Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:19

Maar is het al besloten of nog niet?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:23

petraaken schreef:
Als ieder land maar eens op hield met steeds de vorige editie te willen overtreffen qua super de luxe stadions, peperdure openingsceremonies, extra VIP behandelingen voor de VIP's etc zou dat al veel kosten besparen. London is de Eerste spelen sinds Athene die weer in Europa gehouden worden. London ligt daarbij nog eens super centraal en het is de 3de keer dat ze de OS organiseren daarbij is Engeland super paardenminnend dus verbaast het mij niet dat die kaarten voor de hippische onderdelen zo goed als uitverkocht zijn. Brazilië is nu niet bepaald een land dat erg paardenminnend is (behalve die paar goed presterende springruiters onder impuls van de familie Pessoa) of een rijke paardentraditie heeft wat de Engelsen wel hebben. China (of Hong Kong) was op veel gebieden een teleurstelling. Heb veel sporters horen klagen over de luchtvochtigheid daar en dat ze erg lang hebben moeten acclimatiseren waardoor hun prestatie niet altijd optimaal waren). Mij interesseert kajakken, zeilen, roeien, kleiduifschieten etc ook bitter weinig net als veel meer mensen. Je kan dan net zo goed de hele OS afschaffen. Tijdelijk gaat de economie van dat land inderdaad omhoog maar daarna valt hij weer in zijn normale doen. Zo veel meer toerisme brengt het volgens mij ook niet mee. Veel te dure reizen en verblijven en met de huidge enonomische crisis draait een mens de euro wel eens vaker om voordat hij hem uitgeeft. London is erg dichtbij voor de gemiddelde europeaan en daarom zal London denk ik qua bezoekers aantallen de anderen over stijgen. De reiskosten zijn voor de meeste sporters een heel stuk minder dan wanneer ze naar Brazilië of China moeten Afreizen.

Niet elk gastgevend land is altijd bezig om de vorige Spelen te overtreffen.
China was daar mee bezig, omdat China de Olympiade opgepakt heeft om zichzelf als land te onderscheiden.
De Spelen van Barcelona worden al lange tijd als de beste Spelen herkend en is nog niet overtroffen.

Je bedoelt dus dat er één Olympiade in een ander werelddeel tussen twee Spelen in Europa heeft gezeten ;)
London, Beijing, Athene, Sydney, Atlanta, Barcelona, Seoul, Los Angeles enz. enz.
De verdeling over de werelddelen is wat betreft Europa zo slecht nog niet.

Zowel in Beijing als in Athene waren de paardensport-kaarten ook uitverkocht. Dat staat dus los van London en ik zou niet weten waarom de kaarten in Rio niet uitverkocht zouden raken.

Zoals ik al aangaf: paardensport gedraagt zich niet Olympisch.
Andere sporten hebben vaak veel meer overlap met elkaar, waardoor er veel meer wederzijdse interesse is en juist dat is echt typerend voor de Olympische Spelen.
Zeker geen reden om de Olympische Spelen af te schaffen dus, maar wel een reden om de paardensport als Olympische discipline in twijfel te trekken.
Als we paardensport dus Olympisch willen houden, is een meer Olympische houding wellicht handig.

Als je denkt dat de Spelen geen tourisme op gang brengen, dan raad ik je van harte aan om een Olympiade te bezoeken :D
Barcelona is hier overigens weer een heel goed voorbeeld. Vóór de Olympiade aldaar was die stad helemaal geen touristische trekpleister en moet je nu eens zien hoe die stad bekend staat........

De reiskosten naar de Spelen toe zijn niet van belang voor de sporters, die worden gedragen door de nationale Olympische commitées.
Tenzij de sporter niet is aan gedragen door het nationale commitée en op eigen gelegenheid gaat.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:34

Zou het raar vinden als het zou gebeuren, en de reden slaat nergens op.

Ik heb bij de Olympische spelen altijd een beetje raar gevoel, immers het gaat helemaal niet om de beste van van de wereld. Als land zit je vaak met een maximum aantal deelnemers zodat er ook nog andere landen mee kunnen doen, het idee is leuk maar als competie slaat het nergens op.
Als ze dan kosten willen besparen begin daar dan eens mee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:47

karijn schreef:
Aiméé: het waren zomaar wat voorbeelden, toevallig noemde ik er een paar die dan blijkbaar wel hebben meegedaan in het verleden of niet meer mogen vanwege de leeftijd. Punt in mijn stelling is dat veel topsporters niet of niet meer meedoen aan de OS vanwege het geld, andere verplichtingen die ze aangegaan zijn met hun club of sponsor.

