Paardenbak moet weg uit voortuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:13

Ik vind het flauwekul, ook al hou je niet van paarden ze staan toch bij de buren.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:26

marleen_usar schreef:
Ik vind het flauwekul, ook al hou je niet van paarden ze staan toch bij de buren.

nou ja, je kunt daar als buur wel degelijk last van hebben, daar kan ik me heus wel wat bij voorstellen.
Alleen in dit geval is er netjes vergunning aangevraagd en verleend ook nog en ineens wordt dat later weer terug gedraaid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:29

Ik wist trouwens niet dat dat kon, een vergunning zomaar weer intrekken. En met "zomaar" bedoel ik zonder noodreden (iets wat kapot kan gaan door verleende vergunning, of iets wat niet helemaal conform vergunning gebouwd is bijvoorbeeld).

Nogmaals, ik kan me heel goed voorstellen dat iemand last kan hebben van paarden aan huis bij de buren. Maar het blijft in mijn ogen een beetje raar dat je conform vergunning aanlegt, en deze alsnog na 2 jaar wordt ingetrokken. Daarvoor vraag je juist een vergunning aan, dat iets toegestaan wordt... ???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:36

Er zijn verschillende redenen dat vergunningen ingetrokken kunnen worden. Bijvoorbeeld wanneer de gemeente onzorgvuldig te werk is gegaan, de belangen niet goed heeft afgewogen. De gemeente (in dit geval) heeft namelijk te maken met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waar zij zich aan moet houden.

En als een burger het verlenen van een vergunning middels de rechter in wil laten trekken, dan kan daar een behoorlijke tijd overheen gaan. In dit geval kan ik me heel goed voorstellen dat de rechter de gemeente heeft teruggefloten op het zorgvuldigheidsbeginsel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-12-12 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:37

Zou dat wijzigen van de vergunning misschien niet te maken hebben met het bestemmingsplan? als het voor eigen gebruik bedoeld is, maar de buren het stukje grond/de bak ook uitlenen of verhuren aan anderen, lijkt me dat winstgevend of bedrijfsmatig gebruik (ik weet verder niet hoe zoiets heet, heb er geen verstand van) dan heeft degene met de bak zich niet aan de regels van het bestemmingsplan gehouden.

Edit: even iets verduidelijkt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:49

Het hele verhaal met voorgeschiedenis, omgevingsvergunning etc. staat volgens mij duidelijk in de uitspraak. Gewoon even goed lezen dus i.p.v. allerlei giswerk ;)

Ik vind het sneu voor de mensen die de buitenbak hebben aangelegd, maar ik kan me het standpunt van de buren ook goed voorstellen. Waardevermindering lijkt mij evident. Het gaat om een blok van 4 huisjes, dus die middelste buren hebben een voortuin van zo'n 5 m breed en 30 meter diep. Stel je even voor wat een pijpenla dat is. Moet er ook nog een haag van 3.5 m hoog langs :D

Anoniem

Re: Paardenbak moet weg uit voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:17

Je zal maar een tuin van 5 x 30 hebben, ik ken alleen maar tuinTJES, kan net een tuinset in, een bloembak en een paar struiken..........

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:25

ik denk niet dat er sprake is van stankoverlast.......er is een kippenschuur vlakbij.....een megavarkensflat ....de nodige veehouderijen en ook wordt er regelmatig( in het seizoen) gier gereden.
stankoverlast heb je hier altijd, dat is nou eenmaal zo hier....soms kkan je niet eens de was buiten ophangen...klaag ik niet over

Nee je moet je dieren houden op een manier dat een ander er geen last van heeft.

Iedereen wil paarden houden op de meest absurde plaatsen. Denk aan omgebouwde garages etc.

Dit is vreselijk storend wat betreft uitzicht en ongetwijfeld ook stank overlast.

Koop dan een vrijstaand huis met weiland. Kan je dat niet betalen jammer dan maar dan geen paard in je voortuin zetten. Kan me het in ieder geval best voorstellen. Doe het dus zo dat je niemand tot last bent.

Woningen genoeg te koop die aan die eisen voldoen.[/quote]

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:47

Tegen een vergunning aanvraag kan pas bezwaar worden gemaakt als de vergunning daadwerkelijk verleend is.

Ik snap best dat je last kunt hebben van die rijbak.
Het lijken 4 onder 1 kap huizen.
Je moest eens weten wat voor geur er vanaf komt om nog maar niet te spreken over de extra vliegen die beesten met zich mee brengen.

Als er wat meer ruimte zou zijn dan zou ik zeggen prima zo'n rijbak.
Maar dit past ook totaal niet in het straatbeeld en is gewoon te dicht op de buren met betrekking tot de hinderwet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:43

Maar die geur is niet de rijbak en de vliegen ook niet, dat is van de stallen en de mesthoop, vliegen heb je altijd in een agrarisch gebied, daar hoef jij of je buren geen paarden voor te houden, woon je in of naast een bos, dan heb je ook nog steekvliegen.....

De geur die je paarden afstaan kan je miniseren door te zorgen dat je de mest met amonniakgeur afdekt, de drollen zelf geuren niet, die kan je splitsen en bij je planten kwijt....