Doe mee aan de Bokt.nl fotowedstrijd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:24

Kan het kloppen dat de uploader het niet doet via Firefox (op een Apple)? Ook Safari pakt hem niet :(

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:26

Wat hier eerder al gezegd is... bijvoorbeeld een foto van een menner die wordt gebruikt bij een stuk over ''mennen zoals het niet moet'. Ik geef ook maar een gooi...

imd

Re: Doe mee aan de Bokt.nl fotowedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:28

Maar er staat toch dat het voor promotiedoeleinden wordt gebruikt, en niet bij nieuws?

Sowieso denk ik dat dat wel een beetje ver gezocht is hoor.. Daarnaast vind ik nog steeds dat als je het niet eens bent met de voorwaarden je gewoon niet mee moet doen, zoals bij iedere andere wedstrijd..

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:32

Lipydo schreef:
Kan het kloppen dat de uploader het niet doet via Firefox (op een Apple)? Ook Safari pakt hem niet :(

heb een apple met safari en dat lukte me wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:33

De reden van mijn kritische blik op fotowedstrijden;
Ik zie het gewoon behoorlijk vaak om me heen gebeuren dat men een fotowedstrijd organiseert, om op die manier aan veel gratis beeldmateriaal te komen voor intensief commercieel gebruik. Er worden een paar kleine prijsjes gegeven aan een handje vol mensen en alle andere fotografen krijgen niets maar hebben gratis hun foto's ter beschikking gesteld. En moeten het dan maar "tof" vinden dat hun foto gebruikt wordt.

Prima, voor de mensen die dat inderdaad tof vinden, maar ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat mijn foto's niet zomaar ergens terecht komen.
Of zomaar ergens voor gebruikt worden.
Dus voordat ik gratis zou bijdragen aan bijvoorbeeld een commercieel project, wil ik weten wat dat project precies is. Zodat ik kan bepalen of ik het daar wel mee eens ben.

@Imd:
Heel veel vager dan dit kun je 't eigenlijk niet omschrijven, in mijn optiek.

1. "Je geeft bokt het recht de foto te reproduceren."
Dat is nogal een breed begrip.
Reproduceren is het (op welke manier dan ook) vermenigvuldigen van de foto.
Dat kan bijv. zijn in druk (als foto afdruk om te laten zien voor het stemmen natuurlijk), maar ze kunnen 'm óók gebruiken om 10.000 t-shirtjes mee te bedrukken voor de verkoop. Of op een ansichtkaart of in een bokt-kalender. Dat is ook reproductie.
En dáár wil ik geen gratis foto voor ter beschikking stellen. Als men zo'n commercieel project zou maken, is het niet meer dan fair om de fotograaf te betalen voor zijn geleverde foto, al is het maar een percentage van de opbrengst. Maar met deze voorwaarden kunnen ze zelfs foto's van de niet-prijswinnaars gewoon gebruiken.

2. "...te reproduceren en weer te geven in het kader van deze wedstrijd en voor promotionele doeleinden op Bokt zelf en daarbuiten."
Reproduceren en weergeven is samen nóg breder.
Eigenlijk omvat dat het op alle mogelijke manieren publiceren of tonen van de foto.
En niet alleen op bokt zelf, maar ook daarbuiten. Er staan geen beperkingen op die regel geschreven.
Komt de foto dan ineens op een totaal andere website te staan? Hebben ze misschien een partner die foto's nodig heeft? Of gaan de sponsors van de prijzen de foto's gebruiken? Epplejeck bijvoorbeeld.
Zou een mooie actie zijn, als je foto dan ineens in een advertentie van epplejeck opduikt.
Het zijn maar wat voorbeelden natuurlijk ;)

Dat valt gewoon onder puur commercieel gebruik, en daar zou ik bijvoorbeeld mijn foto's niet gratis voor op willen geven. Zeker niet als ik niet op voorhand weet wat er precies mee gebeurd en of ik het daar mee eens ben.

Daarom vind ik het zo ontzettend vaag. Het is zó breed opgeschreven, dat er eigenlijk geen grenzen aan het gebruik van de foto zitten.

Ik heb laatst mee gedaan aan een fotowedstrijd voor Nat Geo. magazine en Peugeot. Daar stond gewoon keurig in de voorwaarden dat de ingestuurde foto's gebruikt konden worden in de mailing en het magazine van peugeot in het kader van de fotowedstrijd. En eventueel voor promotionele doeleinden van de fotowedstrijd, op tv. En de winnaars werden in Nat Geo magazine geplaatst.
En in beide gevallen stond er zelfs keurig een tijdsbeperking in, tot welke maand de foto's gebruikt zouden kunnen worden.

