Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:32

En als ie geen staart had gehad hadden zn benen ineens geweldig geweest :?

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:33

Dat zeg ik niet ;) :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:35

het gaat over staarten.... Niet over benen. Er wordt een willekeurig plaatje geplaatst wat om de staart gaat, geen idee of t dier in kwestie uberhaibt ggk is ja of nee, en doet er IMO ook niet toe

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:37

Er wordt inderdaad een plaatje geplaatst, dan mag ik toch ook zeggen wat ik er van vind.. ook al gaat dat over zijn oren wat maakt dat nou uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:38

Omdat het plaatje geplaatst wordt in relatie tot het onderwerp, staarten dus.
Als jij dan over zn benen begint, of zn oren, is dat offtopic en helpt het de discussie om zeep, wat op het moment IMO dus ook het geval is

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:40

Ik had ook wat over zijn staart gezegd. Dus niet offtopic..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:24

Antoiinette schreef:
Er zijn gewoonweg geen hengsten met lange staart, dus hou t fokken op als de gecoupeerde worden verboden op de keuring...

Ik neem aan dat die hengsten niet met gecoupeerde staart geboren worden. :+
Dat ze wat minder staart hebben is toch niet erg? Dan bindt je ze op of vlecht je ze in.
Het is n eenmaal een rassenkenmerk, dat dat nou net niet mooi gevonden wordt, ach die argumenten waren er ook bij de Engelse buldog en Dobermann Nu het eenmaal geaccepteerd is wordt daar anders naar gekeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:16

Antoiinette schreef:
Bij trekpaarden moeten ze degelijk wel ieder jaar naar de keuring toe.. mits ze in goedkeurings termijn zitten en na dat ze dat goedkeuringstermijn is geweest moeten ze weer terug naar de keuring om voor het leven gekeurd te worden maar dan zijn de hengsten wel al een jaar of 9 eer dat ze echt definitief gekeurd worden.

Raar systeem. De hengst is genetisch het volgende jaar toch niet anders?

Maar goed. Voor die hengsten die nu reeds gecoupeerd zijn kan je een uitzondering maken.

Maar alles vanaf het verbod...niet dus...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:22

stef schreef:
En als ie geen staart had gehad hadden zn benen ineens geweldig geweest :?

Hij is inderdaad behoorlijk voos....
Maar dat vind ik ze bijna allemaal...

Als ze nu eens stoppen de kwaliteitsvolle dieren niet meer te couperen....dan vormt dat op de hengstenkeuring ook geen probleem meer.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:38

NatasjavE schreef:
Antoiinette schreef:
Bij trekpaarden moeten ze degelijk wel ieder jaar naar de keuring toe.. mits ze in goedkeurings termijn zitten en na dat ze dat goedkeuringstermijn is geweest moeten ze weer terug naar de keuring om voor het leven gekeurd te worden maar dan zijn de hengsten wel al een jaar of 9 eer dat ze echt definitief gekeurd worden.

Raar systeem. De hengst is genetisch het volgende jaar toch niet anders?

Maar goed. Voor die hengsten die nu reeds gecoupeerd zijn kan je een uitzondering maken.

Maar alles vanaf het verbod...niet dus...

In een jaar tijd zouden er bepaalde bewegingen kunnen veranderen waardoor hij ineens afgekeurd kan worden. Een paard moet wel constant blijven.
Ook is mok een groot probleem bij trekpaarden en een erfelijke afwijking die op 3 jarige leeftijd nog niet altijd zichtbaar is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:41

maXcomX schreef:
Antoiinette schreef:
Er zijn gewoonweg geen hengsten met lange staart, dus hou t fokken op als de gecoupeerde worden verboden op de keuring...

Dat ze wat minder staart hebben is toch niet erg? Dan bindt je ze op of vlecht je ze in.
Het is n eenmaal een rassenkenmerk, dat dat nou net niet mooi gevonden wordt, ach die argumenten waren er ook bij de Engelse buldog en Dobermann Nu het eenmaal geaccepteerd is wordt daar anders naar gekeken.

