Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:04

In Vlissingen laten ze een paard van 30 meelopen...
En nu maakt de leeftijd opzich niet uit (Ken genoeg vitale oudjes) maar dit paardje oogde toch niet echt fijn voor een optocht vond ik.
Maar dat ze er met 2 op zaten,stonden etc :( Vond ik gewoon echt niet kunnen.
Martina67,ik vind dat een paard van Sinterklaas wel moet kunnen,die word altijd ook nog begeleid.
Wat is Sinterklaas immers zonder zijn SCHIMMELTJE????
Maar die pieten op een kudde erachteraan,dat hoeft ook echt niet vind ik.

eenitraM

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:15

God, god, god. Wat een geneuzel weer hier op bokt :n

Hoeveel mensen overlijden per dag aan een hartstilstand? Als het bij een paard gebeurd is het meteen wereld nieuws?

En de oorzaak een peuk :') Haha, laat me niet lachen. Wat een trieste mogelijke oorzaken worden hier gevonden.

Een hartstilstand kan de beste overkomen. En daarvoor hoeft niet eens de stress, een peuk, de drukte oid de oorzaak zijn.

Cinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:18

erg hoop dat die kinderen het niet hebben gezien

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:35

eenitraM schreef:
God, god, god. Wat een geneuzel weer hier op bokt :n

Hoeveel mensen overlijden per dag aan een hartstilstand? Als het bij een paard gebeurd is het meteen wereld nieuws?

En de oorzaak een peuk :') Haha, laat me niet lachen. Wat een trieste mogelijke oorzaken worden hier gevonden.

Een hartstilstand kan de beste overkomen. En daarvoor hoeft niet eens de stress, een peuk, de drukte oid de oorzaak zijn.

Idd Hickstead viel ook zo maar neer tijdens relaxed stappen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:55

Dit is in mijn ogen een ongeluk. <:) :){ zonde van zo'n mooie feestelijke optocht. Veel sterkte voor de eigenaar en de betrokken, want het is vreselijk om mee te maken.

Als ik het filmpje op youtube zie, is het span onrustig, maar ook niet meer dan dat. Het gebeurt wel vaker in 'gewone koetsentochten' ook, dat paarden zich in het span opwinden. Ook zonder fanfare en publiek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:15

Het filmpje van YouTube is wel op bijna het laatst van de tocht, dus ze hebben al een lange weg in volledige spanning afgelegd. Maar goed, zoals ik al eerder zei... Mijn idee was dat het andere paard al niet lekker was. Gelukkig een snelle dood en in een toch voor het paard vertrouwde omgeving.
Je ziet wel het verschil tussen onrustig en compleet opgefokt. Deze dieren waren echt compleet doorweekt, al vrij snel...
Maar goed, dit is pure pech en goed opgelost. En dat was op dat moment het belangrijkste.
Bovendien zijn er geen andere slachtoffers en tja, wie verwacht ook dat een paard dood neer valt? Ik snap ook wel dat even uit de intocht stappen lastig is...
Maar goed, ben benieuwd naar de kant van de organisatie! Voor hun is het ook ellendig.. Je kan nog alles zo goed plannen, maanden voorbereiding en dan opeens dit...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:18

Ja, maar het opgefokte paard was dus niet het paard wat dood neerviel...
En wat is vrij snel doorweekt als ze al vanaf de stalhouderij gekomen waren? Dan ben je al gauw 3 kwartier onderweg naar de stad......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:20

Nee klopt, maar het span gaf mij geen goed gevoel. T klopte ergens niet...
Misschien dat het steigerende paard al aanvoelde dat er bij het andere dier iets niet goed was? Ik weet het niet, maar het andere dier was namelijk bijna gelijk kalm toen zijn spangenoot dood neerviel en heeft een vrij lange tijd heel kalm en stil naast het andere dier gestaan (niet direct ernaast. Stond nog een mensenhaag om, maar die stond gelijk op de plaats rust) dat verbaasde mij vooral. Terwijl de herrie en drukte nog voorbij kwam.
Ik verwacht niet dat ze erheen gereden zijn, stad zat al vol, veel bruggen waren al gestremd ivm de vaartocht, en je moet immers ook wachten voordat je überhaupt kan vertrekken.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:27

Ik denk dat dát inderdaad een goede observatie is vuurneon. Ik denk dat we ook niet een schuldige moeten willen aanwijzen. Het is vooral een hele nare samenloop van omstandigheden geweest... :\
Laatst bijgewerkt door Lydalfa op 20-11-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:44

