Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:13

InekeN schreef:
Het gaat hier niet om zwaar of niet zwaar. Hengsten binnen 1 stamboek moeten allemaal aan gelijke eisen voldoen. Klinische keuringen doen ze wel degelijk in Utrecht. Pas nog met onze hengst geweest. En anders ga je naar een andere kliniek. Het stamboek heeft hier ernstige steken laten vallen met al dit gedoe tot gevolg. Inspecteur en bestuur verversen en snel zorgen dat iedereen aan de gestelde eisen voldoet. Vervolgens rap zorgen dat de rust weerkeert. Dit soort gedoe is funest voor de naam Groninger!

lijkt mij iderdaad ook de enige oplossing :j

mevrjanssen

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:38

Als daar alles mee opgelost is???????????????????????????????

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:17

Hoewel ik vol interesse meelees weet ik helemaal niets van Groninger paarden (behalve dat ze mooi zijn ;) ). En ik wil me dan ook niet te veel ermee bemoeien.

Wat ik wel kan toevoegen aan deze discussie, is dat voor de betrokken personen de "eenvoudige" oplossingen vaak niet voldoen, vooral omdat het niet zo zwart-wit is als een internetforum zo makkelijk doet geloven.

En ik vermoed dat 't persoon die zei dat Utrecht geen klinische keuringen doet, bedoelt dat ze geen klinische keuringen doen als ze de röntgenologische ook al gedaan hebben? Misschien? Ik kan me voorstellen dat daar misschien een conflict-of-interest zou kunnen zijn. Al moet ik bekennen dat het mij wat vreemd zou lijken, zoveel plaatsen zijn er tenslotte niet waar een paard röntgenologisch gekeurd kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:49

stoffel schreef:
wie van de mensen die hier om het hardst roepen dat het allemaal niet luxer moet, maar juist zwaarder, heeft de afgelopen drie jaar, twee of meer zware groninger veulens (per jaar) gefokt, en verkocht?

Ze verkopen waarschijnlijk een stuk minder goed, bedoel je? Daarom liever wat luxer, want dat verkoopt beter? Ik snap best dat je vanuit een handelsoogpunt luxer fokt, maar de keerzijde is, als alleen luxer wordt gefokt, het zwaardere type (het originele om het zo maar te zeggen) uiteindelijk gaat verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:52

Hester schreef:
En ik vermoed dat 't persoon die zei dat Utrecht geen klinische keuringen doet, bedoelt dat ze geen klinische keuringen doen als ze de röntgenologische ook al gedaan hebben? Misschien? Ik kan me voorstellen dat daar misschien een conflict-of-interest zou kunnen zijn. Al moet ik bekennen dat het mij wat vreemd zou lijken, zoveel plaatsen zijn er tenslotte niet waar een paard röntgenologisch gekeurd kan...

Zo las ik het ook idd.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:39

laatste antwoord van deze kant.

Er kan wel degelijk klinisch gekeurd worden in Utrecht, maar je moet binnen een straal van een aantal kilometer wonen van De Paarden kliniek
Kom je buiten die kilometers dan moet je naar je plaatselijke dierenarts die dat ook kan.

Er wordt nu een speciaal een klinische keuring door het bestuur aangevraagd in Utrecht, want dat is voor onze persoon onmogelijk om te doen, omdat wij buiten deze grens wonen.

Dus voor de mensen die toch willen dat dit paard een klinische keuring krijgt, gaat het helemaal goed komen, weliswaar met een omweg :j

Breader

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:57

Reglement van het Groninger Paard: "Er wordt een onderzoek ingesteld naar de gezondheid van een paard door een dierenarts. Daarbij is een goede gezondheid en het afwezig zijn van zichtbare en erfelijke gebreken uitgangspunt voor goedkeuring..
Verder zijn de volgende onderzoeken vereist:
- Kwaliteitsonderzoek sperma
-Cornage dmv scopie
-Röntgenonderzoek beenwerk

Deze onderzoeken worden uitgevoerd door een PROK dierenarts.(Tegenwoordig dus Utrecht zoals op een ledenvergadering later is aangenomen)
Bij twijfel en of geschillen moet de beoordeling gedaan worden door de Faculteit van Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht,
Tenslotte moet ook een DNA onderzoek worden uitgevoerd.
De hengst moet wat bloedvoering betreft passend worden bevonden.
De te keuren hengst moet hengstenuitdrukking tonen en een goed karakter laten zien. Beide ouders dienen als stamboekwaardig te zijn opgenomen."'"