Dat is dus gewoon niet waar.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:57

wat zonde dat het afgeschaft zou kunnen worden.. heb ik ook gelijk geen reden meer om interesse in de olympische te hebben.. :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:05

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

Kun je dan niet beter de hele mensheid uit roeien ???
Het enige wat de mens doet is zich verder indringen in de natuur er zich mee bemoeien, uit roven voor materialen en voedsel etc etc
Conclusie mens is slecht voor het complete eco systeem

Mijn mening?
Zou het verschrikkelijk jammer vinden als het zou verdwijnen
Aan de andere kant vind ik ook dat de prestaties niet ten koste zou moeten gaan van de dieren

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:38

ik zou het ook erg jammer vinden als het verdwijnt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

Ik vind het wel een beetje ver gaan om te beweren dat Barcelona geen toeristische trekpleister was voor de Spelen. Ik denk dat Gaudi in zijn eentje in Barcelona meer toerisme heeft opgeleverd dan die hele Spelen bij elkaar.

Ik weet niet meer wie wat over Afrika zei, maar dat is ook nogal overtrokken. Dat land gaat op het moment door een gigantische economische groei heen. Onlangs ging er via onze stal nog een hele vrachtwagen/vliegtuig vol paarden die kant op; de paardensport zit daar enorm in de lift.

Het WK heeft ook in dit land voor een enorme werkvoorziening gezorgd en daarin ook geholpen in het ontwikkelen van de economie. Ik denk dat je toch enorm onderschat hoeveel meerwaarde dergelijke evenementen hebben voor een land.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:49

Marit schreef:
Arabesk ik vind dat je een beetje overdrijft. Je zit er zelf toch ook op, of niet soms?

Beetje? VEEL ja!!

Ik kan ook gaan mugziften op mensen die bitloos rijden en opwat zij zeggen "natuurlijke manier" bezig zijn met de paarden
Soms lijkt het net een circus bij hen!
Jammer als OS zou afgeschaft worden.
Jammer voor de ruiters die dit als een bekroning zien op hun goede werk :-)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:27

Hermelientje schreef:
Zegt ze dit gewoon elke vier jaar of hoe zit dat?

:') Als ze dit blijft herhalen wordt ze er niet geloofwaardiger van, nee. Maar we zullen maar net de pech hebben dat ze één keer gelijk krijgt en het over X aantal jaren afgeschaft wordt.
Zou doodzonde zijn, want in de paardenwereld worden de OS als een absoluut meerjarig hoogtepunt in de sport gezien, anders dan bijvoorbeeld het voetbal, waar WK's en EK's hoogtepunten zijn. Bij het voetbal worden zo ongeveer de junioren naar de OS gestuurd, dat heeft ook amper meerwaarde IMO.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:15

Jammer dat het afgeschaft wordt...
De meeste mensen vinden paardrijden al geen echte sport....en nu dit.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:25

Prinses Haya roept al jaren dat de dressuur van haar weg mag uit de o.s. En de springsport dan? Die mag wel blijven! dat komt haar wel erg goed uit om de springsport wel te beschermen. Vind haar niet neutraal genoeg om zoveel zeggenschap te krijgen binnen de FEI. Dressuur is de basis van alle ruitersporten, zonder dressuur geen paardensport.

@ Arabesk. Ik denk dat bitloos dressuur rijden op een OS een toekomst kan hebben en dat mensen minder snel ijzers onder hun paarden zetten als ze goed voorgelicht zijn. De os en dressuur gaan heel goed samen als de ruiter die het beste in balans is met zijn/haar paard het hoogst beloont word, kijkend naar partnership, communicatie, vertrouwen, welzijn. Als dit echt het uitgangspunt zou zijn van dressuur dan zou het minder moeten draaien om wie het meest spectaculair bewegende paard onder de kont heeft, wie het meeste geld heeft en zou een ruiter zijn kans op winnen alleen maar verkleinen als het dwangmatige middelen gebruikt doordat het wil winnen. Een sport zorgt ervoor dat je ergens naar toe werkt, je verbetert wat een jury zegt, maar helaas belonen jury’s nog op verkeerde dingen. Ik vind het nog steeds wonderlijk hoe Adelinde beschermd werd toen haar paard een bloedende tong had. O wee als je daar kritiek op hebt.. En nu staat ze nog met vast getrokken teugel aan kop. Hoop dat de fei het belang inziet van de paardensport op de os en zich niet laat meeslepen in vriendjespolitiek, geldschieters en het belang van enkele individuen, want dit maakt de sport op lange termijn kapot. De hele manier van jureren moet anders om paardenwelzijn te verbeteren.

