ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:40

Ik vind het een hele goede regel. Op de stallen waar ik gewerkt heb ,probeerde ik altijd de neusriem een gaatje losser te doen dan moest. Net als het gebruik van de sperriem , dat moet ook worden gecontroleerd. Ikzelf rijd met een engelse neusriem Zonder sperriem. Mij is geleerd, dat het paard pas ontspand ,als hij d.m.v. kauwen z'n oorspeekselklieren kan gebruiken.

happyness

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:43

Ik zeg invoeren die regel!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:43

Mijn idee , en wel direct !!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:44

Goede zaak inderdaad. Ik ben meer het type hoe minder strak hoe beter, ik merk het aan mijn paard gelijk als het te strak zit.... veel moeilijker om hem los te krijgen in het lijf, hij werkt dan echt niet makkelijk mee haha, ideaal zo'n beest, straf me gewoon af op dit soort vreselijke foutjes :D

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:44

marjan19 schreef:
Controleren? Ik heb nog nooit controle gehad op een wedstrijd. De jury hoort er op te letten, maar echte controle heb ik nog nooit gehad.. En ik vind dus ook dat een jury vanuit het juryhokje of auto niet goed kan beoordelen of een bit wel of niet past. Dit kun je volgens mij beter beoordelen als je er naast staat.

Moet je zorgen dat je op een wat hoger niveau komt dan krijg je die controle wel ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:47

StefenFrens schreef:
Als je er dan voorzichtig iets van probeert te zeggen, krijg je ook nog te horen dat het niet voor niets een sperriem heet..

Joh....ik dacht altijd dat het spareriem was....dus riempje dat "over" was. :o Weer wat geleerd, haha!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:49

Ja ,en juist op de beginnersniveau`s is het bar , hoeveel paarden met dichtgesnoerde monden lopen en .................het valt me op dat een heleboel mensen niet weten hoe hoog een combineusriem behoort te zitten. Vaak zie je zo'n neusriem bijna op de neusvleugels zitten. Vind ik een taak voor de instructeurs om hun leerlingen te wijzen op het goed aandoen van het harnas.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:56

Ik heb altijd geleerd vanaf jongs af aan dat je inderdaad twee vingers tussen de neusriem moest kunnen doen. Ik wist niet eens dat er mensen waren die de neusriem vast trokken!! :O De sperriem heb ik ook al overboord gedaan, Mijn paard loopt veel lekkerder zonder de sperriem.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:04

Girlgamer schreef:
De mensen die hem op wedstrijd zo aansnoeren doen dat thuis ook hoor. Maar hoezo herinvoering? Het was toch altijd de "regel".

Haha ik dacht ook dat die regel er nog steeds was :j Heb dit 12 jaar geleden geleerd en doe het braaf nog steeds :=

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:05

Ik kon altijd met gemak 2 vingers tussen mijn neusriem steken, totdat een instructeur zei dat het strakker moest. Toevallig heb ik een aansnoerneusriem aan mijn hoofdstel, maar echt aansnoeren heb ik nooit gedaan dat leek mij altijd nogal onvriendelijk. Er passen nu precies 2 vingers op het neusbeen tussen, na het lezen van dit artikel en een voorlichting van een paardentandarts die ik gisteren gehad heb doe ik hem in het vervolg maar weer 1 gaatje losser.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:08

Dat werd tijd zeg!
Ik heb geen neusriem die aangesnoerd kan worden en heb er ook niks mee, het is onzin.

Ik heb een aantal keer op wedstrijd het jurycommentaar gekregen dat ik een sperriem moest nemen en die strak aan moest snoeren want m'n paard was aan het kauwen. _-:( Ben je nou #(%*^@(^ helemaal van de pot gerukt?! Ben gestopt met die hypocriete #$(^&dressuurwereld en heb er ook nooit weer een neusriem omheen gehad!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:17

Ik rij een paard bij van een stalgenoot 3 keer per week en hij heeft ook een hoofdstel met hoge neusriem en sperriempje (rij zelf bitloos op mijn eigen paarden).
Ik zag hem dat in het begin aansnoeren en dacht jemig arm paard. Ook gezegd er moeten toch 2 vingers tussen kunnen zo heb ik het vroeger geleerd.

Als ik haar rij doe ik de neusriem 2 gaten lossen dan de eigenaar en sperriempje zit zo los dat het net niet gaat wiebelen en schuiven (te los lijkt me irritant voor het paard).
Paard pakt nu na 2 maanden ook zelf het bit gewoon als ik het hoofdstel voorhoud dus geeft mijns inziens duidelijk aan dat dit haar beter bevalt.

Ik ben dus groot voorstander van het invoeren van een controle hierop in de wedstrijdsport!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

+:)+ heel goed!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:20

idefix4 schreef:
Er zijn ook misstanden in de western sport. Ik heb eens een subtopper als een verwend nest op zijn paard zien inhakken.

Ow dat komt vaker voor dan je denkt, bij de training dan.

