Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:38

schoentje schreef:
Is dat niet gewoon een keer op de rem trappen? Zo moest dat iig toen ik E haalde, ook achter C. Je ?erkt dan vanzelf wel of de aanhanger doorduwt.

Ehm, ik moest bij C-E altijd met de aanhangerrem de combi stilzetten ter controle van de aanhangerreminstallatie.

Dat was ook de tip van mijn instructeur: als je ooit merkt dat je voetreminstallatie het begeeft, zet je combi stil op de reminstallatie van de aanhanger (in de hoop dat dat stukje systeem het nog doet) zodat je combi tenminste niet gaat slingeren of scharen en soort van bestuurbaar blijft.

Ariebren

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:42

Vrachtwagen combinatie; dan heeft de aanhanger toch een eigen luchrem systeem te bedienen door de chauffeur ?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:02

schoentje schreef:
Is dat niet gewoon een keer op de rem trappen? Zo moest dat iig toen ik E haalde, ook achter C. Je ?erkt dan vanzelf wel of de aanhanger doorduwt.

jep dat heb ik zo geleerd en uitgevoerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:54

schoentje schreef:

Niet "gewoon" op de rem trappen. Gecontroleerd remmen. En dan moet de aanhanger trekken aan de auto.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:56

ikke schreef:
schoentje schreef:

Ehm, ik moest bij C-E altijd met de aanhangerrem de combi stilzetten ter controle van de aanhangerreminstallatie.

Dat was ook de tip van mijn instructeur: als je ooit merkt dat je voetreminstallatie het begeeft, zet je combi stil op de reminstallatie van de aanhanger (in de hoop dat dat stukje systeem het nog doet) zodat je combi tenminste niet gaat slingeren of scharen en soort van bestuurbaar blijft.

De nieuwere vrachtwagens hebben geen aparte rem meer voor de ahw. Dit omdat chauffeurs ( met name bij huurtrailers ) om die manier probeerden om hun eigen remmen te sparen met alle gevolgen van dien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:02

Maar nu weer terug naar de paarden trailer.
Ben een BE rijder, dus Patrol van dik 1900 kg met trailer van max toelaatbaar totaal gewicht van 2000 kg.
Hoe controleer je de werking van die oploop rem ??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:10

Ariebren schreef:
Maar nu weer terug naar de paarden trailer.
Ben een BE rijder, dus Patrol van dik 1900 kg met trailer van max toelaatbaar totaal gewicht van 2000 kg.
Hoe controleer je de werking van die oploop rem ??

Je zou les kunnen nemen ;)

De oplooprem controleer je door rustig te remmen, je voelt dan de trailer trekken aan de auto en als je in de spiegel kijkt gaat de achterkant van de trailer een stukje naar beneden.

Maar nu, hoe controleer je of de trailer wel goed op de haak zit en of er niet teveel slijtage zit tussen de koppeling en de kogel?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:59

Oplooprem controleren, eerst rustig remmen en dan doorremmen, de trailer mag de auto niet 'duwen'.

Ik draai na het aankoppelen het neuswiel weer naar beneden en laat zo de trailer en ook m'n aanhanger de auto iets optillen.

Slijtage kogel controleren zou ik niet weten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:29

LBLGypsyCobs schreef:
Oplooprem controleren, eerst rustig remmen en dan doorremmen, de trailer mag de auto niet 'duwen'.

Ik draai na het aankoppelen het neuswiel weer naar beneden en laat zo de trailer en ook m'n aanhanger de auto iets optillen.

Slijtage kogel controleren zou ik niet weten.

De slijtage kun je zien door het merkteken + en - op de koppeling en bij anderen aan het palletje dat er bovenop uitkomt. Als de koppeling echt dramatisch versleten is dan komt hij eraf bij het controleren of hij goed vast zit.

Maar wat is er dan versleten? De koppling of de kogel?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:32

De kogel wordt opgemeten bij de APK keuring.
Keertje meegemaakt bij mijn vorige Patrol dat hij afgekeurd werd. (RIP)
En er is dus een afkeur maat.
Misschien weet "ikke" dat.

Maar of de koppelhaak een afkeur maat heeft, dat weet ik nog niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:23

Ariebren schreef:

De kogel is inderdaad een APK-punt; o.a. art 5.2.67 lid 1 van de APK keuringseisen zegt dat de minimale maat 49mm is. Het was even zoeken op de RDW-site, maar toch gevonden :D
De maat wordt in enkele andere artikelen ook genoemd voor bedrijfswagens, maar de toegestane maat is identiek.