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:26

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

Nee, dan sport met mensen, dat is dan zeker niet onetisch. Zoals al die sporters zich moeten afbeulen van hun onmenselijke coaches. Afschaffen die sporten. Lekker allemaal rustig op de bank sla en rauwe worteltjes eten en dood gaan van verveling. tjonge wat een aandachttrekker zeg.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:32

Huertecilla schreef:
Goede zaak voor paardenwelzijn *\o/*

Topsport voor de ruíters is een puur slechte zaak voor de paarden. Direct en door de slechte voorbeeldfunctie.

Menselijke ambitie schaadt in deze het belang van het individuele dier. Dat behoort geen goud te krijgen.

Ik snap deze logica niet?

heb al meer van dit soort opmerkingen voorbij zien komen. en waarom is topsport niet goed voor het welzijn van een dier.
Een ongezond, niet goed mentaal/lichamelijk gezond paard kan geen eens topsport lopen?
Ja ze werken hard. Maar over de hele training wordt nagedacht. er gaan honderden duizenden euro's uit voor het welzijn van het paard.
Genoeg beweging, goed voer, aandacht. enzv

Ik denk dat juist voor deze dieren het welzijn beter gewaarborgd word dan op de vele manege's/goedkopere stallen.
Mensen die maar wat aanklooien omdat ze eigenlijk niet weten hoe je echt goed voor een paard zorgt.

Ik zou het heel erg zonde vinden van de hele paarden sport.

ZEKER gezien het feit dat de paardensport/dressuur de laatste tijd erg veel sprongen aan het maken is.
Naar steeds beter paardrijden. Er steeds beter op de welzijn van het paard gelet word. En je niet meer weg komt met een beetje "showen"
Maar je toch echt een happy athlete moet laten zien..

Jury gezemel heb je in meerdere dicipline's / sporten... jury's blijven mensen.. dus niet perfect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:54

Topsport is niet gezond. Niet voor een mens en niet voor een dier. Traject voor bv veel turnsters loopt aardig van 18-22 OS, 35 rolstoel/andere lichamelijke klachten als gevolg van langdurige overbelasting en vroege slijtage.

Daarnaast is 18-20 voor een paard niet oud. Nu vinden we dat, maar kijk je wat verder het verleden in, dan zie je dat Xenophon 50-60 een normale levensduur voor een paard vondt. En of daar een stuk met pensioen bij zat betwijfel ik eigenlijk. Paard van Alexander de groote draaide ruim in de 20 nog gewoon voluit mee op het slagveld en aangezien zijn adviseurs daar geen problemen mee hadden was dat kennelijk normaal. Dat wij nu 20 oud vinden, op een 25-jarige rijden bijna dierenmishandeling en 30 worden kennelijk gelijk staat aan een mens van 100 zegt meer over menselijk ingrijpen bij voeding, fok en te vroege belasting dan over het paard zelf.

Ondertussen doen we met de (topsport) paarden hetzelfde als jonge menselijke atleten. We belasten een nog niet uitgegroeid lijf op een niveau wat misschien 5% van de volwassenen aan zou kunnen. De langetermijn gevolgen daarvan zijn niet relevant, want prestige nu is alles wat telt. Wat uitvalt om wat voor reden dan ook moet maar zien hoe die zich redden. Je ziet het ook bij veel Quarters al langer gebeuren, die gaan met 1.5 onder het zadel, lopen met 2 en 3 de futurity's en gaan met max. 5-6 jaar de fok in (rijden kan dan niet meer ivm versleten). Selecteren op gezond oud worden en lang (gebruiks)rijpaard blijven is er niet bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:01

Brazilië is een groei-economie, dus wie weet, wat de OS voor gevolgen daar heeft voor de paardensport in de breedte.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:02

tamary schreef:
Topsport is niet gezond. Niet voor een mens en niet voor een dier. Traject voor bv veel turnsters loopt aardig van 18-22 OS, 35 rolstoel/andere lichamelijke klachten als gevolg van langdurige overbelasting en vroege slijtage.