Bovenstaande is de letterlijke tekst.

Hieruit blijkt dus dat het röntgenonderzoek een aanvullend verplicht onderzoek is.Kortom volgens de reglementen moet er met een klinisch onderzoek worden begonnen.
De toestanden rondom de hengstenkeuring van dit jaar schijnen voor verwarring te hebben gezorgd en daardoor schijnt er gebrekkige communicatie naar de hengsteneigenaren toe te zijn geweest. Maar om dat als argument te gebruiken om geen klinische keuring te doen.....................
Natuurlijk kan er in Utrecht alsnog een klinische keuring worden gedaan als bestuur-eigenaar en inspecteur dat in overleg gezamelijk aanvragen.

Overigens mijn bewondering voor de eigenaar van de desbetreffende hengst die in een rare situatie terecht is gekomen. Deze eigenaar geeft volledig openheid van zaken en laat merken om overal aan mee te willen werken om alles alsnog volgens de regels te laten verlopen.
Hij praat zelfs niet eens over extra kosten, terwijl hij al honderden euro's moet hebben uitgegeven.
Op zulke leden moet je zuinig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:33

De onwil ligt mijn inziens ook helemaal niet bij de hengsten eigenaren maar aan het gebrek van goede communicatie tussen beide partijen.
En welliswaar een stamboek inspecteur die wat te over enthousiast heeft geadviseerd.
Echter vraag ik mij af dat ondanks de goede wil het vertrouwen er nog wel is............... meestal hebben dit soort situaties met besturen toch een aftreden tot gevolg.

Petje af Tellom voor je lange adem om het toch maar allemaal goed te willen afronden.
We weten allemaal dat het geen vetpot is om een Groninger hengst te moeten onderhouden helemaal als je weet dat een hengst binnen zo´n kleine populatie niet veel aan het dekken komt.
Toch steken jullie er als nog genoeg energie (geld) in om Echt Wel als nog volgens de regels goed gekeurd te krijgen.
Weer die reis naar Utrecht toe.

Ik hoop dan ook dat de 6 terug getrokken hengsten weer gewoon binnen het Grp-stamboek worden aangeboden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:59

Mindim schreef:
stoffel schreef:
wie van de mensen die hier om het hardst roepen dat het allemaal niet luxer moet, maar juist zwaarder, heeft de afgelopen drie jaar, twee of meer zware groninger veulens (per jaar) gefokt, en verkocht?

Ze verkopen waarschijnlijk een stuk minder goed, bedoel je? Daarom liever wat luxer, want dat verkoopt beter? Ik snap best dat je vanuit een handelsoogpunt luxer fokt, maar de keerzijde is, als alleen luxer wordt gefokt, het zwaardere type (het originele om het zo maar te zeggen) uiteindelijk gaat verdwijnen.

Wat het orginele type is hangt nogal af van welk tijdsvlak je neemt. Er was een tijd dat luxer waren en een tijd dat ze zwaarder waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:19

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik snap wel waarom er luxer gefokt wordt. Mijn opa werkte vroeger met de groningers op het land, dat is in mijn beleving een groninger, een werkpaard, een zwaar massief paard, met flinke borst en kort op de benen. Ik snap wel dat naar zo'n dier misschien nog weinig vraag is. Dat men liever een luxer paard heeft, waarmee men in een wedstrijdring kan verschijnen en niet met een 'karrepaard". Ik snap wel dat de fokkers van groningers een zware groninger veel minder goed verkopen.
Ik vind het wel jammer dat de groninger zoals ie ooit was en waar hij voor bedoeld was, waarschijnlijk gaat verdwijnen, doordat er geen vraag naar is.
De merrie hierboven ergens, vind ik een mooi paard hoor, nergens om, maar veel te luxe. Die ga je niet voor een ploeg zetten bijvoorbeeld.
Men heeft het er wel aldoor over dat dit allemaal niet om het type gaat, maar ook niet deels? Dit speelt wel in meerdere stamboeken, waarom zou dit vraagstuk niet bij de groningers spelen? In de OP wordt het toch ook genoemd?
Als ik een groninger wil aanschaffen en ik krijg bovenstaande merrie voorgeschoteld, dan koop ik liever een kwpn paard, want daar heeft het meer van weg dan van een groninger.

Ik ben benieuwd wanneer er een rijtypisch belgisch trekpaard komt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:25

Is waar Natasja :j .
Ik prefereer het karrosier type *D .

