Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:02

xConnie, ze moeten niks. Wat voor de een geldt, hoeft niet per definitie voor de ander ook te gelden. Misschien blijft het hierbij, misschien wordt het niets en misschien geeft het aanleiding tot discussie voor andere diersoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:03

LecyTinker schreef:
@nijland... ik ben benieuwd hoe ze dat fysieke contact gaan laten verlopen met paarden van de bereden politie en die van het koningshuis. Of pak-honden van de politie. Geweldig. Ik zie die al even een robbertje bridge spelen met zn alle. Pak werk honden, zijn in het algemeen honden die niet in groepsverband worden gehouden.

En toch kan het prima, hoor. Heb hier ook 2 sporthonden, doen pakwerk, speuren, weet ik wat. Kunnen prima in een groep leven, doen dit al een jaar, en nooit gezeik onderling.

We hebben 4 paarden staan, 3 warmbloeden, een Stravinsky x Ferro, Special D x Stravinsky, een merrie van Democraat, en een shettebol.

De Stravinsky en de Democraat staan bij elkaar, is een super combi, en de shet staat met de Special D. Gaat ook super.
2 merries bij elkaar en een hengst en een ruin bij elkaar. Gaat geweldig...... hete warmbloeden, staan 24/7 buiten.......
Bellona_K schreef:
Als je 1 paard hebt en geen geld hebt voor een tweede (zelfs niet voor een shetlander), kan je toch ook prima een geit of een schaap bij het ene paard zetten?

Lijkt me een prima oplossing. Maar paarden die echt helemaal alleen en afgezonderd staan, zonder een vorm van dierlijk contact; schandalig is het! Ik zou mijn paarden nooit op die manier willen houden.

Ik zou daar niet voor kiezen. Een schaap of geit is geen paard, net als een kat geen hond is, en een aap geen mens.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:04

Tsja, zo heb ik heel lang gereden op een manege waar de paarden weliswaar keurig verzorgd werden, maar werkelijk geeeen idee hadden hoe een grasspriet eruit zag. Pony's mochten 's ochtends met zn allen een uurtje in de bak, de paarden niet eens, die kwamen alleen de stal uit voor een les of een keer longeren.. Een doooodenkele keer los in de bak. Das imo toch ook iets dat echt aangepakt moet worden (en die manege gaat t zwaar krijgen met die wet voor 4 uur beweging, mits rijden daar níet onder valt).

Vind ook dat je er als eigenaar alles aan moet doen om je paard op een zo natuurlijk mogelijke wijze te huisvesten. Maar das toch een relatief begrip hoor.. Ik doe ook echt mn best om mn hengst zo goed mogelijk te huisvesten, maar een groot stuk land met veel vriendjes is ook niet bepaald makkelijk te vinden.. Binnenkort gaat ie weer verhuizen, ik geef de voorkeur aan grasjes en meer ruimte boven een vrij kleine zandpaddock met vriendjes (die overigens allemaal te koop staan, dus zijn nog meer aspecten). Dan maar over een hek kroelen.. Afhankelijk van je paard en (misschien wel vooral) van de omgeving waar je woont moet je soms consessies doen. Ik zou ook het liefst een flink stuk grond kopen en hem daar op zetten met een groep dames, maar zo warmpjes zit ik er echt niet bij hoor :+
Ik denk maar zo; vrijwel iedereen doet toch zn best om het zn paard zo goed mogelijk naar de zin te maken. Ik stond eerst op een enorm grote stal, dagelijks weidegang met vriendje.. (alleen jammer van het schimmelige hooi). Maar mn pony vond het daar (net als ik) veel te druk en is ontzettend opgebloeid sinds de verhuizing.. T blijft gewoon zoeken. En als je de mazzel hebt je paard in een grote kudde te zetten is dat natuurlijk alleen maar heerlijk!

