Blessure voor Totilas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:14

NathalietjeB schreef:
tjah hoe ik erover denk die zien we nooit meer terug...die mag de dekking(om zo nog een poging te doen om de miljoenen terug te krijgen) in en komt niet meer in de ring omdat ze geen team vormen en gewoon niet aan de punten komen die mensen verwachten.

dus waarom dan niet zeggen dat t paard blessures heeft?

Precies wat ik enkele maanden al dacht en wat ik nog steeds denk.
Nogmaals mijn woorden: dat paard had nooit verkocht moeten worden.

Dat hij maar in goede gezondheid oud mag worden en dat Rath een andere topper vind.

Equimotion

Re: Blessure voor Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:16

Salinero 78.192%!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:16

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:19

score 78% voor Anky. 1e tot nu toe

oh, al gemeld zie ik :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:21

Ze reed iets behoudend maar dit was wel weer de Salinero zoals we hem kennen. Niks meer te zien van aanleuningsproblemen of andere ellende. Hij was juist extreem stil in de aanleuning en voor alle mierenneukers: voor de loodlijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:50

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:59

[/quote]Dat ze zich hier maar met bezig houden het eigen team (i.p.v. Totilas)..maar het merendeel volgt alleen de roddel i.p.v. de sport[quote]

Lekker on topic ;) Maar inderdaad je hebt gelijk.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:11

Jammer dat deze combinatie toch telkens tegenslag heeft, om welke rede dan ook...

Van het filmpje wordt ik ook niet echt happy... Ik mis het 'trainen'. Ik zie meer het rondrijden en het rijden van oefeningen, niet het gebruiken van de oefeningen om het paard te verbeteren of te gymnastiseren. Ik mis toch wel de lossigheid en het rug- en achterbeengebruik...

Hoop wel dat hij snel weer in orde is. :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:30

Ook even off-topic...
APPLAUS!!!!...voor Salinero...hij heeft eindelijk leren stil te staan +:)+
Wel vreemd dat de punten van 75% tot 80% gingen. Maar het was absoluut geen slechte proef!
Denk dat Upido nog even op stal blijft ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:35

manubres schreef:
Ook even off-topic...
APPLAUS!!!!...voor Salinero...hij heeft eindelijk leren stil te staan +:)+

Een snelle wordt van zelf langzamer, maar andersom ?. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:13

X__Trees schreef:
Mijn conclusie: Ik vind het er zeker niet slechter uit zijn dan bij Gal. Anders wel, maar niet slechter :)
Passage/Piaffe vind ik op het eerste zicht achteraan zelf meer van de grond komen.
Ben er wel mee eens dat hij meer zijn lippen open doet, maar dat staartzwiepen deed hij bij Gal ook.

Hopelijk zien we hen snel in de ring

_O- Helemaal met je mee eens met name die laatste piaff dan zie je de achterhand als het ware gaan zitten. Het lastige vind ik met Totilas dat hij door Mathias Rath in een totaal ander systeem gereden wordt (echt Duits klassiek). Als je alleen al kijkt naar hoe Edward Gal zit en Mathias Rath zie je een enorm verschil. Mij lijkt het heel moeilijk om een paard dat in een zo'n totaal ander systeem van rijden is opgeleid om die nu echt vanuit klassieke dressuur te rijden. Is het nog wel mogelijk voor Mathias om Totilas te rijden zoals Rath wil en kan rijden? Wat ik me weleens af vraag is wat het rijden in het systeem van Edward Gal doet met de fysieke gesteldheid en gezondheid van een paard, in dit geval gedaan heeft gedaan met Totilas. Let wel dit zijn mijn persoonlijke vragen waar ik geen antwoord op heb, maar die wel altijd bij me opkomen als ik Mathias Rath, een bijzonder goede klassieke ruiter, zie rijden op Totilas. En natuurlijk zijn we allemaal trots op en fan van onze NL ruiters. Maar ik durf daar ook wel kritisch naar te kijken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:18

Ik snap eigenlijk niet waarom ze hem anders willen rijden. Had wel het idee dat hij weer wat zwaarder is geworden en dat staat hem goed. Ik geloof niet in deze combi maar dat wil niet zeggen dat ik het Rath niet gun dat het goed komt.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:23

kohtje schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom ze hem anders willen rijden. Had wel het idee dat hij weer wat zwaarder is geworden en dat staat hem goed. Ik geloof niet in deze combi maar dat wil niet zeggen dat ik het Rath niet gun dat het goed komt.

