Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:20

Ik zit in Drenthe tegen de Duitse grens aan. Afgelopen week hebben ze een poging gedaan voor de tweede snee en die is verloren gegaan omdat het hier elke dag gehoost heeft, veel is voor het jongvee gegooid, wij hadden het gras er gelukkig niet afgehaald maar moet nog zien of we een tweede kans krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:22

Jullie hebben de laatste 2 weken idd wel erg veel regen gehad. Ik denk dat wij geluk hebben gehad, want het heeft steeds even mee gedaan en dreef het meeste over, waardoor de akkers wel water hebben gehad, maar overspoelt zijn.

Zat ik laatst naar een Frans programma te kijken, muurhoog opgestapelde pakken prachtig hooi, ik weet dat er gebieden zijn waar ze maaien, rollen maken en voorts er niet meer mee kunnen doen omdat ze geen afzet hebben.....zo kan het ook... ;(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:10

Ik zit net in Duitsland tegen de Drentse/Groningse grens aan. Maar ook hier is een heel stuk minder van het land gekomen.

Kwa hooi: wij hooien zelf, en waar wij vorig jaar nog 110 balen van het land haalden als eerste snede, waren het er dit jaar maar 60. Dat is toch een heel stuk minder. De droogte begin van het jaar heeft hier een hoop schade gegeven. Mijn buurman heeft kwa hooi ook een 3e minder dan vorig jaar, en die heeft al 2 snedes eraf gehaald.

Kwa stro en de granen is het nog erger. Het enigste wat fatsoenlijk van het land is gekomen is de wintergerste. Die is droog en mooi goudgeel. De tritcale en de zomergerste staat gedeeltelijk nog steeds op het land, en van wat eraf gehaald is, is het stro blijven liggen omdat het steeds weer natregende.
De landbouwcooperatie hier heeft nu zelfs de boeren aangeschreven dat ze de triticale en gerste al met een vochtigheidspercentage van 20 tot 25% van het land moeten gaan halen. Het door hun nagedroogt gaat worden, en ze daarvoor geen boetes zullen gaan krijgen, omdat ze als de dood zijn dat er anders geen voer meer is voor het vee (varkens/ kippen). De gerste en triticale staan hier op het land grijs en schimmelig te worden van alle regen.

Al met al hebben wij ondertussen al hooi bijgekocht van een boer hier in de omgeving, en zitten we nu te duimen dat we nog een 2e snee van het land kunnen halen. Als het maar een dag of 4 droog wil blijven gaat dat lukken, al zal het dan alsnog wel voordroog worden.
Kwa stro heb ik mazzel gehad dat wij wintergerste hebben gekregen, en genoeg voor onszelf om de winter door te komen. Ik ben nog wel voor een kennisje van me op pad geweest om stro te kopen, die zit in Emmercompas en kon daar gewoon niks krijgen. En ben zelfs nog geslaagd, met dank aan mijn buurman, maar die boer vraagt ook al 40 euro voor een groot pak (500 kg) en echt niet over de prijs te onderhandelen, die zegt ook "ik ben het zo kwijt voor dat geld".

Wat voor hier het volgend jaar nog slechter gaat maken is dat er in de buurt een "Stroverbrennungsanlage" gebouwd is. Sorry weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar daar verbranden ze stro voor energie. Er zijn boeren die daar een contract mee hebben afgesloten. En dus als het volgend jaar weer een slecht stro-jaar wordt, gaan de prijzen hier echt skyhigh :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:51

Voor mij reden geen stro in de stal, hier is het rotzooi wat van het land is gekomen, klein en grauw, zal vol schimmels zitten....vast ook niet goed door en door droog, dus dat wordt een nabroei met veel schimmel.

Heb slechte ervaringen met slecht stro bij mijn paard.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:10

Hooiboer bij ons is juist een euro per hooibaal gezakt, wij halen ons eigen hooi morgen van het land af dus van prijsstijgingen heb ik gelukkig geen last, alleen als het stro omhoog gaat

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:28

rina schreef:
Ik zit net in Duitsland tegen de Drentse/Groningse grens aan. Maar ook hier is een heel stuk minder van het land gekomen.