Klopt en hoe ze het hebben opgelost is echt geweldig! En er is verder goddank niets gebeurd en op het breedste stuk waardoor de tocht wel door kon gaan. Even naar voor ons om erlangs te moeten, maar het was niet anders. T is gebeurd en het feest was alsnog echt geslaagd. Treurig voor de eigenaar, absoluut.
Er is geen schuldige, wie verwacht dit nou? Nee, ze hebben netjes ingegrepen en voor de toekomst is het handig om een duidelijk plan te hebben als er wel iets uit de intocht moet en dat het ook in het draaiboek moet worden opgenomen wat de 'open' plekken zijn. Maar gelukkig is de kans op herhaling klein, pure pech... Ervaring was er ook genoeg en het was ook absoluut goed georganiseerd. maar ja... wie verwacht dit nou?
Maar positief was de communicatie en snelle handeling en ook dat iedereen door ging :j

Nee, ik kijk ook zeker met een mooi gevoel terug op die dag. En ik hoop ook voor Kuipers dat hij terug kan kijken op een mooie periode met dit paard in de stad ondanks deze treurige gebeurtenis...

En persoonlijk hoop ik ook van harte dat Kuipers volgend jaar ook weer mee loopt!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:11

Ik volg de discussie nu al even en heb ook het filmpje bekeken maar zie nu niet direct gevaarlijke situaties mbt. het span voor de landbouwwagen. Wat ik wel zie is 2 paarden die zich wat op te lopen fokken en eigenlijk het liefst eens even een flinke draf in zouden willen zetten.

Heeft iemand wel eens met paarden in een optocht gereden? De werkwillige, fanatieke paarden lopen zich op te naaien omdat ze niet even lekker mogen draven. Constant maar stappen, stoppen, stappen, stoppen enz. enz. is iets wat erg vervelend kan zijn. Denk maar eens als je zelf moet slenteren op een drukke koninginnedag oid.

Ook het zweten is daar denk ik een gevolg van. Vergeet tevens niet dat de paarden in deze tijd van het jaar al een dikkere vacht hebben. Zeker als het oudere paarden betreft (wat tenminste elke keer gezegt wordt).

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:16

Wij waren erbij , en hebben alle paarden gezien. Dit tweespan was vanaf het begin van de optocht al heel onrustig, en toen wij halverwege de route stonden, waren zij ook de enige twee die echt ongelofelijk zweten. In vergelijking met de andere paarden, dit sprong heel veel mensen in het oog, deze paarden zagen er echt slecht uit. Dat daar niet wat beter na gekeken wordt snap ik echt niet, deze paarden hadden echt een slechte conditie, en het is een hele impact om deze route te lopen zelfs voor een paard met een goede basis conditie.

Het neemt natuurlijk niet weg dat het echt verschrikkelijk is wat er gebeurd is, voor de eigenaar, de toeschouwers, maar vooral voor de kinderen, want daar was deze dag voor, en ze hebben het echt wel meegekregen hoor!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:16

vuurneon schreef:
En persoonlijk hoop ik ook van harte dat Kuipers volgend jaar ook weer mee loopt!

Ik hoop niet dat Kuipers meeloopt, dat zou betekenen dat z'n stalhouderij over de kop is...
Laat hem maar mooi weer op de postkoets zitten :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:20

Citaat:
De kinderen hebben er niet veel van gemerkt

nee dat is belangrijk :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:23

ponylies schreef:
Citaat:
De kinderen hebben er niet veel van gemerkt

nee dat is belangrijk :roll:

Dat is wel heel belangrijk! Vergeet niet dat de intocht een kinderfeest is en dat moet ook zo blijven. Dus hoe ermee om is gesprongen was heel correct. Je wilt dat de kinderen genieten van de Sint en de pieten. Niet belasten met dit... Wij wisten heel goed wat er gebeurd was, ouders ook. Maar gelukkig is de kinderperceptie wat anders. Zullen zeker kinderen het meegemaakt hebben hoor, maar het overgrote deel heeft echt een mooie dag gehad.
Het waren die kinderen die ervoor zorgden dat iedereen door moest en ja, ik heb alsnog kunnen genieten van al die blije gezichten. Want daar draait het om.

Wat er is gebeurd is heel erg, maar voor de kinderen was dit een gewone intocht van hun held! En ja, daar lag ook zeker de focus op gelukkig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:26

Billy schreef:
vuurneon schreef:

Ik hoop niet dat Kuipers meeloopt, dat zou betekenen dat z'n stalhouderij over de kop is...
Laat hem maar mooi weer op de postkoets zitten :D

:o helemaal gelijk! Ik hoop dat de paarden van hem volgend jaar weer meelopen! Dat is toch traditie en ja, Kuipers hoort erbij :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:31

Filmpje gezien. Ik persoonlijk vind het nog wel mee vallen met 'gevaarlijk onrustig' Ja, de bles gaat geregeld wat omhoog, maar de menner heeft de paarden goed bij zich. En ja, ze stomen meer als de paarden voor zich. Ik was ook bij de kudde gebleven met dit span; de route uitstappen had alleen maar meer onrust gegeven, en dan was het waarschijnlijk fouter gegaan.

