FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:53

Als paardenhouder weet je toch hoeveel geld alles kost?!

Ik kan niet geloven dat er hier mensen zijn die zeggen dat boeren zat geld( of het niet zo slecht hebben) hebben. Omdat er overal nieuwe boerderijen opkomen. Dat is echt onzin. Er gaan per dag 2x zoveel bedrijven weg. Die nieuwe boederijen hebben geluk omdat ze misschien weggekocht zijn of omdat ze wel moeten vergrootte om de boel nog rond te draaien.

Dat de prijs van het hooi en strooi wordt verhoogd is vrij logisch, maar dat de FNRS daar dan al een vaste prijs kan vaststellen voor die verhoging is een beetje raar. En er kan misschien nog wel zoveel regen aankomen dat er weer een erg goede oogst komt.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:01

vandaag bij een bijeenkomst geweest van de FNRS die zich toch oprichten om een goede branche te exploiteren voor hippische bedrijven (lees leden FNRS en veiligheidscertificaat). enig idee wat bijvoorbeeld nu een grote baal inpakkuil kost? tussen de 45 en 65 euro de baal. dat is waar de grootste monden niet naar kijken.. hooi en stro is er wel maar word veel duurder. het FNRS probeert al grote partijen te importen maar die boeren ruiken ook geld en uiteindelijk schiet het niks op. die prijstijgingen zijn geen pesterijen maar als je je pension wil houden zullen zij wel moeten!

Jibbel

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:16

Uiteindelijk denk ik dat er ook een omslagpunt zal komen en de pensionstallen juist te maken krijgen met leegloop. Er zullen mensen zijn die zich geen paard meer kunnen veroorloven of die maar een max. bedrag kunnen betalen. En of ze dat dan willen..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:37

dan heb ik weer het geluk dat mijn paarden bij de boer staan , praktisch het gehele jaar door de beschikking hebben over gras (in de winter uiteraard beperkt) en dat de boer zelf hooit , hij heeft ongeveer 8 hectare , maar de hoeveeldheid die dit keer eraf gekomen is , is beduidend minder dan vorig jaar , en ook kwalitatief wat minder , maar ik heb (nog) geen klagen , zoals het er nu naar uit ziet gaan onze prijzen (nog) niet omhoog.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:44

piepenfiets schreef:
DL_ schreef:
Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

En waar baseer jij je dan op? Ik kan je verzekeren dat er hier in ZH héééle gezonde bedrijven zijn met genoeg inkomen om investeringen en onderhoud te plegen, en een leuk uurloon te garanderen. Grappig dat de FNRS zich ook al met dit soort dingen gaat bemoeien en zelfs een bedrag noemt. Zoals heel normaal is in deze economie hoor je het alleen wanneer het een slecht jaar is(prijsverhogingen) en merk je het nooit wanneer er meevallers zijn.

Ik baseer me op een onderzoek van de FNRS zelf, eigen praktijkervaring en bedrijfseconomisch inzicht. FNRS is de laatste jaren steeds meer bezig met pensionhouders, en terecht, want de meesten kunnen wel wat hulp gebruiken. Onderzoek is destijds gedaan in opdracht van/door Booy Reuhl (account manager FNRS)en was een heel interessant onderzoek.

Anne_GTI schreef:
WAAR bemoeit de FNRS zich mee??? Da's toch een manegeclub? De gemiddelde manege weet toch dat de prijzen gestegen zijn? Lijkt me dat dit soort dingen gewoon onder de bedrijfsleider vallen van de betreffende manege?

Nogmaals; wat gaat dit de FNRS aan en waarom brengen zij zo'n bericht naar buiten?

FNRS is niet alleen een 'manegeclub'. Nog niet opgevallen dat ze ook een sterrensysteem voor opfokbedrijven en pensionstallen hebben? FNRS is véél meer dan een 'manegeclub'. Ze doen tegenwoordig heel veel meer, en vaak zeer interessante dingen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:05

Wel DL, ik ken geen pensionstallen die aangesloten zijn bij de FNRS. 90% lijkt me schromelijk overdreven,
maar dan, ik heb wellicht minder bedrijfseconomisch inzicht :Y)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:12

Misschien iets beter rondkijken dan. Kan je wel heel lacherig over doen nu, maar feit blijft dat heel veel pensionstallen zijn aangesloten bij de FNRS (denk aan veiligheidscertificaat, sterrensysteem, FNHO, NHK). Percentage kan je overdreven vinden, maar feit blijft ook dat zelfs al zijn maar de helft van de pensionstallen aangesloten bij de FNRS, het percentage gewoon hetzelfde blijft.