Hoe dan ook, het is natuurlijk wél heel goed dat er over nagedacht wordt, het in het nieuws komt, er wetten voor komen enz. Denk dat er gerust ook wel mensen zijn die een heleboel gewoon echt niet weten en op die manier komt er toch weer een stukje bewustwording :)

Sees

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:06

Amyz, in jouw post kan ik me heel goed vinden.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:12

stef schreef:
Bellona_K schreef:
Als je 1 paard hebt en geen geld hebt voor een tweede (zelfs niet voor een shetlander),.

Ik herhaal weer: Een shet kost aan hoefsmid en DA net zoveel als een grote

Maar er zit nogal een redelijk groot verschil in tussen een sportpaard van 5000-15000 aanschaffen of een shet, die je voor bijna nop kan krijgen.

Hoefsmid hoeft niet zo duur te zijn, als je de shet laat bekappen (25,-). Dan nog de enting, paar keer per jaar wormenkuur (en wat kosten die dingen nou? bij mijn DA 7.50 per stuk, da's toch niks). Maar als de shet ziek wordt, ja dan wordt het prijzig. Maar dat is toch met ieder dier zo? Laatst moest bijv. mijn hond worden geopereerd, * tsjingg * 1500 euro..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:15

Ik heb het ook niet over de aanschaf. Ik heb het erover dat een shet qua verzorging echt niet zo ontzettend veel scheelt qua basisbehoeften (en de kosten daarvan) dan welk ander paard...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:19

Ik had een shet en een rijpaard en ook voor de shet kwam de DA, TA en smid. Nu heb ik een hafje erbij (en de shet verkocht) en het is nog steeds net zo duur als toen. Dus mijn shet kostte idd net zoveel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:42

Bellona_K schreef:
Als je 1 paard hebt en geen geld hebt voor een tweede (zelfs niet voor een shetlander), kan je toch ook prima een geit of een schaap bij het ene paard zetten?

Lijkt me een prima oplossing. Maar paarden die echt helemaal alleen en afgezonderd staan, zonder een vorm van dierlijk contact; schandalig is het! Ik zou mijn paarden nooit op die manier willen houden.

Nee dat kan niet want een schaap en een geit spreken geen paarden taal. Daarnaast kost een schaap en een geit net zoveel in DA als een pony die ziek word en ook een schaap/geit moet bekapt worden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:44

Een tweede paard kost inderdaad geld. Ik ben van mening dat als je je paard niet een paardwaardig bestaan kunt bieden, inclusief weidegang, paardenmaatje(s) dan moet je er simpel weg niet aan beginnen! Vind het absurd dat ze een van de meest belangrijke elementen voor een paard niet in de wet verplicht willen stellen. Vraag me af of meneer Bleker ooit wel zich een ietjepietje verdiept heeft in paardenwelzijn.

Edit: dat er mensen zijn die denken dat een paard met een geit/schaap ook wel goed af is, vind ik helemaal apart. Je sluit een mens toch ook niet met een aap op, of een kanarie met een hamster, dat is toch verre van een ideale situatie?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:48

Ik word zo moe van die Bleker en die Sectorraad. :roll:
Stelletje onbenullen...... :evaw:

Ben blij dat mijn paard niet afhankelijk is van zulke beslissingen, die heeft zijn paardenleven lekker in de kudde.
Heb te doen met al die paarden die alleen gehouden worden! ;(

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:55

Twiggy2008 schreef:

Ben blij dat mijn paard niet afhankelijk is van zulke beslissingen, die heeft zijn paardenleven lekker in de kudde.

Nou wat je zegt inderdaad!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:07

Twiggy2008 schreef:

Mee eens! Ik bedoel, mensen worden er toch ook niet gelukkig van wanneer ze alleen zijn?

