Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rina schreef:Ik zit net in Duitsland tegen de Drentse/Groningse grens aan. Maar ook hier is een heel stuk minder van het land gekomen.
Kwa hooi: wij hooien zelf, en waar wij vorig jaar nog 110 balen van het land haalden als eerste snede, waren het er dit jaar maar 60. Dat is toch een heel stuk minder. De droogte begin van het jaar heeft hier een hoop schade gegeven. Mijn buurman heeft kwa hooi ook een 3e minder dan vorig jaar, en die heeft al 2 snedes eraf gehaald.
Kwa stro en de granen is het nog erger. Het enigste wat fatsoenlijk van het land is gekomen is de wintergerste. Die is droog en mooi goudgeel. De tritcale en de zomergerste staat gedeeltelijk nog steeds op het land, en van wat eraf gehaald is, is het stro blijven liggen omdat het steeds weer natregende.
De landbouwcooperatie hier heeft nu zelfs de boeren aangeschreven dat ze de triticale en gerste al met een vochtigheidspercentage van 20 tot 25% van het land moeten gaan halen. Het door hun nagedroogt gaat worden, en ze daarvoor geen boetes zullen gaan krijgen, omdat ze als de dood zijn dat er anders geen voer meer is voor het vee (varkens/ kippen). De gerste en triticale staan hier op het land grijs en schimmelig te worden van alle regen.
Al met al hebben wij ondertussen al hooi bijgekocht van een boer hier in de omgeving, en zitten we nu te duimen dat we nog een 2e snee van het land kunnen halen. Als het maar een dag of 4 droog wil blijven gaat dat lukken, al zal het dan alsnog wel voordroog worden.
Kwa stro heb ik mazzel gehad dat wij wintergerste hebben gekregen, en genoeg voor onszelf om de winter door te komen. Ik ben nog wel voor een kennisje van me op pad geweest om stro te kopen, die zit in Emmercompas en kon daar gewoon niks krijgen. En ben zelfs nog geslaagd, met dank aan mijn buurman, maar die boer vraagt ook al 40 euro voor een groot pak (500 kg) en echt niet over de prijs te onderhandelen, die zegt ook "ik ben het zo kwijt voor dat geld".
Wat voor hier het volgend jaar nog slechter gaat maken is dat er in de buurt een "Stroverbrennungsanlage" gebouwd is. Sorry weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar daar verbranden ze stro voor energie. Er zijn boeren die daar een contract mee hebben afgesloten. En dus als het volgend jaar weer een slecht stro-jaar wordt, gaan de prijzen hier echt skyhigh
gohya schreef:Jeetje dat is écht duur zeg,waren ze altijd al deze prijs?of is dit nu de prijzen verhoogd zijn? Hier betaal ik voor dezelfde baal kuil[rond de 500 kilo] dus maar €32,50.
rina schreef:Wat voor hier het volgend jaar nog slechter gaat maken is dat er in de buurt een "Stroverbrennungsanlage" gebouwd is. Sorry weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar daar verbranden ze stro voor energie.
MiniLoe schreef:deedee19 schreef:Pffff hier is het gras nog nét niet droog genoeg. We willen het morgen persen, maar ze voorspellen regen en onweer. Ik ben zo bang dat het gaat mislukken...duim duim dat het goed komt.
Zitten hier voor hetzelfde te duimen
Remy schreef:Vraagje: ik heb ongeveer twee weken geleden stro van het land gekocht, voelt nu van binnen wat "klammig" en warm aan. Kleur is wel mooi geel. Kan dat gaan broeien en zo ja, geeft dat brandgevaar?
Remy schreef:Vraagje: ik heb ongeveer twee weken geleden stro van het land gekocht, voelt nu van binnen wat "klammig" en warm aan. Kleur is wel mooi geel. Kan dat gaan broeien en zo ja, geeft dat brandgevaar?