Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:58

Ik vind dat Charlotte terecht gewonnen heeft, super hoe ze Valegro voor elkaar heeft, zo hoort het!

Als je het over onterecht jureren hebt, en het verbaast me ontzettend dat niemand dát nog heeft opgemerkt (en dan bedoel ik niet zozeer op bokt maar jury's of weet ik veel wie); Edward Gal vind ik zwaaaar onder gewaardeerd, de alle drie de dagen! Mijn hemel wát een proeven reed hij, fantastisch! Van mij had ie zeker brons mogen hebben. Maar nee, wordt 9e met 76 (!) % voor de technische uitvoering. Onvoorstelbaar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:58

Dit staat in de voorschriften van de FEI uit 2011 voor contact en mondproblemen zoals opgesteld door Fouarge (Nederlands O jurylid en Dressage Judge General)

Citaat:
When a horse is presented showing a good acceptance of the contact judges should mark in a very positive way in order to encourage good riding. Even where there are small mistakes in the test a good correct contact must be rewarded under submission. A faultless test where the contact is forced or showing resistance must be considered of a lesser quality.

en
Citaat:
A horse going with an open mouth should be dealt with by deducting 1 or 2 marks each time it is observed depending on severity.

Dat hele dunne handboekje van 4 pagina's waar dit in staat heeft Sjef duidelijk niet gelezen :(:)
Alle juryleden zijn van te voren grondig geïnstrueerd over hoe ze dienen te beoordelen.

Er is buiten Nederland helemaal niemand die zich druk maakt over foute jurering. Of zoals de Britse pers het kort samenvatte: the Netherlands felt they were robbed of the gold dressage medal. In dressage there are seven judges from all parts of the globe. Six thought the Dutch girl deserved silver and the seventh (the Dutch judge) thought she deserved gold.

Vrij vertaald is dit de beleefde Britse manier om te zeggen: wat een slechte verliezers zijn jullie.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:01

Bomba schreef:
Quebelle schreef:
Het is jammer dat dressuur eerder 'spectacelwerk' word ipv gymnastiserend.

Zeker weten waar. Maar spektakel is voor erg veel mensen gemakkelijker te herkennen dan een goed gereden paard die een harmonieuze combinatie met z'n ruiter vormt. Ik zie het op Bokt ook heel veel voorbij komen: veel mensen vonden de proef van Charlotte en Valegro saai. Dat zegt toch al genoeg?

Dat is ook de reden dat ik de Engelse show cobs aanhaalde, geen spektakel, maar wel een paard wat correct loopt en ondertussen wel even flink werkt.
Ook daar zullen rotte appels tussen zitten, dat is overal.

Ik hoop dat dit het voorzichtige begin van een ommekeer in de dressuur betekent, eerlijk gezegd vond ik zilver nog vrij hoog voor een amazone die naast de ring nog even de kin naar de borst vouwt en heel de proef zo'n druk op de voorkant heeft.

Edit: nu ik die regels van de FEI lees, snap ik helemaal niet meer dat ze nog zilver had :n

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:21

Cassidy schreef:
xMercury schreef:
Ik las trouwens in de Hoefslag of Ros(?) geen idee, dat parzival zich niet eens fatsoenlijk op laat zadelen?

Veel toppaarden zijn paarden met een gebruiksaanwijzing. Als het niet fatsoenlijk op laten zadelen van een paard nou het minste probleem is, dan is daar mee te leven :D

Nah, dat vind ik zo lekker makkelijk gezegd hè. Omdat het geen amateurs paarden zijn, mogen ze niet doen. Is imo opvoeding, hiërarchie en respect. Maar ja.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:28

Net na de proef overheersde bij mij ook de emotie, natuurlijk wil je dat een landgenoot wint ipv een ander. Maar het is en blijft een jurysport, en als je daar niet tegen kan moet je er niet naar kijken en er niet aan meedoen. Er is in de loop van de jaren al een hoop verbeterd doordat er meerdere jury's zitten, er later nog correcties toegepast worden etc.