De markt is op het moment overal slecht maar een liefhebber is altijd bereid om te betalen.
En ook de klassiekere vinden hun weg wel zolang er iig sprake is van kwaliteir.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:45

Ilegra schreef:
Is waar Natasja :j .
Ik prefereer het karrosier type *D .

De markt is op het moment overal slecht maar een liefhebber is altijd bereid om te betalen.
En ook de klassiekere vinden hun weg wel zolang er iig sprake is van kwaliteir.

En het Karrosierstype was gelijk aan het Gelderse Paard vroeger(1925) :D Een luxe middelzwaarwarmbloed.

Je hebt gelijk voor kwaliteit is er altijd ergens een stal vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:33

Yep ik las donderdag nog dat Claudius (de Groninger die Kim heeft gereden naar het Z) is verkocht naar een delegatie in Italië.
Even bericht qoute van de inmiddels ex-eigenaren.

StalHW schreef:
Onze hengst Claudius (Casanova Boy x Eendracht) is naar Italië verhuisd. Daar zal hij gereden gaan worden door de dochter van een van de naaste medewerkers van premier Berlusconi.
Zoals velen weten is Claudius door Kim correct opgevoed, beleerd en tot in de Z dressuur gereden. Daar wij Claudius in de verkoop wilden brengen, brachten wij hem augustus 2010 naar Diana v.d. Wal, ervaren Z-2 amazone en tevens iemand met contacten in de paardenhandel. Ze trainde Claudius verder richting Z-2 (zie ook het filmpje op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=7xipnxyd-HY). Vanaf dag één bij haar op stal, was hij op zijn gemak en ontwikkelde zich in de afgelopen maanden tot een super relaxte hengst, die zich zelfs op grote concoursen nergens meer wat van aantrok. Aanvankelijk had Diana haar 'reserves' ten aanzien van de sportieve mogelijkheden van een Groninger, maar hoe langer zij met hem omging hoe fijner zij Claudius vond, met als uiteindelijk resultaat dat zij vandaag met pijn in het hart afscheid van hem neemt.
Afbeelding

Wat begon als een variatie op de dressuurtraining is uiteindelijk gekomen tot, mede op ons verzoek, het parcoursen leren springen en sinds januari 2011 waren zij beiden met veel plezier actief in de springsport.
Afbeelding

Claudius heeft een tijdje te koop gestaan en bij de meeste belangstellenden was het uiteindelijke resultaat dat een heel fijn paard om te rijden was, met een goed karakter, maar ja, qua exterieur wel een beetje een zwaar paard (tja, Groninger hé), dus toch maar niet......
Totdat zich een Duitse intermediair meldde, die zei op zoek te zijn naar een jong Z-paard voor een Italiaanse relatie. En vervolgens kwam de delegatie naar Claudius kijken. Het waren de aanstaande amazone, haar vader en moeder, haar eigen Italiaanse trainer, hun eigen Italiaanse intermediair en de Duitse intermediair!! Vervolgens hebben de toekomstige amazone alsook haar trainer Claudius gereden, nadat Diana hem al voorgereden had, in totaal heeft hij 2 uur lang gelopen. Daarna besloten ze al tot het afzeggen van de andere afspraken om diverse KWPN'ers in Nederland te bekijken. De volgende morgen hebben ze weer 2 uur lang Claudius uitgetest en toen was in principe de koop gesloten, zo verrukt waren ze van hem. Zo'n mooie zwarte kleur, zo'n uitermate koel karakter en werkwillig tot het einde (en dat met het warme weer). Moest natuurlijk nog wel even een veterinaire keuring gedaan worden en dat heel snel, want ze gingen de andere dag op het vliegtuig naar Italië terug.
Diezelfde middag is Claudius nog gekeurd op de kliniek, klinisch en röntgenologisch, waarbij de beide intermediairs zich verbaasden over het feit dat hij, als 7-jarig sportpaard, allemaal 1-tjes had, dat zagen ze eigenlijk zelden op die leeftijd! Dit ontlokte een van de dienstdoende dierenartsen de uitspraak: “wat had je dan verwacht, 't is een Groninger”.....
Het is natuurlijk hartstikke mooi dat je fokprodukt ook 'van binnen' van goede kwaliteit blijkt te zijn, maar het mooiste compliment voor onze fokkerij is toch wel dat de kopers graag een aanvullend bloedonderzoek wilden hebben (alleen maar om heel zeker te zijn) om te testen op doping! Ze konden het nl. niet geloven dat een hengst al die onderzoeken en dat gedoe met het röntgenapparaat zo rustig over zich heen liet komen en zo gemakkelijk in de omgang was, zonder doping...
We zijn uitgenodigd om een keer naar Milaan te komen en te zien hoe Claudius het in zijn nieuwe thuisland heeft. En dat zullen we zeker doen.
Wie hem het allermeest gaat missen is Bo, zijn grote Rhodesian Ridgeback vriendin van 8 maanden.
Afbeelding

Ze vinden hun weg wel.
Claudius valt trouwens in de middelzwaar categorie.
Nog niet zo lang geleden heeft dhr. menger (eigenaar van zware Groninger hengst Herbert) nog 1 van zijn klassieke merries verkocht naar Engeland.
Was van het zwaardere type maar de merrie had wel kwaliteit.
Het gebeurd misschien maar mondjesmaat en rijk wordt je er niet van.

mevrjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:42

NOU eindelijk een positief verhaal over onze GRUNNINGERS!!!!!!!!!!!
En blijkbaar t gemiep ook rustiger!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:35

Leuk bericht, Ilegra. Goede reclame voor het ras!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:55

mevrjanssen schreef:
NOU eindelijk een positief verhaal over onze GRUNNINGERS!!!!!!!!!!!
En blijkbaar t gemiep ook rustiger!

Gemiep?

Het idd mooie reclame voor de grunnegers.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 05:39

Wat gaaf dat Clau verkocht is naar Italie ! :j Hopelijk gaan ze daar veel lol aan hem beleven en kunnen ze zo mooi het groninger paard daar promoten ;) :D

Breader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:40

Alle paardenstamboeken moeten dit jaar een nieuwe erkenning aanvragen. Dat geeft naast een heleboel papierwerk ook andere problemen. Een van de regels is dat erkenning eventueel geweigerd kan worden als er ook een ander stamboek is met een vergelijkbaar fokdoel. Het GRP en het IHW (maar ook andere stamboeken) zijn vergelijkbaar op een aantal punten dus het zou maar zo kunnen dat het PVE de erkenning van deze stamboeken aan voorwaarden gaat onderwerpen. ( een verplichte fusie ???)Bovendien moet het GRP conform een handboek de aanvraag doen, en daar duiken direct al een paar problemen op.Die zijn bijvoorbeeld: erg weinig dekhengsten, te weinig fokmerries, heel erg weinig veulens en een financiële situatie die niet direct een garantie blijkt te zijn voor de toekomst.Inderdaad hebben een paar leden van het GRP zich individueel garant gesteld voor een bedrag van enkele duizenden euros zoals ik hier op dit topic heb mogen lezen, maar alles overziend is het nog geen feit dat het GRP opnieuw erkend gaat worden.
Ook moet het GRP gaan voldoen aan alle nieuwe EU eisen.
Kortom het bestuur van het GRP krijgt een grote nieuwe opgave. Het schijnt dat er in juni voorlichtingsavonden gaan komen voor bestuursleden.Misschien is het slim om voor die tijd de interne problemen opgelost te hebben.
Wel is ineens verklaarbaar waarom het bestuur van het GRP een fusie belangrijker vond dat het naleven van de eigen reglementen.Maar had dat dan gewoon verteld.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:27

tsja...het is allemaal wat he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:28

Ja, Lique 't is wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:29

Er staat een hele pagina over dit onderwerp in het dagblad van het noorden van vandaag. Over het terugtrekken van de 6 groninger hengsten en veel meer.
Over Lukas ook een stukje.

En voor een ieder die vond dat het niets met type te maken had:
Ik citeer:
Maar aan de basis van hun grieven staat de in hun ogen verloedering van het ras :meer en meer doet het lichtere type rijpaard zijn intrede binnen het stamboek, ten faveure van het zware klassieke model dat zij nastreven.

Een stukje verderop staat:

Hoe je het ook wendt of keert, het oude type is commercieel minder aantrekkelijk dan het lichtere rijpaard, dat heel geschikt is voor de reacreatiesport.
Dat is mede te verklaren door het hoge pennygehalte van de paardenwereld: veel jonge meiden met veel liefde voor het paard maar met weinig oog voor raskenmerken. "die jonge meiden willen een rijpaard, geen zwaar trekpaard".

Twee stukjes uit de tekst, staat nog veel meer.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:51

Heb je misschien een link?
Ben al even aan het zoeken geweest, maar kon niets vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:55

Ik heb gewoon de papieren variant, geen idee of het op internet staat :D

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:12

Ik heb m al...