Er bestaat geen APK-plicht voor trailers < 3500kg dus is daar ook geen afkeur op de koppeling.
De enige indikatie die je inderdaad hebt is de + en - op de koppeling of het rood-groene dopje bovenop; afhankelijk van het type koppeling. Daar zul je dus echt zelf op letten en bij twijfel, vervangen.
Overigens zal dat punt bij een Bovag-keuring en onderhoudsbeurt wel worden meegenomen.
Voldoende vet aan de kogel doet een hoop voor (tegen) slijtage, maar de APK-keurmeester is minder blij met je }:)

Overigens voorziet de regelgeving APK wel in eisen voor de aanhanger, maar die gaat bij een kogelkoppeling niet verder dan dat alles naar behoren moet functioneren en niet vervormd mag zijn (art 5.12.67 lid 1 en 2)

Voor degenen die de 151 pagina's willen doornemen: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf
Ik heb even gescrold op de kogelkoppeling.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:24

Ariebren schreef:

De afkeurmaat van de kogel is 49mm. De koppeling heeft geen afkeurmaat want die wordt niet gekeurd. Die moet je dus zelf in de gaten houden.

Maar alle bovenstaande dingen leer je dus op een cursus....het is niet alleen achteruitrijden...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:27

@ikke: je mag niet zomaar vet op een kogel smeren. En zelfs strikt verboden als je met stabilatoren werkt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:48

Oke, nu weten we dat de kogel van de trekkende auto een afkeur maat heeft op 49 mm.
De aanhanger koppeling heeft geen afkeurmaat. (wettelijk ??)
Er zit een veer in die de boel bij elkaar houdt. (klopt dit)

Maar nu mijn volgende vraag.
Er zitten twee vet nippels op de oploop rem.
Wie pompt er zo nu en dan wat nieuw vet in ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:52

Ariebren schreef:
Oke, nu weten we dat de kogel van de trekkende auto een afkeur maat heeft op 49 mm.
De aanhanger koppeling heeft geen afkeurmaat. (wettelijk ??)
Er zit een veer in die de boel bij elkaar houdt. (klopt dit)

Maar nu mijn volgende vraag.
Er zitten twee vet nippels op de oploop rem.
Wie pompt er zo nu en dan wat nieuw vet in ??

Correctie: soms zitten die vetnippels er. Ik kan er dus geen vet in stoppen; er zit niks........

janderegelaa schreef:
@ikke: je mag niet zomaar vet op een kogel smeren. En zelfs strikt verboden als je met stabilatoren werkt!

Waarom zou ik met stabilisatoren werken? Daar heb ik het nut nooit zo van begrepen. Leg eens uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:58

Mijn Peitz 2.0, oplooprem, heeft dus twee vetnippels.
Doordat mijn aandacht daarop gevestigd is, zie ik nu heel veel aanhangers met vetnippels op de oploop rem.

Stabilisatoren is voor een enkel asser caravan die met verkeerde kogeldruk rijdt.
Je weet wel de zak met aardappelen voorin, omdat we naar Spanje gaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:18

Ariebren schreef:
Mijn Peitz 2.0, oplooprem, heeft dus twee vetnippels.
Doordat mijn aandacht daarop gevestigd is, zie ik nu heel veel aanhangers met vetnippels op de oploop rem.

Stabilisatoren is voor een enkel asser caravan die met verkeerde kogeldruk rijdt.
Je weet wel de zak met aardappelen voorin, omdat we naar Spanje gaan.

Ik hoop dat die nippels op de handel zitten, niet op de rem ;) En die moet je zelf smeren, of je onderhoudsbedrijf. Maar de meeste trailers komen daar niet.

Stabilisatoren zijn er niet alleen voor een slechte kogeldruk maar ook voor bijv luchtwervelingen, plotselinge spoorvorming of een lekke band situatie.

Zou je een trekhaak invetten dan kun je geen stabilisator gebruiken. Daarnaast blijft vuil en zand in vet zitten wat niet goed is voor de koppeling. Het vet is eigenlijk alleen bedoeld om piep en kraakgeluiden tegen te gaan. Als je daar last van hebt is een beetje teflonspray in de koppeling voldoende en het scheelt je een vieze broek als je de kofferbak uitlaadt.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:26

Ik lees hier even mee. vind het altijd al een lastige teori auto,s met aanhangers.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:47

janderegelaa schreef:
ikke schreef:

De nieuwere vrachtwagens hebben geen aparte rem meer voor de ahw. Dit omdat chauffeurs ( met name bij huurtrailers ) om die manier probeerden om hun eigen remmen te sparen met alle gevolgen van dien.

Aanhangerrem bij CE kan ik me niet herinneren. Heb CE 11 jaar geleden gehaald met een bakwagen met wipkar, maar daarna alleen nodig gehad voor een paardentrailer achter de vrachtwagen. Ik weet dus niet of ik het ben vergeten, of dat de aanhangerrem toen al niet in de vrachtwagen zat. Ik denk zelf het laatste.
Wat ik me dus wel kan herinneren bij BE en CE is het remmen een aantal meter na het wegrijden om te controleren of de aanhanger remt,
ikke schreef:
janderegelaa schreef:

Waarom zou ik met stabilisatoren werken? Daar heb ik het nut nooit zo van begrepen. Leg eens uit.

