RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:04

Nog even een mededeling omtrent het genoemde 'penny meisje". Het meisje is een vrouw van bijna 25 jaar, die werkt bij de Nederlandse Overheid. Heeft te maken met wetten en plichten. Vandaar dat zij op de hoogte is van de plicht van een verkoper, die volgens het consumentenrecht, een pony heeft verkocht. En juist daar gaat de aflevering over.
Zie pagina 1 waar de tekst staat, waar het programma overgaat!

De penny's hier zijn degene die misselijke onvolwassen opmerkingen geven. Misselijke opmerkingen worden niet geaccepteerd. Nogmaals hou het netjes.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:12

PhiaBink schreef:
De penny's hier zijn degene die misselijke onvolwassen opmerkingen geven. Misselijke opmerkingen worden niet geaccepteerd. Nogmaals hou het netjes.

Aan het solliciteren?

Yuri

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:29

WE zullen het vanavond allemaal zien, ik ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:25

Waar ik benieuwd naar ben is of je dit de verkoper juridisch kan aanrekenen.
Er wordt hier snel over schuld gesproken, met als betekenis: met opzet..
Je kan heel goed, onopzettelijk een "kapot product" verkopen en daar toch aansprakelijk voor zijn.
Denk aan de gekochte wasmachine met een fabrieksfout. Kan de verkoper ook niets aan doen, maar is hij toch verantwoordelijk voor.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:25

Moderatoropmerking:
Bij deze wil ik jullie dringend vragen om de discussie netjes, respectvol en on-topic te voeren. Persoonlijke aanvallen, zowel naar gebruikers als naar de persoon in het programma, zijn erg respectloos en zorgen alleen maar voor frustratie. Laat de discussie netjes verlopen en onderbouw je argumenten fatsoenlijk, zonder verwijten naar een ander te maken. Bedankt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:44

Hoe de zaak exact in elkaar steekt zal hopelijk vanavond duidelijk worden.Ik vrees dat er enkel verliezers zullen zijn :\ toch wel goed dat er mensen op de hoogte gebracht gaan worden over de rechten en plichten die er komen kijken bij de aanschaf/verkoop van een paard.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:45

Als je het gaat vergelijken met een wasmachine zijn er ook een aantal dingen die niet onder de garantie vallen. Dan moet het ook duidelijk zijn dat het een fabrieksfout is en niet een ongelukje.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:47

MariekeB schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is of je dit de verkoper juridisch kan aanrekenen.
Er wordt hier snel over schuld gesproken, met als betekenis: met opzet..
Je kan heel goed, onopzettelijk een "kapot product" verkopen en daar toch aansprakelijk voor zijn.
Denk aan de gekochte wasmachine met een fabrieksfout. Kan de verkoper ook niets aan doen, maar is hij toch verantwoordelijk voor.

Dat zeg ik

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:48

nynke55 schreef:
Als je het gaat vergelijken met een wasmachine zijn er ook een aantal dingen die niet onder de garantie vallen. Dan moet het ook duidelijk zijn dat het een fabrieksfout is en niet een ongelukje.

Ja maar omdat het een consumentekoop is ligt de bewijslast normaal gesproken wel bij de verkoper. Tenzij de aard vd aandoening zich daartegen verzet oid.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:51

Johnnydepony schreef:
Paardenrecht is eigenlijk zonder uitzondering een moeilijk geval. Je hebt te maken met levende wezens.

Bij mijn weten vallen dieren in de wet erg buiten hun recht.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat een paard als levend wezen gezien wordt, maar bij mijn weten wordt bijvoorbeeld een hond/kat als ding gezien, en niet als levend wezen... Helaas... (als er dingen veranderd zijn in de wet, en dit nu niet meer zo is dan heb ik niets gezegd)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:52

En zo zijn we weer waar we waren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:53

Ik ben echt benieuwd naar vanavond. Keek het programma sowieso al omdat het zo interessant is.
Nu al helemaal met als onderwerp paarden.
Ik vind het ook heel erg voor de bokker, die heeft wel het paard moeten laten inslapen en dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:54

Vond de trailer voor de aflevering wel erg slecht dan, denk dat ieder paardenmens dacht 'had je paard opgevoed, dan was het niet zo ver gekomen' pas toen ik op bokt ging neuzen, werd me duidelijk hoe veel kennis van zaken de gedupeerde had...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:59

Een paard wordt juridisch gezien idd als gebruiksvoorwerp gezien. En dat lijkt me juist goed. Je paard als een ding behandelen is iets heel anders.