Dát zijn duidelijke voorwaarden, waarbij je precies weet waar je aan toe bent.
Dan weet je zeker dat je foto's niet "misbruikt" worden voor een verstopt commercieel doel. :)

Er is niets mis met jezelf gewoon kritisch afvragen waar je precies mee instemt en wat je precies weg geeft...
Want nu wordt er van je verlangt dat je toestemming geeft voor "iets" dat zij met je foto kunnen doen, maar ze vertellen je "lekker niet" wat ze er precies mee gaan doen, want dat is blijkbaar geheim. Toch moet je van te voren al zeggen dat je het er dan wel gewoon mee eens bent. Terwijl je niet weet wat het is! 8)7
Da's gewoon niet open en niet eerlijk. Je kúnt niet instemmen met iets waarvan je niet weet wat het is.

Het is heel eenvoudig om duidelijke voorwaarden te maken.
Gewoon zoiets als:

"Je geeft bokt.nl toestemming om je ingestuurde foto in het kader van de fotowedstrijd te tonen op bokt.nl en tijdens Horse Event. Je geeft tevens toestemming om de foto eenmalig te reproduceren, indien je foto genomineerd is om in de prijzen te vallen. De foto wordt op 9 t/m 11 september tijdens Horse Event getoond op (xxx formaat), zodat bezoekers de winnende foto kunnen kiezen.
Verder wordt je foto mogelijk nog gebruikt door bokt.nl voor .... (bijv. versiering in de volgende nieuwsbrief) doeleind. En verleen je toestemming aan partij ... (bijv. sponsor Epplejeck) om de foto te gebruiken in de folder van oktober 2011.
Bij iedere vorm van publicatie zal de naam van de auteur vermeld worden."

Niet zo lastig toch?
Maar wel súper helder. Dan weet je tenminste wat er met je foto gaat gebeuren, en waar je precies mee instemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:44

Leuke wedstrijd en gave prijzen! Ik had al één foto ingestuurd, maar bij het later toevoegen van de tweede krijg ik de melding:

Citaat:
Foutmelding
De inhoud op deze pagina is gewijzigd door een andere gebruiker, of u heeft al wijzigingen ingediend via dit formulier. De wijzigingen kunnen daardoor niet worden opgeslagen.

Daklinknietgoe. :+ Is mijn tweede foto nu wel aangekomen?

EDIT: nogmaals geprobeerd en nu krijg ik gewoon de melding dat de inzending is aangepast. Is opgelost dus! :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-08-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:52

Lipydo schreef:

Gelukt met Safari :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:11

Femke, ik ben zelf fotograaf en weet hoe belangrijk foto's en rechten zijn. Er zitten geen verborgen lettertjes in de voorwaarden en je verliest geen rechten op je eigen foto's. Op één punt wil ik je ook echt verbeteren en zijn de voorwaarden glashelder: je geeft ons, Bokt.nl, het recht om de foto te gebruiken, dit sluit andere partijen nadrukkelijk uit.

Voor de rest heb je gelijk: door mee te doen aan deze fotowedstrijd geef je Bokt.nl het recht om je foto's te gebruiken, voor twee doelen (voor deze fotowedstrijd en promotie). Dat laatste is inderdaad niet specifiek, maar je kunt er vanuit gaan dat dit nooit over de rug van de fotograaf zal zijn. Omdat het zo hoort en omdat wij afhankelijk zijn van jullie, onze gebruikers. Als we nu alle foto's als design op shirts gaan printen, dan verliezen we daar waarschijnlijk een hoop goodwill mee - zou dat het doel zijn, zouden we dat vermelden. Als jij je als beroepsfotograaf niet in die voorwaarde kunt vinden, dan begrijp ik dat, voor jou is fotografie immers je brood, maar de voorwaarden zullen niet gewijzigd worden.

Wij houden deze wedstrijd als een leuke extra voor onze leden en als actie voor Horse Event. Ik denk dat we met dank aan Epplejeck, DIGIFOTO Pro en Pixum een aantal hele leuke prijzen te verdelen hebben. Persoonlijk zie ik ernaar uit om uit alle inzendingen een aantal getalenteerde fotografen te nomineren en ben erg benieuwd naar de foto's die het publiek dan als winnaar aanwijst.

@Elanor: fijn dat het gelukt is, ik zal morgen vragen of Bart even naar de combi Apple + FF kijkt, of daar misschien wat mis zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 01:32

@Eline, bedankt dat je de moeite neemt nog even eea toe te lichten :j
Ik vind het super dat jullie dit organiseren en zou graag meedoen. Echter twijfel ik wel nog steeds. Ik ben namelijk bezig met een fotoserie die echt super gaaf gaat worden en waarvoor ik zelf hele concrete plannen heb (in de vorm van een boek, expo en unieke exemplaren op 1x1 meter in de verkoop). Enerzijds zou het voor mijzelf fantastisch zijn om een foto uit deze serie in te sturen - immers, als ik er iets mee zou winnen zou dat een fantastische vorm van reclame voor mijn toekomstige boek/expo zijn - maar anderzijds zou ik de ingezonden foto indien deze tot de genomineerde foto's zou behoren nooit meer in een exclusieve vorm kunnen aanbieden....
Lastiglastig. Ik twijfel nog even verder :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:23

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik ben aan het twijfelen over mijn ingezonde foto voor ITP :')

