'Paarden uit Aadorp zijn ten onrechte in beslag genomen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:33

Lamar schreef:
Wat ik hier in de buurt van de boeren heb gehoord is dat er niks met de paarden aan de hand was (en iedere keer dat ik er langs reed zagen ze er ook goed uit), dat een deel pas bekapt was, maar na 14 paarden bekappen moet de smid ook stoppen om een andere dag weer terug te komen om verder te gaan. Die die nog niet bekapt waren hadden normale hoeven, niet veel te lang of omkrullend.
Bloedpaarden waren het niet. En dat ze zelfs pensionpaarden hebben meegenomen zonder er naar te vragen of kijken heeft veel kwaad bloed gezet hier in de buurt, dat doe je niet. En al helemaal niet het paard van een gehandicapt kind.
Die tinkerhengst hadden ze nog maar net, hij stond er nog maar 2 dagen werd mij verteld.
Machtsvertoon en -misbruik na weerwoord noemen ze het.

Hoezo bloedpaarden waren het niet....
heb je bewijs? Ik heb namelijk vernomen dat het wel zo was. En dat vele merries gedekt waren door de hengst die er al jaren loopt en dat er dus ook sprake is van inteelt onder deze dieren. Machtsvertoon en misbruik... ja ja..

Voor iedereen, wacht nog maar eens af tot november en rij er dan nog een keer langs om de overige paarden te bewonderen die er dan misschien nog staan. Tip, neem ook de achterzijde aan het kanaal even mee, daar bij de rollen prikkeldraad en verschimmelde verzuurde stukjes bermhooi. Hopelijk is de situatie verbeterd met minder paarden dan.. maar we zullen het zien.

Anoniem

Re: 'Paarden uit Aadorp zijn ten onrechte in beslag genomen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:49

In de winter zetten ze er altijd grote ronde balen neer.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:12

ok, dan weet je ook dat ze tot de knieen in de blubber staan??
en ronde balen wil nog niet zeggen gezond hooi..
Maar we zullen zien waar dit eindigd. Ben blij dat er wat mee gedaan wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:20

Ik heb ze er niet tot de knieën in de blubber zien staan, maar ik zal er komende winter eens een paar keer omheen rijden zoals je zei. Ronde balen in plastic is altijd voor iedereen een gok, je kan van buiten niet zien hoe het er van binnen in zit.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:22

Wat is er mis met balen kuil>>>

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:24

Als ik de foto's en de film zo bekijk dan zijn ze zeker ten onrechte in beslag genomen! De paarden die ik daar op zie die zien er goed uit, en ook die van de foto's (die op het filmpje te zien zijn) die gemaakt zijn tijdens de inbeslagname... En ik zie geen extreme hoeven hoor, en zoals ook al gezegd door die DA in het filmpje: in ieder koppeltje paarden is er weleens eentje die naar de hoefsmid moet. Maar ik zie zeker geen kromme of vergroeide hoeven!
Jeetje zeg ik vind dit best triest, als de LID/Dierenbescherming nou eens zelf wat gaat leren en ook ECHT gaat rondrijden en kijken waar er ook daadwerkelijk verwaarloosde paarden staan zou het een stuk beter worden!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:57

Ik ga met Orchidee21 mee.
Ik heb ze in de winter ook vaak tot de knieën in de blubber gezien..
En idd heb ik vele malen gezien dat dat hooi wat ze kregen niet van de beste kwaliteit was..
Iedereen die er regelmatig langskomt (vooral in de winter) weet dit..

Trouwens "machtsvertoon??" politie krijgt de OPDRACHT om te assesteren bij een inbeslagname..
Dit doen ze niet op eigen houtje (nog niet, tot de dierenpolitie een feit is) dus die agenten valt niets te verwijten, zij doen enkel hun werk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:08

Het verbaast me dat degenen die hier als haantje de voorste roepen zo zeker weten dat de verzorging van de paarden zo slecht was, daar dan nooit zelf enige actie ondernomen hebben! Tot de knieën in de modder, geen water, slecht hooi.. kom nou toch!
Op het filmpje zien de paarden er goed uit en ik denk dat het beslag onterecht is als je op uiterlijkheden moet beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:17

Ik heb nergens gezegd dat de politie beschuldigd wordt van machtsvertoon en misbruik. Hier in de buurt wordt gezegd dat het weghalen van de paarden dat is, omdat er in het verleden weerwoord is gegeven. De politie heeft ze toch niet weggehaald die heeft toch alleen maar geassisteerd, dus hoezo verwijten?

