Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:02

nee, hoor, die hertjes worden hier in de regio in grote getalen gewoon gefokt en gehouden in weitjes
daar is niks wilds meer aan, al zijn het natuurlijk geen tamme schapen

zo worden er wel meer dieren hier gefokt die met kerst op iemands bord liggen

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:13

Ophelia schreef:
@ Terpentijn;

Dat verschil tussen Noord-Holland en Drenthe kan natuurlijk veroorzaakt worden door het beleid dat de politie voert in desbetreffend gebied. Hier zijn ze behoorlijk streng. Ook is er een wezenlijk verschil tussen jagen op kleinwild/grootwild en jagen op landerijen of bossen..

Je opmerking over het slinken van de hazenstand begrijp ik niet helemaal. Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen, is daar een duidelijke oorzaak voor. Alleen heb ik daarin nog niet het uitstulpen van ons woongebied meegenomen. Hier in de buurt (randstad) worden vele landerijen opgeslokt door woongebieden, dit is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de natuur.. Maar vooral het scheve beschermen van diersoorten doet heel veel andere dieren de das om..

Overigens "knallen" ze er hier niet zomaar op los hoor. Ik weet niet waar jij je wijsheid over de jacht vandaan haalt, maar zo te lezen niet uit de praktijk ;) En controle op vergunningen is juist heel streng, hoe kom je erbij dat dat niet zo is? Dat het hier en daar mis gaat, wil niet zeggen dat de hele jachtgemeenschap over 1 kam geschoren hoeft te worden? Als 1 persoon zijn paard mishandeld, is toch niet elke paardeneigenaar een dierenbeul?

En er wordt overigens wèl gejaagd om aan de vraag van de mens te voldoen. Natuurlijk ook om de wildstand op peil te houden, maar er is elk jaar een stijgende vraag naar wild en dan vooral tijdens de feestdagen. Jagen doe je niet zomaar, daar moet je een persoon voor zijn. Deze personen zorgen dus toevallig wèl voor dat hertenboutje op het bord of niet dan?

Terpentijn heeft gelijk, ik kom ook uit het noorden,en haar verhaal komt me zeer bekend voor, al woon ik zo'n 20 km bij haar vandaan...ze heeft deze wijsheid dus wel degelijk uit de praktijk, want bij ons gaat het net zo helaas. Spijtig dat het zo gaat maar dus wel degelijk realiteit.Ook jammer dat deze dwazen gewoon hun gang kunnen gaan,en mensen intimideren die kritisch zijn over de jacht. Ook daarvan zijn de "heren" hier niet vies..

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:33

PortRoyal, belachelijk dat het zo gaat bij jullie.. Zo wordt de jacht inderdaad vanzelf in een kwaad daglicht gesteld en kan ik me sommige negatieve reacties wel voorstellen. Zonde dat een kleine groep het zo verpest. Helaas valt dit niet alleen de jagers aan te rekenen, maar dus ook het toezicht in jullie regio, deze zou vèèl strenger moeten zijn..

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:10

Bij ons zijn er nogal wat mannen met bezit en macht die hier een dikke vinger in de pap hebben..en de meeste mensen willen dat soort heren niet tegen zich in het harnas jagen. Er zijn al wat minder frisse dingen voorgevallen hier in de buurt, zoals vergiftigen van roofvogels,met zwaar vuurwerk wild uit duikers jagen, luchtdruk op een vossehol met jongen zetten, fazanten en konijnen fokken en ze vervolgens loslaten en afknallen,enz..Ook weet ik dat bepaalde jagers hier katten vangen in een vangkooi en ze vervolgens doodschieten(dat de kat een bandje draagt boeit ze allerminst) En laat dit persoon nou ook nog sterke banden hebben met een zeer bekende natuurorganisatie! Nadat zijn vergunning afgehaald was heeft hij hem allang weer terug,en hij vreet nog steeds rare dingen uit,net als zoveel van dat gespuis hier. Het zijn gewoon slechte mensen.
Vroeger was ik dol op de boeken van Rien Poortvliet,die ook jager was. Uit zijn verhalen las je de bewondering voor alles in de natuur en ook zijn verhalen van de jacht overtuigden mij ervan dat hij op een goede manier jager was,met veel respect voor alles wat leefde. Helaas werkt het hier wel even anders,dit heeft niets met jacht te maken,het zijn gewoon lustjagers met zeer morbide gevoelens. :r :r

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:15

spatter schreef:
jager cultuur is in veel gevallen een triest stoere mannetjes cultuur :r

Net politie/ME en die raken hun eclusieve vergunning voor het gebruik van geweld bepaald niet gelijk in één kwijt bij geweldsexcess.