Kwa hooi: wij hooien zelf, en waar wij vorig jaar nog 110 balen van het land haalden als eerste snede, waren het er dit jaar maar 60. Dat is toch een heel stuk minder. De droogte begin van het jaar heeft hier een hoop schade gegeven. Mijn buurman heeft kwa hooi ook een 3e minder dan vorig jaar, en die heeft al 2 snedes eraf gehaald.

Kwa stro en de granen is het nog erger. Het enigste wat fatsoenlijk van het land is gekomen is de wintergerste. Die is droog en mooi goudgeel. De tritcale en de zomergerste staat gedeeltelijk nog steeds op het land, en van wat eraf gehaald is, is het stro blijven liggen omdat het steeds weer natregende.
De landbouwcooperatie hier heeft nu zelfs de boeren aangeschreven dat ze de triticale en gerste al met een vochtigheidspercentage van 20 tot 25% van het land moeten gaan halen. Het door hun nagedroogt gaat worden, en ze daarvoor geen boetes zullen gaan krijgen, omdat ze als de dood zijn dat er anders geen voer meer is voor het vee (varkens/ kippen). De gerste en triticale staan hier op het land grijs en schimmelig te worden van alle regen.

Al met al hebben wij ondertussen al hooi bijgekocht van een boer hier in de omgeving, en zitten we nu te duimen dat we nog een 2e snee van het land kunnen halen. Als het maar een dag of 4 droog wil blijven gaat dat lukken, al zal het dan alsnog wel voordroog worden.
Kwa stro heb ik mazzel gehad dat wij wintergerste hebben gekregen, en genoeg voor onszelf om de winter door te komen. Ik ben nog wel voor een kennisje van me op pad geweest om stro te kopen, die zit in Emmercompas en kon daar gewoon niks krijgen. En ben zelfs nog geslaagd, met dank aan mijn buurman, maar die boer vraagt ook al 40 euro voor een groot pak (500 kg) en echt niet over de prijs te onderhandelen, die zegt ook "ik ben het zo kwijt voor dat geld".

Wat voor hier het volgend jaar nog slechter gaat maken is dat er in de buurt een "Stroverbrennungsanlage" gebouwd is. Sorry weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar daar verbranden ze stro voor energie. Er zijn boeren die daar een contract mee hebben afgesloten. En dus als het volgend jaar weer een slecht stro-jaar wordt, gaan de prijzen hier echt skyhigh :(

En dit is nou precies wat ik bedoel, er wordt hier veel te gemakkelijk over gedacht. Gras en granen groeien vanzelf dus daar heeft een boer geen werk/kosten aan, jullie zien de persen, schudders en combine's rijden dus hebben de boeren een topjaar en is het zeer onterecht dat het hooi en stro duurder wordt. :?

Rina ik zit ook in jou hoek, iets onder je, bij Coevorden en hier hetzelfde verhaal, het is niet zo mooi als het er uit ziet en we zullen het dadelijk ook op een andere manier in onze knip gaan voelen.

deedee19

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:51

Pffff hier is het gras nog nét niet droog genoeg. We willen het morgen persen, maar ze voorspellen regen en onweer. Ik ben zo bang dat het gaat mislukken...duim duim dat het goed komt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:55

gohya schreef:
Jeetje dat is écht duur zeg,waren ze altijd al deze prijs?of is dit nu de prijzen verhoogd zijn? Hier betaal ik voor dezelfde baal kuil[rond de 500 kilo] dus maar €32,50.

Vorig jaar kostten deze nog €40. Nu zie ik ze toevallig opduiken aan €45.
Hier in de streek is er geen hooi meer te vinden, enkel voordroog.

De regen heeft hier in het Waasland het hooi-seizoen best de dieperik in geduwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:25

rina schreef:
Wat voor hier het volgend jaar nog slechter gaat maken is dat er in de buurt een "Stroverbrennungsanlage" gebouwd is. Sorry weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar daar verbranden ze stro voor energie.