Mee eens. Sommige dingen moet een mens ook gewoon accepteren. Hoe graag Rath ook wil dat ze een succesvolle combi worden.
Een combinatie dier/mens kun je niet dwingen. Die moet groeien en rijp worden. En het zit hem er in dit geval niet in denk ik. Te geforceerd, te veel poeha eromheen. Eeuwig zonde.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:31

Als ik zo het filmpje ziet kan ik daar wel van genieten, eindelijk geen circus rijerij maar een combinatie in wording, ik vind het al een fijner beeld.

tiger27

tijdens het ek liep tie al niet lekker
als je google staat er een interview van arnd bronkhorst mooi stuk over totilas
ik weet niet hoe je hem hier erop krijgt ,maar een aanrader om dat stukje te lezen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Nou, ik ben onder de indruk van het filmpje, een duidelijke verbetering vergeleken met Rotterdam. Hij zou wat meer ruimte mogen krijgen voor, maar, eerlijk is eerlijk, hij verbetert zich duidelijk.

Die piaffe op het eind, wauw!

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:48

kohtje schreef:

Helemaal mee eens. :j

Ik vraag me wel eens af: Wat zou er gebeuren als Edward Totilas nu weer eens of een tijdje zou gaan rijden? dat zou denk ik niet zo maar gaan. En Edward dat ook niet zou willen misschien. :)

Ik weet niet of het al ooit eens gebeurd is maar misschien zou Edward Mathias eens een paar lessen kunnen geven.Met Totilas maar misschien is dat nu te laat. :o

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:54

Ik denk dat Schockemohle zich zo ondertussen weleens achter het oor krabt of dit de belachelijk hoge investering wel waard was :+ .

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:00

Bronkhorst _ 11-08-25 _ De tragiek van Totilas
Na het bekijken van de proeven van Totilas en Matthias Rath op het EK Dressuur in Rotterdam rest mij maar één vraag: Hoe kan er zoveel misgaan in minder dan een jaar? Zoveel foute beslissingen, zoveel verkeerde inzichten.

Ik heb Totilas inmiddels twee keer met Matthias thuis gefotografeerd. De eerste keer bij Schockemöhle in maart van dit jaar. Het was leuk om hem weer te zien, maar het rijden viel niet mee: erg veel afstemmingsproblemen. Totilas stond achteraan in een donkere stal, en dat gaf me niet echt het gevoel dat je bij het duurste en beste paard van de wereld zou moeten krijgen.

De tweede keer was in mei, in Kronberg bij de familie Linsenhoff thuis. Die locatie is fantastisch en Totilas stond in een mooie stal. Totilas liep erg goed. Iets minder spectaculair dan bij Edward, maar ook wat minder hectisch en mooi op lengte. Een andere manier van rijden, maar het leek me geen slechte weg om in te slaan.

Fast forward naar Rotterdam. Bij het betreden van het promodorp valt direct een stand op met de merchandising: Allerlei kleding met de tekst “Totilas Champion 1”. Had daar nu even mee gewacht tot er ook daadwerkelijk iets serieus gewonnen is; nu kan het alleen maar arrogant over komen.

Donderdag bekeek ik het losrijden van Totilas. Een paar rondjes stappen, en daarna simpel draven. Ik geloof mijn ogen niet. Ik check of mijn vriendin Irene het ook ziet. Ongelijk. Onkant. Kreupel. Een paard dat zo loopt hoort weer op stal gezet te worden. Maar dat gebeurt niet. Totilas loopt een matige Grand Prix, ongelijk in het voorbeen.

Op vrijdag traint Rath Totilas lang en naar mijn gevoel zwaar voor een tussendag met nog twee proeven te gaan: heel veel verzameling, telkens opnieuw passage en piaffe. Totilas is een sterk paard, maar als je hem ook mentaal fris wilt houden voor de Special en de Kür weet ik niet of dit de beste benadering is. Het helpt ook niet: in de Special piaffeert Totilas achteruit. Bij het bekijken van de proef kan ik alleen maar denken aan alle dingen die hier mis zijn: veel meer dan alleen de fouten in de proef zelf. De afstemming en de overeenstemming tussen ruiter en paard lijken helemaal mis te zijn. Ze willen het niet voor en met elkaar doen. Het lijkt of ze elkaar niet meer leuk vinden.

Op zondagochtend heeft Matthias een openbare ruzie met zijn vader bij de stallen: Matthias wil niet meer rijden, zijn vader wil dat hij start. Heeft het te maken met de slechte resultaten? Met het feit dat Totilas niet goed is? Matthias start ‘s middags wel, met een zeer matig resultaat.

Als Totilas voor de prijsuitreiking staat te wachten, zien wij dat hij een klein gat in zijn rechterflank heeft. Het bloedt niet, maar de huid is kapot.

