Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:46

In dit programma wordt het middels contracten gedaan, maar deze man is in het dagelijks leven wel degelijk rechter!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:00

misterA schreef:
anneliesdj schreef:
Hij kan toch simpel genoeg een draadje langs de sloot spannen?? Of de eigenaren dat zelf laten doen?
Paardjes in een ander weiland zetten voor een maandje, die boer heeft echt wel meer land dan 2 HA.

Probeer je eens aan de feiten te houden dan allerlei aannames en suggesies te doen.

Van zwart betalen, stomme aannemer, boer is te lui om een draadje te spannen, is ook minder begaafd, enz.enz. :r

Nou zeg, wat klopt er niet aan dan?
De boer is sociaal minder begaafd, dat kun je niet ontkennen.
De aannemer had beter moeten weten, kun je ook niet ontkennen.
Ik heb niet gezegd dat hij zwart betaald krijgt alleen dat dat best zou kunnen.
En waar zeg ik dat de boer lui is? Alleen dat er meerdere manieren waren geweest op maatregelen te treffen.

Je kunt ook gewoon lezen ipv alleen te lezen wat je wilt lezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:04

Caira schreef:
Ik ben blij dat jullie niet op de stoel van de rechter zaten, maar iemand die wat meer aan waarheidsbevinding en wat minder aan giswerk deed. Anders zou er nog recht gesproken worden boven een glazen bol!

Haha serieus?
Als hij aan waarheidsbevinding had gedaan had hij wel gecontroleerd of de boer echt geen bericht heeft gehad, was hij er wel opin gegaan dat hij vaker nalatig zou zijn geweest en hadden ze geen kwartier zitten mekkeren waarom dat paard nu zijn achterbeen in dat ding heeft gestoken :roll:

En als er hier iemand zegt dat de aannemer dom was en dat de boer er vast wel vanaf heeft geweten is diegene ineens aanname's aan het doen??

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:07

Jullie maken er een heel andere zaak van door allerlei zaken erbij te verzinnen en aannames te doen. Dit topic begint helemaal nergens meer op te slaan :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:09

wat ik vreemd vindt is dat de aannemer via de sloot kwam terwijl er gewoon een normale opgang is naar de weide (iedergeval de paarden kunnen er ook zo in) Waarom kwam de loonwerker zo. Hier krijg ik vaak 10 minuten van tevoren te horen dat ze komen sloten. Ze krijgen van mij vrij toegang en moeten de hekken weer dicht doen. Zelfs een keer een loonwerker gehad die had paarden en sloot ze even op in stal maar een ander laat ze er lekker bij lopen.

Die mannen hebben meer te doen dan alleen maar mensen bellen van kunnen we terecht.

Als een derde de sloot komt baggeren zijn er 3 opties wie de opdrachtgever aan de loonwerker
1 -> het waterschap dan weet je helemaal niets en dat gaat in giga opdrachten de deur uit met flinke boete clausulles en dus niet leuk voor de loonwerker als er iets te laat si
2 -> de boer laat het doen in dit geval heeft hij wel een tijdschema en komen ze niet geheel onverwachts
3 -> hij is nalatig geweest en het waterschap stuurde een loonwerker ernaar toe om het op de boer zijn kosten te doen.

Het is ook nog de vraag van wie de sloot is waterschap, provinsie, rijk, boer of misschien nog wel een andere partij. veel vragen die onbeantwoord blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:13

Waarschijnlijk kwam hij uit de weide ernaast en is het makkelijker gewoon dat ding over de sloot te gooien ipv steeds hekken open en dicht te moeten doen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:17

Is wel makkelijker maar dan gaat het even over de eigendommen van de sloot/land/oever (kan helaas van 3 partijen zijn) want z'n brug mag je namelijk niet zomaar neerleggen (dan zou fout bij loonwerker liggen, of de boer heeft toestemming verleendt om via die manier op zijn land te mogen komen)

Maar waarom geen draadje om de wei dat de dieren de sloot niet inkunnen. Hier hebben bijna alle boeren een draadje staan behalve op een drinkplaats maar dan staat hij half in de sloot, dus die optie is hier niet tot weinig mogelijk (akkerland uitgezonder)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:19

russel schreef:
Deze man is geen rechter in een rechtbank...iemand die geschillen oplost middels een contract...hij is wel meester in de recht..hij hanteert wel de wetboeken..

Hij is wel degelijk rechter in de rechtbank.
Heel makkelijk via wikipedia:

Citaat:
Frank Visser is sinds 1989 rechter bij de sector kanton in Zaandam. Voor 1989 was hij griffier bij de rechtbank, rechercheur bij de politie, reclasseringsambtenaar bij het Leger des Heils en officier van justitie. In 1983 wordt hij aangesteld als een van de speciale officieren van justitie voor grote fraudezaken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:45

Ik heb het 1 keer gehad dat zonder enig bericht de sloten door het waterschap werden uitgebaggerd.
Er werd gewoon tussen mijn paarden gereden met de machine. Het schrikdraad dat de wei in stukken verdeelde doorgeknipt.
Vanaf dat moment ging er dus een groot slot op de ingang met een briefje met mijn mobiele nummer erbij.

