Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:39

saskiakefie schreef:
jus schreef:
Dus als NL hondenvlees als hoofdmenu had gehad deden we hetzelde met het vervelende hondje , niet lief dan maar de pan in ? :D zaten de asiels ook niet vol :z

Inderdaad, die worden nu vaak ingeslapen. ;)

Heel andere discussie wellicht, maar aangezien hetzelfde op huisdierenvlak speelt is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om honden en katten die, ik zeg, zo'n jaar in het asiel zitten ook maar in te laten slapen. Kostenefficient en ik geloof werkelijk niet dat een huisdier gelukkig is in zo'n kennel. Na een jaar niemand die ze hebben wil: dan maar pijnloos en netjes in laten slapen. Sneu, maar lost wel wat op.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:43

Ja tuurlijk lost het iets op; namelijk het zichtbare bewijs dat de mens zijn verantwoordelijkheden ten op zichte van dieren op schandalig wijze laat liggen en dieren tot verbruiksvoorwerpen heeft gedegradeerd. En uiteindelijk gaan we dan altijd voor de makkelijkste weg; afmaken, afschieten of slachten!
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 27-10-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:47

Tja, dat is wel hoe het is...

enomis123

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:52

dat er veel paarden geslacht worden is waar, maar wat ik zelf naar de slacht zie vertrekken, zijn toch paarden die allemaal een verhaaltje hebben, of zware eczeem, (jeuk is erger dan pijn!) peesblessures, die zie je niet altijd als ze in t slachthuis belanden, of dat de paarden niet goed zijn tussen de oren, een kennis van mij die koopt slachtpaarden op, ik heb hem al vele malen gezegd: als er een goed dier tussen zit, laat het dan weten, dan haal ik die op.... en hij zegt me iedere keer weer: aan alles mankeert wel wat... en een braaf en gezond paard, levert nog altijd zijn centen op, de prijzen zijn dan wel gezakt, maar toen de gulden overging in de euro, hebben vele eigenaren gewoon van de guldenteken een euroteken gemaakt, nu is de prijs weer gelijk in verhouding met de omgerekende gulden...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:07

enomis123 schreef:
hebben vele eigenaren gewoon van de guldenteken een euroteken gemaakt, nu is de prijs weer gelijk in verhouding met de omgerekende gulden...

Gas water en licht ook ? en je "inkomen" ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:10

Cassidy schreef:
[En dat vind ik nou een rare redenatie. Een dier dat zijn leven lang hard voor je heeft gewerkt en een oude dag VERDIENT heeft, moet plaats maken voor een jonkie die die plek nog moet gaan verdienen?

Zo denkt die generatie ook over ouderen..Straks hebben wij geen pensioen...terwijl ze met duizenden thuis uit hun neus zitten te vreten..

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:13

ceasario schreef:
enomis123 schreef:
hebben vele eigenaren gewoon van de guldenteken een euroteken gemaakt, nu is de prijs weer gelijk in verhouding met de omgerekende gulden...

Gas water en licht ook ? en je "inkomen" ?

ik vind dat met het komen van de euro er eigenlijk niets meer in balans is,
en is naar mijn ervaring het inkomen niet meer geworden (op de inflatie na dan)
maar de paarden zijn toen in rap tempo meer dan verdubbeld in prijs,
wat nu gewoonweg weer op de oude prijs terug vallen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:28

ik vind de prijzen best hoog hoor van de paarden en pony's.
kijk de gemiddelde haflinger jaren geleden was het het mindere soort die je voor een appel en een ei kon kopen.
nu vragen ze voor een leuke haflinger zo rond de 2000/2500 reken dit is om naar guldens? dit is dan toch niet normaal.
er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. en sommige durven voor een shetlander 400 euro te vragen.
in de gulden tijd 25/ 50 gulden.

en een onbeleerd paard? je betaald gewoon vaak voor de afstamming sommige zie je natuurlijk ook de kwaliteiten.
maar vraag mij wel soms af waar de mensen de vraagprijs van hun paard vandaan halen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:34

Ik vind het geen schande als eigenaren hun paard naar de slacht brengen.
Daar zal vast een traject aan vooraf zijn gegaan, er is over nagedacht, verantwoordelijkheid wordt genomen, prima toch?