Wat ik wel frappant vind is dat paardehandelaren vrijwel zonder uitzondering op hun achterste benen staan als hun paard "niet conform" is. Terwijl als je een bank koopt bij de meubelzaak en daar zit een scheur in je in 99 vd 100 gevallen gewoon een nieuwe bank krijgt.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:01

Jammer dat ik t sws op programma gemist moet bekijken maar ben erg benieuwd ook.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:09

Verschrikkelijk voor de eigenaresse om zo van je paard af te komen. Ik heb respect voor de inzet die ze heeft gedaan om te proberen haar paard te helpen. Menigeen zou er niet zo veel moeite voor hebben gedaan. Zo veel ziektes bij elkaar is een behoorlijke strijd geweest voor die hengst, en erg verdrietig voor haar om hem dan toch nog in te moeten laten slapen.

De verkoper ken ik ook als betrouwbaar, en het kan best wel zijn dat hij niet wist dat het dier ziek was bij verkoop.
Zeer lastig om dit te beoordelen. Maar haar in dit alles tegemoet komen na zo veel tegenslagen zou ik wel netjes vinden.

En tja, leptospirose. Het kan best zijn dat de hengst dat bij de verkoper heeft opgelopen. Hij woont in een zeer waterrijk gebied waar ook veel ratten voorkomen.
Zijn paarden lopen ook in dit gebied dus dat zou mogelijk kunnen zijn lijkt me, maar met zekerheid kun je dat volgens mij nooit achterhalen.

Afwachten maar.
Zoals eerder al vermeld, in deze trieste zaak zijn geen winnaars.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:16

Ik zag het aan haar nieuwe tinker vriend!!..Wauw wat een verhaal,ik ga zeker kijken..

Hopen ze haar gelijk haalt..

Maar wat ik zo las was hij gekeurd door een DA...

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:17

Ik zou het ook wel zo netjes vinden als de verkoper de koper tegemoet komt

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:39

Paard is goedgekeurd bij koop, jammer dat ze 'm toen niet verzekerd heeft, dat had dus een hoop heisa en kosten bespaard. Inderdaad alleen maar verliezers...

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:17

Ik ga ook kijken vanavond, ben heel benieuwd.
Ik heb zelf wel een goede en fijne ervaring met de verkoper en zelf kan ik niks dan goeds over hem zeggen :) Ik vind het zelf ook een erg lieve man.
Ik ben ook zeer benieuwd naar wat er vanavond in het programma allemaal naar voren komt.

Black_Pine schreef:
Verschrikkelijk voor de eigenaresse om zo van je paard af te komen. Ik heb respect voor de inzet die ze heeft gedaan om te proberen haar paard te helpen. Menigeen zou er niet zo veel moeite voor hebben gedaan. Zo veel ziektes bij elkaar is een behoorlijke strijd geweest voor die hengst, en erg verdrietig voor haar om hem dan toch nog in te moeten laten slapen.

Daar kan ik me zeker bij aansluiten. Menig mens had het al 10 keer eerder opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:14

Pff is wat... Kan me het verhaal op bokt nog heugen (ze is toch bokker? Wond kwam zo bekend voor)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:36

winia4ever schreef:
Ik zag het aan haar nieuwe tinker vriend!!..Wauw wat een verhaal,ik ga zeker kijken..

Hopen ze haar gelijk haalt..

Maar wat ik zo las was hij gekeurd door een DA...

Rubis was klinisch gekeurd! Ik was daarbij. De ziektes die hij onder de leden had, was alleen maar te ontdekken via een heel duur uitgebreid bloedonderzoek. Bij een klinische keuring wordt er geen bloed getapt, tenzij je er om vraagt.

Een keuring zegt echt niet veel. Controleren van hart, longen, ogen, mond/tanden, oren en buigproeven op zachte en harde grond. Meer is het niet.

Als je een paard koopt, altijd een bloedtest laten doen! Dit ook om ongeoorloofde middelen te ontdekken en eventueel ziektes die van de buiten kant niet te zien zijn.

Laat deze uitzending een les zijn voor een koper en verkoper. De paardenwereld is hard en vertrouw niemand op zn mooie blauwe ogen!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:38

Nou kan het je nog sterker vertellen, volgens mij is bloedafname tegenwoordig verplicht bij een keuring. Niet elke da doet het standaard. Het wordt ook niet onderzocht alleen bewaard voor het geval het nodig mocht zijn.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:31

Ik ben ook heel benieuwd en ga vanavond zeker kijken!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:32

Black_Pine schreef:
Zoals eerder al vermeld, in deze trieste zaak zijn geen winnaars.

Inderdaad. Wat een vreselijk triest verhaal, zoals ik het ITP topic lees heeft de eigenaresse vreselijk haar best gedaan om het beestje te helpen. Om er mee op tv te gaan, ik weet niet of ik dat zou doen maar ik weet ook niet wat er precies allemaal is gebeurd.

Ps: Pennys komen in álle leeftijden, en zeker ook in dit topic......