Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:15

rink schreef:
Fitzroy schreef:
Ja, dat zou ik raar vinden. Als je van je fiets afdondert doet de verzekering ook niet moeilijk over uitkeren van de schade. Of draag je een fietshelm?

naast paardrijden fiets ik voor de hobby en draag ik zeker een helm..

en dat het status zou zijn als je hoger rijdt je met hoed mag vind ik niet kloppen. rijd rossi de motor-GP zonder veiligheidspak en helm?

Wat raar, ik zie nooit fietsers met een helm afgezien van mountainbikers en er gaan hier toch heel wat wielrenners en gewone fietsers langs? Hoeveel 'gewone' fietsers zie jij met helm?
En reken maar dat daar ook een hoop ongelukken mee gebeuren.

Overigens gaat het mij niet om status. Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik een hoedje gewoon veel mooier en chiquer staan en als het in de lagere klassen nog gemogen had, had ik hem daar zeker ook opgezet.

Ik vind gewoon dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft en ik vind het echt meer dan belachelijk als de KNHS door één ongelukkige samenloop van omstandigheden het hoedje zou gaan verbieden.
Misschien zouden ze alle sterfgevallen in de omgang met paarden eens onder de loupe moeten nemen en deze helemaal verbieden.
Als je de nieuwsberichten leest, worden er veel meer mensen gedood door trappen van paarden, ongelukken in de wei enz enz. En die mensen droegen ook geen cap en het had ook niet uitgemaakt.

Astaloca

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:32

Ik vind het ook eigen keus daarnaast met turnen kun je ook lelijk vallen, maar móet je daar dan ook maar een helm op?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:34

horseyfries schreef:
Er zijn nog andere oplossingen dan metalen rijplaten om de bodem te verharden ;) Minder glad, minder gevaarlijk en minder hard!

Deze metalen platen lagen op een plek waar normaal helemaal geen paarden hoorden te komen. Alleen omdat het paard aan de kletter ging en de verkeerde kant op kwamen ze bij die platen terecht. Gewoon geval van pech, kan de organisatie van het concours niets aan doen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:43

Anne_GTI schreef:
Het is triest dat deze mevrouw verongelukt is maar ik vraag me oprecht af of het dragen van een cap bijgedragen had in haar overlevingskansen.

Nee.. Haar man was afgelopen maandag op de regionale televisie, en vertelde dat de dokters in het ziekenhuis hem hadden verteld, dat een cap haar leven niet had kunnen redden.
De organisatie van het concours viel niets te verwijten, het was een tragisch ongeluk. En hadden hun best gedaan om Willemien te redden. Aldus de man van Willemien van Heur.
Verder vertelde hij dat (zo heb ik het begrepen) dat Willemien thuis met cap reed, zij zo ontzettend trots was dat ze met hoedje mocht rijden, dat ze die dus ook met trots draagde..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:00

Uweiss schreef:
Toevallig heeft de KNHS een tijd geleden een onderzoek gedaan naar ongevallen met paarden. En dan met name ongevallen tijdens wedstrijd. Dit onderzoek werd mede gedaan door het cap/ hoedje discussie. Er kwam uit dat paarden rijdens wedstrijden vaker uitglijden, schikken etc.

Ook kwam er uit dat, van de ongevallen die met hoedje gebeurde ( met hoofdletsel tot gevolg) een cap geen letsel voorkomen had. In veel gevallen zelfs geen verbetering!!!

Zelf vind ik dat het hoedje moet blijven, de mijlpaal kan wel veranderd worden, maar het is en blijft een mijlpaal 'met hoedje mogen rijden'. :+

Weet iemand of de resultaten van dit onderzoek online ergens te vinden zijn?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:00

We zullen het volgend jaar tegen april wel weer horen hoe de regels al dan niet aangepast zijn betreffende hoedje of cap,tot die tijd rij ik in iedergeval nog met mijn hoedje!

Dit ongeval was gewoon pech hebben,een vroegere paardenvriendin is ook op deze manier overleden en die had wel een cap op toen ze haar paard buiten ging uitstappen en deze uitgleedt waardoor ze met haar hoofd op de grond kwam en toch doodgebloed is!

