Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:01

Lante schreef:
MamaMiesje schreef:
Krijg je veulentjes met Down van :(:)

Down heeft maar weinig met inteelt of erfelijkheid te maken hoor, niet echt een intelligent voorbeeld. :+

Énnn...dankjewel -O-
Ik wilde niet het woord mongool of debiel gebruiken, dus ik dacht dan maar Down. Maar goed, in z'n algemeenheid: geestelijk gehandicapt dus. En dat komt wel degelijk voor bij inteelt (bij mensen).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:04

jins schreef:
zal het mitochondriaal dna ook niet aanleiding geven tot verschillen in de klonen? zo hebben ze toch nog wat eigenschappen van het moederdier ook? (al weet ik wel niet waarvoor het mitDNA hoofdzakelijk codeerd)

Bij klonen wordt geen moederDNA gebruikt: het DNA van het vaderdier wordt in een lege eicel geplaatst en daar vermenigvuldigt het zichzelf verder zoals bij een normale ontwikkeling van een embryo.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:29

MamaMiesje schreef:
jins schreef:
zal het mitochondriaal dna ook niet aanleiding geven tot verschillen in de klonen? zo hebben ze toch nog wat eigenschappen van het moederdier ook? (al weet ik wel niet waarvoor het mitDNA hoofdzakelijk codeerd)

Bij klonen wordt geen moederDNA gebruikt: het DNA van het vaderdier wordt in een lege eicel geplaatst en daar vermenigvuldigt het zichzelf verder zoals bij een normale ontwikkeling van een embryo.

Maar Jins is zeker wel correct dat het mitochondriaal DNA van de 'lege' eicel een invloed heeft op het geimplanteerde nucleare DNA, daarom is een kloon geen identieke kloon van de donor.

MamaMiesje

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:30

Oha dàt zou natuurlijk zo zijn :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:38

Krijg je downies, wiepjes, geestelijk gehandicapte paarden... *denkt aan 'debiel' persoon*... Hoe moet ik me dit voorstellen, bij een paard?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:16

Bizar dat zoiets kan......

Kunnen zijn mijn tinkertje niet klonen!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:35

Wetenschappelijk inderdaad vreselijk interessant, zeker omdat het er 3 zijn en je dus ook nog eens kunt uitzoeken in hoeverre invloeden van buitenaf van invloed zijn op de ontwikkeling van een paard.

Maar ik zou het echt niet ethisch vinden om hier nu mee te gaan fokken. In de hondenwereld staat iedereen op z'n achterste benen vanwege inteelt en een krappe genenpoel, en dan besluiten ze bij de paarden nog maar even 3 Jazzjes "op de markt te brengen". Nee dát komt de genenpoel ten goede..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:04

Ik snap dat het wetenschappelijk heel interessant is,
en als ze het zouden gebruiken zodat bijvoorbeeld top paarden die geruind zijn voor dat bleek hoe goed ze waren, nakomelingen kunnen krijgen. kan ik het me nog voorstellen (niet dat ik het er dan mee eens ben trouwens)
maar nog 3 Jazzjes?.. tuurlijk top paard etc etc. heeft dat paard nog niet genoeg nakomelingen?

daarnaast ben ik (stiekum) wel heel benieuwd hoe het verder zal gaan met deze veulens.
hopelijk geen rare genetische afwijkingen door het geklungel van mensen met hun DNA..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:11

geen idee of hier iets over bekend is, maar hebben de stamboeken eigenlijk al aangegeven of nakomelingen van een kloon ingeschreven mogen worden? (al weet ik niet of het te controleren is..)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:26

Ik ben wel benieuwd wat het klonen aan data oplevert, dat wel. Maar aangezien het fenotype van klonen schijnbaar best sterk verschilt van de gekloonde (of zeg je kloon donor, of klonor?) zie ik vooralsnog geen meerwaarde eigenlijk.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:28

Woow heel erg vreemd

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:30

Ik heb niet alles doorgelezen sorry..
Maar kan iemand mij misschien uitleggen hoe ze dit gedaan hebben?
En waarom? Er nu dus 3 'dezelfde' paarden bestaan?

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:39

_Lucy schreef:
geen idee of hier iets over bekend is, maar hebben de stamboeken eigenlijk al aangegeven of nakomelingen van een kloon ingeschreven mogen worden? (al weet ik niet of het te controleren is..)

Voorlopig denk ik dat alleen Zangersheide klonen hebben ingeschreven, Chellano Alfa Z, Levisto Alpha Z, al zijn ze allemaal eigenproductie daar.

