Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ophelia schreef:@ Terpentijn;
Dat verschil tussen Noord-Holland en Drenthe kan natuurlijk veroorzaakt worden door het beleid dat de politie voert in desbetreffend gebied. Hier zijn ze behoorlijk streng. Ook is er een wezenlijk verschil tussen jagen op kleinwild/grootwild en jagen op landerijen of bossen..
Je opmerking over het slinken van de hazenstand begrijp ik niet helemaal. Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen, is daar een duidelijke oorzaak voor. Alleen heb ik daarin nog niet het uitstulpen van ons woongebied meegenomen. Hier in de buurt (randstad) worden vele landerijen opgeslokt door woongebieden, dit is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de natuur.. Maar vooral het scheve beschermen van diersoorten doet heel veel andere dieren de das om..
Overigens "knallen" ze er hier niet zomaar op los hoor. Ik weet niet waar jij je wijsheid over de jacht vandaan haalt, maar zo te lezen niet uit de praktijkEn controle op vergunningen is juist heel streng, hoe kom je erbij dat dat niet zo is? Dat het hier en daar mis gaat, wil niet zeggen dat de hele jachtgemeenschap over 1 kam geschoren hoeft te worden? Als 1 persoon zijn paard mishandeld, is toch niet elke paardeneigenaar een dierenbeul?
En er wordt overigens wèl gejaagd om aan de vraag van de mens te voldoen. Natuurlijk ook om de wildstand op peil te houden, maar er is elk jaar een stijgende vraag naar wild en dan vooral tijdens de feestdagen. Jagen doe je niet zomaar, daar moet je een persoon voor zijn. Deze personen zorgen dus toevallig wèl voor dat hertenboutje op het bord of niet dan?

spatter schreef:jager cultuur is in veel gevallen een triest stoere mannetjes cultuur
Alane schreef:Als hier een drijfjacht wordt georganiseerd dan worden we daarover gebeld en weten we dat we paarden, honden, katten en postduiven binnen moeten houden.
Mijn buurman weet welke dieren er in zijn revier zijn, hoeveel etc...
Hij en anderen brengen uren en dagen door op de hochsitz om hun revier te controleren en zo te kunnen beheren. De zwijnen te voeren zodat ze niet de gewassen van de boeren vernielen/opeten.
Bepaalde tijden in het jaar mogen bepaalde dieren niet gejaagd worden, ivm dracht, jongen etc.
Zij worden ook gebeld als er gehooid moet worden en de boer heeft er een ree gezien met jongen, dan wordt de weide uitgekamd opdat jong niet in de maaimachine verdwijnt.
Buurman vertelde dat ze hier in de grensstreek wel min of meer overlast hebben van de rijke 'jagers' uit Nederland die totaal geen respect hebben voor de natuur en de dieren.
En dat laatste wordt bevestigd door hetgeen PortRoyal schrijft ik hoor tijdens wedstrijden als de dames praten over het feit dat de jagers weinig tot niets mee naar huis nemen na een dag of weekend jagen.
Vwb het vlees van de geschoten dieren, dat wordt niet verspild, maar verkocht of zelf gebruikt.
Dora88 schreef:Ik vraag me altijd af waar de grootste tegenstanders van de jacht altijd wonen. Van mij hoort jagen bij natuurbeheer; voor de winter het overschot afschieten, zodat de gezonde dieren de winter doorkomen. En inderdaad, geen schade aan gewassen veroorzaken. Want dat is geen pretje...
Een goede jager is een vakman.