En paardrijden? Dat is een trieste assertieve vrouwtjescultuur :P

Zo lust ik er nog wel een paar *\o/*

Anoniem

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

Bij geweld excess wel hoor, is enkeltje oneervol ontslag, weet niet hoe het in Spanje gaat, maar die hebben nog een pijnlijke erfenis kwa politie en macht.

Assertieve vrouwtjescultuur, daar kan ik wel om lachen, zie daar wel wat in...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:19

Ik kom ook uit het noorden, maar ik heb hier alleen maar prettige jagers gezien. Geen schietgrage ego trippers met teveel testosteron maar gewoon prima heren die de hazen ook heerlijk gingen opeten. Prima hoor!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:21

Wees blij, ik weet dat het ook anders kan..

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:25

...Maar dat ligt aan de plaatselijke jagers, om nou alle jagers over één kam te scheren.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:29

Dat doe ik ook niet, ik weet dat het ook op een goede manier kan. Maar zorg dan dat die rotte appels het niet voor de rest verklooien en pak ze eens duidelijk aan. En geef ze nooit meer een vergunning,want ze blijven toch doorgaan met hun praktijken. Gewoon jammer dat ze gewoon hun gang kunnen blijven gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:30

Rotte appels heb je overal, maar het enge hiervan is dat er wapens bij zijn...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:32

Nee, op jou doel ik ook niet. Zonde dat die negatieve verhalen het voor de goedwillende jagers verpesten. Dan denk je weleens, waar is het toezicht op de jagers.

Maar ach, het is ook iets in de mens om iedereen met een bepaalde eigenschap over een kam te scheren, iets wat meer zegt over diegene zelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

Ik vind met jagen ook niets mis mee, ik ben zo lui om mijn gehakt in de supermarkt te halen. Terwijl jagen echt veel meer moeite kost voordat je wat lekkers op tafel hebt.

Excessen daar gelaten natuurlijk, maar idioten zijn er altijd,

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:39

Toen ik 20 jaar geleden nog elders woonde lag ik ook niet wakker van de jacht en jagers in het algemeen. Daar ging het heel anders, nooit problemen gehad. Ik heb vaak genoeg een haas, of fazant gegeten die ik van een jager had gekregen. Maar toen ik hier kwam wonen.. mijn god wat een wereld van verschil! Het zijn hier net losgeslagen beesten,echt misselijkmakend.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:46

Ik heb alles even doorgelezen en vind het echt bizar hoeveel verschillen er tussen jagers per regio bestaan. Hier zijn ze ook erg netjes, ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarin op bijvoorbeeld katten of paarden geschoten is. Ook wordt er altijd heel goed gecontroleerd op aangeschoten wild wat gevlucht is. Ik denk dat normen en waarden op dit punt ook van groot belang zijn.
Overigens staan mijn paarden altijd gewoon buiten en tussen de jachtvelden, en na 2 keer schrikken kijken ze niet eens meer op van een schot.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:32

Als hier een drijfjacht wordt georganiseerd dan worden we daarover gebeld en weten we dat we paarden, honden, katten en postduiven binnen moeten houden.

Mijn buurman weet welke dieren er in zijn revier zijn, hoeveel etc...
Hij en anderen brengen uren en dagen door op de hochsitz om hun revier te controleren en zo te kunnen beheren. De zwijnen te voeren zodat ze niet de gewassen van de boeren vernielen/opeten.
Bepaalde tijden in het jaar mogen bepaalde dieren niet gejaagd worden, ivm dracht, jongen etc.
Zij worden ook gebeld als er gehooid moet worden en de boer heeft er een ree gezien met jongen, dan wordt de weide uitgekamd opdat jong niet in de maaimachine verdwijnt.

Buurman vertelde dat ze hier in de grensstreek wel min of meer overlast hebben van de rijke 'jagers' uit Nederland die totaal geen respect hebben voor de natuur en de dieren.
En dat laatste wordt bevestigd door hetgeen PortRoyal schrijft ik hoor tijdens wedstrijden als de dames praten over het feit dat de jagers weinig tot niets mee naar huis nemen na een dag of weekend jagen.

Vwb het vlees van de geschoten dieren, dat wordt niet verspild, maar verkocht of zelf gebruikt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:39

Terpentijn is overigens geen zij maar een hij, en ik heb inderdaad wel degelijk eerstehands praktijk-ervaring anders mijn post(s) nog maar eens goed lezen, he? En dan heb ik nog niet eens alles neergeschreven.

Met PortRoyal ben ik het dan ook eens: het is bar en boos gesteld met de "jachtmoraal" in althans dit deel van Drenthe, juist die schietlijpe mafketels geven de te goeder trouwe jagers een rot-imago: ik heb alle boeken van Rien Poortvliet, en heb als (dieren)kunstschilder een mateloze bewondering voor wat die man kon neerzetten op doek of papier.
Ook zijn Jachtboeken heb ik, ik weet dat hij ook schreef en illustreerde voor meerdere Jagers bladen, en zelf ook jager was.
Jacht zou wildstand-beheer moeten zijn, maar dat is, zoals ook PortRoyal ook blijkbaar heeft meegemaakt, maar al te vaak verworden tot wildwestje spelen.

En gedronken wordt er hier ook en wel degelijk TIJDENS het jagen, wonende op het platteland heb ik ook een veldkijker, en als ik weer eens zo'n groepje jeeps of 4 wheel drives in de verte zie staan, ga ik maar eens even de dubbele glazen aan de ogen heffen.Enwat ziet mijn oog dan?
De fles gaat maar al te ruimhartig en vrolijk rond, van hand tot hand, hangend tegen de auto's aan.
En een lol dat ze hebben!
DAARNA gaan ze eens "jagen"... right.

Is dat een normaal voorbeeld voor "wild-stand-beheer"?!? Die lui gaan dus ook met een slok op in hun auto's zitten, blijkbaar kan dat allemaal maar zo.

Als de zo verongelijkt piepende jagers, dan wel de jacht-verenigingen commentaar hebben op "hun slechte imago bij de buitenwereld, bij de "burgers"", zouden ze zelf dit soort rotte appels uit hun midden, uit hun eigen gelederen, dienen te verwijderen, ja, doen OPROTTEN, want juist deze door mij beschreven idiote god-noch-gebod-geldt -voor-ons instelling geeft het onbegrip bij de "leek" (die toch echt niet blind en doof is). En daarmee de verontwaardiging en afkeuring.

Dat het excessen zouden zijn, dat wil ik nog wel geloven, nee dat hoop ik zelfs, maar met excessen is het nu eenmaal zo, dat DIE juist in de media/publiciteit komen, en daar aan is dan ook, samen met het gesloten houden van de jagers-gelederen, te wijten, dat er een in toenemende mate slechte reuk rond jagers is ontstaan.

Het zijn echter juist de figuren in de gelederen zelf, zoals (ex) boswachters/bosbeheer, jagers/wildstandbeheer en zelfs mensen van landschapsbeheer-organisaties, die in het recente verleden meermalen negatief in de publiciteit zijn gekomen door fraude met wild-tellingen, om er meer te kunnen afknallen, het vergiftigen van "concurrenten" zoals roofvogels en uilen en/of of het neerschieten/doorzeven met hagel van nesten daarvan, geld aannemen voor het verraden van (zoogdieren)nesten, en ga zo maar door.

Dat alles, en dat wat ik zelf (en buiten mij en PortRoyal ben ik absoluut de enige niet) zie en meemaak, geeft nou niet bepaald een betrouwbare indruk van de goedwillendheid, moraal en oprechtheid van het beheers en schiet-gilde.
Integendeel.
Het is wangedrag.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:08

Jep hier in zuid oost drenthe is het ook diep en diep triest op jacht gebied.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:12

Sorry terpentijn dat ik je voor een "zij" aanzag, met al die dames op bokt is die fout snel gemaakt..dus profielcheck volgende keer! Wat jij beschrijft over de jacht in je omgeving komt me allemaal heel bekend voor,zeker wat betreft de "heren" van natuurorganisaties. Hier geldt:Natuurbeheer met jachtgeweer..en natuurlijk een fijne borrel en een sigaar. Het zijn hier zulke arrogante over het paard getilde rotzakken,ik krijg al hartkloppingen als ik er aan denk wat ze hier flikken,en waar ze mee weg komen.
Overigens maak je prachtige kunstwerken,ik zie je bewondering voor Poortvliet duidelijk in je werk terug, heel erg mooi!(ik heb nu natuurlijk wel even je profiel bekeken)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:28

Alane schreef:
Als hier een drijfjacht wordt georganiseerd dan worden we daarover gebeld en weten we dat we paarden, honden, katten en postduiven binnen moeten houden.

Mijn buurman weet welke dieren er in zijn revier zijn, hoeveel etc...
Hij en anderen brengen uren en dagen door op de hochsitz om hun revier te controleren en zo te kunnen beheren. De zwijnen te voeren zodat ze niet de gewassen van de boeren vernielen/opeten.
Bepaalde tijden in het jaar mogen bepaalde dieren niet gejaagd worden, ivm dracht, jongen etc.
Zij worden ook gebeld als er gehooid moet worden en de boer heeft er een ree gezien met jongen, dan wordt de weide uitgekamd opdat jong niet in de maaimachine verdwijnt.