En dat doen die grapjassen zeker omdat het onder groene energie valt :(

Flink balen. Gellukig heb ik geen stro nodig gezien mijn paard hele jaar buiten kan staan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:33

@Joram :j en omdat daar nog subsidie opzit. Maar het maakt het voor de andere stro-gebruikers er niet makkelijker op.

@Bassenqua precies wat ik bedoel. Ze hebben er een bak werk aan, en de diesel is ook niet meer goedkoop (hier in Dld. mag je dus niet op rode diesel rijden met trekkers. Je betaald dus de reguliere dieselprijs, die in Dld nog eens hoger is dan in NL). Ik vind het dus ook niet terrecht dat er maar zo geklaagt wordt. Mijn buurman werkt zich uit de naad goed spul te maken en leveren, maar ook hij is afhankelijk van het weer. En dat heeft dit jaar toch echt niet meegewerkt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:51

deedee19 schreef:
Pffff hier is het gras nog nét niet droog genoeg. We willen het morgen persen, maar ze voorspellen regen en onweer. Ik ben zo bang dat het gaat mislukken...duim duim dat het goed komt.

Zitten hier voor hetzelfde te duimen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:45

Hier is inmiddels de combine aan het werk, weleenswaar met een percentage van ruim 17% maar het is nu of niet....Het stro wat er af komt is echt om te huilen, kort en grijzig. Waar we vorig jaar van 6ha bijna 100 ronde strobalen hadden hopen we nu op de helft. Buurman is met de gerst bezig, dat stro is zo op het oog nog beroerder......en dan begin ik nog maar niet over wat voor ons belangrijker is; de korrel zelf...........
Her en der ligt ook wat gras los, pierig kort spul wat echt niet voor paarden geschikt is en met een beetje mazzel voor het jongvee eindigt.....
Wordt armoetroef met de jaarafrekening dat weet ik al wel.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:48

Ik heb nog wel mooi stro, vorig jaar had ik ook wel eens een pak wat wat grijzig was. Tja niets aan te doen, je moet het doen met wat je hebt toch? De hooi prijs was hier € 6,- per baal van zo'n 25 kg. Nu is het gezakt naar € 5,-, terwijl de leverancier niet dacht dat het nog zou zakken.. Dus al mazzel dat de prijs een euro gezakt is :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:53

MiniLoe schreef:
deedee19 schreef:

Zitten hier voor hetzelfde te duimen

hier idem.

eerste snee niet kunnen doen door de droogte.
2e snee [voor mij de eerste dus] is het maar de vraag of we het optijd binnen kunnen krijgen,nu is het weer te nat. :(
de kwaliteit is op zich goed,mits we het binnen kunnen krijgen....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:53

Pfff gelukkig hebben wij vandaag 200 balen voor 3 euro t stuk gelost...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:25

Stal_Fiore schreef:
Pfff gelukkig hebben wij vandaag 200 balen voor 3 euro t stuk gelost...

hooi of stro?

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:20

Blij dat we niet gemaaid hebben, het regent hier (na 1 mooie dag) alweer........
* hopende op betere tijden *

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:34

2 Boeren van wie ik het hooi afneem, die allebei bij mij in het dorp wonen (dus niet een totaal andere streek met ander weer):
De ene heeft in mei de 1e snee afgedaan en dat was super hooi, heerlijk geurend. Ik heb dus (gelukkig) voor de zekerheid alvast een kar bij hun gekocht.

De ander heeft de 1e snee dus niet geperst, maar ingekuild, omdat ze bang waren dat de 1e snee te fijn zou zijn om mooi op te drogen (die ervaring hadden ze in het verleden al eens gehad; alleen was het toen vochtig weer, terwijl ze nu in de hete zon zaten met de 1e snee, dus dat hadden ze wel mooi kunnen persen).
Vervolgens kwam het slechte weer en konden ze geen pakjes hooien. En nu hebben ze dus het hooi afgedaan, is er die hoosbui overheen gegaan en nu moeten we maar hopen dat het goed opdroogt. Als het goed is wordt het dan maandag geperst.