Het is erg voor de nabestaanden,zo zie je maar hoe relatief het leven is en er altijd overal iets kan gebeuren waardoor je heengaat.
Je kunt je niet overal tegen beschermen en zo door het leven gaan,is ieder zijn eigen keus,kunnen ze ook wel gaan verplichten dat je op ieder evenement met een kogelvrijvest aan en kogelwerende helm op moet gaan lopen voor het geval er een mafkees met machinegeweer langskomt.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:15

Het blijft een discussie waarin voor- en tegenstanders tegenover elkaar blijven staan. Ik lees nergens: je hebt gelijk, ook al zijn er goede argumenten gebruikt. Het is vooral een emotionele discussie, met maar weinig ratio. Ik zal er in elk geval alles aan blijven doen om mijn hobby zo veilig mogelijk te beoefenen. Dat geeft mij in elk geval een beter gevoel. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, en wennen. We denken toch ook niet bij iemand die zonder helm op de motor rijdt dat het er veel mooier uit ziet? Dan denken we: dat is dom! Het zou mooi zijn als we straks net zo gewend zijn aan het dragen van een veilige cap.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:17

Het is misschien betuttelend. Wat je thuis doet moet je zelf weten als je boven 18 bent zeker. Maar op wedstrijden gelden gewoon regels en als ze die aanpassen naar een helm op inplaats van hoedje. Kan je willen wat je wil maar kan je niet starten. Daarbij is op een wedstrijd nooit te voorspellen wat je paard gaat doen. Het blijft een vluchtdier en thuis in zijn eigen omgeving kent hij vaak de klappen wel, maar op wedstrijd kan altijd iets zijn waardoor hij schrikt hoe braaf ook. Thuis ook zeker wel...daar niet van.

Tja ik zeg tegenwoordig na 3x een zwaar ongeval met hoofdletsel gezien te hebben bij paarden en geen cap op. CAP op het helpt je toch als je mocht vallen ook al lijkt in jou ogen de kans super klein! En hoe je dat in je vrije tijd doet is aan jou. Maar goede voorbeeld naar buiten lijkt me niet verkeerd.

Fietser wordt het geadviseerd maar niemand doet dat natuurlijk. In Amerika weer wel..want als je daar iets krijgt...betaald je verzekering gewoon niet bij ongeval wie zijn schuld het ook is. Geen helm op geen betaling. En volgens mij is dat met een cap in NL toch ook bijna zo.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:36

Zonde ik heb net zo'n mooi hoedje gekocht... :D

Thuis rij ik altijd met cap en op wedstrijd laat ik het afhangen van de omstandigheden en van het paard. Het paard dat ik nu rij is erg rustig en zet niet snel een stap verkeerd, ik voel me dan ook gewoon veilig met een hoedje. Tuurlijk zit er altijd een risico in dat je paard struikelt oid, maar dat neem ik voor lief. Wat mij betreft mag de keuze aan de ruiter/ amazone gelaten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:39

Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden. Dit hebben ze vrij snel weer afgeschaft.
Ja ik vind het jammer als ze het gaan afschaffen. Hoedje hoort bij de dressuur. Het moet wel een vrije keuze zijn zodat mensen die met cap willen rijden dit ook kunnen doen.

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:57

Ik zou ook gewoon een veiligheidshelm gebruiken! Zo'n hoedje snap ik het doel niet van, ja het staat netjes. Maar waar is de bescherming? het is en blijft een paard, en dieren kunnen altijd gevaarlijk zijn.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:03

hoedje is mooi ,maar niet veilig .
dus ik zeg helm op .
En je kan wel zeggen mijn paard is te vertrouwen ik val er nooit af .
Dat zij ik oook :D en lag toch echt dagen in het ziekenhuis .
Me rug op 2 plaatsen gebroken en een flinke hersenschudding .
En ben nu bijna een jaar later nog niet volledig hersteld .
Dus ik zeg HELM op

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:07

Maar xsenny, dat was misschien niet gebeurd als je een bodyprotector gedragen had?? Als we dan toch betuttelend bezig zijn, moet die ook maar ingevoerd worden....en wat dacht je van veiligheidsbeugels? Die dan ook gelijk maar....

Nee hoor, ik vind het echt onzin om deze regels aan te passen. Laat de KNHS eerst maar eens iets doen aan alle wedstrijdterreinen waar de meest belachelijke, zeer gevaarlijke toestanden voorkomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:08

Elmars_Floor schreef:
Maar bestaan er dan al niet hoedjes met bescherming?

Mijn moeder heeft namelijk voor het western rijden een cowboyhoed met daarin een helm verwerkt. Het is toch wel iets anders omdat je altijd een kinbandje houd maar zo kan je wel traditioneel een hoedje behouden... (ook al word het dan wel iets anders)

ja ze bestaan ,1200 euro en doodlelijk! dan maar een cap denk ik...
maar tot 1 april volgend jaar rij ik even lekker met mn hoedje voor ie bij de herinneringen op zolder in een doos verdwijnt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:21

avh schreef:
Het "hoort" gewoon bij het beeld om met een hoedje te rijden. Ook de jurys zijn daar gewoon door beinvloed omdat het plaatje dan niet zou kloppen. Gewoon iedereen een cap op en niemand weet meer beter!!

Als ik zit te jureren maakt het mij niet uit of er in het Z met een hoedje of helm gereden wordt. Trens of stang&trens maakt me ook niet uit, het heeft geen invloed op de beoordeling.