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:08

een paard is een kudde dier, daarom moet t gewoon ten alle tijden gezelschap hebben van een ander paard. bij wet gaat me nou weer net ff te ver, maar ik hoop dat mensen zelf zo wijs zijn om dat in te zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:21

Thoraklover, genoeg mensen die heel erg op zichzelf zijn en er geen problemen mee hebben om alleen te zijn

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:29

Ik zal er heel gelukkig van worden om alleen met een paar diertjes te zijn. Dieren nemen je zoals je bent, mensen hebben altijd een oordeel over je klaar. Geef mij dan maar dieren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:32

het volgende is dat honden en katten van mensen die werken zeker gezelschap moeten hebben, dat zijn ook roedeldieren en die horen niet alleen thuis te zijn, die hebben hun roedel nodig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:34

Yviertje schreef:
Ik zal er heel gelukkig van worden om alleen met een paar diertjes te zijn. Dieren nemen je zoals je bent, mensen hebben altijd een oordeel over je klaar. Geef mij dan maar dieren.

ik ben het met je eens, maar als je op het langer termijn kijkt, komt er toch een punt dat je wel behoefte hebt om even met een mens te praten.
Maar ik denk dat deze discussie wel een beetje persoonlijk aan het worden is. :x

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:37

stef schreef:
Thoraklover, genoeg mensen die heel erg op zichzelf zijn en er geen problemen mee hebben om alleen te zijn

Even niet, maar voor altijd? Je HELE leven? Zijn er maar weinig die dat willen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:47

tjoppie schreef:
het volgende is dat honden en katten van mensen die werken zeker gezelschap moeten hebben, dat zijn ook roedeldieren en die horen niet alleen thuis te zijn, die hebben hun roedel nodig.

Katten zijn geen roedeldieren, maar solitair. Ze komen in bepaalde situaties in zwerfgroepen voor, maar dat is dan vaak te danken aan de omstandigheden.
En hoewel katten in een thuissituatie aan elkaar kunnen wennen, zijn de meeste behoorlijk antisociaal.
Kat heeft geen kudde-instinct (en dientengevolge geen rangorde...nou ja, klopt niet... in huis plaats de kat zich meestal bovenaan en is de mens slechts personeel :P )

Een hond is een roedeldier, maar de huidige gefokte hond heeft een speciale band met de mens en verschilt zich in dat opzicht met de wolf (pas een docu van geweest) Dat betekent dat de hond de mens redelijk als roedelgenoot zal zien. Dat betekent ook dat je een hond geen hele dagen alleen kunt laten, maar dat weet iedereen toch?
Honden hebben een hekel aan alleen zijn.

Een paard is een kuddedier en zeer sociaal (normaal gesproken dus) en onderzoek heeft allang uitgewezen dat het leven in kuddeverband, of minstens met 1 soortgenoot, het welzijn bevorderd. Gezelschap van soortgenoten zorgt niet alleen voor bevrediging van de sociale behoeftes van een paard, maar ook voor een gevoel van veiligheid.
Dat is ook de reden waarom een paard hier niet meer alleen gehouden mag worden
(uitzonderingen -a-sociale dieren, agressieve dieren, dekhengsten e.d.)daargelaten; heb ik eerder genoemd.... (ja wel alleen op stal snachts, maar niet tijdens de -verplichte- uren dat het paard zijn benen moet kunnen strekken)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:50

liljebo schreef:
Een paard is een kuddeldier, maar de huidige gefokte paard heeft een speciale band met de mens en verschilt zich in dat opzicht met de wilde paarden (pas een docu van geweest) Dat betekent dat de paard de mens redelijk als kuddegenoot zal zien. Dat betekent ook dat je een hond geen hele dagen alleen kunt laten, maar dat weet iedereen toch?
paarden hebben een hekel aan alleen zijn.

