Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:57

fokfanaat schreef:
laat ze eerst maar eens zorgen dat er echt niet meer gecoupeerd wordt, zowel bij honden als paarden.

Voor zo ver ik begreep zijn ze nu zo ver dat ze paarden die gecoupeerd worden willen gaan weren op keuringen ect ect.

Maar het is wel gemakkelijk om te zeggen "laat ze eerst maar eens zorgen".....
Want dan kan ik er nog wel honderd noemen en daar gaat het met dit welzijnsplan niet over.
Nou ja eentje dan. Laat ze eerst maar eens zorgen voor wereldvrede!!!!!!!!
Het is zo gemakkelijk naar andere dingen te wijzen.

Pierre1
Wat zou het probleem moeten zijn dan men straks geen 1 paard solidair mag houden, ook in dit geval, liever gisteren dan vandaag.
Inm de veehouderij is gelukkig al wel wat verandert maar in mijn optiek zijn ze nog lang niet ver genoeg, want als we het er dan toch over hebben, ik ken geen sector die dieronwaardiger is dan de veehouderij/bio industrie.
En natuurlijk zijn er een hoop boeren die het juiste voorhebben met hun dieren, maar spreek me niet over de wijze waarop dieren worden opgefokt voor vlees, walgelijk.

Yvette10

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:05

Ook de Nederlandse Hippische Beroepsopleiding in Deurne heeft een voorbeeldfunctie zou je zeggen, maar de daar gestalde paarden komen nooit allemaal 4 uur per dag in de wei want die ontbreekt daar gewoon en de enkele aanwezige paddock kan nooit aan de eisen voor al deze paarden gaan voldoen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:20

Zahlina schreef:
Wat heerlijk om deze discussie te lezen.

Geloof dat ik een van de weinige ben die mij niet druk maakt om deze nota/regelgeving, wij voldoen ruimschoots aan de gestelde eisen, behalve dat onze boxen iets groter zouden moeten worden, wat sowieso al op de planning stond. Nu hebben mijn paarden geen trailies aan de voorzijde waardoor ze al een grotere ruimte hebben.

Tja en dan al een gemekker voor het niet mogen neer zetten van een schuilgelegenheid, waar een wil is is een weg zeg ik dan maar en met een aantal grote balen stro als wanden, wat sterkte balken en kleine baaltjes stro voor het dak en hierover heen een groot stuk plastic kan je een schitterende niet vastzijnde droge plek maken. En als de gemeente daarover moeilijk doet dan heb je straks een hele mooie regelgeving om mee te kunnen zwaaien.
Sowieso snap ik niet dat ik zoveel problemen hoor over schuilstallen, wij hebben er meerdere, geloof dat de gemeente van niets weet.

Wat ik mij echt afvraag is of het dan zo moeilijk is om het wezen paard voor op sport/hobby te stellen.

En opmerkingen als wie gaat het betalen, schiet me maar lek, wij als paardeneigenaren hebben er voor gekozen om paarden te hebben en alle bijkomende kosten daarvoor te dragen, dus ook voor de bijkomende kosten zal je als eigenaar moeten staan.

Oren uitscheren en tastharen mogen wij al lang niet meer van het stamboek en ik beken dat ik daar prima mee kan leven, uitstekende haren zijn gemakkelijk te verwijderen (oren dichtknijpen en langs de randen knippen). Op deze manier ziet het er netje uit en blijft de functie van de orenharen ongewijzigd.

Ik zie liever gisteren dan vandaag dat men deze regels doorvoerd!

Makkelijk praten als je op Curacao woont... Daar gaat alles toch een tikkie anders of niet?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:32

Paarden staan allemaal in nederland.
Ik heb er bewust voor gekozen om hier geen paarden te houden omdat de omstandigheden niet optimaal zijn.

Ik weet dat het verwarrend is daar ik op Curacao woon en werk maar mijn bezittingen zijn allemaal nog gewoon in nederland (ook een bewuste keuze en heeft weer te maken met optimale omstandigheden en een land wat voor mij niet stabiel genoeg is met weinig mogelijkheden).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:38

Oke, duidelijk!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de paarden daar niet goed bij vond staan en het ook niet mijn ideale plek zou zijn voor ze.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:49

Mwa veel regels zijn echt TE overdreven..Hoe willen ze al die stallen met te kleine boxen gaan oplossen dan ?
Mijn ene paard is 1.72 en de ander is 1.43. Op stal bij ons verschillen de stokmaten van 1.43 tot zo ongeveer 1.75 m. Dus dan komen er allemaal verschillende stallen ?? :?