Toppaarden kunnen trouwens ook goed opgevoed zijn hoor, bij ons op stal staan diverse topsportpaarden (eventing) en die zijn keurig opgevoed. Lopen oa achter een golfkarretje aan van en naar de wei, met meerdere paarden in een koppel. Ons paard (onlangs gekocht) komt van een springstal waar ze echte sportpaarden fokken maar die kun je gewoon los op de poetsplaats laten staan zo braaf en goed opgevoed is 'ie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:36

Wat ik eigenlijk uit dit bericht opmaak, is dat je een oefening finaal mag verkl*ten. Maar als je hem daarna nog een keer doet, en dan foutloos, dat die eerste niet meetelt.

Tsja, en dat klopt natuurlijk niet. Ergens ben ik er wel voor om iedereen een vast aantal onderdelen te geven (bv, 2x pirouette, en geen 1x of 3x ;) ) zo kun je élke oefening makkelijker en eerlijker jureren.

En het grapje van Sjef, achja waar maak je je druk om := Het kan mij eigenlijk niet zo interesseren, er worden tegenwoordig veel ergere grapjes gemaakt, en daar word niets over gezegd.

[edit] Ik vind het overigens ook belachelijk dat je als omstander geen commentaar zou mogen hebben. Als meerder professionals hetzelfde zeggen, waarom mogen omstanders dat dan niet? De meeste paardenliefhebbers kunnen ook een proef van 85% onderscheiden van 75%, en hier is er gewoon niet helemaal eerlijk gejureerd.
Ik vind dat er combi's zijn overgewaardeerd (waaronder ook Adelinde, want die foto bij de OP vind ik totaal niet fijn) en er zijn er genoeg ondergewaardeerd (zoals Anky en Edward).

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:49

JessicaD88 schreef:
Ik vind dat Charlotte terecht gewonnen heeft, super hoe ze Valegro voor elkaar heeft, zo hoort het!

Als je het over onterecht jureren hebt, en het verbaast me ontzettend dat niemand dát nog heeft opgemerkt (en dan bedoel ik niet zozeer op bokt maar jury's of weet ik veel wie); Edward Gal vind ik zwaaaar onder gewaardeerd, de alle drie de dagen! Mijn hemel wát een proeven reed hij, fantastisch! Van mij had ie zeker brons mogen hebben. Maar nee, wordt 9e met 76 (!) % voor de technische uitvoering. Onvoorstelbaar.

Undercover liep erg kort in de hals. Heel veel druk op stang en trens teugel. Hectisch met z'n achterbenen in passage. Hier en daar zelfs onregelmatig door de spanning. Werd regelmatig op een grove manier gecorrigeerd. Beeld liet veel spanning zien, beslist geen Happy Atlete. En de handhouding van Edward Gal was erg hoog, wat ook niet meehielp aan een mooi ontspannen beeld.

Dus nee dit ben ik totaal niet met je eens. Maar nogmaals, ieder zijn mening. En daarom is dressuur ook zo lastig. Zoveel mensen zoveel visies.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 10-08-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:55

xMercury schreef:
Cassidy schreef:

Veel toppaarden zijn paarden met een gebruiksaanwijzing. Als het niet fatsoenlijk op laten zadelen van een paard nou het minste probleem is, dan is daar mee te leven :D

Nah, dat vind ik zo lekker makkelijk gezegd hè. Omdat het geen amateurs paarden zijn, mogen ze niet doen. Is imo opvoeding, hiërarchie en respect. Maar ja.

Als Parzival niet zo veel kwaliteit had gehad en Adelinde niet zoveel doorzettingsvermogen was hij misschien wel voortijdig bij de slager beland. Jazz heeft veel goeds gebracht, maar soms waren er wat bijwerkingen :+ . Dat ontkennen en zeggen dat het alleen te maken heeft met opvoeding en respect is een lichte onderschatting van de situatie. Ik heb Parzival meerdere malen gezien toen hij nog in de basissport rondliep en dat was af en toe toch wel een beetje eng...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:56

Kendra schreef:
xMercury schreef:

Als Parzival niet zo veel kwaliteit had gehad en Adelinde niet zoveel doorzettingsvermogen was hij misschien wel voortijdig bij de slager beland. Jazz heeft veel goeds gebracht, maar soms waren er wat bijwerkingen :+ . Dat ontkennen en zeggen dat het alleen te maken heeft met opvoeding en respect is een lichte onderschatting van de situatie. Ik heb Parzival meerdere malen gezien toen hij nog in de basissport rondliep en dat was af en toe toch wel een beetje eng...