Wat doen ze Totilas aan? Wat doen ze zichzelf aan? Wat doen ze Edward en Nicole aan? Totilas verkocht naar Duitsland, Nederland nog maar net een medaille: Als Totilas blij en onverveerd met een glanzend zwart vel en de oortjes erop naar nieuwe magische hoogtepunten zou lopen was dat allemaal geen probleem.

Maar Totilas is een tragische held geworden. Zoveel potentie, en zoveel verdriet. Wat een ramp voor alle betrokkenen. Wat hoop ik dat het weer goed komt.

Arnd Bronkhorst, fotograaf / www.arnd.nl

English version: Totilas the tragic hero

© Horses.nl, overname niet toegestaan. Op dit artikel rust copyright.

Reageer

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:04

Jeetje das een behoorlijk pakkende tekst. Vreselijk om te moeten aanschouwen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:09

_San87_ schreef:
Nou, ik ben onder de indruk van het filmpje, een duidelijke verbetering vergeleken met Rotterdam. Hij zou wat meer ruimte mogen krijgen voor, maar, eerlijk is eerlijk, hij verbetert zich duidelijk.

Die piaffe op het eind, wauw!

Voor degenen die het filmpje zo "wauw" vinden, wat toont hij eigenlijk? Alleen hetgeen hij wil laten zien, dus weer véél passage, beetje galop en alleen wissels om de twee, zelfs Carsten dacht dat hij omdepas ging doen maar nee, gauw weer in draf, géén zijgangen, geen galoppirouettes, en weer véél passage en nog één keer als het goed aanvoelt een keer een piaffe.
Tsja, als je denkt dat dat te vergelijken is met een foutloze Grand Prix proef rijden......
De stukjes die te zien zijn zijn technisch goed, maar stralen geen lossigheid uit, en waar ik vooral mijn vraagtekens bij heb is hoeveel er NIET getoond wordt.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:21

Wat een gekat weer in dit topic. Ik denk dat er in 7 pagina's 2 of 3 zinnige opmerkingen tussen staan. Over het algemeen is het ene commentaar nog onzinniger dan het ander. Van mensen die denken gehoord te hebben dat er 2 keer per dag zwaar getraind wordt tot mensen die het nodig vinden een venijnig artikel van een paar maanden geleden te plaatsen.

Laten we hopen dat we Totilas met de olympische spelen in ieder geval mogen bewonderen. Al staat het vast dat het niet de grote concurrent gaat worden waar we alle zo bang voor waren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:23

pien_2010 schreef:
Wat ik me weleens af vraag is wat het rijden in het systeem van Edward Gal doet met de fysieke gesteldheid en gezondheid van een paard, in dit geval gedaan heeft gedaan met Totilas. Let wel dit zijn mijn persoonlijke vragen waar ik geen antwoord op heb, maar die wel altijd bij me opkomen als ik Mathias Rath, een bijzonder goede klassieke ruiter, zie rijden op Totilas. En natuurlijk zijn we allemaal trots op en fan van onze NL ruiters. Maar ik durf daar ook wel kritisch naar te kijken.

Hoe krijg je de onzin bij elkaar
Toot was nooit ziek bij Ed, was een happy paard dat een combinatie met zijn ruiter vormde. Dat een paardenman als Paul dat onderschat heeft verbaasde me direct al

Bij Mathias Rath die jij bijzonder goede klassieke ruiter noemt, begonnen van meet af de problemen en blessures, hij is nooit een combinatie met Totilas geweest en wilde er in Rotterdam op het einde eigenlijk helemaal niet opstappen

Hij is misschien het slachtoffer geworden van de promotie drang van Paul en stiefmoeder, maar als gestudeerde man had hij daar niet aan mee hoeven doen.

Nu weer een totaal onnodig persbericht over een blessure waardoor hij niet mee kan doen aan de WB terwijl er al was aangekondigd dat hij niet meedoet.

Het wordt tijd dat men zich wat bescheidener, inherent aan de situatie, gaat opstellen. Laten ze een voorbeeld nemen aan Adelinde nummer 1 van de wereld, maar gelukkig veel minder poeha.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:26

Ik ben het helemaal eens met Sarabande.
Waarom moet men een verstapping in de media vermelden? De reacties er op zijn voorspelbaar en ik heb het idee dat de 'verstapping' grotere problemen moet verhullen.
Nee, ik heb het gevoel dat het gewoonweg niet goed gaat :n .
Laatst bijgewerkt door Vala op 02-12-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:29

ik moet zeggen ik ben enorm van van gal, maar om heel eerlijk te zijn vind ik rath hem op een ' vriendelijkere ' manier rijden, dus meer ruimte.

Jammer dat we hem niet meer gaan zien , ik kreeg altijd kippenvel van dat paard