Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:09

Geen wilde katten. Huisdieren. Een siamese wilde kat moet ik nog tegenkomen. Eentje die vlak langs het huis liep nota bene. Gelukkig kon die debiel niet mikken, maar een andere kat van dezelfde mensen hebben ze wel ooit doodgeschoten. Het verschil tussen een huiskat en een wilde kat is toch echt groot genoeg lijkt mij?

En ik zal het eens navragen bij mijn buurvrouw ooit, of ze ze aangeven, die geschoten fazanten. Ik betwijfel het eigenlijk.

Oftewel heb ik hier 'valse' jagers rondlopen in mijn gemeente. Maar goed, alles dat beesten doodschiet en met een geweer rondloopt in bij voorkeur een groen pakje is een jager voor mij.. Ik ga ze niet naar hun vergunning vragen als ik ze weer ns zie lopen :')

Ayasha
Blogger

Re: Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:21

Verwilderde katten zijn niet te onderscheiden van "huiskatten" en die vallen niet meer onder huisdier. :) Veel van die katten hebben nl geen baas. Van een Siamees zouden ze het inderdaad wel moeten zien maar bv een gewone rosse zonder bandje. Tsja.. :) Leuk is het niet maar echt verwijten kan je ze die vergissing niet... Wil je zeker zijn dat ze niets overkomt, houd ze dan binnen. :) Maar goed da's een andere discussie en eentje zonder einde.

Jouw buurvrouw moet die fazant niet aangeven. De jagers moeten dat doen. :) Na aangifte mogen ze fazanten en konijnen enz wel onder elkaar verdelen meen ik. (of aan buren geven als bedankje, dat kiezen ze zelf)
Genoeg stropers ook die zo rondlopen. Dat zijn dus geen jagers. :) Tenminste; die hebben geen vergunning en mogen dus ook niet schieten maar goed. Je mag ook niet harder dan de maximumsnelheid... ;)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:27

Dat jagers moeten registreren snap ik, maar misschien weet ze het alsnog wel.

En dat van die katten vind ik maar een bedenkelijk excuus. In een gebied waar veel mensen huisdieren hebben schiet je gewoon niet zomaar op katten. Punt. De kans dat je iemands huisdier aan het afschieten bent is veel te groot. En richting een huis schieten doe je al helemaal niet. Daar is zelfs geen excuus voor.
Dieren binnenhouden is inderdaad een andere discussie maar ik ben het er sowieso niet mee eens dat je in een rustige omgeving je huisdieren maar moet opsluiten omdat er anders een aantal jagers schieten op het beest. Een jager kan ook gewoon uit zijn doppen kijken in plaats van te schieten op alles dat beweegt (zoals dat veulen uit te startpost..). Zoveel wilde katten zijn er in onze omgeving helemaal niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:30

Richting een huis schieten mogen ze in principe ook niet. Maar opnieuw; te hard rijden mag ook niet. Er zitten er altijd tussen die het wel zullen doen. Wil je dat je kat niks over komt, houd je'm binnen of laat je'm onder begeleiding buiten (of in eigen tuin) zoals hondenbezitters ook doen. Is het geen jager, dan wel een auto. Het trieste feit is dat de meeste katten 'liefhebbers' er weinig problemen mee lijken te hebben dat hun dier een groot risico op lijden heeft. Die gemakzucht en laksheid hoef je jagers niet aan te rekenen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:33

Binnen houden ?
Nee, dat is echt onzin ... had de eigenaar van dit getroffen veulen dan ook maar zijn paarden binnen moeten houden omdat één of ander malloot het verschil niet ziet tussen een zwijn en een veulen ?

En mijn katten lopen normaliter buiten, maar als ik de jagers aan zie komen of ik hoor ze in de buurt, dan ga ik inderdaad roepen opdat ze binnenkomen, maar dat is toch in feite omgekeerde wereld ?
En waarom zouden ze die katten afschieten ?
Ook een bedreiging voor de graanoogst ofzo ?
Integendeel ... mijn katten vangen menig muisje dat zich anders tegoed zou doen aan de mais ..