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:43

Ik vindt dit eerlijk gezegd maar eng... :\

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:30

LisaLuna schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen sorry..
Maar kan iemand mij misschien uitleggen hoe ze dit gedaan hebben?
En waarom? Er nu dus 3 'dezelfde' paarden bestaan?

Misschien toch even het topic doorlezen? ;) Zoveel pagina's zijn het niet.
Dan vind je antwoord op al je vragen. Mocht je daarna nog steeds met vragen zitten, dan help ik je graag :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:50

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:02

Nee, nee en nog eens nee.
Klonen is voor mij gewoon té fout, om te veel verschillende redenen. Ik geloof niet dat ik er ooit iets mee te maken zou willen hebben, of het ooit op wat voor manier dan ook zou willen ondersteunen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:05

xSlvna schreef:
http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -LA-BRYERE
Een goeie kloon, als ik me niet vergis niks mis mee... Of heb ik het verkeerd?

Hij heeft nog niks bewezen in het sport. Hij is gekeurd, en dekt, maar zover ik kan zien, echt iets presteren heeft het beest niet gedaan, maarja zal vast ook wel niet moeten, zolang hij zoals De échte Chellano Z de pannen van de dak afspringt zeker?

idem met de Levisto Z kloon, ook gekeurd, maar ik snap het helemaal niet, Levisto Z is zelf nog spring levend en ver van op, maar het zal wel zijn voor wanneer hij dood valt :D

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:19

Ik ben er niet zo voor...
Vind het toch een raar idee!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:14

Grensverleggend vind ik het.
Over 3-4 jr. Weet je pas wat het resultaat is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:01

MamaMiesje schreef:

Citaat:
Down heeft maar weinig met inteelt of erfelijkheid te maken hoor, niet echt een intelligent voorbeeld. :+

MamaMiesje schreef:
Énnn...dankjewel -O-
Ik wilde niet het woord mongool of debiel gebruiken, dus ik dacht dan maar Down. Maar goed, in z'n algemeenheid: geestelijk gehandicapt dus. En dat komt wel degelijk voor bij inteelt (bij mensen).

Verstandelijk beperkt noemen ze dat tegenwoordig. Sorry, maar ik werk met mensen met een verstandelijke beperking of met Down en ik vind het naar als er dingen over beweerd worden die niet kloppen.

Bij paarden kan je goed kijken naar het friese ras, daar zit veel inteelt in. OCD, vergroeiingen, waterhoofden, dwerggroei en aorta breuken komen binnen dat stamboek regelmatig voor. Paarden met een verstandelijke beperking; ik ben ze nog nooit tegen gekomen.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:32

Verstandelijke beperkingen bij dieren, daar ben ik ook al erg lang nieuwsgierig naar, maar vergeet het op de uni steeds te bespreken met docenten. Volgens mij moet het bij dieren ook voorkomen. Waarom zou alleen bij mensen iets fout kunnen gaan in de (hersen)ontwikkeling? Daar geloof ik niet zo in. Wellicht herkennen mensen dieren met een verstandelijke beperking niet en doen ze het af als dwars gedrag, agressie, luiheid oid.

Maar goed ik dwaal een beetje af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:20

Lante schreef:
MamaMiesje schreef:

Citaat:

MamaMiesje schreef:
Énnn...dankjewel -O-

Verstandelijk beperkt noemen ze dat tegenwoordig. Sorry, maar ik werk met mensen met een verstandelijke beperking of met Down en ik vind het naar als er dingen over beweerd worden die niet kloppen.

Bij paarden kan je goed kijken naar het friese ras, daar zit veel inteelt in. OCD, vergroeiingen, waterhoofden, dwerggroei en aorta breuken komen binnen dat stamboek regelmatig voor. Paarden met een verstandelijke beperking; ik ben ze nog nooit tegen gekomen.

mmm, ik ken wel wat paarden met rare dingetjes dat ik denk , beetje down , of beetje autistisch...best wel :=
ik heb ook jaren met mensen met een verstandelijke beperking gewerkt, maar mij boeit het hele gebruik weer helemaal niets :n
beetje relativeren kan geen kwaad, zeker als het over iets heel anders gaat...
down klinkt altijd nog gezelliger dan debiel ofzo in de context van het topic ;)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:31

Dank u _/-\o_

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:42

straks staan ze bij elkaar en raak je de "echte" nog kwijt. als ze allemaal groot zijn dan.
raar idee, maar wel super cool alsnog :P
zouden ze hetzelfde karakter hebben? en dan bedoel ik puur aangeboren, dus niet door hoe ze opgroeien.