Voor iedereen die ook geen DvhN hebben:

'Een prachtig paard. Maar geen Groninger'

Achtergrond Groninger Paard

Zeldzaam ras Groninger paard bedreigd door conflicten

Teleurgestelde hengstenhouders doen geen zaken meer met stamboek

Door Ina Reitzema

Niekerk In volle glorie laat de zwarte hengst Beno zich zien: massief gebouwd met een zachtaardig karakter. Een tophengst van het zeldzame ras Groninger paard. Net als Goldstern en Bartus, een paar boxen verderop op stal in Niekerk.

Maar eigenaar Jacob Zwarteveen heeft ze teruggetrokken uit de dekdienst van stamboekvereniging Het Groninger Paard. En met hem weigeren nog een aantal hengstenhouders nog langer zaken te doen met het stamboek, want dat zou het ras verkwanselen.

Het Groninger paard –met de officiële status van zeldzaam ras- lijkt ten onder te gaan aan conflicten. Al jaren woeden er discussies over de foktechnische aspecten van dit oorspronkelijk zwaar gebouwde boerenwerkpaard. Met als laatste dieptepunt het terugtrekken van zes belangrijke hengsten uit de dekdienst van Het Groninger Paard enkele weken geleden. Een aderlating, want het stamboek telt nu nog slechts twaalf goedgekeurde hengsten. Zwarteveen: "Een ramp voor het ras."

Maar, zo stelt het stamboek opgelucht, de verloren gewaande hengsten blijven beschikbaar voor de fokkerij. Want de eigenaren mogen dan Het Groninger Paard boycotten, de hengsten worden wél ter dekking aangeboden aan eigenaren van merries. Met andere woorden, wie een Groninger merrie heeft, kan ik die nog gewoon laten dekken door een van de zes. Het veulen wordt ook als gebruikelijk (tegen extra kosten weliswaar)geregistreerd bij Het Groninger Paard.

Toch gaat er een duidelijk signaal uit van de opstandige hengstenhouders. Ze verwijten het bestuur met twee maten te meten en zich niet te houden aan de keuringsregels. Zwarteveen en zijn Drentse medestanders Jasper Lubbers (Balkbrug) en Dick van den Berg (Noordwolde (Fr.) hebben een waslijst aan kritiek op het huidige stamboekbestuur. Van het niet opvolgen van regels tot bestuurlijke, financiële en administratieve wanorde.

Maar aan de basis van hun grieven staat de in hun ogen verloedering van het ras: meer en meer doet het lichtere type rijpaard zijn intrede binnen het stamboek, ten faveure van het zware klassieke model dat zij ambiëren.

Neem Lukas, die onlangs door het Groninger Paard is goedgekeurd voor de dekdienst. Het gaat om een nakomeling van de hengst Lancelot, goedgekeurd bij het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN). Maar later ook bij het Groninger Paard. "Daar zit van oorsprong heel interessant Gronings bloed in", zegt Gerrit van Heijst, sinds kort voorzitter van Het Groninger Paard.

Maar naar de smaak van de drie 'dissidenten' voert de hengst teveel Engels bloed."Nakomeling Lukas is een prachtig paard. Maar geen Groninger", luidt hun kritiek. "Hij voldoet niet aan het type. Ziet er niet uit als een Groninger en hoort gewoon niet in de dekdienst", verduidelijkt Zwarteveen.

Maar, zo geven ook de heren toe, de sierlijke rijpaardhengst is wel een mooie promotor voor het ras. De hengst gooit hoge ogen op shows. Hoe je het ook wendt of keert, het oude type is commercieel minder aantrekkelijk dan het lichtere rijpaard, dat heel geschikt is voor de recreatiesport.

Dat is mede te verklaren door het hoge Pennygehalte van de paardenwereld: veel jonge meiden met veel liefde voor het paard maar met weinig oog voor raskenmerken. "Die jonge meiden willen een rijpaard, geen zwaar trekpaard", betoogt Aldert Omta (63), de eigenaar van rijpaardhengst Lukas. De oud-Groninger woont al jaren in Brabant maar draagt het ras dat zijn opa vroeger als landbouwpaard gebruikte nog altijd een warm hart toe.

"Een betere bouw en betere gangen kan je bereiken met lichtere hengsten", is zijn visie. Zijn hengst Lukas heeft voor vijftig procent Groninger bloed door de aderen stromen. "Fokken met rijpaardbloed is prima. Dat gebeurde vroeger ook al met de Groninger."