Vraag zo maar eens 10 pensionstallen in de buurt, grote pensionstallen, kleine pensionstallen, boeren met pension etc, of ze ook afschrijvingen berekenen in hun tarieven, en hoeveel arbeidsuren ze voor zichzelf tellen en hoeveel ze daadwerkelijk tellen. De meesten zullen je vragend aankijken.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:28

Citaat:
FNRS is niet alleen een 'manegeclub'. Nog niet opgevallen dat ze ook een sterrensysteem voor opfokbedrijven en pensionstallen hebben? FNRS is véél meer dan een 'manegeclub'. Ze doen tegenwoordig heel veel meer, en vaak zeer interessante dingen.

fijn dat er mensen zijn die weten wat de hippische branche voor ons probeert mogelijk te maken!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:31

DL. Dat laatste ben ik wel met je eens alhoewel de grote stallen weldegelijk een moderne bedrijfsvoering hebben. (de kleinere meestal een creatieve ; )
Ik zie alleen heel veel pensionstallen die echt wel verdienen en ben er nog nooit één tegengekomen die op wat voor manier dan ook was aangesloten,wel 1 manege die ook pension bood. Dan is er ook nog het verschil tussen pensionstal als core-business of als nevenactiviteit. Ik heb moeite met het feit dat je praktisch alle pensionhouders als noodlijdende sloebers beschrijft.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:33

Marit schreef:
Dan heb je all-in, met voer, wormenkuur, les en stapmolen, het is dan wel ook vrij luxe. Goedkoopste abbonement is €350,-. Er staan ook veel plekken leeg, dus ze moeten wat. Ze bieden nu allerlei verschillende dingen aan, in de hoop op meer klanten. Maar een hele hoop manegeklanten zijn ook vertrokken, het lesgeld werd gewoon per kwartaal meer.
Sinds een jaar of anderhalf bleven de prijsstijgingen maar komen.

Dat zie ik dus bij stallen hier in de buurt ook gebeuren. Slecht management, veel te weinig grond om veel paarden op te houden (1 hectare), steeds maar de prijs omhoog totdat mensen gaan opstappen. Want een ander kan meer kwaliteit voor minder held aanbieden of klanten hebben geen zin om 50-100€ meer te betalen voor de gouden knoppen en de 2e stapmolen. Al ben ik zelf wel voorstander van een net iets hogere prijs en dat dan alles gewoon goed voor elkaar is, maar het moet wel reeël blijven.

@ Utizo. Volpension is denk ik het handigste aangezien daar het hier ook het meeste overgaat. Wat ik denk dat een pensionhouder kwijt is? Nou ik weet niet precies wat ie kwijt is. Het ligt ook een beetje aan hoeveel stallen en welke faciliteiten. Ik weet dat op een stal waar ik heb gestaan er toen goedkopere brok kwam omdat er nog maar iets van 30€ per stal over werd gehouden. Daar waren dan denk ik personeelskosten van iemand die 's ochtends kwam uitmesten al vanaf. Ik betaalde daar 290€ voor volpension, individuele weidegang, 6 voerbeurten, paarden stonden dik in het stro, goede binnenbak, buitenbak, overdekte longeercirkel. Heel luxe. Geluk was daar dat er ook nog een melkveebedrijf naast was en de stalhoudster ook paarden trainde voor derden en veel les gaf. 4 dagen per week 2 uur lesgeven, leverde ook iets van 450€ op. Ik denk dat ze uiteindelijk iets van 50€ per stal wilde over houden. Niet veel inderdaad.
Ken stallen die voor minder faciliteiten, wekelijks uitmesten ipv dagelijks en na 17.00 niet meer voeren, 360€ vragen. Die willen dus dik 100€ per stal overhouden of hebben hun inkoop en dergelijke minder goed geregeld. Dat is denk ik niet echt een realistisch bedrag als stalhouder. Ik denk dat je of veel stallen moet hebben of activiteiten als paarden trainen en lesgeven ernaast. Of je moet het bijvoorbeeld erbij doen op een boerenbedrijf met veel land. Tractoren staan er dan toch al, voeren gaat in een moeite door met de rest, je maakt 's avonds toch al een rondje langs de stallen etc.
Ik probeer als klant ook altijd wel te bedenken van kan dit voor dit bedrag? Bij heel goedkoop weet je van tevoren dat er op dingen beknibbeld gaat worden. Ik heb nu alleen een simpele maar goed onderhouden buitenbak en goede verzorging voor 215€. Er zijn ook stallen in de omgeving die dat voor 150€ aanbieden, daar geloof ik dus niet zo in. Maar ook als je veel betaald gebeurt het dat er beknibbeld wordt, dat is me weleens vies tegengevallen op een stal. Daar was het met minimale inspanning zo veel mogelijk verdienen op een stal.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:46