Het kan dus heel goed zijn dat de boer van niks wist. Neemt niet weg dat hij direct bij zijn verzekering had kunnen informeren en mevrouw in contact met de loonwerker had kunnen brengen. Ik vind de dame in kwestie niet erg sympathiek, maar ik zou denk ik ook goed pissig zijn als ik in haar schoenen had gestaan.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:00

CrazyCat schreef:
Ik heb het 1 keer gehad dat zonder enig bericht de sloten door het waterschap werden uitgebaggerd.
Er werd gewoon tussen mijn paarden gereden met de machine. Het schrikdraad dat de wei in stukken verdeelde doorgeknipt.
Vanaf dat moment ging er dus een groot slot op de ingang met een briefje met mijn mobiele nummer erbij.

Het kan dus heel goed zijn dat de boer van niks wist. Neemt niet weg dat hij direct bij zijn verzekering had kunnen informeren en mevrouw in contact met de loonwerker had kunnen brengen. Ik vind de dame in kwestie niet erg sympathiek, maar ik zou denk ik ook goed pissig zijn als ik in haar schoenen had gestaan.

Daar word je ook niet blij van CrazyCat. Dat kan echt ongelukken veroorzaken.
Volgens mij ben je tegenwoordig verplicht om zelf je sloten uit te baggeren? Klopt dat?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:05

ligt eraan van wie het land is Ollie

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:08

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is dit was alweer een jaar of 5 terug. Ik woon tegenwoordig in Oostenrijk daar hebben we geen sloten...hahaha.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:14

caira, de sloot kan weer van een ander zijn. Lees dijksloten, hoofdwatergangen ect, die zijn vaak gewoon van het waterschap en heeft de landeigenaar alleen de aceptatieplicht van de vrijgekomen modder/troep. wel is het nu zo dat je zelf zorg moet dragen voor het vrij hoduen van de slootkanten dus rietmaaien, opschot verwijderen ect, (we noemde dit altijd velleschouw voor schoonhouden/doorstromen/verlanden van de sloot) en moet elk jaar, baggeren hoeft maar eens in de 3 a 4 jaar ligt ook aan je schap en wat voor sloot/watergang het is

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:22

Dank je voor de uitleg Momo, maar als vrouw van een loonwerker ben ik daarvan op de hoogte. Wel is het per regio afhankelijk wat het waterschap van je vereist, en wiens land het is, hier in de regio is het zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor sloot of vaart, enkel de kanten die grenzen aan de weg worden door de gemeente gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:23

Cayenne schreef:
russel schreef:
Deze man is geen rechter in een rechtbank...iemand die geschillen oplost middels een contract...hij is wel meester in de recht..hij hanteert wel de wetboeken..

Hij is wel degelijk rechter in de rechtbank.
Heel makkelijk via wikipedia:

Citaat:
Frank Visser is sinds 1989 rechter bij de sector kanton in Zaandam. Voor 1989 was hij griffier bij de rechtbank, rechercheur bij de politie, reclasseringsambtenaar bij het Leger des Heils en officier van justitie. In 1983 wordt hij aangesteld als een van de speciale officieren van justitie voor grote fraudezaken.

Jij gelijk, ik half gelijk....want er staat ook...wat jij niet quote...

Bij De Rijdende Rechter wordt niet officieel recht gesproken. Beide partijen tekenen een contract waarin zij aangeven akkoord te gaan met het bindend advies van een bindend adviseur.

Hij treedt op als adviseur met als gewicht in de schaal zijn functie als rechter in dagelijks leven....

In dit geval zou ik nl het hele gevalletje voor een officiele rechtbank gooien met dito rechtsbijstandadvokaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:25

anneliesdj schreef:
Caira schreef:
Ik ben blij dat jullie niet op de stoel van de rechter zaten, maar iemand die wat meer aan waarheidsbevinding en wat minder aan giswerk deed. Anders zou er nog recht gesproken worden boven een glazen bol!

Haha serieus?
Als hij aan waarheidsbevinding had gedaan had hij wel gecontroleerd of de boer echt geen bericht heeft gehad, was hij er wel opin gegaan dat hij vaker nalatig zou zijn geweest en hadden ze geen kwartier zitten mekkeren waarom dat paard nu zijn achterbeen in dat ding heeft gestoken :roll:

En als er hier iemand zegt dat de aannemer dom was en dat de boer er vast wel vanaf heeft geweten is diegene ineens aanname's aan het doen??

Precies de loonwerker "had geen tijd", waar is de officiele verklaring van de loonwerker? Die is nl ook partij in dit geheel...hij is dus duidelijk niet gehoord, iets wat dus bij een vooronderzoek als je Recht wil spreken van belang is....eerst alle partijen officieel horen...dan zaken naast elkaar leggen en dan gaan scheidsrechteren met de hand op het wetboek.

