Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:54

eenitraM schreef:
Ik vind het zo grappig dat mensen allerlei slechte ervaringen hebben meegemaakt met paarden die geschoren zijn. VB: veulen met de kop kapot. (Weet je zeker dat het door het scheren komt?)

Waarom heb ik dat nou nooit meegemaakt?

Zo grappig was het toen anders niet. Was zelfs een kram/hechting voor nodig. En hoe ik dat weet, stukje deductie denk ik? 's middags de tastharen scheren en 's nachts in de stal waar het veulen al 3/4 maanden stond. Als hij dan 's morgens bloedend aangetroffen wordt dan wijt ik dat inderdaad aan het wegscheren. Hij was een zintuig kwijtgeraakt, niet vreemd dat je dan in een bekende stal toch je hoofd weet te stoten.

Krijtje

bethje31 schreef:
Trouwens als het goed is ligt een stal niet vol met stront....

Dacht je dat de vergelijking stal - wc sloeg op de hoeveelheid mest? :')

Het is het formaat... de verhouding stal - wc staat gelijk met paard - mens.. *zucht*

Anyway..
Mijn inziens is het gemekker om niks, gezeur over kleine dingen waar het in het leven niet om gaat.
Verspilde energie is zonde, maak je druk om de echte dingen in het leven en laat een ieder kiezen naar wat hij/zij goeddunkt..

Angeliekje

Ik heb nog nooit de haren bij de oren weggeknipt (ik borstel wel de vieze kloeten weg :D) , en tastharen zal ik ook nooit aankomen! Dan maar een wat minder mooi paard hoor(al vind ik de haren niet lelijk staan) :) Van jongs af aan heb ik al meegekregen dat paarden die echt nodig hebben, en dat het er niet voor niets zit. Ik vind het wel goed dat ze het erover hebben.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:57

Piera schreef:
eenitraM schreef:
Ik vind het zo grappig dat mensen allerlei slechte ervaringen hebben meegemaakt met paarden die geschoren zijn. VB: veulen met de kop kapot. (Weet je zeker dat het door het scheren komt?)

Waarom heb ik dat nou nooit meegemaakt?

Zo grappig was het toen anders niet. Was zelfs een kram/hechting voor nodig. En hoe ik dat weet, stukje deductie denk ik? 's middags de tastharen scheren en 's nachts in de stal waar het veulen al 3/4 maanden stond. Als hij dan 's morgens bloedend aangetroffen wordt dan wijt ik dat inderdaad aan het wegscheren. Hij was een zintuig kwijtgeraakt, niet vreemd dat je dan in een bekende stal toch je hoofd weet te stoten.

Mijn pony lag vorige week ook vast in de stal. Met rollen gebeurd. Frapant is; Wij hebben haar al 10 jaar in dezelfde stal staan. Misschien komt het omdat ze een nieuwe deken op heeft gekregen?

Volgensmij is dit pure pech Piera. Maar lijkt mij logisch dat je het terug koppeld aan het scheren.

LadyMadonna

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:59

Heeft iemand eigenlijk daadwerkelijk ervaring met een paard met bijv ontstoken ogen doordat ze uitgeschoren waren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:00

Een vergelijking gemaakt zonder gehinderd te worden zonder enig verstand :D

Tussen de begrippen wegscheren tasthaar (en dus wegnemen tast orgaan (!)) en stoten zit meer verband dan tussen vastrollen en type deken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:04

Vriendin van me heeft wel een keer meegemaakt dat er een wesp in het oor van het paard vloog. Sindsdien scheert ze de oren niet meer uit.

MarijeR

Stef jij maakt het wel erg dramatisch met uitgeschoren ogen :D
Maar nee hier in 20 jaar nog nooit dingen meegemaakt met uitgeschoren oren of weggeschoren tastharen.
Ook niet bij veulens.
Wel zat verwondingen gezien bij paarden waar al het haar gewoon nog op zat, vaak veroorzaakt door onveilige stallen. Hielp geen tasthaar tegen.

