"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:27

Mindim schreef:
hotchocolat schreef:
Ik heb het net even nagerekend. Ik gebruik aan hooi 45,00 per maand per pony van 450kg. Mijn muslie kostte 25 euro voor een zak van 20 kg. Ik ben nu overgegaan op haver/gerste en maisvlokken. Tijdens de koude wintermaanden voeren we nog extra agrobs bij, deze zijn ook al 3,00 per zak duurder geworden.
Vorig jaar was ik aan hooi en stro rond de 700,00 (voor 2 haffen en een shet) kwijt voor een jaar, nu is dat het dubbele.
Mijn land heeft ook onderhoud nodig, dit is ook duurder geworden.

Jeetje 25 euro voor een zak muesli van 20 kilo? Wat voor superdeluxe muesli is dat dan?? Ik betaal 13 euro voor 20 kilo. Mijn 2 paarden eten samen 1 baal hooi per dag. Geen idee wat dat kost, komt van eigen land, alleen geperst door het loonbedrijf.

Hooi persen kost tussen de 50 cent en 1 euro per pakje. Moet je wel zelf maaien en schudden en wiersen al die dagen, en goed weer hebben.

Ik heb dit jaar weer grote balen en die kosten alleen persen/wikkelen/op de plek zetten inclusief BTW dit jaar bijna 20 euro per baal.
Ik snap dus wel dat mensen die verkopen voor €40,- Er zitten namelijk meer kosten en meer werk aan. In verhouding wordt op pakjes hooi veel meer winst gemaakt want de kostprijs ligt veel lager. Ik wil ook wel hooi maken, maar de boer en het weer maken het niet eenvoudig en heb liever geen kans op hooibroei en mislukte oogst...

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:07

louiisie schreef:
Wij waren ook na Heeten met 2 veulens
Shetje is ook voor heel weinig weg gegaan.. En het B pony veulentje ook voor minder dan we hoopte/verwachtte..

Was ook erg weinig handel op de markt. Als de Denen en Fransen er niet waren geweest was er niks te handelen denk ik..

Waarom heb je deze veulens dan uberhaupt gefokt?

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:29

echt triest voor al die beesten, misschien moeten mensen is stoppen met het onnodig fokken......

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:44

Waves schreef:
Ik verbaas me al jaren over hoe jonge meiden of volwassenen met een baan die net meer dan minimumloon verdient, een paard kunnen houden...
Toen ik begon met rijden zo'n 25 jaar geleden was dat ondenkbaar. Paardrijden ging wel maar een eigen paard houden? Dat was voor boeren of de mensen die het echt heel goed hadden (en dan bedoel ik echt dik bovenmodaal)!

Blijkbaar is men gaan denken dat het allemaal wel kan, dan gaan we niet op vakantie, nemen we een goedkoper huurflatje, boodschappen bij de Lidl, goedkope stalling en dan kan het nét.

En wat krijg je dan? Je hebt geen enkele buffer en een stalgeldverhoging van 25 euro is al teveel, laat staan in de WW van 70% van je loon leven. Hooi wordt duur, stalling omhoog, crisis, baan kwijt en hoppa, paard moet weg.
Mensen willen teveel, wat ze zich om te beginnen al niet konden veroorloven.

helemaal mee eens!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:50

Active schreef:
san72 schreef:
[
maar t blijft een feit, je hebt paardenmensen, en mensen met paarden...

Ik vind dit zo'n jeukzinnetje.
paardenmensen is een uitgestorven ras. Die bestaan amper en op bokt al zeker niet meer. De boertjes met de sigaar aan de kant van de keuring, dat zijn paardenmensen.

Heel bokt vind zelf dat ie een paardenmens is.
Ik ben gewoon een mens met een paard. Bevalt prima.

ook weer mee eens!
ik zit mn hele leven al tussen de paarden,
en dan ook iedere dag,
maar voel me bij een echt paardenmens nog steeds een guppie met mijn 38 jaar...
paardenmensen bestaan zeer zeker nog wel,
je moet ze alleen nog ff weten te vinden...
en ja, die zijn toch altijd al de 60 jaar gepasseerd!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:58

SSmonamiSS schreef:
Jammer dat er zoveel paarden naar de slacht moeten. maar dat is nog altijd beter als verwaarloosd! Ik ben zelf nu ook voor een jong springpaard aan het kijken! hopenlijk komt er snel iets wat ik zoek op sporthorses te staan! dan hoeft dat paard niet naar de slacht!

als je de media mag geloven dan koop je je paard voor een honderd of 3,
ben benieuwd of je dat ook lukt!
houd ons op de hoogte!!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:04

san72 schreef:
[
als je de media mag geloven dan koop je je paard voor een honderd of 3,
ben benieuwd of je dat ook lukt!
houd ons op de hoogte!!

