Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:34

Ninia schreef:
Ook ik vind dat er in dit topic veel wordt goedgepraat, of dat er appels met peren worden vergeleken (ja maar de paarden die 24/7 binnen staan? Of: het regent, en nu heb ik alleen maar blubber op het land dus het kan niet anders)

Toen wij vorig jaar onze paarden aan huis kregen, hebben we hier heel veel geld in geïnvesteerd. We wilden geen houtje touwtje, geen blubber, en de paarden altijd de mogelijkheid om buiten en binnen te staan. Dus: een eb en vloed bak, een knappe stal met grote boxen (5 x3) gedraineerde paddocks, een grote bestrate paddock. Kortom, zo kunnen ze altijd buiten, we kunnen altijd (behalve bij vorst) rijden. Een paard hoort niet in de blubber, dat is slecht voor hoeven en kootholtes. Een paard wil zich altijd prettig, comfortabel en veilig voelen en moet dus de mogelijkheid hebben om beschutting, droge grond of een afdak te zoeken. Als je dat je paard niet kunt bieden, (we hebben te weinig grond, het mag niet, het is te duur) moet je je afvragen of je dan wel op een geschikte manier paarden kunt houden. Het is nu eenmaal duur, maar die keuze moet je van te voren maken.

Zo denk ik er dus ook over. Mijn paarden staan zomer en winter elke dag buiten en die staan nooit in de blubber. Het land is voorzien van goede drainage en de bak ook en is belegd met naaldhoutchips waardoor ik zelfs nu gewoon nog kan rijden. Het kost een paar centen maar dan heeft je paard wel droge voeten. Vind het ook raar dat mensen altijd maar roepen dat ze als ze niet in de blub staan ze dan wel 24/7 op stal staan. Dat is het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken. Er is ook nog wel een tussenweg te vinden lijkt me.
Als ik mijn paard alleen maar in de blubber of alleen maar op stal kon houden dan zou ik geen paard willen hebben.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:37

Dat zou zo makkelijk zijn als iedereen zijn eigen paard ook aan huis had of de luxe had een land te kopen waar je alles op mag doen, helaas is dat niet de werkelijkheid. Soms moet je in periodes van extreme, zoals de regen van de afgelopen tijd, roeien met de riemen die je hebt.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:38

over in de blub
ik ben ergens geweest waar de paarden winters 24/7 buiten werden gehouden op beton ,zonder slaapplaats dwz als paard wou liggen dan ook maar beton
wel hooi en water netjes maar alles op betonplaten staan
mest werd verwijderd naar zeggen

geen blub en geen lange hoeven (slijten kort af )
maar of dat nou paardvriendelijk is ?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:39

" Het is echt niet zo makkelijk als jullie hier omschrijven van ja toen ik de paarden aan huis kreeg heb ik alles perfect geregeld, nou die luxe hebben de meeste van ons niet. Dat is roeien met de riemen die je hebt en het zo goed mogelijk proberen te doen."

Ja, dat vind ik dit dus geen excuus. Je kunt alleen maar paarden houden als je ze onder alle weersomstandigheden goed kunt verzorgen. Anders had je maar geen paarden moeten nemen. Dit is nou precies waar het in het plan van de DB over gaat. Je doet nu overkomen als of je slachtoffer bent van de omstandigheden, terwijl ik vind dat je daar je maatregelen tegen moet treffen. Onze voorzieningen hebben we inderdaad prima voor elkaar, dat is geen luxe, maar noodzaak. Ik zou onder andere omstandigheden geen paarden willen houden.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:41

Ik snap het gedoe over natte of blubberige weides niet hoor.
Mijn paard vind het juist heerlijk door de plassen banjeren, water daarvan is veel lekkerder
en de sprietjes die in het water staan zijn altijd veel lekkerder dan droge sprietjes hoor.

Praat natuurlijk extreme gevallen niet goed, als paard tot de knieen in de modder wegzakt :(:)

jesito

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:43

Modder slecht voor de hoeven????? Bij mijn paard zijn de hoeven in de winter in de modder juist veel beter dan in de zomer als er geen modder is.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:44

jesito schreef:
Modder slecht voor de hoeven????? Bij mijn paard zijn de hoeven in de winter in de modder juist veel beter dan in de zomer als er geen modder is.