Ik reed vroeger met een hoedje, maar na een paar valpartijen het afgelopen jaar start ik tegenwoordig ook met helm.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:24

Paddenpad schreef:
We zullen het volgend jaar tegen april wel weer horen hoe de regels al dan niet aangepast zijn betreffende hoedje of cap,tot die tijd rij ik in iedergeval nog met mijn hoedje!

Dit ongeval was gewoon pech hebben,een vroegere paardenvriendin is ook op deze manier overleden en die had wel een cap op toen ze haar paard buiten ging uitstappen en deze uitgleedt waardoor ze met haar hoofd op de grond kwam en toch doodgebloed is!

Het is erg voor de nabestaanden,zo zie je maar hoe relatief het leven is en er altijd overal iets kan gebeuren waardoor je heengaat.
Je kunt je niet overal tegen beschermen en zo door het leven gaan,is ieder zijn eigen keus,kunnen ze ook wel gaan verplichten dat je op ieder evenement met een kogelvrijvest aan en kogelwerende helm op moet gaan lopen voor het geval er een mafkees met machinegeweer langskomt.

:j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:33

Wat cijfergegevens:

Jaarlijks melden 9100 mensen zich op de SEH met letsel op door een paard.
Hiervan heeft 13% (1200) hoofdletsel, waarvan 50 gevallen van ernstig hersenletsel.
1 op de 5 droeg geen helm.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:36

ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier schreeuwen dat je een cap op moet doen, zonder helm fietsen, op wintersport gaan of weleens geen gordel in de auto dragen...

laat iedereen lekker zelf bepalen of ie met cap/hoedje rijdt. Typisch Nederland/Bokt om over dit soort dingen te gaan zeuren.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:43

Ik zeg cap op, ze zijn veiliger en zien er tegenwoordig erg leuk en stoer uit O:) (itt het hoedje....;) )

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:44

hoeft niet perse eigen schuld te zijn dat je van je paard afvalt laatst een meisje dat gewoon van achteren aangereden werd in gallop en paard tegen omheining viel ( struikelt),meisje zelf over omheining op de rand van de sloot dus een ongeluk zit echt soms in een rare hoek. gelukkig geen ernstig letsel maar toch je weet he tnooit.

Ikzelf ben ooit met mijn z paard met hoedje dus ineens in de hoek op concours zomaar met zijn tweeen onderuit gegaan, ineens patsboem zat een rotte plek in de bodem, vond het achteraf wel mijn eigen schuld want ik had die plek wel vooraf al gezien maar was door het rijden hem uit het oog verloren. geluukig ook hier flink stijf de volgende dag maar geen erg letsel.

Wel vind ik het idd ieder zijn eigen keus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:46

LDRD schreef:
Wat cijfergegevens:

Hiervan heeft 13% (1200) hoofdletsel, waarvan 50 gevallen van ernstig hersenletsel.

En dan kun je nog niets met deze informatie. Want van de mensen die geen helm droegen, hoeveel % van het letsel was voorkomen als er wel een helm gedragen was?
En dan nog: 80% droeg wel een helm en had toch hoofdletsel.

Dus ik zie het hoedje graag blijven.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-07-11 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:50

germie schreef:
LDRD schreef:
Wat cijfergegevens:

En dan kun je nog niets met deze informatie. Want van de mensen die geen helm droegen, hoeveel % van het letsel was voorkomen als er wel een helm gedragen is.
En dan nog: 80% droeg wel een helm en had toch hoofdletsel.

Dus ik zie het hoedje graag blijven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geef alleen maar kille cijfers. ;)
Van mij mag het hoedje gewoon blijven, ieders eigen verantwoordelijkheid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:51

precies, eigen keuze.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:56

Lekker eigen keus laten.Mensen zijn wijs genoeg om zelf te kunnen beslissen of ze wel of niet met een hoedje gaan rijden.
Ik heb een beetje het idee dat het gros van de mensen die roept cap op nooit Z heeft gereden.Een enkele uitzondering daar gelaten.

Ik laat het altijd afhangen van het paard.
Ik rijd thuis altijd met cap.
Op concours rijd ik de 1 wel met cap de ander met hoedje.

In de 24 jaar dat ik nu paardrijd (waarvan 8 jaar met div paarden Z) heb ik regelmatig zandgehapt en al haast alles gebroken gehad(leuk joh zadelmak maken)maar toch ben ik er nog nooit afgevallen als ik een hoedje ophad.(en ook met cap op nog nooit op mijn koppie gevallen dus das geluk hebben)

Ik sluit me aan bij de post van Germie en LDRD van hierboven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:04

Ik ben het helemaal eens met Nimber.
Ik rijd al jaren met hoedje, omdat ik persoonlijk het erg chique vind staan.
Tegen de tijd dat je de meeste paarden met hoedje kan starten ken je ze inmiddels
al zo goed dat je zelf wel weet of het verantwoord is of niet.
En tuurlijk is er altijd een risico aanwezig maar dat is nou eenmaal zo.
Voor mij dus graag een hoedje!