Ik heb 1 western gereden paard en die rij ik zonder neusriem, vindt ze allemaal prima. Ik heb ook 1 Engels gereden ponietje en daar heb ik inmiddels ook de (lage) neusriem van af gehaald. Ik wil beide nog wel aangespannen hebben en dan zal het enkel een hoge neusriem worden (ohhh ze zijn zó mooi! <3 ), maar aansnoeren? Nee. Sperriem hou ik ook niet van.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:20

Hopelijk komt de regel er weer door!

Jezus ben je nou paardenliefhebber of niet denk ik wel eens als ik op wedstrijden kom.. :r

Ik zag pas nog iemand rijden met 2 zwepen.. Aan iedere hand van de ruiter 1..
Die gebruikte dat om los te rijden. Ook zo triest..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:21

Strak aansnoeren moet. Dichtsnoeren die hap! Zo leren de instructeurs het je want ik heb het al meer dan eens te horen gekregen.

Maar ik doe het lekker toch niet. En mijn merrie rij ik zelfs al zonder sperriempje omdat ik de gaatjes nooit kan vinden van het stomme ding.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:26

Jammer genoeg komt het in alle takken van paardensport voor, dat het paard gemarteld, gemangeld, gemept en aangesnoerd wordt. Veel mensen hebben een passie voor zichzelf op het podium, zichzelf met een blinkende beker, zichzelf als "winnaar"tussen de verliezers....passie voor paarden, ach, dat zie je bij een enkeling.
Bij mijn vorige paard de sperriem eraf gehaald, zodat meneer lekker kon bewegen met zijn mond. Bij mijn huidige paard niet eens meer een neusriem. Less is more!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:30

Beter.

Ik heb wel een aansnoer neusriem. En schaf ook alleen aansnoer neusriemen aan omdat ik de bevestiging mooier vind dan bij een gewonen neusriem. Betekend niet dat ik ook me bakkes van me paard dicht bind.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:36

Fred_Kroket schreef:
Moratoetje schreef:
Maar als ze dan toch gaan controleren, controleer dan ook meteen of het bit wel past....zie zo vaak paarden/pony's met een slecht passend bit (te klein, te groot en te dik). Een slecht passend bit is een kwelling voor je paard!

Ze controleren de mond en het bit al.

Ik rij sinds 1989 wedstrijden en ik heb nog nooit controle gehad! Dus ik weet niet waar ze die controle dan uitvoeren :?

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:39

idioot dat die regel er nog niet eerder was! 8)7 maarja beter laat dan nooit, van mij mogen ze die regel vandaag nog invoeren. ik snap eigenlijk niet dat mensen het 'normaal' kunnen vinden een neusriem zo belachelijk hard aan te snoeren?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:43

ik heb nooit anders geleerd dan dat daar 2 vingers tussen moesten kunnen, of ik nu een hoge, een lage of een gecombineerde versie gebruikte. Zelfs met een aansnoerneusriem zorg ik net zo goed voor die ruimte.

Het is gewoon erg dat die regel zelfs maar nodig is. :n

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:50

Een aansnoerneusriem lijkt mij bedoeld om aan te snoeren... Blijkbaar had de uitvinder daar behoefte aan?
Wil niet zeggen dat ik het daar mee eens ben, maar we hebben dus jarenlang toegestaan dat de neusriem strak kon en dat het strak aantrekken van de neusriem met de aansnoerneusriem nog net even wat makkelijker werd.
Het is allemaal wel makkelijk roepen dat het slecht en zielig is, maar er gaat nou eenmaal onwijs veel geld om in de hogere klassen van de paardensport! Soms staat dan het welzijn van een paard even wat minder op de voorgrond...
Zelf heb ik er geen behoefte aan om mijn neusriem strak te doen op wedstrijd om zo 'beter' te presteren. Maarja, ik hoef mijn geld er dan ook niet mee te verdienen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:52

De aansnoerneusriem heeft een hele foute en gewoon verkeerde naam. Degene die de naam ooit bedacht heeft....
Ik vind de bevestiging van de neusriem veel mooier maar heb hem absoluut niet strakker dan een ander soort neusriem. Er kunnen makkelijk 2 vingers tussen, bij de sperriem trouwens ook.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:52

Idd erg dat die regel nodig is! Ik heb voor beide paarden een aansnoerneusriem omdat die toevallig aan het hoofdstel zat. Nooit over de naam nagedacht eigenlijk "aansnoerneusriem" lekker vriendelijk woord al!!
Ik doe ook altijd 2 vingers ertussen! En als er iemand met kleine vingertjes komt rijden, doe ik altijd even controleren of ze mijn dikke vingers wel als maatstaaf genomen hebben ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:53

Joolien schreef:
Ik vind eigenlijk gewoon dat aansnoerneusriemen uit de handel gehaald moeten worden, het woord zegt het al...

Dat hoop ik niet... Hij pas mijn paard heel erg fijn, er kunnen geen velletjes knellen en hij is dik gevoerd.

Het enige wat je nou net niet moet doen is dat ding is aansnoeren.

Gewoon netjes vast. Twee vinger moeten er tussen kunnen.