Inderdaad :j

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:45

Dat vind ik dus dikke onzin! Onze paarden hebben voldoende eten en drinken en een windscherm om achter te staan als het waait. Ja soms hebben ze bij extreme weersomstandigheden gewoon natte voeten als de op de wei staan en ja ze worden nat als het regent. Geloof me ze kunnen ook wel droog staan maar daar gaan ze dus nooit staan! Dus dan moet volgens jou iedereen die de extreme luxe die jij je kan veroorloven niet kan hebben zijn paard maar weg doen?

Een paar weken met de hoeven in de blub vindt ik persoonlijk totaal iets anders die op veel manages hier waar de paarden 's winters gewoon niet meer dan 2 uur per dag apart in een paddockje even mogen luchten in hun uppie en de stal 1x per week wordt uitgemest. Daar zal je nooit een inspecteur langs zien komen, want daar kijken mensen gek genoeg niet vreemd van op.

Mijn paard gaat ook altijd met zijn hoeven in de modder staan en de hoefsmid is altijd zeer zeer lovend over zijn prachtige sterke hoeven, brede straal en schitterende draagwand. Idd het gaat hier om tijdelijk omstandigheden bij slecht weer en het paard moet ook echt niet tot de knieen erin zakken, dan is er iets mis met je weide management. Dat is hier nog nooit gebeurd en we hebben heel veel paarden op veen land. Ja bij de hekken en de voerplaats is het blubberig en zak je diep weg, maar verder niet.
Laatst bijgewerkt door jonur op 30-01-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:46

Ik zit dit topic met een half oog te volgen, maar volgens mij bedoelde ik dit toch wel, Caira.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:47

Met je eens ninia.
Maar het is gemakkelijker om te schuilen achter de grote groep mensen met smoezen.

suzan in modder staan geen sprietjes.

Jesito een beetje modder is niet slecht.
Alleen maar modder wel.
En zeker als ze dieper gaan dan de hoef voor langere tijd.

En hoe doen mensen met alleen modder dat nu? Nu het gaat vriezen?

Dat word toch een enge ongelijke ondergrond?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:48

Abacab schreef:
idefix4 schreef:
Abacab: Ik kan wel lezen dat jij nog nooit aan den lijve hebt ondervonden hoe dat in zijn werk gaat? Hier is in 2009 zo'n bestemmingsplanwijziging in gang gezet. Daar kon je een zienswijze op indienen. Dat wordt altijd wel door iemand gedaan. Daar komt dan weer een vergadering over en er volgt weer een publicatie van en daar kan je weer een zienswijze op indienen. Inmiddels zitten we in ronde 3 en kan je nog 6 weken bezwaar maken. De mensen die dus met dat gebied te maken hebben, hebben al zo'n 3 jaar de tijd gehad om te reageren. Als je een zienswijze hebt ingediend en ze keuren het deels goed, dan komt er een principebesluit. Daarvan móeten ze degene die het land betreft informeren binnen 6 weken. Wij zijn al een jaar bezig om van ons perceeltje een woonbestemming te maken. Hopelijk is dat over 4 weken rond, mits niemand bezwaar maakt...

Als je een bestemmingsplan van een perceel wil wijzigen ben je daar echt een paar jaar mee kwijt hoor. De gemeente ook, want die moet dat goed onderbouwen bij de provinciale staten en die moet dat goedkeuren. Dat kan echt niet zo maar, óf er moet een zienswijze zijn ingediend. En dan is dat ook al langer bekend. :j Ze gaan dus echt nooit over één nacht ijs.

precies men gaat zeker niet over 1 nacht ijs. Er wordt een weloverwogen besluit genomen waarin alle belangen zo goed mogelijk worden meegenomen. De burger kan daar ook zijn stem in kwijt middels zienswijzen en hoorzittingen.
Soms geeft een zienswijze aanleiding een besluit te heroverwegen. Dan kan een dergelijke procedure lang duren en dan kan het zo maar zijn dat de stukken 3 maal ter inzage moeten worden gelegd. Nu begreep ik dat er in het geval van de Bommelerwaard veel speelt rond de glastuinbouwclusters en paddenstoelenteelt. Ik weet niet of jullie bestemmingswijziging daarmee te maken heeft, maakt de procedure nog eens extra complex.