Piera

Ach ja, als je het verband niet wilt zien, zie het dan vooral maar niet. Bij mij zou het welzijn van een veulen dusdanig vooraan staan dan ik het risico niet zou willen lopen dat er een verband zou bestaan en daarom zou ik het gewoon niet doen. Klinkt bij mij heel logisch in de oren, maar bij anderen blijkbaar niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:05

Ik knip alleen de plukjes met oorsmeer, die uit de oren steken eraf. In de zomer, als mijn paard 24 uur per etmaal op het land staat, knip ik ook dat liever niet weg. Tastharen heb ik nooit afgeknipt, maar daar werd ik 30 jaar geleden al raar op aangekeken... Mijn eigen paarden zijn door mij nog nooit geschoren.
Mensen, het is gewoon een oude gewoonte. Nu weten we door veel wetenschappelijk onderzoek meer van paarden en hun gedrag en alles wat daarbij hoort, waarom zouden we die kennis dan niet toepassen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:07

Vind ook niet dat je oren en tastharen afscheren kunt vergelijken met couperen, zoals Marije ook zegt groeit dat veel te snel weer aan. En dat verhaal van dat veulen..., ik scheer ook meerdere keren per jaar voor shows de oren en tastharen maar heb nog nooit een paard met verwondingen gehad.

Verder doen we zo veel wat niet in het belang van het paard is, rijden, mennen, wedstrijden en ga zo maar door. Ik denk dat mijn paardjes ook liever niet uren op de trailer staan om een weekend op een vreemde stal door te brengen voor een show. Die linten kunnen hun niets schelen (nou ja op 1 na dan := ). Maar wij mensen hebben paarden voor de hobby en natuurlijk moet je goed voor je paarden zijn, maar er zijn volgens mij wel belangrijkere dingen om eerst aan te pakken dan uitgeschoren oren en scheren van tastharen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:08

stef schreef:
Heeft iemand eigenlijk daadwerkelijk ervaring met een paard met bijv ontstoken ogen doordat ze uitgeschoren waren?

Ik dus :) Veearts gaf aan dat uitscheren de boosdoener was geweest, rotzooi in het oor gekomen omdat het haar er niet meer zat om tegen te houden. Paard had een oorontsteking.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:14

"Het is het formaat... de verhouding stal - wc staat gelijk met paard - mens.. *zucht"
Alleen klinkt wc wat zieliger. Ik zit de hele dag op een stoel te werken voor mijn geld, dan zit ik ook op een ruimte kleiner dan de gemiddelde wc..maar als je zegt je zit gewoon te werken dan klinkt dat niet zielig. Een "ruime", schone stal met buitenlucht en genoeg beweging voor het paard, contact met soortgenoten is niet zielig. Beetje moe dat het stal argument bij elke discussie wordt gesleept en dus elke discussie die dus op zich best gevoerd mag worden opeens niet meer nodig is omdat een paard op stal nog zieliger is.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:14

Sharani schreef:
Vind ook niet dat je oren en tastharen afscheren kunt vergelijken met couperen, zoals Marije ook zegt groeit dat veel te snel weer aan. En dat verhaal van dat veulen..., ik scheer ook meerdere keren per jaar voor shows de oren en tastharen maar heb nog nooit een paard met verwondingen gehad.

Verder doen we zo veel wat niet in het belang van het paard is, rijden, mennen, wedstrijden en ga zo maar door. Ik denk dat mijn paardjes ook liever niet uren op de trailer staan om een weekend op een vreemde stal door te brengen voor een show. Die linten kunnen hun niets schelen (nou ja op 1 na dan := ). Maar wij mensen hebben paarden voor de hobby en natuurlijk moet je goed voor je paarden zijn, maar er zijn volgens mij wel belangrijkere dingen om eerst aan te pakken dan uitgeschoren oren en scheren van tastharen.

Jup, voorbeeldje egocultuur! :j

Ik weet dat er wel meerdere dingen gebeuren wat absoluut niets met het welzijn van de paardjes te maken heeft op de shows bij de AMHA, wat ook te zien was in Meerdonk te Belgie! Zoals opbinden zodat ze niks kunnen eten (volle buik) en vaak ook niks drinken en dit voor uren.. Heb met verbazing daar rond gelopen en besloten dat dit werkelijkwaar belachelijk is, ben ik me rot geschrokken over de omgang met de paardjes..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:23

ik scheer alles weg, de buik haren, de overtollige haren op de benen, neus, ogen, oren alles kaal, mijn paard leef nog steeds, eet nog steeds gras, hooi en zn brok, heeft nog geen wondjes gehad omdat er ineens niks meer zit.