En geloof me, in Nijkerk zit een goede slager :')

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:08

Marjoow schreef:
Wat ik eigenlijk uit dit bericht opmaak, is dat je een oefening finaal mag verkl*ten. Maar als je hem daarna nog een keer doet, en dan foutloos, dat die eerste niet meetelt.

Tsja, en dat klopt natuurlijk niet. Ergens ben ik er wel voor om iedereen een vast aantal onderdelen te geven (bv, 2x pirouette, en geen 1x of 3x ;) ) zo kun je élke oefening makkelijker en eerlijker jureren.

En het grapje van Sjef, achja waar maak je je druk om := Het kan mij eigenlijk niet zo interesseren, er worden tegenwoordig veel ergere grapjes gemaakt, en daar word niets over gezegd.

[edit] Ik vind het overigens ook belachelijk dat je als omstander geen commentaar zou mogen hebben. Als meerder professionals hetzelfde zeggen, waarom mogen omstanders dat dan niet? De meeste paardenliefhebbers kunnen ook een proef van 85% onderscheiden van 75%, en hier is er gewoon niet helemaal eerlijk gejureerd.
Ik vind dat er combi's zijn overgewaardeerd (waaronder ook Adelinde, want die foto bij de OP vind ik totaal niet fijn) en er zijn er genoeg ondergewaardeerd (zoals Anky en Edward).

Er werd hier door Cayenne verteld dat Charlotte voor de fout op 92 procent stond en dus daadwerkelijk wel voor de fout gestraft is. Dus zelfs met fout was ze een klasse apart.

xMercury

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:10

Ik twijfel gewoon aan het gehele plaatje

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:15

orienta schreef:
Wat een gezeur, nooit tevreden wij Nederlands.
Sjef mag nog blij zijn met zilver, ze had er ook buiten kunnen vallen met zo''n sterk deelnemersveld

maar kan je ook blij zijn met zilver als je goud verdiend ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:17

Bomba schreef:
Er werd hier door Cayenne verteld dat Charlotte voor de fout op 92 procent stond en dus daadwerkelijk wel voor de fout gestraft is. Dus zelfs met fout was ze een klasse apart.

Ik snap niet wat deze reactie toevoegt op mijn post?

Wat ik zeg, is naar aanleiding van dit stukje in de OP:
Citaat:
Laura maakte een fout in de changementen om de twee maar maakte dit weer goed door de serie opnieuw te doen.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:21

Dit zegt genoeg ,denk ik!!! En dan moeten jullie weten dat Ferro in zijn tijd, toen hij hier in Belgie kampeerde om diepvriessperma te produceren enkel met bijzetteugels!!!, mocht gaan wandelen aan de hand. Even los in de paddock was uit den boze.....
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 9sqMie6qHU

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:24

Wat ik begreep is dat ze voor elke keer dat ze een oefening doen daar punten voor krijgen.
Uiteindelijk wordt daar het gemiddelde van genomen.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:25

hedwig111 schreef:
Dit zegt genoeg ,denk ik!!! En dan moeten jullie weten dat Ferro in zijn tijd, toen hij hier in Belgie kampeerde om diepvriessperma te produceren enkel met bijzetteugels!!!, mocht gaan wandelen aan de hand. Even los in de paddock was uit den boze.....
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 9sqMie6qHU

maar in dit filmpje staan alleen maar goede momenten op...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:26

Wat ik echt niet kan snappen JessicaD88 is dat jij Adelinde zwaar overgewaardeerd vind en Edward zwaar ondergewaardeerd. Als je niet van het plaatje strak op spanning en kort in de hals houdt (waar ik zelf dus echt helemaal niet van hou), hoe kun je dan zeggen dat Edward ondergewaardeerd is. Ik vind Edward zwaar overgewaardeerd door de jury's en kan deze punten ook niet rijmen met de gemelde uitgangspunten van de jury.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:27

"Ik kan niet zeggen dat ze onterecht heeft gewonnen, want ik heb haar rit niet gezien”, zei Janssen. "Maar ik heb veel collega's gesproken en die waren allemaal lichtelijk ontzet omdat ze niet gewonnen heeft.”

Tja Sjef, het is misschien eerst handig om even de moeite te nemen om te kijken voordat je wat gaat roepen.

Iedereen kon zien dat er een enorme lichtheid in de proef van Charlotte zat en die was er helaas niet bij Adelinde.
En de storing op het eind van Charlotte kon ze kennelijk ruimschoots lijden. Ze kwam immers af van de 92 %.

