Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anthea schreef:Imo zou op buiten rijden zonder cap een boete moeten staan, en als je valt zonder cap dat je dan gewoon niet verzekerd bent.
Denk dat dan een stuk meer mensen 'n cap op zouden zetten.
Juut schreef:@ HC; ik heb toch echt verschillende paarden onderuit zien gaan terwijl ze helemaal vrij liepen. Denk maar eens aan rem-problemen als ze in een dolle bui rondstieren
Huertecilla schreef:Anthea schreef:Imo zou op buiten rijden zonder cap een boete moeten staan, en als je valt zonder cap dat je dan gewoon niet verzekerd bent.
Denk dat dan een stuk meer mensen 'n cap op zouden zetten.
Omdat jíj het niet kan/durft/snapt moet het verplicht zijn voor een ander?
Het condoom ook maar verplichten. Wie een SOA krijgt, is niet verzekerd en verdient een boete![]()
Bedekn dat je niet verbóden bent beschermende kleding aan te trekken![]()
Zet een helm op, trek een goede rugbeschermer aan, met of zonder klapzak, maar LEER EERST EN BOVENAL EENS MET EEN PAARD OMGAAN![]()
Dan is gelijk het aantal ongevallen gedecimeerd en moet voor resterende ene dode per jaar iedereen een helm op? of een lichamsbeschermer, het liefst met verplichte klapzak zeker?!
Een condoomverplichting is aanzienlijk harder nodig....
Anne_GTI schreef:Ik brak mijn neus dankzij de cap en een paard wat de achterste balk van een vierkante oxer tussen de voorbenen kreeg.Ik heb trouwens een soortgelijke ervaring met vuurwerk als HC. Iemand had het gore lef om een strijker achter mijn paard te gooien. Paard sprong een meter omhoog en opzij. Gelijk de achtervolging te paard ingezet. Vervolgens kwam er nog een knal; mijn zweep in de nek van de gooier die met een doffe dreun van zijn fiets lazerde. Misschien staat die wel in de statistieken als slachtoffer van paardensport. Vuurwerkslachtoffer kan ook. Denk niet dat ie ooit weer een strijker achter een paard gooit.
_Noah schreef:Zelf heb ik 1 keer mijn bovenarm gebroken en een andere keer een hersenschudding opgelopen in de 18 jaar dat ik paardrij. Momenteel heb ik mijn andere bovenarm gebroken met snowboarden.
Ik draag veel bescherming, bij mijn jonge paard het eerste jaar van rijden met bodyp. en cap. Met het snowboarden knieberschermers, een beschermingsbroek en een helm. Maar ik kom gewoon altijd verkeerd terecht als ik val.
Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar van dit bericht word ik nu even niet vrolijk.
s_v schreef:_Noah schreef:Zelf heb ik 1 keer mijn bovenarm gebroken en een andere keer een hersenschudding opgelopen in de 18 jaar dat ik paardrij. Momenteel heb ik mijn andere bovenarm gebroken met snowboarden.
Ik draag veel bescherming, bij mijn jonge paard het eerste jaar van rijden met bodyp. en cap. Met het snowboarden knieberschermers, een beschermingsbroek en een helm. Maar ik kom gewoon altijd verkeerd terecht als ik val.
Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar van dit bericht word ik nu even niet vrolijk.
Heerlijke actie, mensen zijn soms ook zo asociaal..
Huertecilla schreef:Juut schreef:@ HC; ik heb toch echt verschillende paarden onderuit zien gaan terwijl ze helemaal vrij liepen. Denk maar eens aan rem-problemen als ze in een dolle bui rondstieren
Dat is vrijwel altijd een gevolg van binnen opsluiten![]()
Laat ze 24/7 buiten en er is echt zélden wat aan de hand en met volwassen paarden echt uitzonderlijk. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Nicolletje schreef:Dit soort discussies blijf ik moeilijk vinden.
Ik snowboard al ruim 10 jaar en ben 2 jaar geleden goed hard (zo leek het voor een ander) onderuit gegaan op een ijzige piste zonder helm: niets aan de hand want ik gleed door én heb "val-les" gehad voordat ik begon.
Mijn snowboardmaatje viel dezelfde tijd op dezelfde piste met minder snelheid én een helm en heeft 4 weken last van zijn arm gehad.
Mijn vriend ving zichzelf vorige week op met snowboarden, op zijn pols AUW.
Ik ga al 30 jaar met paarden om en ben nog nooit op mijn hoofd gevallen. Wel op mijn dijbeen in de bak zo'n 15 jaar geleden.
Omdat ik relaxed zat (oooo het is de bak maar) en ik daardoor veel minder zat op te letten dan bijv. buiten.
Mijn paard heeft wel per ongeluk een paar maanden terug mijn bril van mijn hoofd geslagen op stal omdat hij onhandig deed met zijn hoofd en ik daar toevallig stond.
Ik vind nu een bril op stal gevaarlijker dan geen cap op tijdens het rijden.
Ik reed auto en had toevallig toen ik mijn ongeluk kreeg een moderne auto met airbag, gordel, kreukelzone enz.
Nu 5 jaar later heb ik nog last van dat de airbag tegen mijn hoofd klapte en ik een hersenschudding kreeg.
Een vriendinnetje kreeg ongeveer tegelijk een soortgelijk ongeluk in een ouwe nete- auto en lag in het ziekenhuis met een gebroken been. Maar geen hersenletsel.
Lastig dit.
Net als met die helm op met snowboarden: ik heb nog geen helm maar ik vraag me af of ik dan niet als een dolle van de ijzige piste af ga waar ik nu denk: hoho effe rustig nu.
Geeft al die bescherming ook niet een gevoel van schijn-veiligheid?
Anne_GTI schreef:Ik brak mijn neus dankzij de cap en een paard wat de achterste balk van een vierkante oxer tussen de voorbenen kreeg.Ik heb trouwens een soortgelijke ervaring met vuurwerk als HC. Iemand had het gore lef om een strijker achter mijn paard te gooien. Paard sprong een meter omhoog en opzij. Gelijk de achtervolging te paard ingezet. Vervolgens kwam er nog een knal; mijn zweep in de nek van de gooier die met een doffe dreun van zijn fiets lazerde. Misschien staat die wel in de statistieken als slachtoffer van paardensport. Vuurwerkslachtoffer kan ook. Denk niet dat ie ooit weer een strijker achter een paard gooit.
spicegirl schreef:cristopher reve (superman) droeg een veiligheidshelm bij zn ongeluk.heeft hem niet geholpen![]()
de cap heeft wel zn nut, maar voorkomt niet alles..
Juut schreef:Voor sommige mischien wel, voor anderen niet.