Zoals ik het bericht lees, gaat het over paarden die in Nederland worden geslacht.
Ik vraag me alleen af hoeveel de grens nog overgaan, de zogenaamde worstfabriek-ritten naar het Oostblok e.o.
Dat blijft natuurlijk een grijs gebied: vrachtwagens vol veulens en paarden die bij een handelaar terecht zijn gekomen en dagenlang onderweg zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:39

zimbabwe schreef:
saskiakefie schreef:
["jus"]
Dus als NL hondenvlees als hoofdmenu had gehad deden we hetzelde met het vervelende hondje , niet lief dan maar de pan in ? :D zaten de asiels ook niet vol :z
[/

Inderdaad, die worden nu vaak ingeslapen. ;)

Heel andere discussie wellicht, maar aangezien hetzelfde op huisdierenvlak speelt is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om honden en katten die, ik zeg, zo'n jaar in het asiel zitten ook maar in te laten slapen. Kostenefficient en ik geloof werkelijk niet dat een huisdier gelukkig is in zo'n kennel. Na een jaar niemand die ze hebben wil: dan maar pijnloos en netjes in laten slapen. Sneu, maar lost wel wat op.

dat gebeurt ook hoor, denk maar niet dat er dieren zijn die een heel jaar in het asiel zitten hier :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:46

Natuurlijk wel. In NL is een no kill policy in asiels. Dus er zijn idd dieren die er al jaren in asiels zitten.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:55

Tsja hier weet ik niet wat ik hier op moet zeggen, zoals iedereen zegt liever slachten dan verwaarloosd/mishandeld worden. ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:55

In Nederlandse asiels worden ook gewoon dieren ingeslapen hoor, maak je geen illusies. Kittens veelal, maar ook kansloze gevallen.

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:32

ik als moeder van een paardenmeisje(dit is het acount van mijn dochter) heeft met verbazing jullie reacties
gelezen tuurlijk is het zielig dat een paard alleen in een weitje staat of verwaarloosd word maar moet het dan maar naar de slacht? denken jullie dat ze daar niets van merken dat ze afgemaakt worden hoe naief. alleen de goede/gezonde paarden mogen blijven leven een de paarden met een probleem zijn niet belangrijk ieder levend wezen heeft recht op een plekje op deze aarde. de liefde voor de dieren mis ik hier wel. met vriendelijk groeten een dieren liefhebster
Laatst bijgewerkt door Angela op 29-10-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het is uiteraard niet de bedoeling om gebruik te maken van het account van een ander. We hebben de post gezien, temmen is dus niet meer nodig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:34

Yamcha schreef:
Natuurlijk wel. In NL is een no kill policy in asiels. Dus er zijn idd dieren die er al jaren in asiels zitten.

:') keep dreaming.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:36

@marissa119: Een paard heeft geen besef van tijd....oud worden is voor mensen misschien een doel op zich, voor paarden geldt dat echt niet. Een paard voelt zich goed - of niet. Heeft geen idee dat het morgen misschien beter wordt, of dat 'dit' (slechte) leven beter is dan geen leven. Daarom is het in een aantal gevallen diervriendelijker om het paard z'n eind te gunnen dan het beroerde leven voort te zetten.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:35

Kendra schreef:
@marissa119: Een paard heeft geen besef van tijd....oud worden is voor mensen misschien een doel op zich, voor paarden geldt dat echt niet. Een paard voelt zich goed - of niet. Heeft geen idee dat het morgen misschien beter wordt, of dat 'dit' (slechte) leven beter is dan geen leven. Daarom is het in een aantal gevallen diervriendelijker om het paard z'n eind te gunnen dan het beroerde leven voort te zetten.

En dat bepaal jij voor dat paard??? Of is dat een fijnere gedachte als je je paard net hebt achter gelaten bij de slager -O-

Je kan ook proberen om dat beroerde leven gewoon een goed leven te laten zijn! En dan heb ik niet over de zeer zieke paarden die echt pijn hebben oid. Maar wel over al die andere waar best wel andere manieren voor zijn maar de slager gewoon wel gemakkelijk is voor de eigenaar (en dan krijgt ie nog een paar centen toe ook...).