Ik weet niet goed of ik dit hooi nu moet nemen of niet. Het is volgens mij dus van een 2e of 3e snee ( de 1e is ingekuild en misschien ook een 2e, maar dat weet ik niet zeker). Is het dan nog wel voedzaam genoeg? Ik vind zowieso dat een 1e snee altijd veel kruidiger ruikt en dus veel frisser lijkt....en de paarden zijn het daar mee eens :Y) ...die hebben ook liever het kruidig geurende hooi.
Gaat er voedingswaarde verloren als er zo'n hoosbui overheen is gegaan?
Zou het droog genoeg worden?
Wij hebben nl. ook een keer hooi van hun afgenomen dat niet goed droog was (die keer dus waar ze zelf ook een slechte ervaring mee hadden gehad). Ik heb toen de pakken zoveel mogelijk verspreid om alsnog op te drogen, maar het was heel stoffig/beetje schimmelig hooi wat niet echt prettig rook.
Dat wil ik niet nog een keer meemaken. Ik kan het dan wel terugbrengen, maar dan heb ik wel dubbel werk.
Dan kan ik beter € 1,00 meer betalen en het bij de ander uit de schuur kopen (waar ik al een deel 1e snee had gekocht).

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:46

Vraagje: ik heb ongeveer twee weken geleden stro van het land gekocht, voelt nu van binnen wat "klammig" en warm aan. Kleur is wel mooi geel. Kan dat gaan broeien en zo ja, geeft dat brandgevaar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:46

Ik zit hier ook op droog weer te wachten, elke keer volgens de weersvoorspellingen slecht en in de praktijk had het gelukt. Heb het vermoeden dat de pony's het deze winter maar kort moeten eten. Hopelijk volgend jaar weer hooien (wintervoorraad heb ik gelukkig wel binnen) stro gebruik ik als extra voer, maar kan als de prijzen me te worden zonder.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:54

Remy schreef:
Vraagje: ik heb ongeveer twee weken geleden stro van het land gekocht, voelt nu van binnen wat "klammig" en warm aan. Kleur is wel mooi geel. Kan dat gaan broeien en zo ja, geeft dat brandgevaar?

Weet je wat voor een weer het was toen het van het land kwam?
Dat is dus iets waar ik ook zo bang voor ben...broei.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:31

blijkbaar heb je van die hooitermometers die je kunt kopen. Wij zitten er ook aan te denken er eentje te halen bij de Boerenbond.
Ik heb begrepen dat het even warmer kan worden als het net van het land komt, maar daarna moet het ook weer vlug afkoelen.
Ik ben er ook benauwd voor dat de boel affikt als het gaat broeien....we hebben een hele houten schuur.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:38

niet te hoog stapelen dan valt het mee.

Is het direct achter de combine geperst? Of heeft het een dag gelegen?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:43

mijn hooi is gelukkig binnen,
de boer heeft het geruild met engels raai.
prima hooi, een grote kar met 130 balen, en betaal 2,5 per stuk

stro moet ik nog even afwachten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:11

Remy schreef:

Ja kan gaan broeien. Heb je toevallig zon hooithermometer?? Of anders een simpele ijzeren staaf van ongeveer een meter lang? Steek die in het dichte pak, als die na een dag die staaf niet meer met de vingers is aan te pakken, als een speer het stro (of hooi) naar buiten (warm mag overigens maar je moet die staaf gewoon vast kunnen houden zonder dat je bijna je vingers brand). Dat is nl een super waarschuwing dat het veel te warm is geworden en aan het broeien is. Zodra het hooi bij ons naar binnen is gebracht gaan die staven hier erin, en die blijven zeker 2 weken zitten. En het werkt net zo goed als een hooithermometer.

@Isabonny, ik zou die ene euro meer betalen. Je weet van de eerste zeker dat die goed en droog hooi heeft. Bij die andere is het mss een euro goedkoper maar is het hooi wel nat geweest. Regen erover en ik hoef het niet meer. Er is nl idd de kans dat het toch niet helemaal meer goed droog wordt, dus kans op schimmel. Ik persoonlijk zou voor de eerste boer gaan, maar that's me ;)