Gelukkig niet! Maar idd, breek me daarover de bek maar niet open. :D En als vrouw van een oud-paddestoelenteler kunnen wij ons daar een uitstekende voorstelling van maken. 't Is off topic, maar deels ligt hier ook een deel van de huidige crisis. Het is ook de reden dat mijn man er mee is gestopt. Consumenten betalen de waar niet naar hun geld. Het zou een boel schelen als dat wel zo was. Zouden heel wat paarden, die veel worden gehouden door paddestoeltelers, het ook een stuk beter door krijgen. Zijn zijn vaak nu de eerste post waar op bezuinigd wordt. Geen boer spaart iets uit de mond voor zijn paard. (Helaas werkt dat nu eenmaal zo)

Magrathea schreef:
Ik ben dat artikel eens gaan zoeken.. Nou als dat dierenmishandeling is hoe die paarden erbij staan :=

En ik zal dan wel weer de hippie anti bioindustrie activist zijn maar in menig veekwekerij staan de dieren er nog minder appetijtelijk bij..
Zal ik daar eens 144 voor gaan bellen. 'Ja hallo hier houden ze paarden op een stukje waar ze niet kunnen liggen, staan in hun eigen mest en zakken bijna door hun benen van ellende'
'Ojee daar sturen we dan maar even een inspecteur op af'
'O wacht ik bedoel geen paarden maar koeien'
'O nee laat maar dan dat is niet erg'

...

Zo'n boer ken ik hier. De AID rijdt er met de ogen dicht wekelijks heen voor een nieuwe boete. Het gaat de goeie kant op. Zijn eerste huis heeft ie eindelijk verkocht om ze te voldoen. Dus daar wordt echt wel wat mee gedaan. Alleen zijn dat soort boeren nou net de mensen waar dit artikel op slaat. Die raken niet onder de indruk van een boete. Die gaan gewoon door, omdat ze blijven denken, dat ze het beter weten dan de rest. Echte, échte aso's en die mogen ze van mij dus echt wel aanpakken (wat dus ook echt wel gebeurt, in elk geval wel in mijn woonomgeving) Ik zou dus zeggen: Bel ze even. :j Hier gaat de AID over en die zijn ook niet mals.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:50

Als hoeven, en dat geldt eigenlijk voor alles, de hele dag in de nattigheid staan, zonder te kunnen drogen, is het een bron voor bacteriegroei. Alles wordt week en kwetsbaar. Modder is een belangrijke oorzaak van mok.
Het gaat erom dat paarden niet de hele dag in de blubber staan, ze moeten ten alle tijde op een droog stuk kunnen staan. Daar gaat de discussie over.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:54

"Geloof me ze kunnen ook wel droog staan maar daar gaan ze dus nooit staan! Dus dan moet volgens jou iedereen die de extreme luxe die jij je kan veroorloven niet kan hebben zijn paard maar weg doen? "

Het gaat om de nuance. ALs jouw paarden droog kunnen staan, dan is het toch prima? Ik heb geen extreme luxe, ik noem dat normaal. In Nederland hebben nu eenmaal wisselende omstandigheden. Mijn weiland is erg drassig, dus ja, dan neem ik mijn maatregelen, en roep ik niet dat ik daar niets aan kan doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:01

Ninia: Volgens de DA in Moergestel, die is geconsulteerd in het stuk van het BD, waren er nog geen extra gevallen van mok en andere aandoeningen binnengekomen bij hem, ondanks dat het dit jaar een extreem natte winter is. Vlak dat niet uit hè?
En laten we eerlijk zijn: Er zijn mensen die een bom duiten neertellen voor egyptische modder om het lijf?? _O-

Ik ben gewoon van mening dat je het beste bij jezelf kan beginnen. Zorg dat je zelf de zaakjes netjes voor elkaar hebt, luister naar andermans goed bedoelde adviesen en adviseer iemand als je ziet dat het mss nodig is. Daar heb je vaak de nodige tact bij nodig, die ik dan weer niet heb (en dat weet ik van mezelf) Realiseer je dat elke hobbyist het goed voor heeft met zijn paard. Hier zijn recent 2 paarden om het leven gekomen door een vergiftiging van taxus. Mensen waren onkundig, eigenwijs en onwetend. Die eigenwijzigheid was de voornaamste doodsoorzaak van de paarden! Niet hun onkundigheid en onwetendheid. Die 2 factoren kan je namelijk weghalen, door te waarschuwen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:04

Dat klopt. Het is geen luxe maar een basis behoefte.
Net als goed en voldoende kunnen bewegen.
Denk dan aan de stalpaarden maar ook aan de erge modder weides waar niet meer fatsoenlijk te lopen valt.

