Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:56

red rum <3 ty voor dat fimpje

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:16

Quebelle schreef:
Als je ziet hoe het er vroeger aan toe ging...die heggen waren echt massief.
Zo zieje wel wat er allemaal verbeterd aan is.

Prachtige 1ste overwinning voor Red Rum trouwes,die won de GN 3 keer.

één van de mooiste GN ooit! Vind het alleen tragisch dat Crisp uiteindelijk niet won terwijl hij beter was dan Red Rum maar veel meer gewicht mee moest dragen. Dat breekt hem op het laatst op, erg jammer. Met het zelfde gewicht was Crisp geen partij geweest voor Red Rum.

Apple

Re: Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:26

Dat is een beetje het jammere van de GN. Het is een handicapper, dus de betere paarden moeten meer gewicht dragen. Dat maakt het ook gelijk een soort loterij als je wilt gokken.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:59

Volgens mij was de geul van Beecher's Brook vroeger open; en het was ook de hindernis waarop de meeste paarden sneuvelden; letterlijk en figuurlijk helaas.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:30

Op Bechers Brook zijn sinds 1946 9 paarden gesneuveld

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:37

Nikass schreef:
Ik vind zeker niet dat je de GN moet afschaffen; is natuurlijk een prachtige traditie. Maar ik vind wel dat je met de tijd de race moet aanpassen, zodat er minder ongelukken gebeuren. Op welke manier dat het beste kan weet ik niet, daar ben ik geen deskundige in. Op zich vind ik zo'n race wel spectaculair maar de GN vind ik te zwaar. Ik snap dat er in zo'n race door de zware omstandigheden fouten worden gemaakt, maar stoor me bijvoorbeeld erg aan beelden van jockey's die achter op de kont van hun paard zitten, hangend in de teugels, terwijl hun paard springt. Totale onbalans van de jockey lijkt mij, en voor het paard een vrijwel onmogelijke opgave om dan nog zo'n hoge hindernis te springen. Ik ben het er mee eens dat in alle takken van sport ongelukken gebeuren en voor een deel is dat waarschijnlijk onvermijdelijk, maar je moet continu proberen de veiligheid te verbeteren. De vele vallende paarden en elk jaar dodelijke ongelukken maakt voor mij de race niet aantrekkelijk om naar te kijken.
De saamhorigheid, het feit dat het hele land meeleeft met de race, dat vind ik iets prachtigs en jammer dat we dat in Nederland niet hebben. Wat is trouwens de reden dat de GN niet op de Nederlandse TV wordt uitgezonden?
Overigens is er nog een derde paard overleden: direct na de race aan een hartstilstand.

Dit vind ik ook een goede redenering.
Kon het niet goed onder woorden brengen, maar zo denk ik er ook over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:51

@Nikass

Dat er een derde paard na de race is overleden aan een hartstilstand kan ik nergens terugvinden (en volgens mij zijn deze berichten al weerlegt in dit topic. Heb je daar een bron van?

Dat de GN niet wordt uitgezonden in Nederland is logisch, het is een typisch Britse sport, in Nederland zie je sowieso weinig paardensport op TV, laat staan rennen. Dat past niet in onze cultuur.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:57

stef schreef:
Op Bechers Brook zijn sinds 1946 9 paarden gesneuveld

Tja misschien gerekend vanaf dat jaar, maar het was (en is) een koppensneller..veel paarden worden ook later geeuthaniseerd natuurlijk.
Maar hoe dan ook, het blijft een omstreden race.
Of misschien was het ook wel Valentine's, ik ben geen lopend memorandum helaas.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:06

Tosadog schreef:
veel paarden worden ook later geeuthaniseerd natuurlijk.

Is dat zo?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:50

Ik heb lopen zoeken want ik heb zoveel filmpjes en artikelen gelezen dat ik natuurlijk niet meer weet wat ik waar gelezen heb... maar inmiddels heb ik gelezen dat Chigago Grey, het derde paard, wel degelijk een hartaanval heeft gehad na de race, maar daar niet aan overleden is.

@apple, je geeft aan dat het bericht van overlijden van Chigago Grey al weerlegt was in dit topic, maar dit gebeurde NA mijn post.

@apple, Waarom past paardensport/rennen niet in onze cultuur? Wij hebben toch ook Duindigt? Vroeger ook erg populair? En als je het meer uitzent krijgt het vanzelf ook meer fans, lijkt mij.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:04

@Apple: ja het gebeurt weleens dat paarden zelf lopend het parcours verlaten of naar een kliniek worden gebracht maar later alsnog worden ingeslapen. Alleen het fijne hoor je daar nooit van natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:06

Op de een of andere manier loopt de hollander niet erg warm voor harddraverijen en rennen. Duindigt heeft al jaren met teruglopende bezoekersaantallen te kampen. Het prijzengeld is niet zo aantrekkelijk voor eigenaren om paarden in te zetten in Nederland, dus ze kiezen ervoor om naar Belgie, Duitsland of Frankrijk te gaan.
Daarnaast is het hele 'gok-gebeuren' in Nld veel meer aan banden gelegd dan in Engeland, waardoor je de mensen die komen om te gokken ook mist.

In Holland is paardensport vooral dressuur (zie de populairiteit van Anky ooit, of van Totilas en Edward Gal).

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:13

waarom moeten de 'overleden' paarden altijd het nieuws halen?
Er sterven dagelijks paarden, in alle sporten, zelfs al wandelend of weideongevallen waar men niet over praat.

