Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:16

Cassidy,

Wat wil je precies zeggen? Dit doet een paard omdat hij het leuk vind, EN in vrijheid (hij kan de keuze zelf maken het wel of niet te doen).

Dat is bij rodeo niet. Zeker gezien de risico's daar veel groter zijn, tot overlijden.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:18

Cassidy schreef:
Heb jij in je leven nooit iets gedaan dat tegen je gevoel inging en uiteindelijk goed uitpakte en zelfs goed voor je was? Echt helemaal nooit iets?
Gevoel kan tegen je gaan werken. Gevoelens, angsten, fobien kunnen tegen je gaan werken. Is niet erg bij een angst voor spinnen, maar pleinvrees, claustrofobie, smetvrees en wat weet ik niet nog meer, zijn gebaseerd op.....juist ja, gevoel.

Ik ga altijd op mijn gevoel af, of die nu goed is of niet. Ik heb liever spijt van dingen die ik gedaan heb, dan die ik niet gedaan hebt.
Overigens probeer ik zelf mijn angsten altijd te overwinnen, het leven is te kort voor angst.

Maar zoals ik al eerder zei, dit is offtopic, en heeft niets van doen met dit topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:22

Vienna2007 schreef:
Cassidy,

Wat wil je precies zeggen? Dit doet een paard omdat hij het leuk vind, EN in vrijheid (hij kan de keuze zelf maken het wel of niet te doen).

Dat is bij rodeo niet. Zeker gezien de risico's daar veel groter zijn, tot overlijden.

Nou doe jij het ook....rodeo is de overkoepelende naam van een evenement. Cutting is een van de onderdelen daarvan. Het paard op het filmpje, dat het leuk vindt en in vrijheid, doet dit onder de man ook (daar heeft hij het geleerd) en waarschijnlijk ook tijdens een rodeo. Dit is een cutting paard. Die misschien weleens een rodeo heeft gelopen.

Dit is dus - volgens jou benaming - ook een rodeopaard...:D

Nu jij komt met het woord "risico" en overlijden. ....heb jij statistieken over sterfgevallen van paarden tijdens verschillende evenementen?

Mioux

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:34

heerlijk die on-topic discussies =]

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:43

Nou ik wens jullie veel plezier,ik heb er geen behoefte aan om niet serieus genomen te worden,en cassidy,jij bent ook niet neutraal,sorry

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:18

Cassidy schreef:
Jolliegirl schreef:
Cas, Er zijn altijd mensen die blijven hun mening behouden, hoe je het ook went of keert....
Let go....

Iedereen mag van mij zijn mening houden, maar als deze mening is gebaseerd op verkeerde informatie en men niet bereid is om meer informatie tot zich te nemen, dan gaat het nergens over....
Zorg dat je je informeert, bekijk het van alle kanten, ga geen voorbarige conclusies trekken, ga geen dingen aannemen. Doe research en stoel daar je mening op. Dan is een mening gefundeerd en geen dom gezwets.

Tot nu toe vind ik vooral de berichten van jou 'dom gezwets'. Pure dierenbeulerij, die dieren bokken niet om de ruiter af te werpen want ze blijven maar doorgaan door die straps die ze omgebonden krijgen. Doe dit met mijn dieren en je bent nog niet jarig (lees zult nooit meer jarig zijn }:) ). Wat mij betreft belanden al deze 'rodeoruiters' zsm in een rolstoel. Maar nu zal ik wel weer te ver gaan volgens velen. Snap sowieso niet dat er 'paardenliefhebbers' zijn die hier iets positiefs in zien (zijn volgens mij dus geen paardenliefhebbers maar paardenhaters)....maar ach dit is mijn mening. En nee, je kunt mij niet overtuigen van het tegendeel dus probeer dat ook maar niet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:23

Om even terug te komen op de riemen om de flanken van de paarden, is dit voor een paard nou heel veel anders dan zo'n singel die wij strak aantrekken om het zadel op hun plaats te houden?? Ik bedoel, de buik van een paard is ook een gevoelige plaats, waar roofdieren kunnen aanvallen (toch?). Maar daar bind iedereen die z'n paard zadelt voor een les/buitenrit/wedstrijd of wat dan ook, een singel omheen. Onze paarden zijn hieraan gewend, dus laten het toe (paarden met singelnijd even daar buiten gelaten).