Zoal Cayenne ook al meteen in het begin schreef er is ook iets als een tussen weg.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:07

Arabesk schreef:
Ja al die paardjes in de blubber moeten gewoon lekker in een klein hokkie van 3x3 met een dikke laag stro, veel beter!!

Inderdaad!

Die van mij staan ook in de blubber. Net of ik dat leuk vind.
Leuk is het niet, maar erger is als ze altijd op stal moeten blijven. Het zijn nog altijd wél steppedieren, die zich gemiddeld een 19 km per dag verplaatsen als ze de kans krijgen. die moet je niet in een rothokje stoppen. Weten ze dat niet daar bij de dierenbescherming? en weten ze daar niet, dat het hier bijna altijd k.t weer is in de winter.

Ik ben blij dat het vriest. Veel schoner, veel gezonder voor mens en dier.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:08

Arabesk schreef:
Utrolig schreef:
Bij ons staan veel shires op een mega stuk land. Zonder bescherming tegen wind en regen. Ze zagen er ook mager uit, weinig bespiering, omdat hij soms gewoon een week geen hooi bracht en moesten ze het met wintergras doen.

Toen is er zoveel commentaar uit de buurt geweest en heeft hij containers in het land laten plaatsen, bij huis, 6 stuks. Paarden staan er uiteaard nooit in maar kunnen er wel in schuilen. De db wou ook niets doen. Nu si het gelukkig goed.

Ze kwamen wel hem te bekeuren omdat zijn geiten geen oornummers hadden!

Wow wat een dierenleed 8)7 geiten zonder nummerbord dat kan echt niet :+

dat is gewoon verplicht zodat ze de dieren vanaf de geboorte tot hun dood kunnen traceren. en dat ze niet hobbymatig geslacht ed kunnen worden.

ik ben wel van mening om ze uren achter elkaar in de blub te zetten ook niet echt tof is. Als het echt slecht weer is gaan ze bij ons korter naar buiten. dan blijft het land ook nog een beetje redelijk, vaak vinden ze het ook wel een keer mooi geweest met dat vieze weer

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:10

Die simpele gedachtengang veroorzaakt ook veel dierenleed vind je zelf ook niet? Ik ben op dat vlak ook voor chippen van geiten en koeien. Waarom ze belasten met oorbellen die overal achter blijven hangen. Welke ambtenaar was zo sadistisch om dit te bedenken??

Maar ja, een chip kan natuurlijk niet in consumptievlees.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:11

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:21

eigenlijk he, worden die paarden van tegenwoordig verwent. Als je kijkt naar paarden die in het wild leven, die hebben ook maar een paar boompjes om onder te schuilen. Met extreme hitte maar ook met regen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:23

Marvin En als het er te veel zijn: Dan worden ze afgeschoten! :j

Soraya198

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:24

Ja idd onze paardjes worden opzicht verwend , maar het probleem is dat één paarden
Liefhebber één paard wil maar eigenlijk kan ze het niet betalen en dan krijgen ze het slecht
Maar in nederland zie ik het niet snel gebeuren

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:24

Ja maar die worden niet bereden en mogen een hele dikke vacht ontwikkelen. Daar wordt verder niets van gevraagd. Als je iets van een paard vraagt, moet je er voor zorgen dat hij daaraan kan voldoen zonder dat zijn welzijn in het geding komt.

Maar paarden worden vaak wel gepamperd ja. Laat ze inderdaad maar wat vaker buiten lopen, dat is veel beter en gezonder voor ze dan al dat opstallen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:25

idefix4 schreef:
Marvin En als het er te veel zijn: Dan worden ze afgeschoten! :j

Tegenwoordig de konikpaarden op de oostvaarderplassen wel. Vorig jaar niet. Toen moesten ze doodkreperen van de honger. Dan maar liever afschieten.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:35

Er is nog een verschil tussen een verzorgt paard wat even buiten in de modder gaat luchten. Of een mager paard van twee met een niet afgespeend veulen die alleen maar blubber heeft en geen schuilstal, mega lange hoeven en pizzabroden te eten krijgt. De baas gaat er trouw elke dag heen overigens.
Soms krijgen ze een badkuip vol appels en peren, ook heel fijn voor ze en alles echt met de beste bedoelingen.
Mensen denk goed na voor je een paard koopt.