DL_ schreef:
Misschien iets beter rondkijken dan. Kan je wel heel lacherig over doen nu, maar feit blijft dat heel veel pensionstallen zijn aangesloten bij de FNRS (denk aan veiligheidscertificaat, sterrensysteem, FNHO, NHK). Percentage kan je overdreven vinden, maar feit blijft ook dat zelfs al zijn maar de helft van de pensionstallen aangesloten bij de FNRS, het percentage gewoon hetzelfde blijft.

Kun je dit 'feit' onderbouwen, dat het percentage hetzelfde blijft? Is de groep bij de FNRS aangesloten pensionstallen ook representatief voor de niet bij de FNRS aangesloten pensionstallen? Ik denk het niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:50

FNRS staat voor mij voor duur en voor gerief van de ruiters. Ken er hier in de omgeving ook maar een paar. En beide zou ik mijn paarden niet gelukkig mee maken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:05

Sonja schreef:
Knap! Het is nu idd droog en de eerste snee hooi heeft minder opgebracht in kilo's dan gebruikelijk. Maarrrrr... de eerste snee is ook eerder dan ooit in het seizoen....

Sonja adviseert de FNRS haar leden te adviseren maar eens wat efficiënter te gaan werken en inkopen.

Ik hou van Sonja :D
Ga helemaal met je mee, als ik zie hoeveel er verspilt wordt en verkeerd wordt bezuinigd (wat uiteindelijk alleen maar meer geld kost).

Ben wat dat betreft blij met mn doe het zel stal, kan zelf bepalen waar en voor hoeveel en van welke kwaliteit ik mijn fourage haal, ideaal en geen FNRS die zich ermee bemoeit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:02

Anne_GTI schreef:
FNRS staat voor mij voor duur en voor gerief van de ruiters. Ken er hier in de omgeving ook maar een paar. En beide zou ik mijn paarden niet gelukkig mee maken.

Inderdaad. Voor de ruiters perfect, voor de paarden minder.
Die 600 euro per jaar dat het lidmaatschap kost kan beter uitgegeven worden aan onderhoud van een bak. Hoef je daar meteeen geen afschrijving meer voor te rekenen.
En als pensionhouders soms wel tot 100 euro gaan rekenen voor 'boxdeurdeler' kosten voor een bijrijder, dan heb je beslist dollartekens in de ogen.
Ik heb echt nog steeds het idee dat er altijd meer doorberekend wordt, dan de daadwerkelijke stijgingen van kosten.

We hebben vannacht flink wat regen gehad, dus het gras kan weer goed groeien. Temperaturen zijn perfect. Kunnen de prijzen weer omlaag.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:28

Je kan wel zien wie hier zich bezig houdt met pensionstalling o.i.d. of zijn paard stalt. Eerlijk gezegd schrik ik een beetje van de reacties hier. Lekker dankbaar naar de mensen waar je pony/paard op stal kan staan en waar je gebruik kan maken van andermans faciliteiten.