Ieder buitenpaard krijgt op een gegeven moment wel te maken met een blubbergedeelte in de wei, die van mij ook, en dat is helemaal niet erg. Ik kan in bijna iedere grote baal kuil of voordroog wel een stukje schimmel vinden, dat gooien paarden er wel uit, ook helemaal niet erg. In de natuur krijgen ze ook geen perfecte balen duits kruidenhooi voorgeschoteld, daar moeten ze zelf ook hun eten bij elkaar scharrelen en iets wat niet goed is eruit selecteren, dat kunnen die beesten heel goed.
Ik denk dat die paarden daar gelukkiger zijn in de winter met een grote baal en een beetje blubber, lekker in kuddeverband zonder strakke dekens op dan menig paard dat de hele winter in een stal staat op 6 kilo brok en 2 plakjes hooi, er helemaal niet uit komt als er sneeuw ligt of 2 uurtjes per dag in een kale rijbak wordt losgegooid zonder hooi. Die paarden in Aadorp kunnen wel veel meer paard zijn.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:11

ok, MAg ik bij deze iedereen uitnodigen om in de maand November een kijkje te gaan nemen bij deze man..

En jammer dat er in het nieuwsstukje niet wordt verteld dat er eerder een controle is geweest waarbij een paard al zodanig er aan toe was dat deze meteen mee is genomen en dat voor 61!! andere paarden een waarschuwing is gegeven voor hercontrole.

Als je een paard verkoopt, zet je hem toch ook mooi gepoetst in de schone stal.
Als je weet dat AID en politie komt voor hercontrole zorg je er toch ook voor dat je beesten er
een beetje bij staan. En dan zal er nog wel wat aan de hand zijn geweest met de paarden die in beslag zijn genomen wat je wellicht aan de buitenkant niet GOED kan zien. (denk aan worminfectie, mok, hoefbevangen, koorts door infectie etc.)

Ik begrijp dat het vervelend is als er paarden in beslag worden genomen welke op het eerste gezicht er nog niets eens echt verwaardeloost uit zien en dat je weet dat er paarden zijn die het veel slechter hebben. Maar uit mijn persoonlijke ervaring vond ik het zeker een keer tijd worden dat ze daar heen gingen.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:54

Je hebt zeker een punt dat verwaarlozing niet alleen vermagering inhoudt maar dat er veel meer aan de hand kan zijn... Ik ben er nooit geweest dus kan niet uit ervaring spreken maar hoop dat ze de dieren terecht mee hebben genomen en nu ook ervoor zorgen dat er goede nazorg is!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:57

Orchidee, waarom inteelt erbij halen? Mijn ding is het niet, maar het heeft niks met verwaarlozing of mishandeling te maken. Sommige fokkers zweren erbij

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:05

ongelofelijk! als ik de paarden zo zie, zien ze er prima uit!
mooie glanzende vacht, niet te dik maar absoluut ook niet te dun! ik zie het probleem niet van de politie..?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:21

@ stef: het kan toch niet gezond zijn dat een hengst alle merries dekt, en de veulens daarvan en de veulens daarvan etc etc. En dat de hengstveulens die daaruit voorkomen hun eigen moeder weer gaan dekken.. Ik begrijp dat sommige fokkers lijnenteelt hebben maar dat betekend niet dat een zoon zijn eigen moeder gaat dekken.. En door inteelt kunnen er weer lichamelijke mankementen ontstaan welke OF extra zorg nodig hebben of zo ernstig zijn dat een paardwaardig bestaan niet te doen is.