Dat lukt wel, maar vraag niet wat voor een :D ;)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:10

Het is ook een enorme bangmakerij.
die boeren moeten eens leren hun mond te houden.
Eerst schreeuwden ze mijn god het is te warm en te droog, daarna weer te koud en te nat en nu nu het prachtig weer is en de mais geweldig is en gemakkelijk geoogst kan worden is de kolf mischien wel niet groot genoeg.
In mei kon er al gehooid worden eerste snit en dan al hooi prachtig hooi ook nog.
En ja daarna was het idd minder maar dat werd dan weer in plastic gepakt prima per saldo een maal hooi per jaar zoals ieder jaar.
En het stro, oke dat was best moeilijk heel erg nat ook. En heel veel boeren lieten het liggen maar nu is het super droog een paar maal schudden per dag en inbalen maar nee dat laten ze liggen om zo de prijs hoog te houden.
Een grote baal kuil vragen ze hier 100 euro voor net als vorig jaar overigens om het in het voorjaar voor een appel en een ei aan te bieden omdat niemand het kocht.

Nee mensen eens niet zo bang maken loopt de economie ook beter.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:11

Een zonder benen op een stok? (stokpaardje)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:12

wilma12 schreef:
Een zonder benen op een stok? (stokpaardje)

Nee joh,
Bij de bart smit, alles der op en der aan :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:13

wilma12 schreef:
Het mag van mij wel iets meer elite weer worden, in de paarden loopt nu veel nogal apart volk rond.
Toch staan we niet vol.

Vind je dat vreemd met zo'n kapsones. :(:)

san72 schreef:
[en ja, die zijn toch altijd al de 60 jaar gepasseerd!

*\o/*

wilma12

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:25

Nou zet jij je stal lekker vol met wanbetalers en mensen die van elkaar dingen pakken, en die schreeuwen, roken in de stallen. Om de rest nog even achter wege te laten. Dan snap je meteen dat we behouden zijn met het aannemen van huurders.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:30

Hier in de buurt neemt de paardenslachter ook niet alle aangeboden paarden aan, omdat het teveel is. Prijzen zijn erg laag (behalve voor de serieus gefokte sportpaarden). En de kosten stijgen...:(
Om nog even een andere richting op te gaan: Ik hoorde vandaag over een situatie waarbij mensen die al 2 pony's hebben, geld hebben geleend voor een nieuw paard omdat hun dochter volgend jaar te groot word voor de pony. Ze hebben dus ook een nieuw paard gekocht!!! Ze hebben niet eens geld voor de aanschaf!!!
Hier kan ik me echt zoooo boos over maken! Wat als het paard (of 1 van de 2 pony's) iets krijgt? Dan kunnen ze de DA zeker niet betalen! Geld niet alleen voor paarden, maar ken de situatie ook met honden. Echt ronduit belachelijk!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:33

maaikiemike schreef:
Hier in de buurt neemt de paardenslachter ook niet alle aangeboden paarden aan, omdat het teveel is. Prijzen zijn erg laag (behalve voor de serieus gefokte sportpaarden). En de kosten stijgen...:(
Om nog even een andere richting op te gaan: Ik hoorde vandaag over een situatie waarbij mensen die al 2 pony's hebben, geld hebben geleend voor een nieuw paard omdat hun dochter volgend jaar te groot word voor de pony. Ze hebben dus ook een nieuw paard gekocht!!! Ze hebben niet eens geld voor de aanschaf!!!
Hier kan ik me echt zoooo boos over maken! Wat als het paard (of 1 van de 2 pony's) iets krijgt? Dan kunnen ze de DA zeker niet betalen! Geld niet alleen voor paarden, maar ken de situatie ook met honden. Echt ronduit belachelijk!

Wat een onzin, alsof het paard van een serieus gefokt :? :? sportpaard qua vlees meer opbrengt.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:39

Active schreef:
maaikiemike schreef:

Wat een onzin, alsof het paard van een serieus gefokt :? :? sportpaard qua vlees meer opbrengt.

Inderdaad, serieus gefokte sportpaarden? wat zijn dat? ;)
Een slager kijkt daar echt niet naar behalve als hij ook een handelaar is en deze paarden eventueel doorverkoopt. Let wel niet elk paard dat naar de slager gaat wordt geslacht. Er zijn er zat diem via de slager weer in de handel terechtkomen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:49

Paarden kunnen ook gegeten worden, ik zie het probleem niet zo. Waarom is het zonder papier fokken alleen maar vermeerderen? Niet iedereen wil een paard met een papier. Mensen moeten elkaars wil eens niet zo opleggen!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:03

haha, bedoel ook niet de slager! Staat r idd n btje krom... maar bedoel de verkoop voor de sport! Gezien dat deze prijzen nog niet zo zijn gedaald als de recreatiepaarden. (Om maar gelijk hierbij te vermelden dat ik hiermee niet bedoel dat ze hierdoor 'slechter' zijn...om 'boze'reacties te vermijden..)
Laatst bijgewerkt door maaikiemike op 29-09-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:04

De handel ligt al jaren op zn gat. Fokkers met naam verdienen wat, maar als partikulier die net zo goed veulen fokt kan het schudde met de verkoop.
Wij fokken Andalusisers. Dit jaar goud en sub kampioen van het ras geworden met ons eigen gefokte merrie. We hebben nu 1 merrie drachtig, een goede merrie met een betere stamboom. Dat veulen houden we.
Wij hebben nu net een heel klein beetje naam gemaakt, maar we blijven hobby fokkers en zijn geen vermenigvuldig fokkers. Sommige paarden blijven hun waarde houden, wat de koper/liefhebber er voor wil geven, en andere zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken. Mensen kikken op een bekende fokker en die merkt minder van de crisis dan fokkers zoals wij.

