Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:22

Mijn paarden staan zowel zomers als winters in een grote wei. Dit is wel speciaal ingezaaid met "paardengras"
Ze hebben ook een groot perceel waar ze gewoon los lopen. Zomers heb ik vaak wel een stukje afgezet.

Ze staan gemiddeld in de winter 4 a 5 uren buiten, buiten voer ik ze niet bij

mijn rij paard rijd ik 5 a 6 keer per week en krijgt op stal ongeveer 4 keer een plak hooi.
en maar een half kilo biks per dag. Dit lijkt heel weinig maar ze doet het er prima op. en ze ziet er geweldig uit

Mijn oude paard die krijgt qua hooi het zelfde soms iets meer en die krijgt een kilo musli per dag. Deze heeft naar mijn idee meer nodig. We doen niks meer met haar en ze is 25 jaar oud
Laatst bijgewerkt door MarLottie op 23-11-12 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:24

Hmm, mijn paard een Gelderse die makkelijk dik wordt stond eerder in Paddock en weiland was toen modder vet. Had brokkelige hoeven. Ze ging over naar dag en nacht op de weiland en werd minder vet. Ze heeft nog wel een klein buikje, maar lang niet zo erg als eerder. Heeft helemaal geen probleem meer met zijn hoeven. Volgens mij komt dit door dat zij constant kan lopen en beschikking heeft over gras. Is zo veel rustiger geworden alle stress is weg. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar terug op stal of op het paddock te zetten. Ik heb zo'n leuk makkelijk paard! Een te vet weiland. Ja, natuurlijk geeft dat problemen. Net zo als te veel krachtvoer. Dan nog iets wat doet mijn paard als zij van de paddock naar de wei gezet wordt, zo veel mogelijk eten in korte tijd. Heeft ze dag en nacht er beschikking over doet ze heel rustig aan.
Wat veel belangrijker is hoeveel lopen ze. Om haar weiland gebeurd best wel wat en ze trekt regelmatig een sprintje, omdat daar weer een leuk paard aan komt lopen. Zo blijft ze in beweging en dat is volgens mij veel belangrijker. Wat doet het paard in de wei, alleen maar eten en eten of beweegt hij/zij zich lekker veel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:29

Je paarden alleen maar op een wei gooien is ook gewoon niet ideaal, idd. ivm. te veel eten en alles kapot trappen tijdens nattigheid.

Hier hebben we de wei helemaal aangepast: inloopstal gebouwd met bestrating er rond, uitkomend op zandpaddocks die weer uitlopen in een pad rondom de hele wei. In de stallen, paddock en op het pad slowfeeders met graszaadhooi.

Het midden van de wei is verdeeld in verschillende weitjes met lekker sappig gras tot boven enkelhoogte.

Ponies kunnen de hele dag lekker rondlopen op de paddocks en het pad rond de wei, kunnen even schuilen (zon, regen, wind) in de stal, graszaadhooi eten om het buikje gevuld te houden. En dan bepalen we zelf hoe lang we 1 van de weitjes open zetten zodat ze daar lekker een paar uurtjes kunnen grazen.

Dit werkt veel fijner en beter dan die nare graasmaskers, of strookbegrazing. Op zich is strookbegrazing wel leuk, maar het nadeel is toch dat de paarden het open stuk wel heel erg kort eten en dat korte gras is zowel voor de paarden als de wei niet goed, daar krijg je alleen maar gestresst gras van.

Nu eten ze gewoon lekker door de hele wei de topjes er uit, en blijft het gras gezond. Paarden lopen de rest van de dag van hooinet naar hooinet naar waterbak, en gaan steeds het pad rond in de hoop dat er ergens een weitje open staat waar ze lekker gras kunnen snacken. Ze blijven dat toch checken want tja, je zal het maar missen dat je had kunnen grazen :9

Ik vind het overigens geen probleem dat ze in de zomer een lekker grasbuikje krijgen, dat hoort er toch een beetje bij en trekt ook weer vrij snel weg als ze een paar dagen alleen op hooi staan. Ik heb liever dat ze met een beetje reserves de winter in gaan :)

Daarbij krijgen ze ook nog (VoerGezond) brokjes omdat ik denk dat paarden die onvoldoende belangrijke voedingsstoffen binnen krijgen, eerder last hebben van allerlei kwalen zoals HB, IR, ZE enzo.