Prijzen van hooi, stro en brok zijn dubbel zo hoog geworden dit jaar. Daarbij zijn wormspuiten (dat zit bij ons in het "stallings pakket") veel duurder geworden de afgelopen jaren, en de prijzen van grond zijn ook belachelijk hoog.
Nu snap ik dat je het als eigenaar van een pony/paard niet leuk vindt om meer te betalen, maar paarden houden is gewoon ontzettend duur en geloof me als ik zeg dat veel pensionstalhouders (vooral hier in het noorden) soms niet eens 100 euro per maand over houden voor zichzelf. En dat bij een stalling van ongeveer 25 paarden. Dat is niet dom, zoals hier wordt gespeculeerd, zo is de markt nu eenmaal en als je meer gaat vragen krijg je het gezeik weer dat je te duur bent.
Voor de klagende eigenaren die hun viervoeter bij iemand in pension hebben: Wees blij dat er plaatsen zijn waar je je paard kan stallen, anders kon je niet eens een paard bezitten.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:29

O en trouwens: Als men echt zo ontevreden is over de prijzen en de stalling... zoek dan wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:33

Dat gaat ook zeker gebeuren als de adviesstijging opgevolgd wordt :j
Ik kan nl ook rekenen en de adviesstijging zou bij mijn stalhouder stomweg een ordinaire margeverhoging betekenen ipv een kostprijscorrectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:45

@balloon dat is een onzin redenering, wees blij dat er supermarkten zijn anders had je geen eten, wees blij dat er kledingwinkels zijn anders was je naakt ....

Natuurlijk ben ik blij met mijn pensionhouder anders had ik wel een ander adres gezocht om te stallen.
Maar ik zie toch echt bij veel pensions en maneges dat de bedrijfsvoering nogal inefficiënt is.
En dat kost een boel geld.

Om te beginnen :
Als je als pensionhouder niet eens weet wat de kostprijs is van een paard, en dat je niet eens precies weet wat je overhoud, en wat de oorzaak daarvan is, dan rommel je toch gewoon maar wat aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:51

balloon schreef:
Voor de klagende eigenaren die hun viervoeter bij iemand in pension hebben: Wees blij dat er plaatsen zijn waar je je paard kan stallen, anders kon je niet eens een paard bezitten.

En dan hadden de pensionhouders geen bestaansrecht. Een pensionhouder mag blij zijn dat er klanten komen. En de klant is koning. Helaas vergeten sommige pensionhouders dat (oke, sommige klanten zijn ook niet alles). Op het moment dat een pensionhouder geld gaat vragen voor een bijrijder, sorry, dan ben je in mijn ogen gewoon iemand met dollartekens.
In mijn ogen mag een pensionhouder natuurlijk z'n brood in de paarden verdienen. Maar een pensionhouder moet dan ook dingen doen, en afspraken nakomen. Ik sta nu perfect, maar heb dingen gezien die echt niet netjes waren.

Eigenaar van paard op vakantie, komt eigenaar terug, zijn 2 andere pensiongasten bezig met uitmesten omdat de stal niet om aan te zien is, en heeft paard piephakken. Oh ja, sorry, we zijn vergeten om je paard elke dag buiten te zetten zoals de afspraak was.
Of opeens geen paarden meer in de wei willen brengen en dan doodleuk zeggen dat een week op stal niet erg is.
Of wel doodleuk >20 ha. land bezitten, maar als het puntje bij paaltje komt moeten de paarden op een kale wei staan omdat de rest gehooid moet worden, of verhuurd wordt want dat levert meer op.
Of je staat ergens met onbeperkt hooi en stro gebruik en dan krijg je te horen dat je maar 3 schamele plakjes stro per dag mag gebruiken. Of enige jaren moeten wachten op fatsoenlijke bakverlichting die beloofd is. Of biks op en gewoon 4 dagen geen biks voor je paard.
Maar dan wel haantje de voorste zijn om direct de prijzen te verhogen als er ook maar enigzins vaag ergens iets vernomen wordt van slechte dit of slechte dat.

Tuurlijk heb je ook de andere kant: de pensiongasten zelf die: stro verknoeien, schone stallen leegscheppen, dingen slopen, rotzooi laten slingeren, enz, enz.
Maar een prijsstijging wordt te makkelijk doorgevoerd, een daling echt nooit.