Voor mij de terechte winnaar en een voorbeeld hoe het echt moet. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:31

Heerlijk filmpje hedwig111 !

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:34

oji schreef:
Wat ik echt niet kan snappen JessicaD88 is dat jij Adelinde zwaar overgewaardeerd vind en Edward zwaar ondergewaardeerd. Als je niet van het plaatje strak op spanning en kort in de hals houdt (waar ik zelf dus echt helemaal niet van hou), hoe kun je dan zeggen dat Edward ondergewaardeerd is. Ik vind Edward zwaar overgewaardeerd door de jury's en kan deze punten ook niet rijmen met de gemelde uitgangspunten van de jury.

helemaal mee eens ! :j

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:35

Ja ik ook.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:40

Hedwig: Mooi filmpje! Ze heeft terecht gewonnen! Hele fijne combinatie!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:41

Ik wil me niet mengen in de discussie over wel of niet terecht, want mijn mening is wrs gekleurd :D maar ik was gisterenmiddag in Londen in Victoria Park tijdens de laatste 6 ritten en heb daar samen met een heel contingent Britten en Duitsers op grote schermen naar de ontknoping gekeken. Toen Laura als 3e laatste ruiter klaar was en aan kop kwam, werd er alom gejuigd en geroepen want het was wel duidelijk dat zij tot dan toe de beste proef gereden had. Daarna kwam Adelinde en toen zij over Laura ging werd er door ons gejuigd en waren de Britten ermee akkoord en gaven ze applaus. Maar toen Charlotte klaar was, bleef het stil ... Niemand van de daar aanwezige Britse kijkers juichte, niemand verwachtte een score boven die van Adelinde en toen die wel kwam, waren ze wel blij maar ook ietwat verontschuldigend naar ons toe omdat ook zij het niet begrepen.
Wil niet zeggen dat iedereen die daar was een expert was maar het verschil tussen de euforie na de rit van Laura was veel groter dan na die van Charlotte ...

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:45

Ibonn schreef:
Ik wil me niet mengen in de discussie over wel of niet terecht, want mijn mening is wrs gekleurd :D maar ik was gisterenmiddag in Londen in Victoria Park tijdens de laatste 6 ritten en heb daar samen met een heel contingent Britten en Duitsers op grote schermen naar de ontknoping gekeken. Toen Laura als 3e laatste ruiter klaar was en aan kop kwam, werd er alom gejuigd en geroepen want het was wel duidelijk dat zij tot dan toe de beste proef gereden had. Daarna kwam Adelinde en toen zij over Laura ging werd er door ons gejuigd en waren de Britten ermee akkoord en gaven ze applaus. Maar toen Charlotte klaar was, bleef het stil ... Niemand van de daar aanwezige Britse kijkers juichte, niemand verwachtte een score boven die van Adelinde en toen die wel kwam, waren ze wel blij maar ook ietwat verontschuldigend naar ons toe omdat ook zij het niet begrepen.
Wil niet zeggen dat iedereen die daar was een expert was maar het verschil tussen de euforie na de rit van Laura was veel groter dan na die van Charlotte ...

maar iedereen kon ook zien dat het onterecht was. ook de britten blijkbaar :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:56

o.a. Charlotte en Carl reden als 2 van de weinigen echt "van de hand af" (zoals de FEI voorschriften)
Dit zag ik toch nergens terug bij de rest van de deelnemers :\
Leek soms wel touwtrekken >;)
Ergens klopt er iets niet qua jurering...

FEI regelementen

Doel en algemene principes
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de bogen van alle andere lijnen.
De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.
In al het werk dient het paard “aan het bit” te gaan. Het paard is “aan het bit” wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.
Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).

Aanleuning/nageeflijkheid
Nageeflijkheid is ‘losgelatenheid’ in nek en kaakgewricht, ontstaan vanuit een vermeerderde ondertredende achterhand.
Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen. De aanleuning wordt in de loop van de africhting steeds verder vervolmaakt en moet zo worden ontwikkeld, dat het paard op de rechte lijn de teugels gelijkmatig aanneemt en in de wending of volte meer aan de buitenteugel komt. De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt. De aanleuning is op beide
Laatst bijgewerkt door unamie op 10-08-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt