Het KWPN erkent Uthopia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Re: Het KWPN erkent Uthopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:18

Jup.. Dus je zegt het al, gewoon toe-eigenen wat ze maar goed lijkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:19

Bomba schreef:
Jup.. Dus je zegt het al, gewoon toe-eigenen wat ze maar goed lijkt.

Nee die schifting wordt bij aangifte van het veulen niet gemaakt. Alles dat binnen de regels van het stamboek valt wordt ingeschreven.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:21

Tuurlijk voert het KWPN een prima beleid.
Maar er glipt er altijd wel eens 1 tussendoor, omdat je bij een jong paard niet altijd kunt zien wat zijn toekomst wordt.
Ligt gewoon aan de ruiter waar hij terecht komt en wat voor een eigenaar hij krijgt.
Andersom gebeurt het ook: een jong paard wat echt een toekomst blijkt te hebben, maar die uiteindelijk tegenvalt.
Dit soort dingen gebeuren gewoon.
Over het algemeen levert het KWPN prima sportpaarden af, waarom staat anders het KWPN altijd in de bovenste regionen?
Ik denk dat als de gemiddelde bokker die nu kritiek levert, in het selectiebeleid van het KWPN zou komen te zitten, er helemaal niets overblijft.

Niemand hoeft zich druk te maken over het beleid van het KWPN, de mensen die daar zitten weten prima waar ze mee bezig zijn, kun je best aan ze overlaten!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:21

Dan stel ik je/jullie deze vragen:

Welke KWPN goedgekeurde hengst loopt bovenin mee in de internationale Grand Prix? Ik zie een heel stel KWPN'ers in de top van het EK, maar op Scandic na hebben ze de kwaliteit van de anderen pas gezien toen ze hun medaille haalden..

En welk internationaal lopend Grand Prix KWPN paard voert geen Duits bloed in de eerste 2/3 generaties?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:25

Bomba schreef:
Dan stel ik je/jullie deze vragen:

Welke KWPN goedgekeurde hengst loopt bovenin mee in de internationale Grand Prix? Ik zie een heel stel KWPN'ers in de top van het EK, maar op Scandic na hebben ze de kwaliteit van de anderen pas gezien toen ze hun medaille haalden..

En welk internationaal lopend Grand Prix KWPN paard voert geen Duits bloed in de eerste 2/3 generaties?

Uthopia 8-)

Vergeet trouwens niet dat de duitsers ook gebruik maken van nederlandse paarden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:25

Kijk eens naar alle Michellino's in de Grand Prix, Michellino is in Nederland gefokt en maakt aan de lopende band Grand Prix paarden. Andersom is Joop van Uytert naar Duitsland en Scandinavië gegaan om daar zijn KWPN-hengsten goed te keuren.

Ik vind het een beetje kleinzielig en niet helemaal van deze tijd om je zo vast te pinnen aan een stamboek en een land. Een goed paard is een goed paard.
Laatst bijgewerkt door Vudress op 24-08-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:26

Volgens mij voert Uthopia het bloed van Ramiro?

Klopt.. Maar het KWPN is mede dankzij de Duitse stamboeken aan toppaarden gekomen. Waarom dat dan ook niet toegeven?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:29

Maar hoezo geven ze dat niet toe? Iedereen kan toch een stamboom lezen - dan zie je toch wat er achter zit?

Vudress

Het gaat om de combinatie met Nederlandse merrielijnen. Waarom zou je als stamboek elke keer vertellen waar de hengsten vandaan komen. Dat is in de vierde generatie toch helemaal niet interessant meer? Michellino wordt allang als Deens gezien.

sarabande

Bomba schreef:

Klopt.. Maar het KWPN is mede dankzij de Duitse stamboeken aan toppaarden gekomen. Waarom dat dan ook niet toegeven?

Nee de KWPN fokkers hebben het inzicht gehad om van andere fokkerijen het beste te gebruiken om zo hun fokkerij vooruit te helpen. De Duitsers deden dat o.a. met Frans , Engelsvolbloed en Arabisch bloed, klinkt ook allemaal lekker Duits he

En wat wordt er eigenlijk niet toegegeven, het staat toch allemaal netjes geregistreerd :?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:30

Heb je dan wel eens bekeken uit wat voor merrielijn bv. Tango komt? Niks Nederlands in te vinden.. Helemaal niks. Alleen de stempel.
Serieus.. Bekijk zijn moederlijn eens.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:30

Bomba schreef:

Pas in de 3e generatie van vaderskant. Ik denk dat vele nederlandse fokkers met visie dit topic een klap in het gezicht vinden. Jarenlang met een merrielijn bezig en dan zeggen hier sommigen; alles dankzij de Duitsers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:35

Bomba schreef:

Ik claim hem als Gelderse hij komt een Gelderse overgrootmoeder 8-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:36

Bomba schreef:
Heb je dan wel eens bekeken uit wat voor merrielijn bv. Tango komt? Niks Nederlands in te vinden.. Helemaal niks. Alleen de stempel.

Volgens mij heb je dit al tig keer gezegd en hebben diverse mensen je uitgelegd dat die combinatie door Van Helvoirt gekozen is en niet door ene Herr in Duitsland

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:38

Bomba schreef:

Ben je nu serieus?

Een zoon van Nederlands bekendste dressuurhengst, uit een merrie van de jarenlang in Nederland geëxploiteerde en opgeleide Contango, dan krijgen we de hengst Amor die van grote betekenis was voor de Nederlandse fokkerij. Natasja (1972) is een dochter van de enkel in Nederland gekeurde Ghyll Manor XX (KWPN-gekeurd in 1972) Dan krijgen we de NWP-merrie Avondrood, leeftijd onbekend, lijkt geïmporteerd.

De eerste volledige Duits gefokte en in Duitsland geboren merrie komt uit 1949.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:40

Vudress schreef:
Bomba schreef:

Ben je nu serieus?

Een zoon van Nederlands bekendste dressuurhengst, uit een merrie van de jarenlang in Nederland geëxploiteerde en opgeleide Contango, dan krijgen we de hengst Amor die van grote betekenis was voor de Nederlandse fokkerij. Natasja (1972) is een dochter van de enkel in Nederland gekeurde Ghyll Manor XX (KWPN-gekeurd in 1972) Dan krijgen we de NWP-merrie Avondrood, leeftijd onbekend, lijkt geïmporteerd.

De eerste volledige Duits gefokte en in Duitsland geboren merrie komt uit 1949.

Ik ben serieus. Avondrood is een Trakehnermerrie. Gefokt uit de Trakehner hengst Carajan en uit de Trakehner merrie Abendrot. Tango komt dan ook uit deze merrielijn: ARBEITGEBERIN, o 16 a ( lenkeit haassel), alt trak. fam. nr. 0061

Prima dat Tango een KWPN stempel heeft. Maar aan die merrielijn is niks Nederlands.. Maar dat wordt wel beweerd. Beetje jammer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:44

Bomba schreef:

Duitsland heeft ook heel veel gebruik gemaakt van bloed van buitenaf.... Of wil je Cor de la Bruyere en Furioso II Duits noemen??(om maar twee van de hele grote te noemen)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:45

Ik beweer ook helemaal niet dat Duitse stamboeken geen gebruik van ander bloed maken..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:45

Bij een paard dat in de jaren zestig naar Nederland is gekomen, waaruit een stam is opgebouwd die volledig bestaat uit in Nederland geëxploiteerde hengsten vind ik niet meer dat je kunt spreken over een Trakhener-merrie. Hooguit dat de roots in Trakhenen liggen.

Nogmaals: ik vind het erg kortzichtig om op deze wijze naar stamboeken te kijken. Het enige gesloten sportpaardenstamboek is Trakhenen. We zien wat daar van nu in de internationale sport loopt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:48

Ik geloof dat twee paarden uit het Nederlandse EK team + Totilas een Trakehner vader hebben. Bij Tango is na die Trakehnermerrie alleen maar gebruik gemaakt van Duitse hengsten. Dat is nou juist wat ik zo erg vind. Die merrielijn Nederlands noemen, terwijl er niks Nederlands aan zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:48

Bomba schreef:
Ik beweer ook helemaal niet dat Duitse stamboeken geen gebruik van ander bloed maken..

Nou dan...alleen als het KWPN het doet dan zijn het geen KWPNers maar halve duitsers

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:50

Het zijn niet helemaal compleet Nederlandse paarden. Maar dat wordt wel aan iedereen doen voorkomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:51

Bomba schreef:
Ik geloof dat twee paarden uit het Nederlandse EK team + Totilas een Trakehner vader hebben. Bij Tango is na die Trakehnermerrie alleen maar gebruik gemaakt van Duitse hengsten. Dat is nou juist wat ik zo erg vind. Die merrielijn Nederlands noemen, terwijl er niks Nederlands aan zit.

het is in ieder geval geen Trakhener moederlijn meer te noemen...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:51

Nee, laten we het een KWPN merrielijn noemen.. :')

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:52

Bomba schreef:

Michellino wordt toch ook een Deense hengst genoemd?

Bij de merrielijn van Tango is in ieder geval Ghyll Manor xx geen Duitse hengst. De hengstenkeuzes zijn in Nederland gemaakt, de merries zijn in het KWPN-stamboek ingeschreven. Ik val trouwens in herhaling, net als jij. :evaw: