Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:37

Goed gezegd!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:51

verschrikkelijk!
Vond het wel echt schokkend om te zien hoor, dat paard zo naschokken met de benen stijf naar boven.. verschrikkelijk gewoon :'(

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:12

Geloof dat het gezonde verstand hier weer terrein gaat winnen. Het gaat hier om een ongeluk en tot nu toe staan er verrekt weinig mensen stil bij het feit dat de amazone in kwestie gewond in het ziekenhuis ligt en bij pasen altijd zal terugdenken aan het verschrikkelijke ongeluk waarbij ze haar paard verloren is. Dood van het dier is IMO altijd al verschrikkelijk maar ik hoop echt ten zeerste dat de amazone er niets aan over zal houden! Laten we dan ook in gedachten bij de amazone zijn en haar een spoedig herstel toewensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:29

Gewoon een triest ongeluk, waarbij ik alleen maar kan hopen dat de berijdster er goed vanaf gaat komen.

Verder: er gaat een paard dood, er breekt iemand een rugwervel, en wat doen sommige boktzedepredikers: klagen dat er zo gehangen wordt in de paardenmonden... :roll:
Lieve mensen, als het hele spul in galop gaat, zijn er altijd wel wat paarden die harder en harder willen, en minder bestuurbaar zijn en ja, dan houd je zo'n paard in. En nee, dat gaat niet 100% met zoete lieve woordjes, zoals bij alle beterwetende en beterrijdende bokkers thuis. :Z

Terug naar het ongeluk: ondanks alle geschrokken mensen en paarden zijn er niet nog meer ongelukken gebeurd en de zaak is ook netjes stopgezet, wat dat betreft vind ik dat er goed gereageerd is, zeker ook door die man die bij dat gevallen paard was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:46

Heel sneu voor de ruiter die op een dergelijke manier zijn paard kwijtraakt, en er zelf ook niet zonder kleerscheuren afkomt. Ik hoop uiteindelijk dat ze er geen blijvende gevolgen van over gaat houden .

Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen dat je moet weten wat je doet als je aan een dergelijke rit mee denkt te moeten doen. Bij het zien van het filmpje zag ik ook combinaties langskomen waar de ruiter wat moeite had met zijn paard. Het is de verantwoording van iedere ruiter om de beslissing te maken om deel te nemen aan deze rit of niet. Het slachtoffer van domheid te betichten, het hele evenement geschrapt willen te zien worden, of wat er nog meer aan ONZIN, en FLAUWEKUL er na mijn reactie nog geplaatst gaan worden is compleet misplaatst.

Dit is een ongeluk, en zo komen er dagelijks ongelukken met paarden voor. Ook als de ruiter weet wat hij doet. Een hartstilstand of slagaderbreuk kan ALTIJD voorkomen. Ongeacht de leeftijd en de conditie van het paard...

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:51

@Larisske: mooi gezegd !!
Verder stel ik mij wel vragen over de leeftijd van het paard en conditie. Heb zelf een paard gehad dat 34 jaar is geworden, HEEL sterk lichamelijk en ook van karakter, op zijn 21 zou hij dit zeker nog gekund hebben maar op zijn 30 had hij wel gewild maar zou ik het niet meer gedaan hebben met hem ook al bereed ik hem zo goed als dagelijks. Maar elk paard is anders dus blijft het gewoon bij ?? geen oordeling.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:56

Cassidy schreef:
Heel sneu voor de ruiter die op een dergelijke manier zijn paard kwijtraakt, en er zelf ook niet zonder kleerscheuren afkomt. Ik hoop uiteindelijk dat ze er geen blijvende gevolgen van over gaat houden .

Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen dat je moet weten wat je doet als je aan een dergelijke rit mee denkt te moeten doen. Bij het zien van het filmpje zag ik ook combinaties langskomen waar de ruiter wat moeite had met zijn paard. Het is de verantwoording van iedere ruiter om de beslissing te maken om deel te nemen aan deze rit of niet. Het slachtoffer van domheid te betichten, het hele evenement geschrapt willen te zien worden, of wat er nog meer aan ONZIN, en FLAUWEKUL er na mijn reactie nog geplaatst gaan worden is compleet misplaatst.

Dit is een ongeluk, en zo komen er dagelijks ongelukken met paarden voor. Ook als de ruiter weet wat hij doet. Een hartstilstand of slagaderbreuk kan ALTIJD voorkomen. Ongeacht de leeftijd en de conditie van het paard...

Het risico is wel groter naar maten het paard ouder word en/of weinig conditie heeft, gewoontes,...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:03

En dan nog...is het de verantwoording van de ruiter om aan dergelijke evenementen mee te doen, en niet de taak van een organisatie om te gaan controleren of de deelnemers wel weten waar ze mee bezig zijn. De roep om dergelijke evenementen geschrapt te zien worden, is in mijn ogen misplaatst.

Met een kanttekening...omdat iets traditie is, betekend dat nog niet dat het ook meteen in stand gehouden moet worden. Zie de Palio in Sienna, Italie. Als er ieder jaar paarden overlijden en ruiters ten val komen en daardoor serieus gewond raken, mag je er idd je vraagtekens bijzetten.

Iemand bekend met de Palio in Sienna?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:46

Wat een verschrikkelijk ongeluk, wat een naar filmpje (rillingen lopen over mijn rug), en wat een vreselijk einde is er gekomen aan deze traditie..

Veel strekte aan de amazone, hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop, en hopelijk mag ze ooit weer in het zadel klimmen. Vreselijk om je paard op deze manier te verliezen.. Zoiets blijft je altijd bij, zoiets hou je je leven lang last van. Dit draagt ze altijd bij zich..

Ik zou zelf nooit mee durven doen, respect voor de amazone..

Ik hoop trouwens ook, dat de Amazone dit filmpje nooit hoeft te zien...

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:47

Cassidy schreef:
En dan nog...is het de verantwoording van de ruiter om aan dergelijke evenementen mee te doen, en niet de taak van een organisatie om te gaan controleren of de deelnemers wel weten waar ze mee bezig zijn. De roep om dergelijke evenementen geschrapt te zien worden, is in mijn ogen misplaatst.

Met een kanttekening...omdat iets traditie is, betekend dat nog niet dat het ook meteen in stand gehouden moet worden. Zie de Palio in Sienna, Italie. Als er ieder jaar paarden overlijden en ruiters ten val komen en daardoor serieus gewond raken, mag je er idd je vraagtekens bijzetten.

Iemand bekend met de Palio in Sienna?

Niet bekend mee nee..

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:47

Een vreselijk ongeluk.
Ik hoop dat de vrouw spoedig herstelt.

Het evenement treft in dit geval geen blaam, en het verbieden vind ik onzin.
Wel vind ik dat er het nodige aan de veiligheid te wensen valt, maar dat had niets aan dit ongeluk veranderd.
Paarden die gezond zijn en in goede conditie verkeren, kunnen best aan dit evenement deel nemen, het zijn geen cavia's.
Dat de paarden in goede conditie zijn, en de ruiter zijn paard onder controle heeft, is de verantwoording van de ruiter (en event. diens ouders/verzorgers).
Ik vind het erg gevaarlijk dat de bodem zo stoft dat je nauwelijks kunt zien wat er voor je gebeurt.
Daarnaast vind ik dat de organisatie het dragen van een cap moet verplichten, zoals bij de meeste evenementen gebeurt.
Als laatste vind ik dat het publiek beter afgeschermd moet worden.
Kinderen zien geen gevaar, en lopen zo onderdoor het lint als ouder even niet goed oplet.
Door hekken te zetten kunnen kinderen minder makkelijk "ontsnappen".
Maar dat alles had helaas dit ongeluk niet kunnen voorkomen denk ik.
Hooguit dat de ruiter die er achter reed misschien eerder had gezien wat er aan gebeurde, als het niet zo stoffig was geweest.
Overigens wel heel goed hoe hij daarna reageerde, petje af!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:55

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:09

Nou ben blij met de duidelijkheid van degene die haar kent en het is eeuwig zonde dat z'on duo word gescheiden op deze manier.
wens haar van mij alle sterkte die ze nodig heeft en meer.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:18

ZarcoTje schreef:
Beestje leek gewoon in shock te zijn ofzo ?
Het is idd onverantwoordelijk en niet echt nagedacht.
Maar alsjeblieft deze vrouw verkeerd volgens mij wel in kritieke toestand met een hersenschudding en gebroken nekwervel :=

Als ze pech heeft loopt ze niet meer rond, en rijd ze straks ook niet meer.

Vind het erg sneu voor het oude dier, gewoon stuiptrekkingen en het is afgelopen :n heel jammer.
Kijk ik nu niet goed genoeg om te zien of de vrouw een klap van een galoperend paard krijgt?
Of waren dat paard en ruiter die vrijwel direct bij hun waren?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:20

Brainless schreef:
quartermoon schreef:
schandalig dat deze vrouw haar paard van 30 jaar heeft mee laten lopen.
Paardje verdient rust .
Khem medelijden met het paard maar niet met de vrouw dat is onverantwoordelijk.

Het is maar een kort rondje en een paard kan ook eens flink in het weiland rond rennen.
Daarentegen lopen er nog veel paarden met 30 onder de man.

Dat doen ze als ze zelf voelen dat ze het aankunnen, dit is meer onder , hoe noem ik dat , ik vind dwang niet het juiste woord..

Die paarden worden getraind denk ik .

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:24

evih schreef:
Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan :(

klopte de update die ik plaatste en die van dezelfde site kwam als het begintopic was toch wel!

overigens heb ik heb commentaar van bokker lusitano gelezen zouden meer mensen moeten doen, steek je wat van op!

als je er niet bij was kan je er ook niet over oordelen, zo zie je maar weer dat er speculaties de ronde gaan die niet waar blijken te zijn.. erg sneu voor het slachtoffer die dit "mischien" ooit wel zal lezen... ik wens het slachtoffer erg veel sterkte toe.. is erg genoeg om je paard te verliezen en nog in de kreukels zitten ook.. hoop dat ze er snel bovenop komt!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:41

evih schreef:
Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan :(

Meer duidelijkheid, mocht ik iets getypt hebben in wat iemand in het verkeerde keelgat is geschoten, wissel ik deze woorden in naar : domme pech, en enorm erg, voor beide partijen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 02:49

DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

Jij mag echt je mond wassen met groene zeep. Gatverdamme wat onbeschoft!!

KOUDE KIKKER!

je moet je doodschamen

Citaat:
evih schreef:
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan
p

Het zal je maar gebeuren, bedankt voor de update, ik zat met tranen in mijn ogen het filmpje te kijken,
Hopelijk komt mevrouw er snel boven op, die zal nog wel een shock krijgen als ze hoord dat der diertje is overleden

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 05:46

Kijk mensen,
dat zoiets gebeurt is altijd erg,maar ligt ook aan de aard van het beestje.

Een paard is en blijft een vluchtdier,en in zijn hoofd is het heel normaal,dat als er een groep vertrekt in volle galop,hij alles gaat doen ,wat hij kan,om mee te komen.
Ikzelf hou ook niet van ongecontroleerde galop,maar ben (in vossejacht)nog in dezelfde situatie geweest,en soms is proberen je paard in te tomen,op dat moment slechter,dan hem gewoon zijn gang te laten gaan.
Als ik al zie op het filmpje,dat er zware boerepaarden meelopen,en nog in en vlotte galop passeren in de tweede ronde,dan moet de ronde niet zo groot,zwaar,en onverantwoordt terrein geweest zijn.

Je ziet duidelijk ruiters die er voor gaan,en ruiters die het op een rustiger tempo doen.

En verbieden,dat heeft geen zin
Een land zonder traditie,is een land zonder toekomst.
www.luckysranch.eu

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 05:52

Cassidy schreef:
jesterlover schreef:
Niet bekend mee nee..

Kijk en huiver:

[VN] Paardenrace de ‘Palio’ in Siena gewonnen door Istriceddu

[VN] Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

[PP] Palio in Siena

En voor een filmpje (WAARSCHUWING, KAN SCHOKKEND ZIJN!!!):

Deze filmps zijn totaal niet van toepassing op het drama van Hakendover.
Hier heb je een rond plein,in kasseistenen,waar een laagje zand over gekieperd is.
In Hakendover lopen de paarden over een veld!

http://www.youtube.com/v/LzKAxEx4I2Q

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:13

Het is heel jammer dat dit ongeluk heeft plaatsgevonden, en ik hoop dat de ruiter er snel bovenop komt, en dat het paard niet veel geleden heeft. Zoiets kan helaas altijd en overal gebeuren. Het zijn dieren, en ook die kunnen plotseling dood gaan, net als mensen.

Ik vraag me af wat de reactie van velen was geweest als een dergelijk ongeval zich had voorgedaan tijdens een standaard dressuurwedstrijdje in de inrijbak.... waren er dan ook zoveel reacties van "slecht evenement"?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:39

Verschrikkelijk ongeluk natuurlijk...

Ik denk alleen zelf dat als mijn oude paard komt te overlijden ik het mooier vindt dat hij ter plekke dood neervalt tijdens iets waar hij ook schik in heeft, dan dat ik hem in moet laten slapen omdat hij pijn in zijn lijf heeft.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:42

Ik woon in de buurt, en ik persoonlijk ben nog nooit naar de processie geweest om dat ik daar gewoon kwaad van wordt. De paarden moeten uren staan wachten, met veel muziek, andere zenuwachtige paarden en dan nog eens bij 26graden... Daarna mogen ze dan '' los '' gaan op een veld. Dat 1 ofterwijl te hard ligt of 2 te zwaar ligt. Vorig jaar stonden de paarden met hun knieen tot in de modder. Dit jaar (door het droge weer) was het veld te hard. Er zijn kinderen van 12jaar die hun paard niet onder controle hebben... Mij zie je daar niet met paard en ook niet zonder paard. Ik hoop voor de eigenaar dat ze er boven op komt, en ons het eventueel zelf kan zeggen wat er precies gebeurd is. Want de pers veranderd van gedacht als dat ik verander van onderbroek.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:52

Ook ik ken het paard in kwestie en de eigenaar (dus niet de amazone!), zoals evih al zei, het paard liep nog regelmatig dagtochten etc mee, dus was zeker NIET ongetraind! Osca was een BWP merrie en als ik nog goed kan tellen zou ze dan zelfs maar 20 geweest zijn. Ik heb nog met dit paard op stal gestaan en weet dus wat ze qua conditie wel of niet aankon.
Carl moest je hier mee lezen enorm veel sterkte met het verlies van Osca en trek je niets aan van al die berichten hier!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:57

ik wil de amazone heel veel sterkte en beterschap wensen :(:)
verschrikkelijk om mee te maken en ook om op zo'n manier je geliefde dier te verliezen
ze heeft niet eens afscheid kunnen nemen omdat ze in het ziekenhuis ligt

over het evenement kan ik niks zeggen, ik ken het niet, dus oordeel daar ook niet over

lees net dat de amazone niet de eigenaar was, bij deze ook voor de eigenaar een :(:)