Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:31

manic schreef:
Dan zouden "jullie" dus ook heel goed moeten weten wat er nu moet gebeuren om gelijkgetrokken te worden met de gewone rubrieken lijkt me. Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik er wel een paar briefjes en actiegroepjes aan durven wagen...

En daar is o.a. daNiielle druk mee bezig ;)

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:12

Sees schreef:
Karl66 schreef:
Het punt is alleen dat zowel de KNHS als de organiserende verenigingen niet echt geïnteresseerd zijn. De enigen die graag willen dat ze bitloos kunnen starten zijn de bitloze ruiters. als je dat wilt bereiken dan zal je zelf als bitloze ruiters moeten zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen. Afwachten tot de KNHS het voor je gaat oplossen betekent dat bitloze wedstrijden een geruisloze dood sterven en dat de volgende stap, door elkaar starten er nooit zal komen.

De eerste stap is dan zorgen dat de bitloze rubrieken wel gevuld worden. Dat is iets waar je als bitloze ruiters zelf invloed op hebt. Gezamelijk starten is iets waar je geen invloed op hebt, die invloed heeft alleen de KNHS en het heeft dus veel minder zin om juist daar op in te steken.

Dat is dus niet waar, de KNHS verschuilt zich achter de FEI maar de organisaties zijn zéker wel bereid hoor ;). Lees het topic dat loopt over dit onderwerp maar. Het merendeel van de organisaties weet simpelweg niet dat er een mogelijkheid bestaat een rubriek uit te schrijven!!

Natuurlijk zijn er wel een paar individuele verenigingen geïnteresseerd. Maar in het algemeen is een vereniging echt niet geïnteresseerd in het uitschrijven van een rubriek waarin je gemiddeld twee inschrijvingen krijgt, waar je een apart jurylid voor moet hebben, waar je meer prijzengeld moet uitkeren dan er aan inschrijfgeld betaald wordt en waardoor je een wel goed gevulde B-rubriek minder uit kan schrijven. Dat gaat pas veranderen als de bitloze rubrieken wel gevuld worden en dat betekent dat je de organisaties die wel geïnteresseerd zijn en die wel bitloze rubrieken uitschrijven moet belonen met inschrijvingen. En dat gebeurt op dit moment dus niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:04

Karl66 schreef:
Natuurlijk zijn er wel een paar individuele verenigingen geïnteresseerd. Maar in het algemeen is een vereniging echt niet geïnteresseerd in het uitschrijven van een rubriek waarin je gemiddeld twee inschrijvingen krijgt, waar je een apart jurylid voor moet hebben, waar je meer prijzengeld moet uitkeren dan er aan inschrijfgeld betaald wordt en waardoor je een wel goed gevulde B-rubriek minder uit kan schrijven. Dat gaat pas veranderen als de bitloze rubrieken wel gevuld worden en dat betekent dat je de organisaties die wel geïnteresseerd zijn en die wel bitloze rubrieken uitschrijven moet belonen met inschrijvingen. En dat gebeurt op dit moment dus niet.

Óf het veranderd als men geen onderscheid meer maakt (nogmaals het is gewoon halsstarrigheid en er is geen goede reden voor in mijn bescheiden mening ;)) en men dressuur voor de bitloze ruiters toegankelijker maakt door starten toe te staan in de reguliere rubriek ;).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:24

Karl66 schreef:
Maar in het algemeen is een vereniging echt niet geïnteresseerd in het uitschrijven van een rubriek waarin je gemiddeld twee inschrijvingen krijgt, waar je een apart jurylid voor moet hebben, waar je meer prijzengeld moet uitkeren dan er aan inschrijfgeld betaald wordt

Prijzengeld is, afhankelijk van de hoogte van het inschrijfgeld, niet verplicht. Een lintje en een zak paardensnoepjes (oid) volstaat ook. Een apart jurylid hoeft ook net. De keren dat ik bitloos gejureerd heb was dat aansluitend aan een andere rubriek die ik ook beoordeelde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:25

Bandida schreef:
Sees schreef:
Overigens begin ik me idd steeds meer af te vragen of ik überhaupt wel moet willen starten als er zó bekrompen gedacht wordt door o.a. de organisatie die e.e.a. organiseert cg monitord...

