Ninia schreef:Ook ik vind dat er in dit topic veel wordt goedgepraat, of dat er appels met peren worden vergeleken (ja maar de paarden die 24/7 binnen staan? Of: het regent, en nu heb ik alleen maar blubber op het land dus het kan niet anders)
Toen wij vorig jaar onze paarden aan huis kregen, hebben we hier heel veel geld in geïnvesteerd. We wilden geen houtje touwtje, geen blubber, en de paarden altijd de mogelijkheid om buiten en binnen te staan. Dus: een eb en vloed bak, een knappe stal met grote boxen (5 x3) gedraineerde paddocks, een grote bestrate paddock. Kortom, zo kunnen ze altijd buiten, we kunnen altijd (behalve bij vorst) rijden. Een paard hoort niet in de blubber, dat is slecht voor hoeven en kootholtes. Een paard wil zich altijd prettig, comfortabel en veilig voelen en moet dus de mogelijkheid hebben om beschutting, droge grond of een afdak te zoeken. Als je dat je paard niet kunt bieden, (we hebben te weinig grond, het mag niet, het is te duur) moet je je afvragen of je dan wel op een geschikte manier paarden kunt houden. Het is nu eenmaal duur, maar die keuze moet je van te voren maken.
Zo denk ik er dus ook over. Mijn paarden staan zomer en winter elke dag buiten en die staan nooit in de blubber. Het land is voorzien van goede drainage en de bak ook en is belegd met naaldhoutchips waardoor ik zelfs nu gewoon nog kan rijden. Het kost een paar centen maar dan heeft je paard wel droge voeten. Vind het ook raar dat mensen altijd maar roepen dat ze als ze niet in de blub staan ze dan wel 24/7 op stal staan. Dat is het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken. Er is ook nog wel een tussenweg te vinden lijkt me.
Als ik mijn paard alleen maar in de blubber of alleen maar op stal kon houden dan zou ik geen paard willen hebben.