In Augustus heb ik vakantie, mocht dit topic nog bestaan dan fiets ik er een x langs en zal eens kijken hoe ze er dan bij staan en indien mogelijk een fotootje van maken. OOK als ze er goed bij staan natuurlijk.
(eerlijk is eerlijk, het kan zijn dat de zorg voor deze dieren nu wel verbeterd is.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:45

orchidee, ik ken een gerenomeerde fokker die dit ook toepast (en dan heb ik het idd over vader op dochter etc), en zijn dieren staan er allemaal prima bij. Hiermee zeg ik niet dat ik er een voorstander van ben (verre van dat, ik wil er niks mee te maken hebben) maar het heeft niks met verwaarlozing of mishandeling te maken.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:43

is er inmiddels al meer bekend over de afloop van dit verhaal?

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:01

Niet om het een of ander, maar als ze in de winter er zo slecht bij staan dan worden ze in de zomer daar niet voor opgehaald toch?? Lijkt me beetje gek dat ze daar nu op afgerekend zouden worden terwijl de weide er gewoon goed uitziet... Met andere woorden: lijkt me dus een onzinnige discussie nu of dat wel of niet zo was..

Op het filmpje zie je weinig aparts. Stel dat de paarden die verwaarloosd zijn/waren niet op de film staan, betekend dit dat ze gewoon alles mee nemen, incl. de paarden die niet als verwaarloosd in aanmerking komen, ongeacht wie de eigenaar is en of deze een andere verzorging krijgen? Ik heb geen idee, vraag het dus bij deze. Ben daar wel benieuwd naar.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:09

stef schreef:
orchidee, ik ken een gerenomeerde fokker die dit ook toepast (en dan heb ik het idd over vader op dochter etc), en zijn dieren staan er allemaal prima bij. Hiermee zeg ik niet dat ik er een voorstander van ben (verre van dat, ik wil er niks mee te maken hebben) maar het heeft niks met verwaarlozing of mishandeling te maken.

Dat die fokker nog "gerenommeerd" is... :? Ik vraag me af of het geen mishandeling is, maar dat is een andere discussie... Hier is ook al een topic over geweest. Ik zou in ieder geval daar geen paard van willen hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:40

Hihaa, ik ook niet, maar goed, zijn paarden lopen rustig op kop op de keuring, dus het zal ergens wel een doel hebben en resultaat geven. Ik zie er iig geen mishandeling in

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:33

Raar, de paarden zien er prima uit..

Maar,, er zal vast wel een reden zijn, want anders worden ze toch niet in beslag genomen?
(de dierenbescherming neemt toch niet 'gewoon' dieren in beslag? --> er is altijd wel een rede..klein of groot)
Of heb ik het nou helemaal verkeerd? :')

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:58

Maeve schreef:
Heel apart... ben benieuwd hoe dit afloopt.

ja ik ook :j

bles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

kapiteintje schreef:
Maeve schreef:
Heel apart... ben benieuwd hoe dit afloopt.

ja ik ook :j

Nou dan heb ik nieuws voor jullie de rechtzaak heeft vandaag plaats gevonden.

Het komt er op neer dat er een broekkie van een hoefsmid is geweest.
Deze heeft het waarschijnlijk niet zo druk. Hij is gevraagt om de hoeven te komen controleren dit heeft hij gedaan in het weiland wat zo wie zo niet kan en toch echt straat moet.
Hij vertelde aan de politie dat er 22 paarden de hoeven te lang hadden.
Deze besloot vervolgens om de paarden in beslag te gaan nemen.

Maar nu komt het leukste
Onder die 22 paarden zijn er een aantal van mij bij die Johan zelf de maand er voor bekapt heeft.
Dus waar draait het nu uit eindelijk om, naar mij idee is het compleet een geld klopperij.

De paarden stonden er verder prima bij zo als er bevestigt is door 2 veeartsen en een hoefsmid!

De uitspraak komt volgende week. Ik ben erg benieuwd.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-07-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, het is niet de bedoeling om hier namen te noemen.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:59

Nouja, als ik naar het filmpje kijk foto´s vind ik het echt belachelijk dat ze in beslag genomen zijn.. mooi weiland.. paarden zien er prima uit.. vreemd hoor ..
Laatst bijgewerkt door Charissa_N op 27-07-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:01

Jeetje Bles.....wat een drama....

Hoop dat dit weer rechtgezet word....

Succes :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:11

Jeetje Bles, dus jij bent jou paarden momenteel gewoon kwijt? Weet je uberhaubt waar ze zijn? Kan je erheen?