Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:41

manishdra schreef:
Klopt, Maar het is nu ook nog niet goed geregeld qua brandmerken. Als je het echt als identificatiemiddel wit hebben moet er een orgaan oid komen, die het bijhoudt van alle paarden. Dus logo en nummer of indien er gekozen wordt voor barcode dat dus. Waarbij ook adresgegevens in staan en evt gegevens van DNA of chip. Maar dan moet het gewoon goed geregeld worden en niet roepen dat chippen verplicht is, en vervolgens wordt er nauwelijk iets mee gedaan.

Op deze manier gaat het in Duitsland al jaren, en daar gaat deze hele discussie over..
brandmerken zodat een ieder kan zien dat het dier van dat stamboek is, niet brandmerken als een andere vorm van identificatie of op een andere manier, nee stmboek logo, nummer er onder en klaar.

Chippen is verplicht (tenminste voor paarden geboren vanaf 1 juli 2009 en die die geen geldig paspoort hebben), en er wordt wat meegedaan, alleen is de gehele invoeringsfase nog steeds niet helemaal afgerond.
Men is zelfs al bezig om de tranponders te gaan beschrijven, zodat de medische gegevens dadelijk simpel op te vragen zijn.
Paspoort te vervangen door een pasje.

Maar geen adres gegevens op de chip, simpel omdat het niet van belang is wie de eigenaar is, maar wie de houder.... dus waar het paard verblijft. (tenminste in Nederland, in Duitsland en België is dat anders)
Nu kun je in Nederland simpel chipnummer ingeven en dan krijg je levensnummer (via dat nummer kun je dan weer de afstamming achterhalen als het gaat om een paard op paardenfokken.nl) en Paspoort Uitgevende Instantie (of die instantite die het paard heeft geregisstreed in bijv, Nederland als het in NL een transponder heeft gekregen)te zien.
Handig toch?
Aan het levensnummer kun je land van herkomst terug vinden, en die instantie waar het dier geregistreerd is.

AriebrenJarig

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:04

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:14

Vreselijk dat brandmerken! Moeten ze zelf eens een brandmerk op hun kont zetten moet je kijken hoe ze piepen!! :(

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:13

ik heb ook liever chip
waarom zou je idd je paard een brandwond geven ? en een chip is veel handiger staat van alles op

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:37

Een chip kan je niet altijd uitlezen. Is een speciaal apparaatje voor nodig enzo.

Dat een paard een vlieg kan voelen, weerhoudt mensen er op zich ook niet van om sporen en zweepjes te gebruiken, dus tja. Ik hoop dat alle mensen die tegen brandmerken zijn deze twee dingen ook niet gebruiken =). Overigens is er een verschil tussen de huid op een paard zijn billen dan op zijn schouders bijvoorbeeld. Bij mensen is de huid op de billen ook een stuk dikker dan op de schouders/gezicht. Logisch toch?

We zullen er wel nooit uitkomen denk ik. Het ene dier verroert geen vin bij een prik, misschien betekent dat ook wel dat die dat ook niet bij een brandwond zou doen? Het volgende dier vind het gewoon erg eng, wordt misschien wel benaderd door een mens die nerveus is waardoor het paard het ook geheel eng vindt. En dus helemaal uit zijn dak gaat.

Ik ben niet voor of tegen het een of het ander verder :) Het beste zou denk ik gewoon een tattoo in het oor zijn, alleen is dat helemaal moeilijk denk ik.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:28

Magrathea schreef:
Een chip kan je niet altijd uitlezen. Is een speciaal apparaatje voor nodig enzo.

Dat een paard een vlieg kan voelen, weerhoudt mensen er op zich ook niet van om sporen en zweepjes te gebruiken, dus tja. Ik hoop dat alle mensen die tegen brandmerken zijn deze twee dingen ook niet gebruiken =). Overigens is er een verschil tussen de huid op een paard zijn billen dan op zijn schouders bijvoorbeeld. Bij mensen is de huid op de billen ook een stuk dikker dan op de schouders/gezicht. Logisch toch?We zullen er wel nooit uitkomen denk ik. Het ene dier verroert geen vin bij een prik, misschien betekent dat ook wel dat die dat ook niet bij een brandwond zou doen? Het volgende dier vind het gewoon erg eng, wordt misschien wel benaderd door een mens die nerveus is waardoor het paard het ook geheel eng vindt. En dus helemaal uit zijn dak gaat.

Ik ben niet voor of tegen het een of het ander verder :) Het beste zou denk ik gewoon een tattoo in het oor zijn, alleen is dat helemaal moeilijk denk ik.

Ik vind een tik met de zweep toch wel iets heel anders dan een brandwond..
De huid is inderdaad dikker, maar ik denk dat als jij een brandwond op je kont krijgt dat dat ook flink zeer doet!