Somige regels zijn ook echt té overdreven :\
Je moet een diploma hebben? Ach donder toch op man :=

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:15

Net zo als Zahlina maak ik mij weinig zorgen.

Hier mee ga ik wat tere zieltjes raken }:)
De bokkers zijn toch zo begaan met het welzijn van hun paarden? Nu wordt er iets geschreven om het welzijn van jullie paarden te verbeteren en staan jullie op jullie achterste benen. Zijn jullie dan misschien toch minder begaan met het welzijn als het niet meer in je eigen straatje past?

Er wordt hier bijvoorbeeld geschreven over mensen die er problemen hebben met het niet meer mogen uitscheren van oren, en het afknippen van tastharen. Omdat het niet mooi is. Er was zelfs iemand die beweerde dan niet meer op wedstrijd te kunnen verschijnen. Als niemand het meer mag doen, dan is het toch geen issue meer? Maar waar iedereen aan voorbij gaat, het nut van deze haren. Tastharen om te voorkomen dat het paard zich ergens aan stoot. Haren in de oren, zodat er geen vuil en water in de oren kan komen. Dat is toch een groter belang dan of het mooi is?

Afmetingen van boxen. Ja, een staleigenaar zal er een investering voor moeten doen. Daar zal vast wel een regeling voor komen. En je paard wordt er alleen maar gelukkiger van. Laatst liep ik op een manege rond waar paarden van 1.75 in de genoemde boxen van 3x3m stonden, ik vond het misdadig. Hoe kan je het een vlucht- en loopdier aan doen om vele uren op een dag (het aantal uren vrije uitloop laat ik in het midden) in een ruimte te zetten, waar hij zich net om kan draaien, maar zeker niet fatsoenlijk kan gaan liggen? En dan zijn er hier nog mensen die durven te zeggen dat het niet haalbaar is om zo'n paard 4 uur per dag vrije uitloop te geven. Ik denk dat wel het minste is wat je voor je paard kan doen om hem enigszins gezond te houden tussen de oren na urenlange opsluiting in een te kleine stal.

Paardenwelzijn, daar gaat het om in deze nota. Dat betekent niet het zelfde als eigenarenwelzijn.

En ja, mijn paard staat buiten in een groep met een schuilstal.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:17

Elin_ schreef:
Mwa veel regels zijn echt TE overdreven..Hoe willen ze al die stallen met te kleine boxen gaan oplossen dan ?
Mijn ene paard is 1.72 en de ander is 1.43. Op stal bij ons verschillen de stokmaten van 1.43 tot zo ongeveer 1.75 m. Dus dan komen er allemaal verschillende stallen ?? :?

Somige regels zijn ook echt té overdreven :\
Je moet een diploma hebben? Ach donder toch op man :=

waar staat dat dan? :? Ja en dan kun je voor zo'n diploma zeker ook weer 200 euro gaan betalen. :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:18

Onderaan, het getuigschrift...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:26

Ik sta in Belgie, en weet niet wat de regels hier zijn, maar had toch gisteren de DB over de vloer...
Mijn paardjes staan momenteel in een klein afgespannen stuk van de wei, met schuilstal, gewoon omdat er 1 hoefbevangen is, en de ander te dik. Dus ook niet continu ruwvoer te beschikking, maar ze krijgen wel 2xdaags genoeg hooi.
Wie had de DB gebeld? meisjes die rijden op de manege verderop met stallen van 3x3 en paarden die nog nooit een wei gezien hebben... Ze vonden dat mijn paardjes toch wel altijd hooi en stro moeten hebben... ook hadden ze mij nog nooit brokken zien voeren (hebben paarden op rust dat dan nodig? zeker als ze te dik zijn?)

DB komt volgende week terug zien, en wilt dan ofwel bewijs van DA zien, ofwel continu ruwvoer en brokken... moet ik daarvoor echt de dierenarts laten komen+ voorrijkosten betalen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:26

Marsu, mij viel het juist op dat ik dit keer een hoop realiteitszin zie bij de Bokkers ipv dat idealistisch geneuzel wat normaal de boventoon voert.
Die oorharen doen me verder niet zoveel, hoewel ik het ook altijd gedaan heb omdat ik het veel mooier vind en ik zie er ook totaal geen dierenleed in, maar ik vind dat wel een van de minst moeilijke punten op de lijst.
Als dit een op een wordt overgenomen kan 75% van de paardenstapel in Nederland in beslag genomen en afgemaakt worden ivm nergens herplaatsbaar en gaan vele hippische bedrijven failliet. Nieuwe stallen kosten veel geld, extra grond erbij kost veel geld. Dat alleen al gaat zorgen dat veel bedrijven over de kop gaan, want de paardenhouderij is geen vetpot, zeker niet met de slechte verkoopsmarkt, hoge graanprijzen en slechte hooi- en stro-oogsten die het budget al onder druk zetten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:32