Leuk geprobeerd als je een programma maakt wat veel kijkcijfers heeft bij het simpele burgervolk dat alles slikt als zoete koek....m.i. is zaak maar half bekeken en met jantje van leien afgemaakt om snel een programma in elkaar te timmeren met een hoog sensatie gehalte.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:28

Nee hij is geen partij in dezen. Je vergeet dat het een zaak was tussen boer en eigenaar. Het ging niet over WIE er schuld had, maar enkel over of de BOER schuld had, dat had hij niet in deze zaak, het is dus aan de eigenaresse om de loonwerker aansprakelijk te stellen. Had de vrouw een zaak geopend met de vraag WIE er schuld had dan had de loonwerker gehoord moeten worden, maar dat was niet zo, dus is hij niet gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:33

Hij is wel partij, hij legt een rijbrug in de wei van een paard, iets wat niet incidenteel gebeurd, maar structureel, iig met regelmaat....zowel boer als loonwerker zijn op de hoogte dat er een paard in verstrikt kan gaan.

Visser had om zaak volledig te maken, ook loonwerker moeten oproepen....hij heeft hem ook gevraagd, of wellicht die vrouw, maar loonwerker "had geen tijd" en dat was genoeg...nou dus niet....want Visser had nl wel in zijn praatje pot gezegd dat de loonwerker wellicht wel aansprakelijk was...waarom zij dat niet had gedaan, blijkt dat ze dat de boer had gevraagd te doen, die boer vond dat niet nodig...zaak was aangezwengeld omdat boer geen enkele stappen ondernam om de zaak rond te tafel te krijgen...

Dan kan je ter discussie brengen of die vrouw dan niet op een andere manier de boel had aan kunnen zwengelen, dus zelf voortouw..maar dat is napraten....het gaat om de feiten op dat moment.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:34

Caira schreef:
Nee hij is geen partij in dezen. Je vergeet dat het een zaak was tussen boer en eigenaar. Het ging niet over WIE er schuld had, maar enkel over of de BOER schuld had, dat had hij niet in deze zaak, het is dus aan de eigenaresse om de loonwerker aansprakelijk te stellen. Had de vrouw een zaak geopend met de vraag WIE er schuld had dan had de loonwerker gehoord moeten worden, maar dat was niet zo, dus is hij niet gehoord.

Inderdaad, en mevrouw heeft het contract wat behoort bij het programma ook getekend en dus gaat ze blijkbaar akkoord met de uitkomst. Of er dan verder geprocedeerd gaat worden, heeft het programma niets mee te maken. Net als bij een 'echte' rechtzaak...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:36

n.a.v. bericht Russel;
Hij is wel partij, hij legt een rijbrug in de wei van een paard, iets wat niet incidenteel gebeurd, maar structureel, iig met regelmaat....zowel boer als loonwerker als eigenaresse zijn op de hoogte dat er een paard in verstrikt kan gaan.

Hoeveel jaar stond mevrouw er al gestald? maw. hoe vaak heeft zij al meegemaakt dat er een rijbrug geplaatst werd in het land?
Laatst bijgewerkt door uryanne op 22-03-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:37

Wat heeft dat er nou weer mee te maken....En als je wil quoten, wil je dan wel mijn originele tekst quoten en niet jouw interpretatie in toevoegen !

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:44

russel schreef:
Wat heeft dat er nou weer mee te maken....En als je wil quoten, wil je dan wel mijn originele tekst quoten en niet jouw interpretatie in toevoegen !

Ik corrigeer jouw interpretatie van de situatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:47

Wat merkwaardig.....

Zo werkt dat dus niet...doe jij dat altijd zo? Gewoon in mensen hun teksten gaan gummen en toevoegen en dan onder hun naam weer herplaatsen?????????

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:59

russel schreef:
Wat merkwaardig.....

Zo werkt dat dus niet...doe jij dat altijd zo? Gewoon in mensen hun teksten gaan gummen en toevoegen en dan onder hun naam weer herplaatsen?????????

Stukje gemak. Mijn vingers moeten ook langer mee :D Maar ik heb het inmiddels aangepast...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:16

Wie weet of mevrouw er wel vanaf heeft geweten, het is toch een zaak tussen de boer en loonwerker?
Mevrouw kan daar best al 4 jaar staan zonder ooit die loonwerker te hebben gezien, je staat tenslotte niet de hele dag bij het weiland te kijken.
Als de boer nooit heeft genoemd dat de loonwerker komt, hoe moet mevrouw daar dan vanaf weten?

Misschien is de loonwerker geen partij omdat de zaak gaat tussen mevrouw en de boer maar hij is wel getuige omdat hij kan aangeven of de boer al dan niet geweten heeft dat hij kwam en hoe de situatie ter plaatse was. Nu wordt daar gewoon naar gegist en de boer op zijn woord geloofd, zo werkt het niet in de rechtbank.