Hoe "magerder" paarden gehouden worden, hoe minder ze kunnen hebben lijkt het :=

Niet overvoeren dus, maar ook niet te paniekerig doen want ik heb het idee dat je het daarmee alleen maar in de hand werkt dat je paarden niks meer kunnen hebben :o

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:34

Wat een onzin, eerst moeten paarden juist naar buiten en mogen niet op stal gehouden worden en nu moeten de de paddock in met het risico dat ze uit verveling zand gaan eten zeker? Mijn pony blijft lekker overdag op het land lopen :)

vienna1987

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:39

Mijn paard ging ook zand eten en andere paarden treiteren, omdat ze lekker de ruimte om haar heen moest hebben. Lekker de benen strekken en ja dan wordt sommige delen best modderig. Nou en als ze maar stukjes hebben waar ze wel droog kunnen staan en geen kleinere stukjes daar kreeg zij alleen maar mot. De ruimte. Ze hebben wel een schuilstal en dat vind ik ook erg belangrijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:42

Paarden hoeven zich in de paddock helemaal niet te gaan vervelen of zand te gaan eten, gewoon zorgen voor slowfeeders zodat ze lekker wat ruwvoer kunnen knabbelen, paarden dik tevreden :)

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:48

mijn haflinger en mini staan het hele jaar door op een grote wei. Als ik 1 keer per week rij, is het veel en met de mini wordt niks gedaan. Beiden zijn ze nochthand goed op gewicht ondanks dat het rassen zijn die er aanleg voor hebben. Situatie per situatie bekijken, zou ik zeggen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:49

Heel leuk (overzicht van) onderzoek.

Lees eerst eens voor je op basis van 10 regels over een onderzoek van 60+ pagina's oordeelt.
Iets met een klok en een klepel........

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:52

Ik zie mijn paard toch liever in de wei dan gefrustreerd bij een slowfeeder en mijn ervaring is toch dat ze dan wel echt een hele grote paddock nodig heeft om lekker haar benen te strekken met andere paarden. En ja, wat voor een koe goed is. Is te veel voor een paard en dus dan zal je moeten schipperen als je een weiland hebt met erg vet gras. Dan nog iets dat er nog nooit een koe op heeft gestaan wil nog niet zeggen dat je geen vet weiland hebt. Wat de meeste mensen mooie weilanden vinden is te vet voor paarden. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de beste schuil mogelijkheden?
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 23-11-12 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:16

vienna1987 schreef:
Ik zie mijn paard toch liever in de wei dan gefrustreerd bij een slowfeeder en mijn ervaring is toch dat ze dan wel echt een hele grote paddock nodig heeft om lekker haar benen te strekken met andere paarden.

Als ik mijn paard de hele dag op het land laat kan hij zijn benen niet meer strekken..., hij raakt nl hartstikke bevangen..

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:22

Mijn pony's staan 24/7 buiten, in een oude koeienwei , ze zijn wel wat voller als menig paard ( fjord +shetlanders) maar nog niet ernstig, ze blijven ook de hele winter buiten, zonder deken. Bijvoeren zal nu nog niet nodig zijn, het gras staat nog vrij hoog op beide weides. Als ik mijn paarden in de paddock zet beginnen ze zich stierlijk te vervelen en zet ze dus liever in de weide.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:27

Dat vind ik ook zo iets. Je ziet nog maar zo weinig paarden zonder dekens buiten. Is iedereen fanatiek wedstrijd ruiter geworden? Of denkt men nu werkelijk dat wij de natuur beter kunnen regelen met een deken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:28

Ik hoorde dit vanochtend zelfs op de radio! Daar maakte ze zelfs een grapje dat mensen zouden gaan bellen van Heee, help er staat hier een paard in de wei zich helemaal vol te vreten !!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:42

Voor mij weer een bevestiging dat HIT-actief of Paddock Paradise de meest gezonde manier is van paarden houden. Eventueel met een paar uur grazen per etmaal op een paardenweide. :j

Jammer dat het nieuwsberichtje op deze manier is geplaatst, in mijn ogen doet het tekort aan het onderzoek!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:46

Ik heb een tijdje gewoond tegenover een natuur gebied wat eerst vet koeien weiland was. Er werden toen pony's op gezet van een sober ras. Ik vroeg mij gelijk al af of dat wel goed ging. Wonder boven wonder ging het eerste jaar goed. Het jaar er op gingen ze in de winter de pony's toen bijvoeren, omdat ze het jaar er voor wat mager waren geworden . Dat was zo zielig voor die pony's en toen kwam de lente er aan 5 van de 10 pony's werd toen bevangen. Ze hebben toen de pony's omgeruild voor runderen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:04

hier staan ze 27/7 365 dagen per jaar op het land.
nog nooit problemen gehad en ze zijn niet te dik.

En hebben ook geen deken op.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:07

Die van ons staan ook 24/7 op de wei en die moeten we na het rijden echt bijvoeren, anders worden ze te slank. En het is toch niet zo dat er niets op die weide staat...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:10