Buurman vertelde dat ze hier in de grensstreek wel min of meer overlast hebben van de rijke 'jagers' uit Nederland die totaal geen respect hebben voor de natuur en de dieren.
En dat laatste wordt bevestigd door hetgeen PortRoyal schrijft ik hoor tijdens wedstrijden als de dames praten over het feit dat de jagers weinig tot niets mee naar huis nemen na een dag of weekend jagen.

Vwb het vlees van de geschoten dieren, dat wordt niet verspild, maar verkocht of zelf gebruikt.

Zitten er bij jullie al zwijnen? Heb hier nog niks gesignaleerd (gelukkig) maar zover zitten we niet uit elkaar.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:19

Hier word het ook gejaagd (woon bij natuurgebied) dan gaan ze konijnen/hazen afschieten nou ik vertrouw ze nooit hoor. Heb het liefst dat ze niet meer komen.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:04

Dora88 schreef:
Ik vraag me altijd af waar de grootste tegenstanders van de jacht altijd wonen. Van mij hoort jagen bij natuurbeheer; voor de winter het overschot afschieten, zodat de gezonde dieren de winter doorkomen. En inderdaad, geen schade aan gewassen veroorzaken. Want dat is geen pretje...

Een goede jager is een vakman.

Deze tegenstander van de jacht woont haar hele leven al op het platteland, ben boerendochter en geen "stadse". Heb ook jagers in mijn vriendenkring, en die accepteren mijn standpunten. Maar die mensen zijn ook échte jagers en geen hobbyjagers. Dat maakt een enorm verschil. Echte professionele jagers zijn vakmensen die nooit en te nimmer op huisdieren schieten.
Maar dat terzijde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:38

Nee, Nelflobo NIET terzijde, je hebt hier een belangrijk punt: want ook ik heb kennissen die aan "Jachtbeheer" doen.
Niet iedereen is daar in een rotte appel, inderdaad.
De meesten echter wel, die schieten gewoon voor de lol.
En kunnen niet eens raak schieten.
Het schieten met hagel zou sowieso compleet verboden moeten worden.

ECHTE jagers weten wat ze doen, met welk materieel, opp WIE en WAT ze afschieten.

Ik en zelf nooit een tegenstander van de jacht geweest, maar ben het nu juist hier op het platteland geworden, door al die klungelige vriendjespolitiek waardoor die misstanden ontstaan.
Het is hier zo een beetje van: ik een geweertje, ja interessant, moet jij er ook een?

Ben wel eens meegeweest, om nou eens te kijken hoe dat echt zat.
Ik ben erg geschrokken.
Niet van het afknallen, maar van de manier WAAROP, geen enkel beleid te bekennen, men doet maar wat.

Ook heb ik (door een stukje in een plaatselijk regionaal blaadje, waarin ik ageerde tegen dit soort afschieterig gekluns en waarin ik zelf de jagers verbaal "afschoot"), eens een uitnodiging mogen ontvangen van een "echte" jager, om eens mee te gaan een-op-een, waarop ik ben ingegaan.
Hierbij werd enorm veel technische informatie gegeven, en werd heel goed uitgelegd waar het "jachtbeheer" nu eigenlijk om ging.
Dat vond ik verhelderend.
Het viel mij op dat er gigantisch veel (biologische) kennis aanwezig is bij het jagersgilde, zeker ook over het wild, erg interessant, er werd ook een fazant geschoten.
Er werd ook uitgelegd, hoe men een bestabd van reen "uitdunt", en dergelijke. En hoe men de leeftijden ziet.

Helaas heeft mij dit niet kunnen overtuigen, aangezien het hier om een een-op-een sessieging (de andere "jagers/wildbeheerders" wilden hier niet aan meewerken, aangezien zij dachten in een verkeerd daglicht gesteld te worden door iemand met vooroordelen) Tsja, dan blijft dat ook zo.

Het kan zijn dat wij onwetende leken vooroordelen hebben, maar zolang de jagers zich zelf niet openstellen, zal dit zo blijven, en zullen de "schieters" worden en blijven aangezien worden voor een stelletje er op los knallers.
Dat is dan toch aan hun gesloten gelederen zelf te wijten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:39

Als je dan inderdaad niet heldhaftig genoeg bent om open kaart te spelen en zodoende de eventuele vooroordelen weg te nemen ... tja ... dat zou voor mij dan alleen maar reden temeer zijn om achterdochtig te worden !

Wat hebben deze "heren" te verbergen ?

Een oprecht iemand zal trots zijn om zijn kennis te kunnen delen ...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:44

ik heb t ook een x gehad toen k nog stallen aan huis had. stond stro te pakken achter de stallen en knalde de hagel gewoon naast me op de muur! heb mijn wildkleur abassijn ook altijd angstvallig binnen gehouden in de seizoenen :(