Als we deze discussie openen, kunnen we ook gaan beginnen met geheel scheren, of wat dacht je van je eigen haar scheren? oksel, schaamstreek benen etc..
Sommige mensen beweren dat het er moet zitten omdat moedernatuur dit mee heb gegeven, naja begin dan eerst maar bij je zelf te kijken.
Wie scheert er tegen woordig zn eigen benen, oksels etc niet?.. dat heeft ook een functie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:25

MarijeR schreef:
Stef jij maakt het wel erg dramatisch met uitgeschoren ogen :D
.

:=
Whoeps.... ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:25

Als er in de winter zo'n plak aan komt te hangen knip ik die er netjes af. Verder hoop ik dat het verboden wordt de haren eraf te knippen en te scheren!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:28

Sja ik scheer er ook alles af, alleen de tastharen bij de ogen niet, want door stoor ik me niet aan :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:28

Mijn pony gaat dit jaar trouwens voor het eerst 24/7 buiten blijven, dus ipv glad geschoren onder een dekentje staat ze nu wollybollie te wezen ;)
Heb alleen van de week wel haar baard af geschoren omdat ie écht in de weg zat met halster/hoofdstel

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:32

Ik hoop ook dat alles wat ik zelf niet zie zitten, wordt VERBODEN!!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:33

Tastharen mogen lekker blijven zitten, ik knip de uitstekende haren wel af bij de oren.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:33

Wolinlotte: Allereerst zijn alle vormen van paardensport egocultuur niet alleen AMHA shows.
Ik wil de dingen die jij gezien hebt bij een AMHA show niet goed praten, want ik weet dat dat inderdaad gebeurd en ben het daar ook niet mee eens :n . Maar dat is lang niet de manier van iedereen, ik vind het jammer dat je dat dus niet hebt gezien.
Ik richt me vooral op performance en driving en behalve dat een iets dikkere buik daar totaal niet uitmaakt, zou een hongerig of dorstig paardje ook niet kunnen presteren. En ik weet dat er ook halter stallen zijn die het anders aanpakken.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:40

winia4ever schreef:
ik scheer alles weg, de buik haren, de overtollige haren op de benen, neus, ogen, oren alles kaal, mijn paard leef nog steeds, eet nog steeds gras, hooi en zn brok, heeft nog geen wondjes gehad omdat er ineens niks meer zit.

Als we deze discussie openen, kunnen we ook gaan beginnen met geheel scheren, of wat dacht je van je eigen haar scheren? oksel, schaamstreek benen etc..
Sommige mensen beweren dat het er moet zitten omdat moedernatuur dit mee heb gegeven, naja begin dan eerst maar bij je zelf te kijken.
Wie scheert er tegen woordig zn eigen benen, oksels etc niet?.. dat heeft ook een functie.

Nogmaals, schaamhaar en okselhaar is niet te vergelijken want het heeft geen functie bij ons! Maar een paard heeft een staart, tastharen, oorharen etc. omdat deze ergens goed voor zijn. Als je ze afscheert neem je de functie af en daar heeft je paard hoe dan ook last van. Ookal leeft je paard nog :') Aangezien niemand hier beweert dat je paard doodgaat van zijn tastharen afscheren.

Als je een discussie voert over een specifiek onderwerp, namelijk tast en oorharen, heeft het geen zin om andere dingen , zoals het geheel scheren, erbij te halen. Dit heeft absoluut geen toegevoegde waarde en is dus ook erg kinderachtig. Mensen hier moeten echt iets beter over hun argumenten nadenken. Anders heeft zo'n hele discussie geen zin.

Edit: ik weet trouwens niet wat jouw okselhaar voor functie heeft!? Maar dat van mij toch echt niets

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:48

Oren scheer ik niet uit, maar ik knip ze wel regelmatig bij. Alles wat uit het oor steekt, haal ik weg. De tastharen van mijn paard groeien niet zo hard. Als ze erg lang worden knip ik ze wel een beetje bij. Maar ik maak ze niet korter dan 3 cm. In ieder geval heeft die van mij nooit wondjes op z'n hoofd, dus blijkbaar mist ie niks!

Ik knip overigens ook het 3e oor en z'n sokken, trek z'n manen en houd z'n staart ook bij. Zielig? Ik vind van niet. Voor iedereen waarschijnlijk persoonlijk. Maar mijn paard heeft er geen last van als ik het doe. Staat zelfs te slapen bij het toiletteren! :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:50

Alleen wat bij knippen van de oren, en de tasthaartjes iets wat inkorten. Maar zeker niet helemaal wegscheren.
Nooit gedaan en vind het ook onnodig.