Een koe is geen paard?:=
Gut nu valt bij mij het kwartje waarom de pogingen inrijden van koeien altijd mislukken..
Zal de hoorns voortaan maar in de wei laten en niet de verkeerde meer pakken :')
Wel gezellig zon gemixte kudde, overigens krijgen ze allemaal hetzelfde te eten, zowel koe als paard en hoewel het misschien niet altijd even goed is qua stoffen, is er nog geen een aan dood gegaan en zouden ze eerder te mager worden als te dik :)
En ze zijn muv bijv een kreupelheid allemaal gewoon gezond.
Wat een onnozel onderzoek.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:13

justin4ever schreef:
Een koe is geen paard?:=
Gut nu valt bij mij het kwartje waarom de pogingen inrijden van koeien altijd mislukken..
Zal de hoorns voortaan maar in de wei laten en niet de verkeerde meer pakken :')
Wel gezellig zon gemixte kudde, overigens krijgen ze allemaal hetzelfde te eten, zowel koe als paard en hoewel het misschien niet altijd even goed is qua stoffen, is er nog geen een aan dood gegaan en zouden ze eerder te mager worden als te dik :)En ze zijn muv bijv een kreupelheid allemaal gewoon gezond.
Wat een onnozel onderzoek.

Wat fijn dat het bij jou nog nooit is misgegaan!
Helaas heb ik bij ons op stal wel wat dingen fout zien gaan... paard van stalgenoot was zo acuut bevangen dat het absoluut niet meer in de benen kwam. Einde haflinger...

Beetje kortzichtig om zo te oordelen over dit onderzoek zonder de 60 pagina's van het artikel doorgelezen te hebben..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:26

Ligt eraan wat voor weide lijkt mij en paardsafhankelijk.

Vorige stal was flink bemeste koeienweide maar niet groot. Daar kreeg ze eerste periode niets bij, daarna onbeperkt hooi bijgevoerd (dat er nog over was de volgende dag) en ze bleef heel mooi slank.
Nu heb ik een niet intensief bemest landje, en daar moet mijn grote met 24/7 staan ook gewoon bij bijgevoerd worden. Begin periode niet, daarna wel. Zeker aan het einde van het weideseizoen, anders valt ze flink af.

Mijn shetlander is een ander verhaal. Die wordt al vet als ze naar gras kijkt ja.

Ik heb wel het idee dat mijn grote hier beter functioneert dan op intensief bemest land in de trant van nu soepeler zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:30

Tsja maar daar ben je zelf ook bij IMJ, bij ons word alles streng gecontroleerd en koeien lopen er niet het hele jaar bij en als die (toevallig morgen) naar binnen gaan word er wel het 1 en ander aangepast qua voer.
Wil niet zeggen dat er nooit niks kan gebeuren en dat anderen dat niet doen maar er word goed over nagedacht en in de gaten gehouden.
Die paarden zijn ook allemaal spijkerhard en zul je op een uitzondering na nooit ziek zien.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:30

ik hoorde het vanmorgen op 538 daar zeiden ze al voor de grap dus nu moeten we 144 bellen als er een paard op het land staat............

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:34

ik denk dat t paard afhankelijk is en dan ook nog eens of het inderdaad een wei is voor paarden of koeien.
Ikzelf heb genoeg paarden verzorgt en ken er ook genoeg die 24/7 buiten staan in de zomer en die ook in de winter veel buiten komen of buiten blijven.
Paardjes zijn mooi slank. Worden dan ook niet bijgevoert in de zomer. Een enkele die te weinig gras heeft krijgt nog wat hooi.
Sommige worden niet bereden etc en andere welke dag een uurtje en weer andere 3 tot 6 uur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:50

Ik denk dat ze bedoelen met: Een paard is geen koe..
Dat een koe minder uur per dag eet. Een koe is een herkauwer, en gaat na zijn maag gevuld te hebben lekker liggen en herkauwen. Bij paarden zie je het volgende: veel blijven er door eten tot hun maag (te) vol is, maar dan hebben ze te veel aan voedingsstoffen binnen gekregen (lees: vette wei is veel fructaan en eiwitten). Dan gaan ze even staan suffen en hup ze eten weer door.
Mijn paard staat ook altijd met de kop naar beneden in de wei, en zij kan dus ook echt niet meer hele dagen de wei op.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:17

met die paard is geen koe zullen ze wel iets bedoelen als; paarden hebben ander voer nodig dan koeien. Koeien moeten produceren, paarden presteren.
Hoe dan ook bestaat het merendeel van het gras uit vet engels gras voor koeien, dat is niet goed voor paarden. Probleem is ook als je ze dan in de lente op zo'n wei smijt, ze gras totaal niet meer gewent zijn maar toch keihard gaan schrokken. dan heb je in no-time een bevangen paard, al helemaal als hij er gevoelig voor is.

Zelf heb ik een fjord die in de zomer op een schrale zeewei staat 24/7 en in de winter meer binnenland en 's nachts binnen. Toch moet ik ook hard werken om hem niet te dik te laten worden. Maar als hij veel kan spelen met zijn maatjes en we de wei eerst afmaaien, lukt het wel.

Ik denk dat goed weide management en een goede, aangepaste grassoort meer helpt dan ze niet op de wei zetten of in een paddock droppen (paddock met goed hooi is ook goed natuurlijk, maar grazen is toch echt wel het natuurlijkst). Ik hoop dat het rapport zelf iets genuanceerder is.