Ik zeg het nu even zwartwit, want er zijn natuurlijk goede pensionhouders die afspraken wel nakomen, en er zijn natuurlijk ook gewoon fijne klanten. Ik sta op een leuke privestal momenteel, en dat bevalt goed.
Ik heb het niet alleen over pensionhouders, maar gewoon over alles en iedereen dat altijd maar weer verhoogd, maar nooit verlaagd. Een slechte oogst zijn nu nog slechts speculaties, maar kennelijk stijgen hierdoor de prijzen nu al. En door de regen van de afgelopen dagen kan een volgende snee wel heel goed zijn. Maar nee, dan dalen de prijzen echt niet meer.

En wormenkuren duurder? Bij Agradi o.i.d. zijn ze niet veel gestegen hoor (ik mis alleen een paar merken die voorheen rond de 5 euro per spuit met ivermectine kosten), maar bimectin is nog steeds 6.95, en dat al een jaar of 2. Ik heb nog steeds een voorraadje liggen van 2 jaar terug.
Het zal binnenkort tijd worden om weer een voorraadje voor een jaar of 4 in te slaan, want ik doe niet aan mestonderzoek. 3-4 keer per jaar ontwormen is voldoende en werkt goed.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:08

MariekeB schreef:
@balloon dat is een onzin redenering, wees blij dat er supermarkten zijn anders had je geen eten, wees blij dat er kledingwinkels zijn anders was je naakt ....

Natuurlijk ben ik blij met mijn pensionhouder anders had ik wel een ander adres gezocht om te stallen.
Maar ik zie toch echt bij veel pensions en maneges dat de bedrijfsvoering nogal inefficiënt is.
En dat kost een boel geld.

Om te beginnen :
Als je als pensionhouder niet eens weet wat de kostprijs is van een paard, en dat je niet eens precies weet wat je overhoud, en wat de oorzaak daarvan is, dan rommel je toch gewoon maar wat aan.

Ten eerste: Voedsel en kleding zijn basisbehoeften. Paarden zijn een "luxe artikel".

Ten tweede: natuurlijk weet een pensionstalhouder wat de kostprijs is van een paard. Lijkt me logisch aangezien je toch geen verlies wil draaien. Maar als je bijvoorbeeld je stalgeld omhoog gooit naar 200 euro p.m. en een nabijgelegen pensionstal blijft op 150 euro hangen met dezelfde voorzieningen ben je toch niet slim bezig?

@Germie bij veel pensionhouders is dat een tweede inkomstenbron. Ik heb het nu vooral over de boeren bedrijven. Er is vraag naar, wij bieden aan. Als er geen vraag zou zijn was van het paardenland landbouwgrond gemaakt.
Besides vind ik pensionhouders inderdaad niet altijd even netjes te werk gaan. In jouw voorbeelden zou ik mijn paarden er niet eens willen stallen zo slecht zijn de afspraken. En bijrijderskosten? Ik heb er nog nooit van gehoord. Net als extra betalen als je je paard in het land wil zetten. Hallo? Paard hoort in mijn ogen sowieso elke dag buiten te lopen dus dat vind ik in het standaard pakket horen. Als je het land er neit voor hebt heb je teveel paarden op stal staan. Mijn mening.
Maar anderzijds hoor ik ook veel geklaag over zaken waar veel stalklanten zich niet eens van bewust zijn. Main thing is: als eigenaar van een paard ben je zelf bewust van waar je je paard neerzet en klagen is dan misschien wel heel makkelijk, maar niet altijd fair.

Wat overigens niet zegt dat ik elke stalklant een vervelende zeur vind die op elk slakje zout legt want 90% van de stalklanten op onze stal zeurt en klaagt nooit.

