Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:When a horse is presented showing a good acceptance of the contact judges should mark in a very positive way in order to encourage good riding. Even where there are small mistakes in the test a good correct contact must be rewarded under submission. A faultless test where the contact is forced or showing resistance must be considered of a lesser quality.
Citaat:A horse going with an open mouth should be dealt with by deducting 1 or 2 marks each time it is observed depending on severity.

Bomba schreef:Quebelle schreef:Het is jammer dat dressuur eerder 'spectacelwerk' word ipv gymnastiserend.
Zeker weten waar. Maar spektakel is voor erg veel mensen gemakkelijker te herkennen dan een goed gereden paard die een harmonieuze combinatie met z'n ruiter vormt. Ik zie het op Bokt ook heel veel voorbij komen: veel mensen vonden de proef van Charlotte en Valegro saai. Dat zegt toch al genoeg?
Cassidy schreef:xMercury schreef:Ik las trouwens in de Hoefslag of Ros(?) geen idee, dat parzival zich niet eens fatsoenlijk op laat zadelen?
Veel toppaarden zijn paarden met een gebruiksaanwijzing. Als het niet fatsoenlijk op laten zadelen van een paard nou het minste probleem is, dan is daar mee te leven
) zo kun je élke oefening makkelijker en eerlijker jureren.
Het kan mij eigenlijk niet zo interesseren, er worden tegenwoordig veel ergere grapjes gemaakt, en daar word niets over gezegd.JessicaD88 schreef:Ik vind dat Charlotte terecht gewonnen heeft, super hoe ze Valegro voor elkaar heeft, zo hoort het!
Als je het over onterecht jureren hebt, en het verbaast me ontzettend dat niemand dát nog heeft opgemerkt (en dan bedoel ik niet zozeer op bokt maar jury's of weet ik veel wie); Edward Gal vind ik zwaaaar onder gewaardeerd, de alle drie de dagen! Mijn hemel wát een proeven reed hij, fantastisch! Van mij had ie zeker brons mogen hebben. Maar nee, wordt 9e met 76 (!) % voor de technische uitvoering. Onvoorstelbaar.
xMercury schreef:Cassidy schreef:
Veel toppaarden zijn paarden met een gebruiksaanwijzing. Als het niet fatsoenlijk op laten zadelen van een paard nou het minste probleem is, dan is daar mee te leven
Nah, dat vind ik zo lekker makkelijk gezegd hè. Omdat het geen amateurs paarden zijn, mogen ze niet doen. Is imo opvoeding, hiërarchie en respect. Maar ja.
. Dat ontkennen en zeggen dat het alleen te maken heeft met opvoeding en respect is een lichte onderschatting van de situatie. Ik heb Parzival meerdere malen gezien toen hij nog in de basissport rondliep en dat was af en toe toch wel een beetje eng... Kendra schreef:xMercury schreef:Nah, dat vind ik zo lekker makkelijk gezegd hè. Omdat het geen amateurs paarden zijn, mogen ze niet doen. Is imo opvoeding, hiërarchie en respect. Maar ja.
Als Parzival niet zo veel kwaliteit had gehad en Adelinde niet zoveel doorzettingsvermogen was hij misschien wel voortijdig bij de slager beland. Jazz heeft veel goeds gebracht, maar soms waren er wat bijwerkingen. Dat ontkennen en zeggen dat het alleen te maken heeft met opvoeding en respect is een lichte onderschatting van de situatie. Ik heb Parzival meerdere malen gezien toen hij nog in de basissport rondliep en dat was af en toe toch wel een beetje eng...
Marjoow schreef:Wat ik eigenlijk uit dit bericht opmaak, is dat je een oefening finaal mag verkl*ten. Maar als je hem daarna nog een keer doet, en dan foutloos, dat die eerste niet meetelt.
Tsja, en dat klopt natuurlijk niet. Ergens ben ik er wel voor om iedereen een vast aantal onderdelen te geven (bv, 2x pirouette, en geen 1x of 3x) zo kun je élke oefening makkelijker en eerlijker jureren.
