Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:14

Yinnar schreef:
Kellytjuh2 schreef:
Geloof me als je je paard goed kent dan weet je dat.

Kan het dan ook niet zijn dat je dingen anders ziet en interpreteerd juist omdat je er zo'n band meehebt, je niet objectief bent

Er zunnen mensen zijn die het verkeerd interpreteren echter ik denk als je echt naar je paard kijkt je ziet of je door kunt gaan of de " stekker" eruit moet trekken.

Maar of ze het in zo'n situatie ook zien is een tweede natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:14

Chaos schreef:
Ik bedoel maar te zeggen. Dat je hinniken kunt interpeteren zoals je dat zelf wilt.
Meestal gaat het niet verder als simpele dingen. Ik zou daarom ook niet naar aanleiding van een hinnik kunnen zeggen: we gaan door, of we stoppen. Dat zijn keuzes die je als eigenaar moet nemen, als je dergelijke zware keuzes van zoiets af laat hangen betwijfel ik of je op dat moment objectief bent. Het is toch jouw paard.

Yinnar schreef:
Er zunnen mensen zijn die het verkeerd interpreteren echter ik denk als je echt naar je paard kijkt je ziet of je door kunt gaan of de " stekker" eruit moet trekken.

Maar waarom dan?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:15

Kellytjuh2 schreef:
dan snap je niet wat ik bedoel te zeggen, hiermee wil ik duidelijk maken dat als mensen alle signalen zouden snapen het bovenste hier niet in
de wereld aan de orde zou zijn. ik zeg dus niks over de signalen van een dier die verkeerd zouden zijn of zo..

We hebben het hier over of een paard wel of niet opgeeft en of je die signalen zou herkennen als je het dier goed kent. Ik snap dus niet geheel waarom jij er het herkennen van signalen bij mensen bij haalt.

Ik bedoel te zeggen dat als je je paard goed kent je de signalen kan herkennen of een dier het opgeeft of niet. Ik heb twee keer voor de keuze gestaan. Eenmaal moest ik het dier laten gaan en eenmaal zijn we tot het gaatje gegaan met een goed resultaat.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 11-05-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:16

Ja als een dier of mens het opgeeft, gaan ze dood.
Zonder levenswil geen leven.
Al is dat aan de buitenkant niet keihard vast te stellen natuurlijk. Iemand kan wel zeggen niet meer te willen, dood te willen en toch aan het leven vast te houden. "iets" in je, geeft het dan nog niet op.
Je kunt ophouden met eten en drinken zonder levenswil, maar ik zeg echt niet dat je jezelf zomaar dood kunt wensen of maken!
Andersom kun je een mens of dier met alle inzet vaak ook niet levend houden als ze het zelf opgeven.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:18

@ Yinnar je quote klopt niet, die zinnen zijn niet door mij gezegt:P

@ Lamar je hebt het allen over brandweermannen wat betreft het opgeven,maar wat hebben zij hiermee te maken? ken er ook zovele en ook hun hebben hier overal een andere mening over.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:19

Chaos schreef:
Chaos schreef:
Ik bedoel maar te zeggen. Dat je hinniken kunt interpeteren zoals je dat zelf wilt.
Meestal gaat het niet verder als simpele dingen. Ik zou daarom ook niet naar aanleiding van een hinnik kunnen zeggen: we gaan door, of we stoppen. Dat zijn keuzes die je als eigenaar moet nemen, als je dergelijke zware keuzes van zoiets af laat hangen betwijfel ik of je op dat moment objectief bent. Het is toch jouw paard.

Yinnar schreef:

Maar waarom dan?

Ik denk dat je het eerst moet meemaken om het te begrijpen. Daarom vind ik het zo jammer dat mensen hun mening al klaar hebben terwijl ze er niet bij aanwezig zijn geweest.

slimmerik

Yinnar schreef:
Rinske schreef:
Ik vraag me echt oprecht af hoe je weet dat een paard een vechter of een opgever is. Door het hinnikje? Kan dat geen hinnikje geweest zijn van: "baasje, het is genoeg, verlos me?"
Dat vraag ik me echt serieus af hoor, is geen verwijt ofzo :) .

Geloof me als je je paard goed kent dan weet je dat.

Wij hebben ooit een hond gehad die ons duidelijk maakte dat hij wilde leven. Dier leed echter ondraaglijke pijn door kanker. We hebben toen onze verantwoording genomen en het dier toch in laten slapen. We hadden kunnen kiezen voor chemo en dus een verlenging van leven.
Maar wij wilden niet dat het dier onnodig zou blijven lijden.

Jij als eigenaar moet de verantwoording nemen imo. En je niet verschuilen achter de zgn wil om door te gaan van het dier. Een hinnikje of een piepje of een paar natte ogen moeten niet de reden zijn. Een dier kan nl. niet op lange termijn denken. Jij wel.

Yinnar

Kellytjuh2 schreef:

@ Lamar je hebt het allen over brandweermannen wat betreft het opgeven,maar wat hebben zij hiermee te maken? ken er ook zovele en ook hun hebben hier overal een andere mening over.

Oeps altijd ruzie met die quotes... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:20

chanel1985 schreef:
Ik heb ten eerst je reactie wel goed gelezen (raar hé ik kan lezen) en fijn dat je 8 brandweermannen in je familie hebt maar ik heb een andere mening

Lees dan nog maar eens terug dan.
Fijn dat je een andere mening hebt, dat mag +:)+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:20

Andere discussie waarschijnlijk, maar ik heb ook paarden ingeslapen die nog niet opgegeven hadden. Is dat dan ook verkeerd? Ik weet dat ze ongeneeslijk ziek zijn, maar ze kunnen zichzelf nog te goed voelen voor de dood.

Yinnar: Ben jij er bijgeweest? Waar moet ik bijgeweest zijn?
Ik heb aardig wat ziekte, leed en ongelukken gezien. Meerdere malen met de dood tot gevolg. Ik snap je punt niet.

Edit: En dat gaat voor alle huisdieren. Als eigenaar heb je verantwoordelijkheden, jij behoort te kiezen voor je dier.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-05-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:21

Yinnar schreef:
Kellytjuh2 schreef:
dan snap je niet wat ik bedoel te zeggen, hiermee wil ik duidelijk maken dat als mensen alle signalen zouden snapen het bovenste hier niet in
de wereld aan de orde zou zijn. ik zeg dus niks over de signalen van een dier die verkeerd zouden zijn of zo..

We hebben het hier over of een paard wel of niet opgeeft en of je die signalen zou herkennen als je het dier goed kent. Ik snap dus niet geheel waarom jij er het herkennen van signalen bij mensen bij haalt.

Ik bedoel te zeggen dat als je je paard goed kent je de signalen kan herkennen of een dier het opgeeft of niet. Ik heb twee keer voor de keuze gestaan. Eenmaal moest ik het dier laten gaan en eenmaal zijn we tot het gaatje gegaan met een goed resultaat.

Ik snap wat je bedoeld maar zoals je het nu zegt zo voeld het voor jou, bedoel dus te zeggen dat een ander dat misschien weer niet zo voeld.
en dat bedoel ik over de signalen van hoe een mens ze oppikt.

Zoals in deze discussie over het paard, de eigenaar voelde het aan dat het paard wilde vechten terwijl sommigen van ons het anders zien.

Yinnar

GamblersCup schreef:
Yinnar schreef:
echter ik denk als je echt naar je paard kijkt je ziet of je door kunt gaan of de " stekker" eruit moet trekken.

En daar ligt het hele probleem: er zijn mensen die zien dat niet en er zijn mensen die zien dat, maar kiezen voor hun eigen gevoel en niet voor het welzijn van het dier. Door toch door te gaan.

Maar we weten niet of dat hie het geval was toch?
Maar ik ben met je eens dat er ook mensen zullen zijn die de signalen niet herkennen.

josien_m_

[quote="Chaos"]Andere discussie waarschijnlijk, maar ik heb ook paarden ingeslapen die nog niet opgegeven hadden. Is dat dan ook verkeerd? Ik weet dat ze ongeneeslijk ziek zijn, maar ze kunnen zichzelf nog te goed voelen voor de dood.

Daar kun je alleen jezelf een antwoord op geven.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:22

Yinnar schreef:
Kellytjuh2 schreef:

Oeps altijd ruzie met die quotes... :o

haha ja weet er alles van :P het gaat bij mij ook niet altijd even goed :o

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:22

Tjah ook een dubbel gevoel..

Aan de ene kant weet ik ok niet of ik het wel aan zou kunnen als mijn pony er zo erg aan toe zou zijn om haar nog te laten leven.

Maar aan de andere kant een mens die verbrand is schrijf je ok niet ten dode op en probeer je er ondanks gruwelijk veel pijn ok om er alles aan te doen om het weer beter te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:23

Kellytjuh2 schreef:

Ik had het even specifiek over de reddingsakties te water en het opgeven van een paard, het ging eigenlijk om het "opgeven" van een paard.
Dat een paard dat op de één of andere vreemde manier toch wel heel goed kan, dat opgeven.
Dus ik denk dat als het paard dat verbrand was niet verder had willen leven, het waarschijnlijk wel bezweken was aan zijn verwondingen, maar dat deed het niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:23

Ik ken mijn antwoord, ik ben benieuwd hoe anderen erover denken omdat de discussie hier wel leeft.
Het is bedoelt als algemene situatie.