Reden van een uitblijvende daling in de prijzen is omdat in de afgelopen 10 jaar alles alleen maar duurder is geworden. Daarbij is de prijsstijging in stro en hooi etc. vorig jaar al ingezet en dit jaar is de verwachting dus hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door balloon op 07-06-11 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:10

wat zit iedereen toch over prijs verlagingen?
heb mijn paarden thuis staan en in de laatste 10 jaar is er geen jaar geweest dat de [inkoop] prijs lager is geworden.
hooguit een stabiel jaar.
11 jaar geleden kocht ik een pak hooi voor fl 2.50 nu een zelfde pak voor 5 euro....
hoe kan je verlagen dan????
[en dan heb ik het nog niet eens over de rest]

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:11

mariska32 schreef:
wat zit iedereen toch over prijs verlagingen?
heb mijn paarden thuis staan en in de laatste 10 jaar is er geen jaar geweest dat de [inkoop] prijs lager is geworden.
hooguit een stabiel jaar.
11 jaar geleden kocht ik een pak hooi voor fl 2.50 nu een zelfde pak voor 5 euro....
hoe kan je verlagen dan????
[en dan heb ik het nog niet eens over de rest]

Dat bedoel ik. Amen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:14

Goh, de prijzen van mijn manege waar ik rij, worden de kaarten per jaar met 5 euro verhoogd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:42

@balloon en omdat het een luxe artikel is , moet ik de pensionhouder dankbaar zijn , ipv dat ze mij als klant behandelen.
volgens mij moet de pensionhouder ook ons dankbaar zijn, want ze hebben van hun hobby hun beroep gemaakt, ze kunnen ook 40 uur per week op kantoor zitten en dagelijks in de file staan.

Begrijp me niet verkeerd : ik help geregeld vrijwillig mee als ik tijd heb , neem naast mijn fulltime baan en twee kinderen wel eens een les over als er iemand ziek is, zonder dat ik daar iets voor hoef te krijgen ( heb ORUN). Idem voor uitmesten of paarden in de wei zetten etc...

Maar ik ben wel klant , dus ik help als ik tijd/zin heb.

Bij jou in de omgeving is dat wellicht goed voorelkaar, maar ik zie ook echt veel pensionstallen waar ze niet weten wat de kostprijs is ( inclusief afschrijving, electriciteit, sproeien vd wei, mest verwijderen noem maar op) . Daar houdt het toch echt op met voeding en dierenarts kosten.

Een prijsverhoging die de indexering te boven gaat, wil ik dan ook echt heel goed toegelicht hebben.

ps ik ben erg tevreden met mijn huidige plekje, maar ze moeten niet opeens de prijs verhogen, betaal al aardig wat

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:29

Als paarden-pensionhouder doe je het zelden goed! Dat is nu eenmaal het ongemak als je werk verband houdt met de hobby van een ander!
Op dit moment liggen de prijzen voor hooi/stro/voer zodanig hoog dat een prijsstijging niet te voorkomen is. Sommige hebben deze prijsstijging al eerder doorgevoerd, sommige hebben gehoopt dat 2011 een beter jaar zou worden en in afwachting daarvan nog geen stijging doorgevoerd. Nu echter door het droge voorjaar er eerder een verslechtering van de situatie is opgetreden in plaats van een verbetering, zullen deze laatste er haast niet aan kunnen ontkomen om ook een prijsstijging door te voeren. Van de kwetsbaarheid, dat hun beroep de hobby van de pensiongast is, zijn de meeste pensionhouders zich terdege bewust. De meeste voeren dan ook met tegenzin een dergelijke prijsstijging door. Het verbaast mij dat je als pensiongast je hiervan niet bewust bent.

Mochten de prijzen van hooi/stro/voer in de toekomst verbeteren, dan zal een pensionhouder deze prijsstijging niet als extra winst in zijn zak kunnen steken. Wanneer je immers het paarden-welzijnrapport een beetje hebt doorgenomen dan komt een pensionhouder in de toekomst mogelijk voor grote uitgave te staan. Om maar een voorbeeld te noemen: voldoen alle stallen wel aan de daarin genoemde afmetingen? Ook aan de uitbuiting van de stagiairs komt een keer een einde en zal men de stalhulpen ook eens een fatsoenlijk loon moeten uitkeren. Dat komt in de paarden branche maar sporadisch voor.
Allemaal inherent aan het feit dat: Jouw beroep, de hobby van een ander is!
Het mag allemaal niets kosten ..... /3

P.S. Ik ben geen pensionhouder (en zal het gelet op het bovenstaande ook nooit willen worden .....)