Daarnaast is 18-20 voor een paard niet oud. Nu vinden we dat, maar kijk je wat verder het verleden in, dan zie je dat Xenophon 50-60 een normale levensduur voor een paard vondt. En of daar een stuk met pensioen bij zat betwijfel ik eigenlijk. Paard van Alexander de groote draaide ruim in de 20 nog gewoon voluit mee op het slagveld en aangezien zijn adviseurs daar geen problemen mee hadden was dat kennelijk normaal. Dat wij nu 20 oud vinden, op een 25-jarige rijden bijna dierenmishandeling en 30 worden kennelijk gelijk staat aan een mens van 100 zegt meer over menselijk ingrijpen bij voeding, fok en te vroege belasting dan over het paard zelf.

Ondertussen doen we met de (topsport) paarden hetzelfde als jonge menselijke atleten. We belasten een nog niet uitgegroeid lijf op een niveau wat misschien 5% van de volwassenen aan zou kunnen. De langetermijn gevolgen daarvan zijn niet relevant, want prestige nu is alles wat telt. Wat uitvalt om wat voor reden dan ook moet maar zien hoe die zich redden. Je ziet het ook bij veel Quarters al langer gebeuren, die gaan met 1.5 onder het zadel, lopen met 2 en 3 de futurity's en gaan met max. 5-6 jaar de fok in (rijden kan dan niet meer ivm versleten). Selecteren op gezond oud worden en lang (gebruiks)rijpaard blijven is er niet bij.

Misschien waren het in die tijd iets andere paarden??? zie namelijk niet heel veel "vrije"paarden of recreatie paarden 50 worden?
Ken er wel genoeg die hogere dressuur hebben gelopen en nu 27/28/29 zijn en nog steeds rond dartelen.
Met verstand een paard opleiden en dus de tijd nemen. Lijkt mij een logische weg.
Prestige is alles wat telt. hangt denk ik wel van de persoon in kwestie af. Je kan niet alle top paardensporters over één kam scheren.

Ik zou het juist zonde vinden. Omdat het welzijn van het paard juist steeds meer besproken wordt. Om de populariteit en het niveau wat er gereden wordt>
Ik denk dan ook dat de topsport op dit moment zeker nog in de groei is en ten positieve de ontwikkeling van de huidige dressuur beïnvloed,
Ik ben absoluut voor het wel en wee van niet alleen een paard maar elk dier. En ik denk juist dat evenementen zoals de OS daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Omdat "de Mens " en de discussie zich steeds verder ontwikkeld. en we ook steeds meer te weten komen over paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:09

Odieta schreef:
Misschien waren het in die tijd iets andere paarden??? zie namelijk niet heel veel "vrije"paarden of recreatie paarden 50 worden?

Wat zegt dat over de fokkerij sindsdien? Kennelijk is de levensduur zeker een kleine 20 jaar korter gefokt. Hoe kan dat en waarom?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:54

www.dehoefslag.nl

Bovenstaand bericht is gebaseerd op een op 22 februari jl. verschenen item van het Australische nieuwsmedium Weekly Times Now. De door hen gebruikte informatie blijft afkomstig te zijn uit een jaren geleden met Prinses Haya afgenomen interview. Hierdoor zou onterecht de indruk gewekt kunnen worden dat haar uitspraken van recente aard zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:05

tamary schreef:
Odieta schreef:

Wat zegt dat over de fokkerij sindsdien? Kennelijk is de levensduur zeker een kleine 20 jaar korter gefokt. Hoe kan dat en waarom?

Het lijkt mij niet een juiste vergelijking om paarden van nu met de paarden van Alexander de Grote te vergelijken. Behalve dat de mensen toen ook niet oud werden, kan ik mij daarom niet voorstellen dat de paarden toen gemakkelijk 40-50 jaar werden. :D

Edit: rond 1500 was de gemiddelde leeftijd van de mens 30 jaar.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:16

Accommodatie kost teveel geld? Laat de paardensport op de OS terug gewoon terug doorgaan op het voetbalveld, probleem opgelost :D

Nee serieus, zou het heel zonde vinden :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:21

Wadi_ schreef:
Accommodatie kost teveel geld? Laat de paardensport op de OS terug gewoon terug doorgaan op het voetbalveld, probleem opgelost :D

Nee serieus, zou het heel zonde vinden :)

Probleem opgelost. Moeten ze misschien horsebal introduceren. Nee paardensport hoort op de OS vind ik.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:00

Vanwege de update gaat dit topic op slot.