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:46

mischien niet gelezen of er over heen gelezen.
Maar kun je ook ergens anders dan op het event de foto,s van alle inzendingen bekijken zou wel leuk zijn namelijk.
Wie weet dit of weet het te vertellen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:50

Toch, leuk idee en ik lees al een poos mee, maar iets houdt me toch tegen om wat in te sturen. Er wordt aangegeven dat het niet nodig is dat je een spiegelreflex oid hebt, maarja, als ik dan kijk hoeveel (semi) fotograven er hier op bokt rond lopen, vraag ik me echt af of het nut heeft om wat in te sturen? Want mijn simpele huis tuin en keuken fototjes redden het niet bij dergelijke foto's :n

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:49

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar ik ga ervanuit dat de jury niet alleen maar kijkt naar de kwaliteit van de foto's en hoe technisch correct de foto's zijn. Maar ook naar het gevoel wat er achter een foto zit. Maar natuurlijk snap ik wel dat ze geen onscherpe foto's uit gaan kiezen omdat het ook door bokt gebruikt kan worden en dan wil je wel scherpe foto's gebruiken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:58

Stef, ik denk dat juist om wat jij zegt is gekozen voor een voorselectie door een jury en niet door stemmen door bokkers. Ook interpretatie, originaliteit, sfeergevoel en dergelijke spelen dan denk ik een grote rol, echt niet alleen het aantal megapixels of hoe technisch perfect een foto is. Ik denk dat dat juist ervoor zorgt dat ook de niet-fotografen zonder D-SRL een reële kans maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:02

Mag je ook kleinere foto inleveren, heb een hele gave maar heb hem enkel in 700x467

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:03

ik ga er van uit dat dat niet kan :P maar je hebt toch nog wel de originele foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:04

weet niet waar dat mapje is gebleven, heel vreemd bij alle foto's (andere paarden) uit die reeks foto's staat een mapje met originele bestanden maar bij die is hij verdwenen :S

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:19

Nee, dat kan niet, de kortste zijde moet 1500 zijn geloof ik.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:15

ja anders lukt het niet had ook een hele mooie maar die was ook minder dan 1500 en dan weigerd ie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 01:47

Nou ik heb ook maar 2 foto's ingezonden :P

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:16

Ik heb juist een onscherpe foto ingeleverd, het gaat om een vierspan pony's, ze komen uit een bos hindernis waardoor er te weinig ligt is om de combinatie scherp te krijgen. Hierdoor ontstaat beweging onscherpte wat het juist een mooie foto maakt, een van de pony's kijkt recht in de lens en is als enige wel scherp. Een hele rare foto dus eigenlijk, maar wel weer wat anders als anders. Dus ook onscherpe, of bewogen, of raar afgesneden onderwerpen kunnen echt wel mooie en aparte beelden op leveren hoor! Je kan een foto ook als beeld bekijken en niet als afbeelding (als je snapt wat ik bedoel)!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:24

Bellatrix schreef:
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar ik ga ervanuit dat de jury niet alleen maar kijkt naar de kwaliteit van de foto's en hoe technisch correct de foto's zijn. Maar ook naar het gevoel wat er achter een foto zit. Maar natuurlijk snap ik wel dat ze geen onscherpe foto's uit gaan kiezen omdat het ook door bokt gebruikt kan worden en dan wil je wel scherpe foto's gebruiken.

Je moet anders naar je foto's kijken, misschien wel juist naar de voor jou mislukte foto, dit kan voor een ander een juweeltje zijn!
Zo heb ik hier ook 2 zwart/wit foto's hangen van een wit paard rollend in donker zand en een donker paard rollend in wit zand van bovenaf gefotografeerd, niet geheel op de foto passeend. Iedereen die ze voor het eerst zien moet eerst kijken wat hij/zij nou precies ziet, maar vindt het daarna wel aparte/mooie foto's. En ze zijn toch echt gemaakt met van die weggooi camera's met rolletje er in ;-) !

Dus kom op met die foto's! Wees creatief!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:36

Fading: nee, de foto's moeten echt minimaal 1500 pixels groot zijn aan de kortste kant, anders kunnen we ze niet op een fatsoenlijk formaat printen voor het stemmen op Horse Event. Ik hoop dat je de grote formaat nog kunt vinden!

Stef: ik kan eigenlijk niets toevoegen aan Elanors post. Natuurlijk is het met een SLR makkelijker om een foto te maken die er technisch gelikt uitziet, maar er is zoveel meer dat een foto goed kan maken dan een onscherpe achtergrond - om wat te noemen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:40

He wat een leuk initiatief, zag net pas de banner staan na even afwezig geweest te zijn ivm familie uitbreiding :D heb er een stel ingestuurd maar heb een hele stomme aangeklikt voor HAW 8)7 Helaas kan ik er niet bij zijn op Horse Event, iets te ver weg ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:50

Kunnen jullie (het team/organisatie) wellicht in ieder geval nog wat meer duidelijkheid verschaffen over wat er na Horse Event met de afdrukken gebeurt?