Ik lees net Slimmerik haar reactie over haar hond. Dat bedoel ik dus: Soms wil een dier nog maar is het als eigenaar beter de keus te maken het te laten inslapen, die keus maak je voor je dier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:24

Yinnar:
Feit blijft dat het 2 jaar pijn is geweest (en nog niet helemaal genezen, gaat ook niet meer gebeuren). Feit blijft dat een paard niet kan begrijpen dat het later beter wordt (althans, dat is dan het doel) en voelt alleen 2 jaar lang, elke dag pijn. Feit blijft dat het dan niet erg fijn is voor het paard om door te gaan. En daar zou je als mens in moeten springen om dit leed van 2 jaar te voorkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:25

Lamar schreef:
chanel1985 schreef:
Ik heb ten eerst je reactie wel goed gelezen (raar hé ik kan lezen) en fijn dat je 8 brandweermannen in je familie hebt maar ik heb een andere mening

Lees dan nog maar eens terug dan.
Fijn dat je een andere mening hebt, dat mag +:)+

De brandweermannen hier (helaas is 1 van de gebieden waar de meeste paarden van Nederland te water gaan) hebben liever een paard die zich bij de situatie neerlegt (dus rustig en kalm blijft) dan een vechter waar ze amper bij in de buurt kunnen komen en het een groot probleem is om hun spullen goed vast te maken.

Hoe meer een paard beweegt hoe sneller ze wegzakken in de modder en ze sneller afkoelen en in shock raken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

Lamar schreef:
Dus ik denk dat als het paard dat verbrand was niet verder had willen leven, het waarschijnlijk wel bezweken was aan zijn verwondingen, maar dat deed het niet.

Wacht even, wat dacht je van het geluk hebben deze brand te overleven toevallig? (nou ja, geluk...) Ik denk niet dat het te maken heeft met WILLEN leven, en dat als je dit paard de kans had gegeven (zonder er direct van alles in te gaan spuiten) hij er alsnog aan onderdoor was gegaan. Of misschien niet, maar met 2 jaar pijn in het vooruitzicht had het paard wel eieren voor z'n geld gekozen, als hij na zou kunnen denken.

Ik zeg het niet snel, maar het voorbeeld van Slimmerik vind ik een hele goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

Brainless schreef:
De brandweermannen hier (helaas is 1 van de gebieden waar de meeste paarden van Nederland te water gaan) hebben liever een paard die zich bij de situatie neerlegt (dus rustig en kalm blijft) dan een vechter waar ze amper bij in de buurt kunnen komen en het een groot probleem is om hun spullen goed vast te maken.

Hoe meer een paard beweegt hoe sneller ze wegzakken in de modder en ze sneller afkoelen en in shock raken.

Ik bedoel ook niet dat ze letterlijk moeten gaan vechten als ze niet opgeven, ze moeten gewoon niet opgeven.
josien_m_ had het iets terug heel mooi verwoord, levenskracht enzo.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:28

@ GamblersCup ben het hierin met je eens!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:29

Ik vind het absoluut dierenmishandeling dat dit paard in leven is gelaten na de verbranding.

Bij zulke ernstige verwondingen ben je - juist als liefhebende eigenaar - verplicht om zo'n dier uit zijn lijden te verlossen. Jij hebt die mogelijkheid, kunt die keuze maken, het dier zelf niet ...
Brandwonden zijn verschrikkelijk pijnlijk, ook nog heel lang nadat het er aan de buitenkant weer toonbaar uitziet. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand dit zijn paard aan heeft gedaan ...

Het klinkt zwart-wit, maar dit is nu echt een geval waarin 'liefhebben' juist 'loslaten' zou moeten zijn ...

;(

Dat het paard zelf zou aangeven dat het wil vechten ... paarden voelen heel erg goed aan wat jij als eigenaar van ze verwacht. Als jij ze niet de kans en de rust geeft om bij ernstig lijden te kiezen voor de dood, maar sterk verwacht dat ze niet opgeven, doen ze het ook niet. Maar dat doen ze dan alleen voor jou. Dus ik vind dit in dit geval echt een egoistische keuze van de eigenaar, zelfs zonder dat ik de situatie ken.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:31

josien_m_ schreef:
Ja als een dier of mens het opgeeft, gaan ze dood.
Zonder levenswil geen leven.
Al is dat aan de buitenkant niet keihard vast te stellen natuurlijk. Iemand kan wel zeggen niet meer te willen, dood te willen en toch aan het leven vast te houden. "iets" in je, geeft het dan nog niet op.
Je kunt ophouden met eten en drinken zonder levenswil, maar ik zeg echt niet dat je jezelf zomaar dood kunt wensen of maken!
Andersom kun je een mens of dier met alle inzet vaak ook niet levend houden als ze het zelf opgeven.

Je hebt deels gelijk, maar hoe zit het dan met hen die in een schock raken? en die er met zichzelf niet bij zijn ondanks dat ze
zonder de schock misschien wel voor hadden willen vechten?
ik persoonlijk vind niet dat je dit dan ook maar op een opgever moet storten.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:33

simodi schreef:
Dat het paard zelf zou aangeven dat het wil vechten ... paarden voelen heel erg goed aan wat jij als eigenaar van ze verwacht. Als jij ze niet de kans en de rust geeft om bij ernstig lijden te kiezen voor de dood, maar sterk verwacht dat ze niet opgeven, doen ze het ook niet. Maar dat doen ze dan alleen voor jou. Dus ik vind dit in dit geval echt een egoistische keuze van de eigenaar, zelfs zonder dat ik de situatie ken.

_/-\o_ en hoe zit het hiermee @ diegene die het over opgever hebben?