Is het dan niet zo dat die paarden met zo'n riem om hun flanken eraan gewend zijn en het zien als vast onderdeel van hun tuig?
Sommige paarden die dressuur of springen doen hebben toch ook allerlei hulpteugels als vast onderdeel van het tuig?

@dakota, ik ken ook genoeg zogenaamde paardenliefhebbers die hun paard alleen maar kunnen rijden met hulpteugel en/of scherp bit. Zijn dit dan ook paardenhaters??
Ik zie zelf ook geen positieve dingen in onderdelen uit de rodeo, maar he, sommige cowboys zullen zich vast wel afvragen waarom onze paarden met gekrulde hals allerlei onnatuurlijke oefeningen moeten doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:27

In de western, en dan met name de cutting industrie, wordt er naast de gewone singel nog een tweede singel gebruikt om bij de snelle en abrupte bewegingen van een cutting horse, het zadel op zijn plek te houden. Deze back cinch gaat wat verder achter om de buik van het paard, meer richting flank en veroorzaakt geen bokreacties bij het werken met de koe.

http://www.youtube.com/watch?v=QLDbecw8 ... re=related

Nu is het wachten op het argument dat de back cinch niet zo strak wordt aangetrokken als de bucking strap, maar een bucking strap die te strak zit, zal het paard belemmeren om voluit te gaan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:31

Oké, weet ik ook gelijk waar die 2e singel voor dient bij westernzadels :)

En wat wordt eigenlijk verstaan onder 'te strak aantrekken'. Ik heb met mijn gewone singel/longeersingel soms wel eens dat ik 'm strak aantrek, maar dan gaat m'n paard niet bokken. Oké, hij heeft singelnijd, dus hij vind aansingelen nooit leuk, maar ik zie geen heftige reactie als ik eens flink die singel aantrek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:39

De singel te hard aantrekken kan kneuzingen op het borstbeen en de borstspieren veroorzaken. En de gewone singel zit om de ribbenkast, back cinch en flank strap zitten om de buik/flank.

En ook cutting is rodeo. En daar ben ik idd niet neutraal in, ik vind hierboven gequote run uit de Augusta Futurity schitterend om te zien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-07-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:47

quarterH schreef:
even algemeen, ik lees hier heel vaak 'vind paardje volgens mij niet leuk' maar mensen laten we even rieel blijven.

1. het zijn paarden, geen mensen
2. zelfs mensen moeten wel eens dingen doen die ze niet leuk vinden en die pijn doen (denk aan een bouwvakker emt kapotte rug die toch echt moet doorwerken ed).
3. sterker nog, eens mens moet normaal 8 uur per dag werken buiten de klusjes die thuis nog komen kijken. een paard moet 1 uurtje per dag werken ofzo. nou, in dat ene uurtje mag hij best eens iets doen wat hij misschien even niet leuk vind en eens een beetje pijn doet. zo is het leven nu eenmaal.

ik denk dat men hier soms de balans een beetje kwijt is!

(en nee, dat betekend niet dat je een paard een uur per dag mag afrossen ofzo maar een paard hoeft ook niet 24/7 happy te zijn en een super leven te hebben. zo werkt de wereld niet)

Maar de mensen kiezen hier ZELF voor, paarden niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:49

Een paard die dingen moet doen tegen zijn wil, of ondanks gebrek aan talent, gaat geen optimale prestatie leveren en is dan ook snel klaar.
Vooropgesteld dat het onderdelen zijn waarvoor ze vaker worden gebruikt. Zoals bucking horses.
Wild Horse races zijn dat niet. En dat is idd niet fijn voor de paarden als ze een dergelijke start of een dergelijke ervaring moeten maken. Wild horse races zouden ze imo ook moeten afschaffen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:57

Dakota; sooo he jij gooit er even wat dingen uit zeg! doe eens even normaal! mensen een rolstoel toewensen, mensen indirect met de dood bedreigen (dan wordt je nooit meer jarig) en iedereen die niet alleen zn paardje aait paardenhaters noemen. dit soort extremisme vind ik altijd wat eng....

en bailey: lees even door, ik had daar al reactie op gegeven (dat dat juist mijn punt is dat een paard NIET gelijk is aan de mens omdat wij de keuzes voor hun maken. maar ze het ondanks dat echt niet slechter hebben dan een mens, ook niet als ze eens moeten werken of iets doen waar ze even geen zin in hebben)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:17

Vienna2007 schreef:
Cassidy schreef:
Dus het is je gevoel? Wat precies vind je niets tijdens de bucking horse wedstrijden? Het feit dat de ruiter het dier aan moet sporen? Het feit dat er een strap omheen gaat?