Men beroept zich op het bijhouden van de wildstand, dan mag je toch wel aannemen dat ze op z'n minst weten waarmee ze bezig zijn ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:35

Die stond in eigen paddock. Daar hadden ze niet op mogen schieten. Punt aan de lijn. :) Hij wordt ook aangepakt zoals te lezen is.

Omgekeerde wereld is dat alles en iedereen moet rekening houden en zich moet aanpassen aan andermans dieren. ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:36

Shirley schreef:
Men beroept zich op het bijhouden van de wildstand, dan mag je toch wel aannemen dat ze op z'n minst weten waarmee ze bezig zijn ?

Als er 1 ding inmiddels wel bewezen is, dan is het dat jagen niet bijdraagt aan het op peil houden van de wildstand. Op de veluwe zijn 2000 edelherten teveel (volgens de jagerslobby), ondanks dat die al jaren bejaagd worden. Raar toch?

Ganzen al net zo. Uit recent onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat bejagen niet effectiever is dan eieren schudden. Waarom dan toch kiezen voor een inhumane maatregel als jagen?

Zolang er ook nog gesproken wordt over hobby jacht en hobbyjagers moet je je uberhaupt al afvragen waarom zo`n instituut in stand gehouden wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:42

Zal wel geld in het laatje brengen, al die vergunningen ...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:43

Shirley schreef:
Zal wel geld in het laatje brengen, al die vergunningen ...

En een lekker reeruggetje iedere kerst voor de belangrijke stakeholders :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:48

Steak-holder zou in dit geval eigenlijk een betere term zijn ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:49

Shirley schreef:
Steak-holder zou in dit geval eigenlijk een betere term zijn ;)

:D

MandyChuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:49

misschien eens een bril kopen;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:42

Wat een verschrikkelijke bult onzin wordt er hier weer verteld, jagers die een hertje omsingelen en vervolgens neer knallen, Jagers omsingelen niet, omdat de kans dat ze elkaar raken dan veel te groot is.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:49

Ayasha schreef:
Richting een huis schieten mogen ze in principe ook niet. Maar opnieuw; te hard rijden mag ook niet. Er zitten er altijd tussen die het wel zullen doen. Wil je dat je kat niks over komt, houd je'm binnen of laat je'm onder begeleiding buiten (of in eigen tuin) zoals hondenbezitters ook doen. Is het geen jager, dan wel een auto. Het trieste feit is dat de meeste katten 'liefhebbers' er weinig problemen mee lijken te hebben dat hun dier een groot risico op lijden heeft. Die gemakzucht en laksheid hoef je jagers niet aan te rekenen.

De intentie tussen een dier doodschieten en een dier doodrijden is doorgaans wel verschillend. Zijn er mensen die moedwillig een dier doodrijden? Zeker, maar er zijn er ook genoeg die het beest per ongeluk scheppen of die niet anders kunnen om ongelukken te vermijden. Jagen is altijd moedwillig doden. Je kan een dier ook laten gaan als je niet zeker bent wat je schiet. En al helemaal als het richting huis loopt. Daar gaat niemand dood aan, daar is niemand slecht mee af, integendeel. En 'is het geen jager is het wel een auto', wat voor onzin is dat nou weer? De streken waar jagers actief zijn zijn doorgaans plaatsen waar de auto's veel minder prominent aanwezig zijn. Ik vind dus inderdaad dat je daar een dier met een gerust hart moet kunnen laten lopen. Niet dat je ze dan alsnog binnen moet opsluiten (ik blijf het grappig vinden dat die 'buitenluchtregel' zo verschilt per diersoort :')) omdat er een paar idioten zijn die ze anders doodschieten. Dat is gewoon de omgekeerde wereld.

Verder vind ik 'richting een huis schieten' toch écht niet te vergelijken met 'te hard rijden' (als we niet uitgaan van snelheden die de betreffende baan eigenlijk niet toestaat). Of is het ook 'Ach, we overtreden allemaal weleens een regeltje hè' als er op een dag een kind om de hoek komt die geraakt wordt door iemand die naar een huis richt?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:52

stoffel schreef:
Wat een verschrikkelijke bult onzin wordt er hier weer verteld, jagers die een hertje omsingelen en vervolgens neer knallen, Jagers omsingelen niet, omdat de kans dat ze elkaar raken dan veel te groot is.

