Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
petraaken schreef:Als ieder land maar eens op hield met steeds de vorige editie te willen overtreffen qua super de luxe stadions, peperdure openingsceremonies, extra VIP behandelingen voor de VIP's etc zou dat al veel kosten besparen. London is de Eerste spelen sinds Athene die weer in Europa gehouden worden. London ligt daarbij nog eens super centraal en het is de 3de keer dat ze de OS organiseren daarbij is Engeland super paardenminnend dus verbaast het mij niet dat die kaarten voor de hippische onderdelen zo goed als uitverkocht zijn. Brazilië is nu niet bepaald een land dat erg paardenminnend is (behalve die paar goed presterende springruiters onder impuls van de familie Pessoa) of een rijke paardentraditie heeft wat de Engelsen wel hebben. China (of Hong Kong) was op veel gebieden een teleurstelling. Heb veel sporters horen klagen over de luchtvochtigheid daar en dat ze erg lang hebben moeten acclimatiseren waardoor hun prestatie niet altijd optimaal waren). Mij interesseert kajakken, zeilen, roeien, kleiduifschieten etc ook bitter weinig net als veel meer mensen. Je kan dan net zo goed de hele OS afschaffen. Tijdelijk gaat de economie van dat land inderdaad omhoog maar daarna valt hij weer in zijn normale doen. Zo veel meer toerisme brengt het volgens mij ook niet mee. Veel te dure reizen en verblijven en met de huidge enonomische crisis draait een mens de euro wel eens vaker om voordat hij hem uitgeeft. London is erg dichtbij voor de gemiddelde europeaan en daarom zal London denk ik qua bezoekers aantallen de anderen over stijgen. De reiskosten zijn voor de meeste sporters een heel stuk minder dan wanneer ze naar Brazilië of China moeten Afreizen.
karijn schreef:Aiméé: het waren zomaar wat voorbeelden, toevallig noemde ik er een paar die dan blijkbaar wel hebben meegedaan in het verleden of niet meer mogen vanwege de leeftijd. Punt in mijn stelling is dat veel topsporters niet of niet meer meedoen aan de OS vanwege het geld, andere verplichtingen die ze aangegaan zijn met hun club of sponsor.
Arabesk schreef:Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'
Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's
Marit schreef:Arabesk ik vind dat je een beetje overdrijft. Je zit er zelf toch ook op, of niet soms?
Hermelientje schreef:Zegt ze dit gewoon elke vier jaar of hoe zit dat?
Arabesk schreef:Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'
Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's
Huertecilla schreef:Goede zaak voor paardenwelzijn![]()
Topsport voor de ruíters is een puur slechte zaak voor de paarden. Direct en door de slechte voorbeeldfunctie.
Menselijke ambitie schaadt in deze het belang van het individuele dier. Dat behoort geen goud te krijgen.
tamary schreef:Topsport is niet gezond. Niet voor een mens en niet voor een dier. Traject voor bv veel turnsters loopt aardig van 18-22 OS, 35 rolstoel/andere lichamelijke klachten als gevolg van langdurige overbelasting en vroege slijtage.
Daarnaast is 18-20 voor een paard niet oud. Nu vinden we dat, maar kijk je wat verder het verleden in, dan zie je dat Xenophon 50-60 een normale levensduur voor een paard vondt. En of daar een stuk met pensioen bij zat betwijfel ik eigenlijk. Paard van Alexander de groote draaide ruim in de 20 nog gewoon voluit mee op het slagveld en aangezien zijn adviseurs daar geen problemen mee hadden was dat kennelijk normaal. Dat wij nu 20 oud vinden, op een 25-jarige rijden bijna dierenmishandeling en 30 worden kennelijk gelijk staat aan een mens van 100 zegt meer over menselijk ingrijpen bij voeding, fok en te vroege belasting dan over het paard zelf.
Ondertussen doen we met de (topsport) paarden hetzelfde als jonge menselijke atleten. We belasten een nog niet uitgegroeid lijf op een niveau wat misschien 5% van de volwassenen aan zou kunnen. De langetermijn gevolgen daarvan zijn niet relevant, want prestige nu is alles wat telt. Wat uitvalt om wat voor reden dan ook moet maar zien hoe die zich redden. Je ziet het ook bij veel Quarters al langer gebeuren, die gaan met 1.5 onder het zadel, lopen met 2 en 3 de futurity's en gaan met max. 5-6 jaar de fok in (rijden kan dan niet meer ivm versleten). Selecteren op gezond oud worden en lang (gebruiks)rijpaard blijven is er niet bij.
tamary schreef:Odieta schreef:Misschien waren het in die tijd iets andere paarden??? zie namelijk niet heel veel "vrije"paarden of recreatie paarden 50 worden?
Wat zegt dat over de fokkerij sindsdien? Kennelijk is de levensduur zeker een kleine 20 jaar korter gefokt. Hoe kan dat en waarom?