Dat lijkt me ook een zinvollere houding als absoluut proberen inbreken in een vereniging die je eigenlijk principieel niet hebben wil (en in een sport die nergens meer heen gaat, letterlijk en figuurlijk ;) )
Ik ben al lang overtuigd bitloos ruiter, maar ik begrijp niks van dit hele streven.
Als nu al die energie die hierin gestoken werd/wordt nu eens in informatieverlening aan ruiterkindjes werd gestoken..

over boodschappendresuur :D

Afbeelding

Kinderen begrijpen zélf , nog, heel goed dat er met bit en spoor pijn gedaan wordt; de ruiter met pijn en dreigen daarmee gedrag afdwingt.
Je hoeft ze alleen maar niet af te stompen hierover. Niet voor te liegen over dat het zo hoort of dat het paard er niets van voelt, het niet erg vindt.
Idem het nut en de lol van wél ergens heen gaan.

Je krijgt wat je belóónt; hetwillen-naar, jong geleerd oud gedaan:

Afbeelding

en dat is ook dressuur :)*
Het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal. Alleen geen wijken-voor, maar willen-naar *\o/*
Dat diametrale verschil tussen wijken voor en willen naar is waarom Pijn+ loos niet binnen de ´gewone´ wedstrijden KAN.
Resistance is futile schrikdraad-dressuur is |( en dergelijke normen en waardes hoor je kinderen niet aan te leren: Je ziet dat onvermijdelijk in andere zaken terug. Zoals in het zadel op een buitenrit, maar ook in relaties met mensen.

masja

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:07

Vind wel dat er gedaan wordt of een bit net een martelvoertuig is. Mensen, overdrijven is een vak.
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Zo ken ik iemand die bij een meisje op stal stond die met een hackemore de neus van het paard had gebroken met rijden. Paard is afgemaakt, maar ik wil me niet indenken hoeveel pijn dat dier gehad heeft tijdens alle ritten met dat kind.

Dus ja er zijn vast mensen die met te harde hand rijden, maar om dat nou compleet over 1 kam te scheren en alle "bitruiters" af te doen als mensen die hun paard opzettelijk pijn doen gaat mij echt te ver!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:15

masja schreef:
Vind wel dat er gedaan wordt of een bit net een martelvoertuig is.

Ik schrijf gewoon wat het is; een signaalmiddel waarmee pijn onvermijdelijk is en wat een fundamenteel element is voor de werking; het opvolgen van het signaal.
Dat ís het.
In de praktijk blijkt er met schrikbarende kracht aan de teugels mee ´gesignaleerd´ te worden.
Zelfs op GP niveau op schreeuwpijn niveau.

Citaat:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Schrikdraad-effect :)*
Kán niet voorkomen worden. Door níemand.

Als jij dat een martelwerktuig vindt, gebruik het dan niet.
Het is struisvogelpolitiek om te reageren dat ik dat niet moet schrijven. Ik heb mijn huiswerk gemaakt op dit punt.
Nee, ik geef de broninfo van de studies en onderzoeken welke ik hier heb liggen NIET nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer....

Is verder niet het onderwerp hier en ik ging dáár ook in het geheel niet over off-topic. Ik legde slechts uit; probéérde dat althans, dat ´wijken-voor´ niet vergeleken kan worden met ´naar-willen´.
Het is al 8)7 om het onder dezelfde vlag te willen maar in dezelfde klasse is gewoon onmogelijk. Daar heeft de KNHS gewoon gelijk in.
Het is al héél wat dat ze aan die proef begonnen zijn en juries heben opgeleid. De vraag is dan wel hoe dat laatste in vredesnaam kán vanuit de Pijn+ bedrijfswereld maar goed...
Mijn mening is dat het niet onder de vlag van de huidige dressuurvorm bij de KNHS kan en ik begrijp ook niet waarom je het bij de club zou wíllen.

Het onderwerp is dat het er is en als de (in mijn opinie ook spoorlozen als in het spoor bijster) bitlozen meer wedstrijden/niveaus willen is er gewoon meer vraag nodig. Overschrijf eerst maar eens de gelegenheid die er wél is :)*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:31

Als je Huertecilla's berichten negeert valt het toch wel mee masja? Ik vnd het juist wel leuk om te zien dat een topic waar het woordje bitloos instaat nu eens niet verzandt in een discussie met alle voor/tegens/welles/nietes...

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:06

Bitloos <3

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:40

HC, óók het overschrijven en de zin -én onzin hiervan is al uitgebreid beschreven in dit topic.

Puthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:53

Wil je echt bitloos? En wil je echt bewijzen dat het hetzelfde effect van aanleuning, nageeflijkheid, durchlässigkeit, durchs' Genick, enzovoorts oplevert als mét de ijzerwinkel?

Kom op mensen, doe het dan ook volledig! En niet in een afgezonderd KNHS-klasje! Dus gewoon tussen die "anderen" mét bit. En dus gewoon ook in de Zwarte Tour.

Het kán! (Maar volgens mij moet je daar héél véél horsemanship voor hebben, en dát is in Nederland helaas nauwelijks meer aanwezig.... |(

[img]http://www.günther-krüger.ch/images/fredy-knie-jun.jpg[/img]

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:03

Wat wil je nou helemaal zeggen met je post hierboven, Puthoven?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:09

Ja maar Puthoven, dat is nu júist het probleem :')
De KNHS laat het niet toe om bitloos te rijden tussen de reguliere met-bit starters. Je word als bitloos rijder geacht om 100en kilometers te rijden naar een vereniging die toevallig alle moeite heeft gedaan om een rubriekje bitloos te organiseren. Ook ik vind dat het toegankelijker moet worden. Ik zou best bitloos willen starten (ja écht, geen grootspraak), maar ik ga echt geen 100en kilometers daarvoor rijden :) dichstbijzijnde wedstrijd is 2 uur rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:26

Olympus, idd en dát vind ik dan weer niet 'eerlijk' tegenover je paard.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:03

Niet alleen tegenover je paard, ik ben niet in het bezit van een E rijbewijs dus ik moet altijd iemand 'strikken' om mee te gaan, inclusief auto + benzine omdat ik ook niet in het bezit ben van een goede auto :) nee, dat ga ik mijn chauffeur niet aan doen :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:45

Nou ja ook dat. Maar dan nog, al heb je wél alle middelen in huis, dan moet het nog steeds in het redelijke blijven vind ik.

Stel ik moet twee uur rijden voor een wedstrijd en ik krijg een vroege starttijd, dan moet ik misschien al wel om 05u op stal zijn. Niet dat ik er dat dan niet voor over heb maar ik ben ook gebonden aan de staltijden van onze pensionstal ;). Vervolgens zet ik paardlief 2u (!) op de trailer, rij ik twee proefjes van 5min, zet ik paard weer terug op de trailer en wacht ik de halve dag op de uitreiking, vervolgens mag paardlief wéér 2u op de trailer staan :(:) . Óf ik rij paardlief tussentijd terug en rij dus in totaal 8u (!!!) voor twee proefjes van 5min . Dat lijkt me niet haalbaar, wenselijk en wat allemaal nog meer.

Ik ben écht niet te beroerd om moeite te doen voor het rijden van wedstrijden (ik neem tenslotte al iedere week les, ik schaf de attributen aan, ik heb mijn E gehaald, ik regel de trailer, vraag een startkaart aan etc) maar het moet wel leuk blijven, zéker als je de argumenten van het KNHS dan hoort welke easily weerlegd kunnen worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:30

Sees, toch doen sgw ruiters niet anders. Rijden een dressuurproef van zoals jij zegt 5 minuutjes. De cross is voor het Z meestal rond de 6 min, lagere klasses wat korter en dan nog een rondje springen van 1 minuut. Dus de lagere klasses zijn in totaal ook 10 min bezig met de wedstrijd, net als jij reken ik het losrijden dan niet mee.

Tussendoor vaak lang wachten (kan je cross lopen), of zo krap gepland dat je nog voor je dressuur de cross moet lopen wat betekent dat je nog vroeger weg moet of een dag eerder heen.

Dat is iets wat je weet als je een bepaalde disipline beoefent, net zoals het bitloos starten ook langere reistijden en dagen als gevolg heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:11

Waarom snappen mensen de vergelijking met SGW niet? Je wil graag iets doen wat het gros van de mensen niet perse wil doen: bitloos rijden/ een cross rijden. Dan is er minder aanbod en moet je vaker verder reizen.
Als er dan vaak (te) veel inschrijvingen zijn komen er wedstrijden bij. Zo organiseerd de KNHS nu een extra cross omdat er vaak een overvloed is aan aanmeldingen voor de lagere klassen.
Zo kan dat met het bitloos rijden ook gaan. Alleen zul je dan wel eerst moeten gaan starten. Er zal echt vraag naar moeten komen voor dat er meer aanbod komt. Anders is het voorlopig gewoon niet levensvatbaar.