Het feit dat ze nog even volt toegevoegd krijgen voordat het hek opgaat, of dat ze het beest zijn oor nog even om draaien, alles om hem te irriteren, en volgens jou is het dan plezier? Zelfs in je eigen filmpje word er volt of een prikker gebruikt, bv op 0.32, leuke is dat dat ook geen 8 seconden is, ik tel er 10/11, dan stopt het filmpje, de ruiter zit er nog op, en het paard bokt ook nog.

Wat dacht je van 1.20, op het moment van start, nog even flink aan het lieskoord trekken... en tegelijkertijd staat er iemand rechts die het paard nog even lekker prikt.. paard bokt ook 10 seconden, en daarna stopt het filmpje weer.... Overigens zie ik ook steeds dezelfde paarden terugkomen? Op 2.34 krijg de schimmel ook weer een prik...

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar dan is het net zoals een blinde vragen wat voor kleur ik in mijn handen heb...

Hij ziet het toch niet.

Waarom komt hier helemaal geen reactie op?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:28

Er zijn in dit topic meerdere links naar bucking horse wedstrijden geplaatst.
Het zou makkelijker zijn als je de link naar het filmpje even zou plaatsen, dan weten we allemaal waar je het over hebt. En mocht ik vandaag niet meer reageren, dan komt dat omdat er nog andere dingen zijn naast bokt die nu even voorrang hebben.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:34

Met 59990 berichten lijkt mij dat sterk :D

Ik heb je gequote, je eigen filmpje heb ik gequote, waarin je uitlegde dat paarden voor een hek stoppen.

m_risska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:35

zonde! Sterkte voor de eigenaren van het paard.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:36

Ehm, Cassidy is 10 jaar lid van Bokt, vandaar het hoge aantal post lijkt me ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:15

Toen Bokt nog een klein Boktje was, telden de berichten die je in de huiskamer plaatste mee voor het totaal aantal berichten. Dit en het feit dat Bokt me door menig rustig uurtje op mijn werk heeft doorgeholpen verklaart het aantal berichten.. Dit even terzijde.

Heb het filmpje even snel doorgekeken,
zie wel een armbeweging op 0.30 maar zie niet of er wat er in die hand zit. Kan het filmpje niet frame voor frame stilzetten, en ga ook niet tot in den treure het filmpje afspelen, krijg net een sterfgeval voor mijn kiezen dus daar staat mijn hoofd even niet naar.

Ben de komende dagen dus minder online, en of ik daarna nog zin heb deze discussie voort te zetten moet ik even bekijken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:48

Cassidy schreef:
Ik zou niet durven zeggen dat ik een passie voor rodeo heb, maar ik bekijk het objectief, sta open en heb voldoende informatie in me opgenomen om er een redelijk neutraal beeld van te krijgen.

For the sake of argument en dus niet persoonlijk bedoeld: je stelt hier dat je een onderwerp (in dit geval rodeo) objectief bekijkt. Los van het feit dat je in de filosofische betekenis van objectief niet objectief naar een onderwerp kùnt kijken, omdat je als subjectief mens kijkt (vrouw neem ik aan, gevormd door de westerse christelijke en Nederlandse cultuur neem ik aan, paardenliefhebber neem ik aan), kies je voortdurend argumenten, voorbeelden en filmpjes die rodeo of ten minste het onderdeel bucking horses tonen waar paarden niet (meer) geschopt, geslagen, met stroom bewerkt etc. worden. Terwijl andere argumenten, voorbeelden en filmpjes wel degelijk bestaan. Met jouw keuze schets je geen neutraal beeld waar zowel voor- als tegenstanders zich in kunnen herkennen, maar kies je nadrukkelijk positie in het 'pro-rodeo-kamp'. Misschien is het niet je bedoeling om positie te kiezen en doe je dat niet bewust, maar je doet het wel. Door bijvoorbeeld aan te geven dat het niet goed is om op basis van je gevoel een mening te vormen geef je aan niet open te staan voor de mening van mensen die op basis van gevoel een mening vormen. Of je voldoende informatie hebt opgenomen is jouw mening, geen feit en bovendien oncontroleerbaar voor de andere deelnemers aan de discussie. Dat jij een neutraal beeld hebt is opnieuw jouw mening, ik durf te beweren dat hier meerdere mensen zijn die jouw beeld helemaal niet neutraal vinden, maar juist pro-rodeo, waaronder ikzelf.