Meen je dat nu Seltje? Wie heeft die DB opgeleid, de Nederlanders???? :+

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:36

snowdon schreef:
Meen je dat nu Seltje? Wie heeft die DB opgeleid, de Nederlanders???? :+

Ja, ik meen het, weet nog steeds niet goed wat ik er van moet denken. kga gewoon heel volgende week de wei open zetten + hooinet hangen, en van zodra de DB terug zijn geweest, gaan men paardjes terug op dieet...
Ik ben nu op zoek naar exacte regels hier in Belgie, kheb ze alleen nog niet gevonden...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:41

@Urielle, je moet het ook zo zien. De db is een van de partijen die het paardenwelzijn politiek onder de aandacht wil brengen. En hoe haal je de pers? Door iets extreems te schrijven of te doen. Zie de minister die er op tv op moest reageren.
In dit geval is dat ook zo, de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij opgediend wordt. De dierenbescherming is geen wetgever, maar slechts een partij in dit geheel.

Aan de ene kant heb je dus politiek, andere kant dierenwelzijnsorganisaties, sectorraad die de fokkers, KNHS enz vertegenwoordigd, en daarbij zullen er nog wat partijen zijn. Waarschijnlijk wat deskundigen, Wageningen enzo.

Er zal dus een discussie op gang gaan komen. Zie het als afdingen op een auto. De DB heeft nu zeg maar de vraagprijs op tafel gelegd. En daar kan nog heel wat aan af- en bedongen worden. Best kans dat het uiteindelijke besluit hier in de verste verte niet op lijkt, maar dat het wel een overeenkomst is tussen de verschillende partijen.
Er zal heus wat gaan veranderen, maar het zal realistischer worden.
Hoe het er uit gaat zien kan geen mens nog zeggen. En als er ingrijpende veranderingen komen, dan zal daar een overgangsregeling voor komen. Om stalhouders en eigenaren de gelegenheid te geven om zich aan te passen. Zoals gezegd de soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt.

Maar we kunnen dit artikel van de dierenbescherming ook eens op ons zelf betrekken en er eens over nadenken hoe het gesteld is met het welzijn van ons paard of die op ons bedrijf.

Er zal heus geen minister zijn die duizenden paarden in beslag laat nemen, net zo min als dat die minister honderden bedrijven over de kop laat gaan. Er zullen heus eisen gesteld worden, maar er wordt heus niet bedacht dat we nu voor 1-1-2012 alle stallen in Nederland verbouwd hebben. Daar gaan jaren over heen als het al zover komt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:48

Op bokt roept iedereen heel hard dat hij/zij het beste is voor zijn paard, maar als ik het hier zo lees gaat dat alleen op als het binnen het straatje en budget van de eigenaar past. Alleen daarom zou ik al zeggen laat die regels maar komen. Het grootste deel van "de mensen met paarden" zal dan verdwijnen, en dat deel is denk ik groter dan de meerderheid doet vermoeden. De "paardenmensen" blijven over, lijkt me een zeer grote verbetering. Dat daarvoor sommige paarden "geruimd" moeten worden, so be it.

Geweldig dat er een "concept" is opgesteld, al dan niet door de DB, mooie regels. Maar, de verhoudingen kloppen van geen kant in mijn ogen. Ik mis een groot gedeelte wat betreft de manier van trainen en opleiden. En dingen als paarden die dagenlang in hun eigen schijt staan of zo diep in de modder dat ze haast vast gezogen worden? Daarbij, een paard is gewend het merendeel van de dag te kauwen, en dan komt men zwakjes aan met minimaal drie keer per dag ruwvoer? Gewoon onbeperkt lijkt mij persoonlijk beter. En dat hoeft geen vette paarden op te leveren of handen vol geld te kosten, het ruwvoer hoeft immers niet voor het oprapen te liggen, hooibak met gaas of net kan uitkomst bieden. En dan de schuilstal, prima, maar het paard staat dicht bij de natuur, en als er iets onnatuurlijk is vind ik het wel een schuilstal (vergis je niet, mijne heeft er ook een). Waarom is een bosrand of grote boom niet goed genoeg meer? Het zal wat worden als paardhoudend NL nu ook nog eens massaal schuilstallen gaat bouwen, lang leve het weidse landschap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:50