En het grapje van Sjef, achja waar maak je je druk omHet kan mij eigenlijk niet zo interesseren, er worden tegenwoordig veel ergere grapjes gemaakt, en daar word niets over gezegd.
[edit] Ik vind het overigens ook belachelijk dat je als omstander geen commentaar zou mogen hebben. Als meerder professionals hetzelfde zeggen, waarom mogen omstanders dat dan niet? De meeste paardenliefhebbers kunnen ook een proef van 85% onderscheiden van 75%, en hier is er gewoon niet helemaal eerlijk gejureerd.
Ik vind dat er combi's zijn overgewaardeerd (waaronder ook Adelinde, want die foto bij de OP vind ik totaal niet fijn) en er zijn er genoeg ondergewaardeerd (zoals Anky en Edward).
Bomba schreef:Er werd hier door Cayenne verteld dat Charlotte voor de fout op 92 procent stond en dus daadwerkelijk wel voor de fout gestraft is. Dus zelfs met fout was ze een klasse apart.
Citaat:Laura maakte een fout in de changementen om de twee maar maakte dit weer goed door de serie opnieuw te doen.
hedwig111 schreef:Dit zegt genoeg ,denk ik!!! En dan moeten jullie weten dat Ferro in zijn tijd, toen hij hier in Belgie kampeerde om diepvriessperma te produceren enkel met bijzetteugels!!!, mocht gaan wandelen aan de hand. Even los in de paddock was uit den boze.....
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 9sqMie6qHU
oji schreef:Wat ik echt niet kan snappen JessicaD88 is dat jij Adelinde zwaar overgewaardeerd vind en Edward zwaar ondergewaardeerd. Als je niet van het plaatje strak op spanning en kort in de hals houdt (waar ik zelf dus echt helemaal niet van hou), hoe kun je dan zeggen dat Edward ondergewaardeerd is. Ik vind Edward zwaar overgewaardeerd door de jury's en kan deze punten ook niet rijmen met de gemelde uitgangspunten van de jury.
maar ik was gisterenmiddag in Londen in Victoria Park tijdens de laatste 6 ritten en heb daar samen met een heel contingent Britten en Duitsers op grote schermen naar de ontknoping gekeken. Toen Laura als 3e laatste ruiter klaar was en aan kop kwam, werd er alom gejuigd en geroepen want het was wel duidelijk dat zij tot dan toe de beste proef gereden had. Daarna kwam Adelinde en toen zij over Laura ging werd er door ons gejuigd en waren de Britten ermee akkoord en gaven ze applaus. Maar toen Charlotte klaar was, bleef het stil ... Niemand van de daar aanwezige Britse kijkers juichte, niemand verwachtte een score boven die van Adelinde en toen die wel kwam, waren ze wel blij maar ook ietwat verontschuldigend naar ons toe omdat ook zij het niet begrepen. Ibonn schreef:Ik wil me niet mengen in de discussie over wel of niet terecht, want mijn mening is wrs gekleurdmaar ik was gisterenmiddag in Londen in Victoria Park tijdens de laatste 6 ritten en heb daar samen met een heel contingent Britten en Duitsers op grote schermen naar de ontknoping gekeken. Toen Laura als 3e laatste ruiter klaar was en aan kop kwam, werd er alom gejuigd en geroepen want het was wel duidelijk dat zij tot dan toe de beste proef gereden had. Daarna kwam Adelinde en toen zij over Laura ging werd er door ons gejuigd en waren de Britten ermee akkoord en gaven ze applaus. Maar toen Charlotte klaar was, bleef het stil ... Niemand van de daar aanwezige Britse kijkers juichte, niemand verwachtte een score boven die van Adelinde en toen die wel kwam, waren ze wel blij maar ook ietwat verontschuldigend naar ons toe omdat ook zij het niet begrepen.
Wil niet zeggen dat iedereen die daar was een expert was maar het verschil tussen de euforie na de rit van Laura was veel groter dan na die van Charlotte ...