Ik zie net je laatste bericht. Gecondoleerd. Omdat dit een open discussie op een openbaar forum is plaats ik deze reactie toch, als je geen zin hebt om nog te reageren (of nog op mijn eerdere post te reageren) dan begrijp ik dat volkomen. Voor het geval het daar inderdaad niet meer van komt nogmaals: ik heb respect voor je mening en ik zeur uitsluitend zo door omdat ik interesse heb in het onderwerp, jouw bijdragen als nuttig ervaar maar het me opvalt dat je weinig openstaat voor mensen met een andere mening op dit punt en die andere mening evenmin erg respectvol behandelt, terwijl je zelf lijkt te vinden dat je wél openstaat en andere meningen respecteert. That's all en nogmaals: sterkte.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:01

ik snap cassidy wel hoor.

dit is een sport die in europa heel onbekend is en snel als 'dieronvriendelijk' wordt bestempeld simpelweg omdat men er niks vanaf weet en het eerste beeld voor ons europeanen 'apart' uitziet.
daardoor roept 90% hier altijd meteen schande zonder zich erin te verdiepen en erachter te komen dat hun vooroordelen wellicht niet helemaal kloppen.

echter, het kan natuurlijk ook zo zijn dat je je er goed in verdiept, weet dat het in principe geen dieronvriendelijke sport is maar er (zoals in iedere sport) rotte appels tussen zitten die dingen doen die niet ok zijn (zoals de stroomshock) en er ongelukken kunnen gebeuren door de aard van de sport die dan wel veelal best heftig zijn (zoal bv bij eventing ook het geval).
als je dit weet en dan nog is het je persoonlijke mening dat het 'niet jouw sport is' vind ik dat prima, iedereen heeft smaken en voorkeuren.

alleen onterecht puur nav vooroordelen dingen roepen die best heftig zijn (dierenmishandeling, ze mogen in een rolstoel, wat een eikels enz enz enz) dat vind ik niet ok! en ik denk dat cassidy er wat overgevoelig voor is geraakt omdat zij deze discussie al heel vaak heeft moeten voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:45

Cassidy schreef:
Toen Bokt nog een klein Boktje was, telden de berichten die je in de huiskamer plaatste mee voor het totaal aantal berichten. Dit en het feit dat Bokt me door menig rustig uurtje op mijn werk heeft doorgeholpen verklaart het aantal berichten.. Dit even terzijde.

Jee moet je je tegenwoordig ook al verantwoorden voor het aantal posts wat je hebt??

Ben het wel met je eens dat cutting prachtig is, zeker filmpje op de vorige pagina en het filmpje hierboven; paard doet het werk en die cowboy zit zich alleen vast te houden.

Maar ik vind dat wel wat anders dan die bucking horses, ik heb een paar pagina's terug ook een vraag gesteld waar nog geen antwoord op is.
Namelijk waarom ik nergens beelden kan vinden van paarden die stoppen met bokken als de ruiter eraf is, dat werd hier namelijk beweerd.

Overigens ben ik het ook eens met de reactie van QuarterH vorige pagina maar kan me idd voorstellen dat daar weerstand op komt, het is ook nogal een moeilijke kwestie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:16

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:00

Maar ik doel niet op een uitzondering, dat geprik met stroomstokken doet ook niet ter zake ookal zie je het wel hier en daar.
Heb je geen overtuigende beelden?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 03:24

Ik heb zat foto's geplaatst van paarden die stoppen met bokken als de ruiter eraf is, en met oortjes naar voren verder gaan.
En ik ben niet negatief naar mensen die er niets vanaf weten, wél naar mensen die er niks vanaf weten en en meteen roepen dat het zielig is !!!!