In sommige delen van het land is er wel genoeg hooi en in andere delen is er minder hooi. Dat is elk jaar zo. Daar springen de fourage handelaren lekker op in.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:13

Kafue schreef:
Eerst schreeuwden ze mijn god het is te warm en te droog, daarna weer te koud en te nat en nu nu het prachtig weer is en de mais geweldig is en gemakkelijk geoogst kan worden is de kolf mischien wel niet groot genoeg.
In mei kon er al gehooid worden eerste snit en dan al hooi prachtig hooi ook nog.
En ja daarna was het idd minder maar dat werd dan weer in plastic gepakt prima per saldo een maal hooi per jaar zoals ieder jaar.
En het stro, oke dat was best moeilijk heel erg nat ook. En heel veel boeren lieten het liggen maar nu is het super droog een paar maal schudden per dag en inbalen maar nee dat laten ze liggen om zo de prijs hoog te houden.
Een grote baal kuil vragen ze hier 100 euro voor net als vorig jaar overigens om het in het voorjaar voor een appel en een ei aan te bieden omdat niemand het kocht.

Sorry hoor Kafue, maar weet je wel waar je over praat?
Als je het al gaat hebben over "die boeren"etc, dan is het mij vrij duidelijk dat je niet weet hoe het werkt.
Heel jammer, dat je alle schuld bij de boeren legt.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:29

wilma12 schreef:
Nou zet jij je stal lekker vol met wanbetalers en mensen die van elkaar dingen pakken, en die schreeuwen, roken in de stallen. Om de rest nog even achter wege te laten. Dan snap je meteen dat we behouden zijn met het aannemen van huurders.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde dus dan krijg je dit erbij. Iedereen heeft recht op een hobby, ook in de paardensport. En uit jouw bijdragen hier krijg ik het vermoeden wie jij met 'elite' bedoeld; de mensen die alleen voor de status een paard hebben.1x per maand betalen en misschien 2x per maand (in mantelpak met hakken) even bij 'het beest' gaan kijken.
Als je een pensionstal hebt moet je met alle mensen om kunnen gaan, tact hebben en soms dingen zien en horen wat niet leuk is, maar het zijn wel inkomsten.
En als je daar niet mee om kunt gaan vraag ik me af of je niet beter een bloemenzaak had moeten beginnen. Veel rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:37

hotchocolat schreef:
Marstal amino sport Ik woon in Duitsland, ik heb ook het gevoel dat de muslie/brokken hier duurder zijn.

Oei hier is zo een zak 16.85!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:40

louiisie schreef:
Wij waren ook na Heeten met 2 veulens
Shetje is ook voor heel weinig weg gegaan.. En het B pony veulentje ook voor minder dan we hoopte/verwachtte..

Was ook erg weinig handel op de markt. Als de Denen en Fransen er niet waren geweest was er niks te handelen denk ik..

Rare vraag hoor, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig. Wanneer je met je veulens op de markt gaat staan, maakt het je dan niet uit waar ze belanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:43

Kafue schreef:

Het spijt me zeer, maar hier konden we in mei nog niet hooien hoor, het gras was nog veel te kort. Met gevolg dat we in augustus pas de eerste snede er af konden halen, het was nipt. Hier willen we echter geen kuil of voordroog, maar echt pakjes. Je kunt dan wel hard roepen, maar niet overal is het gelijk he. Hier zijn vrij veel tarwevelden verregend bijvoorbeeld. Harde regen, het graan lag plat en met aanhoudende regen komt het niet weer omhoog en gaat het rotten. Gevolg weinig tarwestro, dus duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:45

wilma12 schreef:

Hier hebben we gewoon stalregels, houd je je er niet aan, kan je wieberen. Wanbetalers is echt een ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:47

MamboBeach schreef:
Paarden kunnen ook gegeten worden, ik zie het probleem niet zo. Waarom is het zonder papier fokken alleen maar vermeerderen? Niet iedereen wil een paard met een papier. Mensen moeten elkaars wil eens niet zo opleggen!

Maar volgens mij gebeurt dat niet zoveel, best jammer, want zo gaat best veel goed vlees verloren. Wat gebeurt er eigenlijk mee, met paardenvlees?

Gezonde koeien en varkens worden ook geslacht (opmerking van iemand eerder in het topic), maar dat vlees wordt gebruikt.