Ja de bewijzen daarvoor hebben we recentelijk gezien. 1 jager dood geschoten door z'n vriendjes, 3onschuldigr boeren beschoten door z'n gun Hero en dat is nog maar van de laatste twee maanden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:57

Stoffel, als je nu alleen even dit topic binnen komt wandelen om één van ons voor leugenaar uit te maken, blijf dan lekker alsjeblieft :n

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:26

De meeste hier weten helemaal niet waar ze over praten, bleren maar zo wat rond. Een jager kan het zich niet permiteren om zich niet aan de regeltjes te houden, domweg omdat ze hier in Nederland constant in de gaten worden gehouden door 1 van de vele overactieve, (niet gehinderd door enige kennis van zake) milieupiloot, die zo nodig een ander moet vertellen hoe het allemaal moet.

Als alleen degene, die zelf nog nooit een regel heeft overtreden, hier mocht reageren en de jagers mocht bekritiseren, dan was het hier mooi rustig. Maar nee we zijn er als de kippen bij wanneer we het vingertje op kunnen heffen, en een ander kunnen zeggen wat wel en niet mag, kijk eerst naar je zelf.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:36

Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen, vraag ik me af ?
Denk je nu werkelijk dat al deze mensen deze gebeurtenissen uit hun dikke duim zuigen ??

Was het maar waar , wat je zegt .. ik heb die "milieupiloten" hier nog nooit mogen treffen in geval van wantoestanden :n

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:53

Ik denk dat de hele boel hier aardig opgeklopt wordt.
Iedereen heeft in zijn buren, familie of kennissen kring wel een of meerder jagers of drijvers, vergelijk die mannen of vrouwen nu eens met het beeld dat hier van de jagers wordt geschetst. Van het kwijlende schiet grage monster, dat straalbezopen alles neerschiet dat beweegt, het liefste bambi totaal doorzeeft met kogels en al het andere wild het liefste eerst laat lijden voordat ze het afslachten, blijkt dan al snel niets meer te kloppen.
Verder als je een probleem met deze mensen hebt, je kunt er gewoon mee praten hoor,en je hoeft niet te schrikken als ze ook nog terug praten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:56

Als ik de jagers die ik ken vergelijk met het beeld van de jagers zoals die hier worden geschetst, dan moet ik zeggen, dat matcht aardig ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:07

Nee... met buurman de stroperjager valt niet te praten. Ook niet als hij s avonds laat in het donker stiekem thuis weer eens allemaal dooie beesten staat uit te laden uit zijn kofferbak

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:16

FlyAway schreef:
Als ik de jagers die ik ken vergelijk met het beeld van de jagers zoals die hier worden geschetst, dan moet ik zeggen, dat matcht aardig ja :j

Ik neem aan dat je zelf wel beter weet, mocht het werkelijk zo zijn als jij hier schetst zegt dit misschien wel mee over jouw kennissen, dan over de gemidelde jager.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:26

Anoniem schreef:
Nee... met buurman de stroperjager valt niet te praten. Ook niet als hij s avonds laat in het donker stiekem thuis weer eens allemaal dooie beesten staat uit te laden uit zijn kofferbak

Kijk echt een geval van de klok en de klepel, stropen en jagen is iets totaal verschillend. Mocht dit werkelijk om stropen gaat moet je niet praten met die man maar moet je hem aangeven, wanneer je dat nalaat ben jij medeverantwoordelijk aan de dood van ieder, dood beest dat hij stiekem uit zijn kofferbak laad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:36

Je blijft maar verdedigen , stoffel, kan me niet aan het idee onttrekken dat je zelf ook een enthousiast jager bent ?

Nou, vanmiddag waren je vriendjes hier weer goed vertegenwoordigd , hoor, inclusief honden en met een zicht van amper 25 meter bijzonder onverantwoord bezig 8)7

Maar wellicht heb je hier ook weer een verklaring voor ??

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:52

stoffel schreef:
FlyAway schreef:

Ik neem aan dat je zelf wel beter weet, mocht het werkelijk zo zijn als jij hier schetst zegt dit misschien wel mee over jouw kennissen, dan over de gemidelde jager.

Nou ja, daar heb je gelijk in, dat zegt iets over de jagers in mijn kennissenkring. ;)