Volgens mij halen sommigen maar al te graag de rensport naar beneden :) Er wordt enorm veel gedaan tegen paarden die zich verongelukken in koers, maar daar wordt altijd over gezwegen.. Hoe kan men dan nog een positief beeld hebben over de rensport?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:10

vreselijk om naar te kijken. Gestoord wat men van die paarden vraagt.. belachelijk hoe er met dieren omgegaan wordt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:15

Aziza_XX schreef:
waarom moeten de 'overleden' paarden altijd het nieuws halen?
Er sterven dagelijks paarden, in alle sporten, zelfs al wandelend of weideongevallen waar men niet over praat.

Volgens mij halen sommigen maar al te graag de rensport naar beneden :) Er wordt enorm veel gedaan tegen paarden die zich verongelukken in koers, maar daar wordt altijd over gezwegen.. Hoe kan men dan nog een positief beeld hebben over de rensport?

Omdat er teveel ongelukken mee gebeuren.
Als een paard zijn been breekt in de dressuurring of Eventing of weetikveelwat, dan staat het ook in het nieuws.
Gelukkig gebeurt dat minder vaak dan de rensport, waar het helaas teveel gebeurt.

En tsja, wandelend, of weideongevallen staan ook niet in't nieuws, renpaard of springpaard, dus dat is onzin, tenzij het een bekend paard is.

Rensport vind ik best heel gaaf, de grand national vind ik ook onwijs gaaf, maar mij teveel paarden dood, haalt mij de lol er wel vanaf :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:28

Bij een militairy hebben paarden tenminste nog de ruimte om te lopen en te springen, bij de GN niet, daar lopen ze elkaar voor de voeten en donderen ze domweg over elkaar heen.
Ze slepen elkaar mee in de val als dominostenen. Traditie he, en het levert sensationele plaatjes op. >;)

En dan vraag ik me als nuchtere Nederlander af:
"Welke oprechte paardenliefhebber gebruikt zijn paard nu voor zoiets???" 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:13

Ik sta ervan te kijken als ik eerlijk ben dat er een hele hoop paarden in de race blijven, die gaan door ook al zit er geen ruiter op. Volgens mij zit er een donker paard met licht borsttuig vanaf best vroeg al zonder ruiter op z'n rug en heeft op eigen kracht die race uitgerent. maar nee, dit is echt niet mijn ding. Ze slaan die paarden onderhand vooruit de laatste meters omdat ze eigenlijk echt niet harder kunnen...

En die hagen, gigantisch! Hoe hoog zijn ze?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:20

Adrenaline heet dat, kuddedieren, blijven meerennen met de kudde, sommige druipen af, sommige willen bij de groep blijven.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:07

Dat is Synchronized fataal geworden. Nadat hij zijn jockey heeft verloren is hij gewoon meegegaan met de groep. 4 Hindernissen later brak hij zijn been.
Dat was de verklaring van de trainer afgelopen zondag tijdens het programma Countryfile op de BBC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:20

yarrah schreef:
Dat is Synchronized fataal geworden. Nadat hij zijn jockey heeft verloren is hij gewoon meegegaan met de groep. 4 Hindernissen later brak hij zijn been.
Dat was de verklaring van de trainer afgelopen zondag tijdens het programma Countryfile op de BBC.

Is ook logisch, voor zulke hindernissen heeft een paard wel iets of wat begeleiding nodig lijkt me. Dit zijn niet zo maar een paar "sprongetjes"

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:47

Ik weet dat er eens een groepje ruiters in de buurt van Namibië aan het rijden was, toen er ineens een leeuw achter ze aankwam. Zolang iedereen bij elkaar bleef, viel de leeuw niet aan, maar zodra er eentje te ver achterbleef, wilde de leeuw ze grijpen.
Prooidieren weten dat van nature, en daarom zijn paarden van nature geneigd braaf met de groep mee te blijven galopperen en hindernissen te springen ook zonder jockey erop. De adrenaline werkt natuurlijk ook mee.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:07

we kunnen eeuwig blijven discussiëren over het goede en het slechte aan paardenrennen...

dan kunnen wij als renliefhebbers ook debatteren over het gebruik van sporen, stang en trends (die bij heel wat amateurs ongepast gebruikt worden!)
Waren ze daar ook maar zo streng als de regels in de rensport, wat sporen, zweepslagen, gewichten etc. betreft. Dat zou pas vooruitgang maken in de paardensport.

Bij mijn weten heb ik nog nooit een paard uit zichzelf zien dressuren.. wel rennen, dat doen ze instinctief!
akkoord dat de GN wat te hoog gegrepen is, maar dat zijn eeuwen oude tradities.. Zelf zou ik er mijn paarden ook niet inschrijven hoor.

Als je het in functie van het paard bekijkt, is er niks mis met rennen.. (vlak dan!) Vindt dan maar een sport die natuurlijker is dan koers

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:59

Bewegingen uit de dressuur heb ik wel degelijk spontaan zien doen, de bewegingen in de dressuur zijn zelfs afgeleid van natuurlijke bewegingen, alleen gaan paarden daarmee niet zolang door als een dressuurpaard in de dressuurring. En rennen doen ze ook uit zichzelf, maar spontaan doen ze dat niet zo langdurig als bij de Grand National. ;)

Maar omdat ik kritiek hebt op misstanden bij de Grand National schijn ik daarmee meteen gezegd te hebben dat ik totaal niks van rennen moet hebben???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:17

Jammer dat mensen die het allemaal wel vinden kunnen altijd maar naar andere takken van sport moeten wijzen en met kul argumenten komen....
Als mijn hengstje opgehitst raakte liep ie gewoon in passage... Dus tja...