis niet nóg raardere trainingsmethoden op nahouden dan op een onderling georganiseerde wedstrijd. Dan moet je thuis rijden ook verbieden ;)