Mindim schreef:hotchocolat schreef:Ik heb het net even nagerekend. Ik gebruik aan hooi 45,00 per maand per pony van 450kg. Mijn muslie kostte 25 euro voor een zak van 20 kg. Ik ben nu overgegaan op haver/gerste en maisvlokken. Tijdens de koude wintermaanden voeren we nog extra agrobs bij, deze zijn ook al 3,00 per zak duurder geworden.
Vorig jaar was ik aan hooi en stro rond de 700,00 (voor 2 haffen en een shet) kwijt voor een jaar, nu is dat het dubbele.
Mijn land heeft ook onderhoud nodig, dit is ook duurder geworden.
Jeetje 25 euro voor een zak muesli van 20 kilo? Wat voor superdeluxe muesli is dat dan?? Ik betaal 13 euro voor 20 kilo. Mijn 2 paarden eten samen 1 baal hooi per dag. Geen idee wat dat kost, komt van eigen land, alleen geperst door het loonbedrijf.
Hooi persen kost tussen de 50 cent en 1 euro per pakje. Moet je wel zelf maaien en schudden en wiersen al die dagen, en goed weer hebben.
Ik heb dit jaar weer grote balen en die kosten alleen persen/wikkelen/op de plek zetten inclusief BTW dit jaar bijna 20 euro per baal.
Ik snap dus wel dat mensen die verkopen voor €40,- Er zitten namelijk meer kosten en meer werk aan. In verhouding wordt op pakjes hooi veel meer winst gemaakt want de kostprijs ligt veel lager. Ik wil ook wel hooi maken, maar de boer en het weer maken het niet eenvoudig en heb liever geen kans op hooibroei en mislukte oogst...