Een hond een roedeldier en zeer sociaal (normaal gesproken dus) en onderzoek heeft allang uitgewezen dat het leven in roedelverband, of minstens met 1 soortgenoot, het welzijn bevorderd. Gezelschap van soortgenoten zorgt niet alleen voor bevrediging van de sociale behoeftes van een hond, maar ook voor een gevoel van veiligheid.
Dat is ook de reden waarom een paard hier niet meer alleen gehouden mag worden
(uitzonderingen -a-sociale dieren, agressieve dieren, dekreuen e.d.)daargelaten; heb ik eerder genoemd.... (ja wel alleen op stal snachts, maar niet tijdens de -verplichte- uren dat het hond zijn benen moet kunnen strekken)

tja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:51

thoraklover schreef:
stef schreef:

Even niet, maar voor altijd? Je HELE leven? Zijn er maar weinig die dat willen. :)

Kan jij bij mensen in hun hoofd kijken? Er zijn genoeg mensen die dat prima vinden. Er zijn ook genoeg mensen die noodgedwongen alleen zijn en daar niet blij mee zijn, maar ook genoeg die er zelf voor kiezen.
En daar zit het verschil, een mens kan ervoor kiezen, een paard niet, die is van ons afhankelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:55

Tjoppie: Nee das een nuttige post......

Ik ga helemaal mee net Arabesk en liljebo en Twiggy, vind sociaal contact een basisvoorwaarde voor het welzijn van paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:04

Gelukkig zijn er veel mensen met paarden, die wel het besef hebben dat een paard alleen niet paardwaardig is. :)
Ik ben klaar met die Sectorraadhandel en die Bleker. Al dat geOH. En ondertussen snappen ze er niets van. Ongelofelijk!

En natuurlijk vind ik dat voor alle dieren gekeken moet worden naar hun natuurlijke behoeften. Ik vind bv ook dat konijnen niet alleen gehouden mogen worden. Ik wist vroeger niet beter en heb als kind menig nijntje alleen gehad (en wat vind ik dat ERG achteraf!!!! ;( ). We hebben er nu bewust twee en oh, wat zijn ze happy met elkaar! Daar kunnen mijn twee katten (zijn idd solitaire dieren) nog wat van leren! :D
Maar we hebben het hier over PAARDEN. En je kunt er als oprechte paardenliefhebber niet omheen dat een (mentaal) gezond, normaal paard, echt minstens een soortgenootje om zich heen moet hebben. Daar kun je gewoon geen discussie over voeren, vind ik. En als je dat als Sectorraad en als die fijne meneer Bleker niet wilt begrijpen, tja..... hoe oprecht hou je dan van deze prachtige kuddedieren? Hoe serieus moet ik hun 'kunde' dan nog nemen? :roll:

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:06

Yamcha schreef:
Tjoppie: Nee das een nuttige post......

Ik ga helemaal mee net Arabesk en liljebo en Twiggy, vind sociaal contact een basisvoorwaarde voor het welzijn van paarden.

dat is ook voor honden zo, dus dat zal het volgende zijn, dat honden niet meer alleen mogen zijn, dus of altijd iemand thuis of een kamaraad

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:07

stef schreef:
Kan jij bij mensen in hun hoofd kijken? Er zijn genoeg mensen die dat prima vinden.

Als je niet in hun hoofd kan kijken, hoe weet je dat dan? En bovendien: ook mensen die veel alleen zijn, moeten boodschappen doen, werken etc., dus die hebben wel degelijk sociaal contact van 'dichtbij' - i.t.t. sommige paarden die hun soortgenoten op z'n best alleen van een afstandje mogen aanschouwen.

(Dit slaat niet op jouw opmerking, Stef:) Verder vraag ik me ook af waarom het in Zweden wel kan, en in Nederland niet? Een wet opstellen voor de algemeen wenselijke situatie, en daarop uitzonderingen maken - moet mogelijk zijn.

Verder raakt het argument dat er andere dieren zijn die het slechter hebben/voor wie ook iets geregeld zou moeten worden als..., kant nog wal. Dat het elders slechter is, wil niet zeggen dat er op paardengebied niet het e.e.a. verbeterd kan worden.
Zoals duidelijk moge zijn, vind ik het buitengewoon jammer dat het voorstel van de DB is afgewezen.