Ik wil ook best meedoen aan een wedstrijdje wie kan er een parasol opsteken terwijl je op een paard zit. Daar zal ik dan echter eerst voldoende animo en toch vooral deelname voor moeten vinden anders zal mijn competitie snel stoppen.

Als je echt hard hebt voor biloos rijden zou ik zeggen: nu is de tijd om door de zuer appel te bijten.

Je mag van mij ook polocrosse/trec/western of whatever lezen. Die mensen hebben dezelfde problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:31

Maar bitloos rijden zou makkelijk in gewone wedstrijden bij de normale rubrieken ingepast kunnen worden. SGW niet. Dat is nou het hele punt. Waarom bitloos apart en niet gewoon in dezelfde rubriek, we zijn geen goeroes die totaal anders rijden het enige verschil zit hem in het tuig. Ik merk namelijk echt geen verschil of ik met of zonder bit rijdt je manier van rijden en je doel is exact hetzelfde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:59

Tsja, het lijkt mij vrij duidelijk:
1.Je kunt in een hoekje gaan zitten zumpen dat je oneerlijk behandeld wordt en dan komt het nooit van de grond.
2.Je kunt de deur die nu op een kier staat open verder open proberen de duwen en te laten zien dat er echt animo is.

Ik vind het ook oneerlijk dat de gemiddelde dressuur wedstrijd geen bos/ weiland naast de deur heeft waar ze een SGW kunnen organiseren. Dat zou ook makkelijk zat samen kunnen dan. Ik rij ook gewoon op dezelfde manier.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:15

In mijn geval ga ik er geen andere mensen mee lastig vallen omdat ik per se zo ver weg wil om bitloos een proefje te kunnen starten. Dan kies ik er toch maar voor om bij de plaatselijke club te starten met bit, hoe graag ik ook een keer zonder wil starten :) overigens is het voor mij geen 'levensstijl' (sorry, weet niet hoe ik het moet omschrijven :o ), maar ik wil dat gewoon eens testen, of de africhting goed genoeg in orde is om eens bitloos te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:30

pol013 schreef:
Tsja, het lijkt mij vrij duidelijk:
1.Je kunt in een hoekje gaan zitten zumpen dat je oneerlijk behandeld wordt en dan komt het nooit van de grond.
2.Je kunt de deur die nu op een kier staat open verder open proberen de duwen en te laten zien dat er echt animo is.

Ik vind het ook oneerlijk dat de gemiddelde dressuur wedstrijd geen bos/ weiland naast de deur heeft waar ze een SGW kunnen organiseren. Dat zou ook makkelijk zat samen kunnen dan. Ik rij ook gewoon op dezelfde manier.

Tja waarom zou ik L2 zonder bit gaan starten als ik M1 rijd? Dat is ook volledig zinloos. Je vergelijkt het nu wel steeds met SGW maar als je een Sgw wedstrijd verderweg kan starten dan ga je toch geen klasse(s) lager als waarin je normaal rijdt? Dan zou ik puur rijden voor het 'kijk ik kan bitloos gehalte' ipv gewoon net als andere wedstrijdruiters voor de punten en dat is nou net niet de bedoeling :n

Dat het niet in de te passen is op veel gewone wedstrijden is ook gelijk de reden dat mijn andere pony niet mee gaat op wedstrijd. Dan zou ik van hot naar her kunnen om de ene ergens met bit en de ander ergens bitloos te starten. Nee daar pas ik voor dan maar onofficiele wedstrijd die wél in de buurt zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:37

Ik kan me zomaar voorstellen dat de reactie van de KNHS uiteindelijk neer gaat komen op: "Dan niet..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:41

Misschien dat er anderen zijn die het wel zouden doen maar ik ga geen 2,5 uur rijden voor 2 proefjes :n een paar keer per jaar. Dat is zonde van de startkaart en dan kom je ook niet vooruit... Ik zie gewoon écht het probleem niet waarom bitloos niet gewoon tussen de bitten kan. Als er hier nou met regelmaat (tot een uur rijden ong) bitloze wedstrijden waren dan was ik van de partij :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:38

zelfde reactie als manic:
ik snap ieder individueel geval van kan niet/ wil niet best hoor. Maar dan kan ik me van de KNHS ook voorstellen dat ze een keer afhaken.
Wederom vergelijking met mijn parasol wedstrijd. Is ook best te combineren of integreren met een normale dressuur wedstrijd maar als er niemand komt is het snel afgelopen.