Moest wel gniffelen om het linker politiepaard; die kent spontaan spaanse pas :P

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:33

uffie schreef:
. Dat daar niet wat beter na gekeken wordt snap ik echt niet, deze paarden hadden echt een slechte conditie, en het is een hele impact om deze route te lopen zelfs voor een paard met een goede basis conditie.

De paarden waren schraal omdat ze hard werken, daar kun je niet tegen voeren.
En zeker bij een ouder paard niet. Maar goed, een kenner zoals jij weet dat natuurlijk...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:34

Juut schreef:
Moest wel gniffelen om het linker politiepaard; die kent spontaan spaanse pas :P

Ja, dat viel mij ook op :D
Mensen die het span uit de tocht gehaald zouden hebben hoor ik daar eigenlijk niet over?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:40

Persoonlijk vond ik de conditie niet slecht, basis conditie moet goed geweest zijn. Deze man loopt al jaren met de paarden in de binnenstad en ook al jaren mee met de intocht. Paard was wat schraal, maar zeker niet mager en was ook zeker actief genoeg.
T is meer dat wij tegenwoordig meer te dikke paarden zien, waardoor de perceptie iets is verschoven.
Er lopen uitsluitend paarden mee die gewend zijn om te lopen en in goede conditie zijn. Er lopen genoeg kenners mee in de intocht.

Mijn gevoel zegt dat als die paard wel uit de route gehaald was, het alsnog was komen te overlijden.... Mijn enige punt was al het publiek, maar het is goed gekomen gelukkig! Geen ongevallen...

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:43

Hihi ik zei precies hetzelfde. Paard: "Ja hallo, eigenlijk hoor ik wit te zijn! Ja heus! Eigenlijk, eeeigenlijk hoor ik gewoon in Wenen thuis hoor! Zie je wel hoe goed ik ben?"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:51

uryanne schreef:
Juut schreef:

Ja, dat viel mij ook op :D
Mensen die het span uit de tocht gehaald zouden hebben hoor ik daar eigenlijk niet over?

Nee, omdat de politiepaarden aan het begin al vrij rustig waren en tijdens de intocht ook prima ging.
Onrust is niet heel gek met al die mensen, maar dat span oogde echt enorm gespannen en voelde voor mij persoonlijk vanaf het begin al niet goed. Bovendien trekken zij ook een kar, dus 2 paarden+kar is meer oppervlakte dan 1 politiepaard. Vooral in de smallere straten een risico omdat het wel vol was.
Maar goed, er waren echt wel meer paarden wat onrustig, vooral met stilstaan, maar die gaven mij een andere indruk dan het span.

Maar goed, het politiepaard heeft een mooie show weggegeven :D

Nogmaals, ik leg absoluut nergens de schuldvraag neer. Dit had niemand kunnen overzien en er is niemand bij gewond geraakt. T is gewoon erg treurig...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:57

Billy schreef:
uffie schreef:
. Dat daar niet wat beter na gekeken wordt snap ik echt niet, deze paarden hadden echt een slechte conditie, en het is een hele impact om deze route te lopen zelfs voor een paard met een goede basis conditie.

En zeker bij een ouder paard niet. Maar goed, een kenner zoals jij weet dat natuurlijk...

Goh was jij er bij? Vast niet :D
De paarden staan hier erg dichtbij en die werken niet hard, alleen als ze af en toe eens moeten opdraven 1x per week of nog erger 1x per maand de rest van de week staan ze binnen, in deze periode of zomers in en schrale wei, dus hard werken nee niet echt, slechte voeding en conditie.

Maar jij als uber kenner weet daar natuurlijk alles van conditie en hard werken.

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:05

AKB_ schreef:
Sorry, ik vind het denk ik niet zo verschrikkelijk voor de eigenaar.
Dit span had nooit aan de intocht mogen beginnen, de menners werden niet warm of koud van het gedag van het paard. Nu is het verkeerd afgelopen met het paard, maar het hadden ook kinderen kunnen zijn geweest. Heel erg onverantwoord en dit had nooit hoeven gebeuren!! Was toch gewoon naar huis gegaan..

mee eens! arm paard moet zich ellendig gevoeld hebben tijdens die rit, rust zacht...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:13

uffie schreef:
Billy schreef:

Goh was jij er bij? Vast niet :D
De paarden staan hier erg dichtbij en die werken niet hard, alleen als ze af en toe eens moeten opdraven 1x per week of nog erger 1x per maand de rest van de week staan ze binnen, in deze periode of zomers in en schrale wei, dus hard werken nee niet echt, slechte voeding en conditie.

Maar jij als uber kenner weet daar natuurlijk alles van conditie en hard werken.

Sja, ik weet er idd eea van. Maar jij weet sowieso alles beter, dus ga ik niet tegen je in....