Veel veulens worden met staart aangeboden de eerste keer op de keuring. Maar het jaar daarop is de staart er in eens af omdat de jury een paard met staart toch niet vooraan zet. Het zijn in feite de juryleden en de oude fokkers die dit in stand houden. Als je zeker weet dat je niet gaat winnen met staart dan haal je hem er dus af.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:47

Nou ja...hoe of hoe... Voor diegene die voor het besluit goedgekeurd zijn de uitzondering daarna jammer.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat bij een KWPNer de bewegingen erg anders werden binnen een paar jaar tijd. En als het veranderende was het meestal dat je sterker weren door het werk.
Maar goed...dat is off-topic.

Net overigens op de site van het stamboek zitten kijken.... het ziet er echt enorm stom uit die blote billen...ik snap niet dat ze daar nou zo graag mee door gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:49

Akhal_Teke schreef:
Veel veulens worden met staart aangeboden de eerste keer op de keuring. Maar het jaar daarop is de staart er in eens af omdat de jury een paard met staart toch niet vooraan zet. Het zijn in feite de juryleden en de oude fokkers die dit in stand houden. Als je zeker weet dat je niet gaat winnen met staart dan haal je hem er dus af.

ik val van de ene verbazing in de andere. Dan ben je dus echt heel dom bezig als stamboek.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 07:54

upendo schreef:
Prima! :)

Op de KVTH keuring zag ik ook maar een enkeling mét staart lopen..
Moet niet kunnen in mijn ogen. :)

En troi: ik heb geen idee.. Het is 'rastypisch' volgens de meeste fokkers.. :=

dan moeten ze het er in fokken, dan is het ras typisch :P

Volgens mij is het vroeger ontstaan doordat die staarten anders in de knoop kwamen met de strengen ed en met een gecoupeerd paard niet... (lijkt mij iig de meest logische verklaring :+)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:11

Zolang er een EU land is en blijft waar couperen toegestaan is zal het verbod ooit weer worden terug gedraaid als het uberhaupt doorgang vindt.
Dat was bij de jachthonden ook al zo, tig jaar geleden was er een verbod om met een jachthond te verschijnen op een keuring indien die hond gecoupeerd was... dat is nu veranderd in:
Hond mag gecoupeerd zijn als het dier geboren is in een land waar couperen nog is toegestaan en de fokker een jachtvergunning heeft.
En ja mijn huidige hond heeft een korte staart, zijn nest broers en zusters worden voor de jacht ingezet.
En ik denk dat een gelijke voorwaarde meer meerwaarde heeft omdat alles ingedekt wordt.

Er zal geen fokker zijn in NL die een andermans naam op het papier zal willen hebben alszijnde fokker van zijn/haar veulen.
Zou je nu invoeren dat het per direct verboden is dan is het byebye stamboek.
En bedenk dat een stamboek niets doet of kan, de leden beslissen wat de regels zijn of worden.

MI zou het dus 'handiger' zijneen verbod in te stellen incl. overgangsregelingen maar met de uitzondering dat wanneer het paard geboren is in een land waar geen coupeerverbod is en geboren is bij een fokker die de dieren ook daadwerkelijk inzet als werkdier, dat die paarden wel mogen verschijnen op tentoonstellingen en andere evenementen.
Omdat anders ook een verbod ingesteld zou moeten worden voor paarden met een brandmerk, immers is dat ook verboden bij wet en mogen die dieren ook nog steeds verschijnen op wedstrijden etc.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:36

Maar Alane, dan verandert er toch niks?
Wat er eigenlijk moet veranderen is de mentaliteit. En zolang mensen niet wijzer (willen) zijn, moeten er maar 'kinderachtige' regels ingevoerd worden. Want waarom kies je in vredesnaam bewust voor een beest dat moedwillig verminkt is?! Ik zou nooit zo'n dier kopen!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:02

NatasjavE schreef:
Akhal_Teke schreef:

ik val van de ene verbazing in de andere. Dan ben je dus echt heel dom bezig als stamboek.

Onzin, als je een kwalitatief goed paard hebt, die goed beweegt, een mooie exterieur heeft. En beter is dan een paard zonder staart, dan komt de langstaart gewoon vooraan. Dat heb ik nog nooit van mijn leven zien gebeuren en ik kom toch elk jaar zowiezo op de trekpaardkeuring van Overijssel en Gelderland. En dat al een jaar of 8 lang.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:21

NatasjavE schreef:
Nou ja...hoe of hoe... Voor diegene die voor het besluit goedgekeurd zijn de uitzondering daarna jammer.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat bij een KWPNer de bewegingen erg anders werden binnen een paar jaar tijd. En als het veranderende was het meestal dat je sterker weren door het werk.
Maar goed...dat is off-topic.

Net overigens op de site van het stamboek zitten kijken.... het ziet er echt enorm stom uit die blote billen...ik snap niet dat ze daar nou zo graag mee door gaan.

Trekpaarden en KWPN'ers zijn gewoon weg ook niet te vergelijken.. zie maar die reactie van Akhal_teke

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:23

Ik heb trekpaarden gezien en we hebben zelf ook trekpaarden gehad, waarvan de benen met een leeftijd van 5 /6 jaar echt opzwollen. De mok zat er gewoon zo erg in, en we hebben het nooit in de gaten gehad omdat de paarden bij ons 24/7 buiten lopen. Dan zou ik een hengst, die dat ook heeft nooit uitkiezen, en daarom (een van de redenen) moeten die paarden tot 9 jaar op de keuring komen ;).
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 23-02-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:24

maXcomX schreef:
Antoiinette schreef:

Ik had t over goedgekeurde hengsten.. :-) Fout beschreven van mij..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:32

Kim14 schreef:
Onzin, als je een kwalitatief goed paard hebt, die goed beweegt, een mooie exterieur heeft. En beter is dan een paard zonder staart, dan komt de langstaart gewoon vooraan. Dat heb ik nog nooit van mijn leven zien gebeuren en ik kom toch elk jaar zowiezo op de trekpaardkeuring van Overijssel en Gelderland. En dat al een jaar of 8 lang.

Als je een paard met staart lager plaatst dan een zonder staart omdat deze een staart heeft en niet omwille van de kwaliteit dan ben je stam bezig als stamboek...dat is wat ik zeg.

Want daar reageerde ik op. Het paard met staart komt op de keuring, wordt onderaan geplaatst en verschijnt het volgende jaar zonder staart.... dat is toch idioot.

Het stamboek moet zonder staart bonuspunten geven.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:34

Wie zegt dat dat komt vanwege zen staart?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:35

NatasjavE schreef:
Kim14 schreef:

Als je een paard met staart lager plaatst dan een zonder staart omdat deze een staart heeft en niet omwille van de kwaliteit dan ben je stam bezig als stamboek...dat is wat ik zeg.

Want daar reageerde ik op. Het paard met staart komt op de keuring, wordt onderaan geplaatst en verschijnt het volgende jaar zonder staart.... dat is toch idioot.

Het stamboek moet zonder staart bonuspunten geven.

Maar ik denk dat jij doelt op de veulens die met staart komen, en als jaarling zonder staart? Vaak hebben ze dan nog niet de groep groot genoeg om naar Frankrijk te gaan, en gaan die veulens gewoon met lange staart dus naar de keuring. Als ze van het najaar de groep groot genoeg hebben gaan ze naar Frankrijk om gecoupeerd te worden. Vaak heeft dat gewoon te maken met de leeftijd van de veulens dus, en of de groep groot genoeg is.

Maar onterecht om staart of geen staart oordelen vind ik ook onzin, heb je helemaal gelijk in. Ik heb dat alleen nooit zo meegemaakt. En ook niet als een paard terugkomt het jaar erop zonder staart om de reden van het onderaan plaatsen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:54

Akhal_Teke schreef:
maXcomX schreef:

Of je doet er gewoon niet aan mee...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:14

Akhal_Teke schreef:

[/quote]

Dan zal het hier onderin Nederland wel anders zijn. Ik heb hier echt goede paarden met staart gezien die tegen een kreupel paard niet wonnen omdat dat paard gecoupeerd was en het andere niet.
Ik heb werkelijk nog geen enkele keer een paard vooraan zien eindigen met staart. Nee dat lieg ik. Dat heb ik 1 maal gezien -> Toen het paard de enige in zijn categorie was...