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:36

marissa119 schreef:
ik als moeder van een paardenmeisje(dit is het acount van mijn dochter) heeft met verbazing jullie reacties
gelezen tuurlijk is het zielig dat een paard alleen in een weitje staat of verwaarloosd word maar moet het dan maar naar de slacht? denken jullie dat ze daar niets van merken dat ze afgemaakt worden hoe naief. alleen de goede/gezonde paarden mogen blijven leven een de paarden met een probleem zijn niet belangrijk ieder levend wezen heeft recht op een plekje op deze aarde. de liefde voor de dieren mis ik hier wel. met vriendelijk groeten een dieren liefhebster

ik begrijp je reactie wel, maar het is wel wat kortzichtig, want ook wij heten hier op bokt niet onassis van achternaam, en de realiteit is gewoonweg dat een gebrekig paard/pony waar je niet op kan rijden etc wel de nodige kosten met zich mee brengt, en natuurlijk houden wij ze liever allemaal, maar dat gaat nu eenmaal niet, en daar komt nog eens bij, het hangt er ook nog van af wat zo`n paard mankeert, want hoe zielig is het wel niet om een paard met zware artrose in de wei te zetten, die met de gezonde paarden mee zal gaan galoperen, en zeer veel pijn zal lijden, dit is dan nog maar1 voorbeeld, zo zijn er vele... paarden met eczeem, verschrikkelijk... ik heb ze zich wel tot bloedens toe zien kapot schuren! jeuk is erger dan pijn!
het is nu eenmaal zo dat we niet alles in leven kunnen houden, en dat sommige dieren nu eenmaal dood beter af zijn dan levend, dat is wat de bokkers hier bedoelen... het is maar net hoe je het leest of wil lezen...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:40

enomis123 schreef:
marissa119 schreef:

ik begrijp je reactie wel, maar het is wel wat kortzichtig, want ook wij heten hier op bokt niet onassis van achternaam, en de realiteit is gewoonweg dat een gebrekig paard/pony waar je niet op kan rijden etc wel de nodige kosten met zich mee brengt, en natuurlijk houden wij ze liever allemaal, maar dat gaat nu eenmaal niet, en daar komt nog eens bij, het hangt er ook nog van af wat zo`n paard mankeert, want hoe zielig is het wel niet om een paard met zware artrose in de wei te zetten, die met de gezonde paarden mee zal gaan galoperen, en zeer veel pijn zal lijden, dit is dan nog maar1 voorbeeld, zo zijn er vele... paarden met eczeem, verschrikkelijk... ik heb ze zich wel tot bloedens toe zien kapot schuren! jeuk is erger dan pijn!
het is nu eenmaal zo dat we niet alles in leven kunnen houden, en dat sommige dieren nu eenmaal dood beter af zijn dan levend, dat is wat de bokkers hier bedoelen... het is maar net hoe je het leest of wil lezen...

En problemen oplossen door een dier naar de slager te brengen is niet kortzichtig????

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:42

Blijkbaar is het kortzichtig als je je verantwoordelijkheid tegenover een dier neemt en dit niet als verbruiksvoorwerp in een worst laat draaien als je er geen wedstrijden meer mee kunt winnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:07

Misschien handig om het topic even door te lezen? Je haalt nu wel iedere nuance uit de discussie..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:10

Kendra schreef:
Misschien handig om het topic even door te lezen? Je haalt nu wel iedere nuance uit de discussie..
Waarom vind je dat?

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:13

dat is realiteit, ik zelf zou nooit een paard naar de slager brengen, vind het verschrikkelijk,
doet mij denken aan oorlogsfilms, ik zou dan voor inslapen kiezen als het pijn zou hebben,
verder heb ik 3 paarden en 1 pony weg gegeven aan een stichting in duitsland, die onbruikbare
maar pijnloze paarden opvangt, maar ook zulke stichtingen raken vol, en waar moeten al die paarden naar toe? het is niet zo dat men ze geen goed leven gunt, het is gewoonweg dat men het niet kan betalen!
het is gewoonweg een geldkwestie, dat onbruikbare pijnloze paarden naar de slacht gaan!
er wordt door de jaren heen al gekwebbeld over het wel en wee van de slachtpaarden,
maar volgens mij is er nog nooit een soort van stichting opgezet door bokkers, om paarden van de dood te redden, en een goed leven te bieden... laat nou bij ons op stal 4 boxen vrij zijn.... a 175 euro per maand,
als iedereen nou betaalt ipv zeurt, kunnen er 4 slachtpaarden in... ik mest ze wel uit, verder volledige verzorging door stalhouder... ben ik eens benieuwd wat hier op komt...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:16

sprintje: naar de slacht brengen is voor vele mensen een oplossing, niet voor het paard...
denk je dat mensen dat graag doen? en savonds lekker in hun bedje liggen??
men wil wel betalen, maar men kan het nu eenmaal niet meer... de koelkast is leeg,
kinderen hebben honger, en het paard was onverkoopbaar, maar kost wel enkele honderden euro`s stalling in de maand... dat is er aan de hand in nederland paardenland...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:39

'Kinderen hebben honger'? :') We zitten hier niet in Afrika.