Ik ook niet, maar op mijn tandemas caravan zit er wel een, dus dan rijden we daar ook mee. Ik heb er iig nooit hinder van ondervonden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:21

ikke schreef:
schoentje schreef:

Toch was dat niet zo'n handige opmerking van je instructeur...

Het AHW remventiel en het gewone remventiel zitten allebei op de voetrem. Omdat een combinatie gaat scharen als het trekkende voertuig is remt gaat de eerste remdruk naar de AHW, via de voetreminstallatie....

De remmen van een vrachtwagen van een vrachtwagen hebben een grote veer in de cilinder. Op het moment dat de vrachtwagen luchtdruk verliest ontspant die veer zich en gaat de vrachtwagen automatisch op de rem. Daarom kan een vrachtwagen die zonder lucht staat ook niet wegrijden. En daarom moet je met een vrachtwagen ook altijd eerste de rem controleren als je wegrijdt. Dan weet je of het ventiel stuk is. Standaard exameneis, ook bij het C examen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:48

Citaat:
Toch was dat niet zo'n handige opmerking van je instructeur...

Het AHW remventiel en het gewone remventiel zitten allebei op de voetrem. Omdat een combinatie gaat scharen als het trekkende voertuig is remt gaat de eerste remdruk naar de AHW, via de voetreminstallatie....

De remmen van een vrachtwagen van een vrachtwagen hebben een grote veer in de cilinder. Op het moment dat de vrachtwagen luchtdruk verliest ontspant die veer zich en gaat de vrachtwagen automatisch op de rem. Daarom kan een vrachtwagen die zonder lucht staat ook niet wegrijden. En daarom moet je met een vrachtwagen ook altijd eerste de rem controleren als je wegrijdt. Dan weet je of het ventiel stuk is. Standaard exameneis, ook bij het C examen.

heerlijk zo'n man in ons midden :D :D _/-\o_

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:26

Sorry dat ik dit topic omhoog schop maar ik had nog even een vraagje, ik krijg namelijk van alle kanten wat anders te horen.

Ik heb mijn B rijbewijs en mijn vraag is of ik vanaf 2013 met trailer mag rijden.

Auto: 1200 Kilo ( moeten jullie laad gewicht van de auto weten ? zoja moet ik dat even zoeken )
tweepaards-trailer: 900 Kilo, Laad vermogen is 2000 maar dit kan ik eventueel terug laten zetten naar 700/800 kilo ( er staan toch nooit 2 paarden op )

Ik wil dit graag weten, omdat ik nu continue afhankelijk ben van mijn ouders, en dit zwaar vervelend is.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:47

terug laten wegen kan. Heb ik ook gratis laten doen. Maar houd er wel rekening mee dat als een 2 paards trailer gaat slingeren achter een auto van 1200 kilo je niks in te brengen hebt!! Vandaar dat ik dus ook een 1.5 paards gekocht heb. Met mijn auto merk ik al dat die moeite heeft om een helling op te komen. Vandaar dat ik daar alleen mee rijd na wedstrijd via binnendoor wegen en max 10 km. Ik Weet niet wat de motor inhoud van je auto is? Nou heb ik 't voordeel dat ik twee x per maand bij de buren kan starten als ik wil en dat is een kleine 2 km. Moet ik echt een stuk verder dan neem ik de auto van mijn ouders mee.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:50

marjan1986 schreef:
terug laten wegen kan. Heb ik ook gratis laten doen. Maar houd er wel rekening mee dat als een 2 paards trailer gaat slingeren achter een auto van 1200 kilo je niks in te brengen hebt!! Vandaar dat ik dus ook een 1.5 paards gekocht heb. Met mijn auto merk ik al dat die moeite heeft om een helling op te komen. Vandaar dat ik daar alleen mee rijd na wedstrijd via binnendoor wegen en max 10 km. Ik Weet niet wat de motor inhoud van je auto is? Nou heb ik 't voordeel dat ik twee x per maand bij de buren kan starten als ik wil en dat is een kleine 2 km. Moet ik echt een stuk verder dan neem ik de auto van mijn ouders mee.

deze trailer heeft altijd voor deze auto gestaan, heb er al 2x 2 uur mee moeten rijden. Dus de auto kan het echt wel aan :)

Maar mijn vraag was meer of ik dan met mijn B rijbewijs de auto met trailer mag rijden?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:05

na mijn weten kan je die van jou onmogelijk op 700 of 800 kilo zetten omdat jou trailer leeg al 900 kilo weegt! Ja twee uur kan ik er ook zo mee rijden met mijn eigen. Heb 1x een ongeluk gehad met de auto van mijn ouders en de trailer maar geloof mij dat wil je niet mee maken! Vandaar mijn vraag dus ook wat voor motor ligt erin? 1.0 1.5 1.6 2.0 bv. Zolang jij onder de 3500 kilo bent en auto is zwaarder dan aanhanger dan mag dat.