Maar voor de afvallige hengstenhouders wordt een grens overschreden. "Je kunt iets lichtere merries combineren met onze zware hengsten. Maar je moet geen volbloed hengst gebruiken. Dan gaat het oorspronkelijke ras verloren", stelt Zwarteveen. De tandarts uit Niekerk houdt al twintig jaar hobbymatig Groningers. "Het vaderdier moet je zo raszuiver mogelijk houden", beaamt ook Lubbers, transportondernemer in ruste en eigenaar van de hengst Batavier.

Net als deze hengst is ook EDE, vorig jaar nog uitgeroepen tot kampioen, niet meer beschikbaar voor de stamboekvereniging. Eigenaar Dick van den Berg (66) kocht de goedgekeurde hengst twee jaar geleden. "Anders zou die worden gecastreerd. Een prachthengst, maar het aantal dekkingen is minimaal en dan is een ruin makkelijker te houden en te gebruiken dan een hengst. Maar ik vond dat EDE behouden moest blijven voor het nageslacht."

Ook deze voormalige eigenaar van een schildersbedrijf houdt zijn paarden hobbymatig. Dat geldt voor de meeste liefhebbers. "Met deze paarden is geen brood te verdienen. Het is pure liefhebberij."

Wie je ook spreekt, voorstanders van het oude type of juist de liefhebbers van de lichtere Groninger, allemaal willen ze het Groninger ras –geroemd vanwege het gemoedelijke karakter- op een hoger plan brengen.

Maar de onenigheid over hoe dat zou moeten, is groot en de aanwas is klein. Als er veertig tot vijftig veulens van Groningers per jaar worden gefokt gaat het mooi. Niet te vergelijken met de twaalfduizend veulens die dit jaar naar verwachting worden bijgeschreven bij het KWPN, het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland. En veel te weinig om het ras uit de gevarenzone van uitsterven te krijgen. De recessie werkt ook al niet mee. Het houden van paarden is een dure liefhebberij en voor veel mensen te duur geworden.

De Vereniging Het Groninger Paard betreurt het dat naar aanleiding van het terugtrekken van de zes hengsten een ' kleine groep mensen het paard als verloren naar buiten brengt'. Gerrit van Heijst vertrouwt erop dat het goed komt met het ras. Daarvoor zijn zowel op bestuurlijk vlak als foktechnisch de nodige maatregelen nodig, erkent hij. Hij merkt overigens op dat de meerderheid zich achter het bestuur schaart.

Vanuit de achterban is geopperd om het stamboek te verdelen in twee stromingen, een voor het zware en een voor het lichtere type, om de conflicten over het ras het hoofd te bieden. Die verdeling zou een oplossing kunnen zijn, menen ook de afvallige hengstenhouders.

Het stamboek gaat die mogelijkheid onderzoeken. Van Heijst: "We gaan nadrukkelijk kijken of dat op een goede wijze is uit te voeren. Het is van groot belang om het toekomstige beleid zo in te vullen dat iedereen zich daarin kan vinden. We willen het ras veilig stellen."

Op sterven na dood

In de jaren zeventig was de Groninger op sterven na dood. Er waren nog maar enkele tientallen merries en de laatste hengst, Baldewijn, werd nipt van de slacht gered. Met de oprichting van Het Groninger Paard in 1982 kwam het ras weer op. Maar de meningen over foktechnische aspecten liepen zo uiteen dat er drie stamboeken ontstonden. Het IHW, International Heavy Warmblood, streeft naar behoud van het zware type. Dit stamboek neemt mogelijk de zes teruggetrokken hengsten op, net als de Duitse zustervereniging Ostfriesen and Alt-Oldenburger Pferd. Het Groninger Paard biedt meer ruimte voor Holsteiner bloed (rijtypische paarden). Het NeWP, dat tussen genoemde stamboeken inzat, is net opgegaan in Vereniging Het Groninger Paard, zij het als apart boek. Het ras is duidelijk gegroeid met in totaal zo'n zevenhonderd paarden, maar valt nog altijd onder de groep zeldzame huisdierrassen.

Teruggetrokken hengsten

De hengsten die zijn teruggetrokken uit de dekdienst van Het Groninger Paard zijn Batavier, Landos, EDE, Goldstern, Beno en Bartus.

@ ina.reitzema@dvhn.nl

Bijgevoegde foto:
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:18

dank voor het plaatsen van het artikel!!