Ja, ik begrijp dat dit niet 1 op 1 wordt overgenomen, maar toch...
Ik ben zomaar een beetje benauwd sinds ik zoveel boerenbedrijven over de kop heb zien gaan, met alle ruimingsacties voor MKZ, BSE, etc.
Eerst heb ik hem best geknepen voor het verplichte chippen en nu de aankomende verplichte registratie icm de mediaberichten rondom bijv. Westnijlvirus enz. maar ik zie hier toch ook wel gevaar in, er wordt ook veel gezeurd over de verpaarding van het landschap. Op Bokt lachen we er een beetje om, maar wat in de media weergegeven wordt beïnvloedt wel je denkpatroon gaandeweg (denk maar aan thema's als het roken en obesitas). De Nederlandse overheid wil graag paarden zien verminderen, en de grote klappen gaan niet vallen bij de mensen van de sectorraad, maar bij de hobbyisten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:55

Dat is niet waar, ik heb een kleinschalig onderzoek gehouden naar verpaarding, en NLse overheid is niet direct tegen. Dat hangt af van de invulling die de paardenhouderij geeft. Momenteel is dat vooral verrommeling van het landschap, steeds meer uitwerpselen op wegen, kleine weides met opvallende omheiningen (en schuilstallen), etc. Wanneer men het landschap op een nette manier inricht passen paarden hier prima in, ook aldus NLse overheid.

En waarom dat nu niet gebeurd? Net als bij het paardenwelzijn een gebrek aan duidelijke regelgeving. Als men met een duidelijk beleid komt (en opruimplicht invoert, al dan niet in de zin van niet op het verharde laten liggen) dan kan er een boel verbeteren, en daarna de gevallen "waarvoor het te laat was" aangepast worden.

Daarnaast kan de verpaarding voor een grote werkgelegenheid zorgen, en ook boeren overeind houden die niet alleen van hun boerenbedrijf kunnen bestaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:02

Ik ontvang wel graag de uitslag van je onderzoek (heb er denk ik ook nog een enquete over ingevuld of was die niet van jou?)
Waar kwamen die uitwerpselen dan vandaan en over welke periode is dat dan gemeten? (want ik vind het opvallend dat het er meer zijn, terwijl het verkeer steeds drukker wordt, er steeds meer verharde wegen komen en er ook steeds minder mensen buiten gaan rijden (drukker verkeer, individueler rijden, meer mensen beschikking over eigen vervoer))
wat is de inrichting die men wil zien?
Is het niet logisch met de vele onteigeningen dat de landbouwgrond steeds meer versnipperd raakt en daardoor kleine weides ontstaan (met bijbehorende omheining en schuilstal, want we willen wel paardvriendelijk bezig zijn ;) )

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:55

Seltje schreef:
Ik sta in Belgie, en weet niet wat de regels hier zijn, maar had toch gisteren de DB over de vloer...
Mijn paardjes staan momenteel in een klein afgespannen stuk van de wei, met schuilstal, gewoon omdat er 1 hoefbevangen is, en de ander te dik. Dus ook niet continu ruwvoer te beschikking, maar ze krijgen wel 2xdaags genoeg hooi.
Wie had de DB gebeld? meisjes die rijden op de manege verderop met stallen van 3x3 en paarden die nog nooit een wei gezien hebben... Ze vonden dat mijn paardjes toch wel altijd hooi en stro moeten hebben... ook hadden ze mij nog nooit brokken zien voeren (hebben paarden op rust dat dan nodig? zeker als ze te dik zijn?)

DB komt volgende week terug zien, en wilt dan ofwel bewijs van DA zien, ofwel continu ruwvoer en brokken... moet ik daarvoor echt de dierenarts laten komen+ voorrijkosten betalen...

Laat juist een DA al snel zeggen dat zo'n pony op het zand moet met een plukje oud hooi.

De DB heeft zat mensen in dienst die totaal geen verstand hebben van paarden, maar bv wel van reptielen. Ook die mensen komen bij je om je te vertellen hoe jij je paard moet verzorgen. :j

Wat betreft die DA; ze willen weten of je paarden gezond zijn en ja, daar kunnen ze je verplichten een rapport van de DA te weerleggen. Ik vind dat wel een goede regeling. Als je pony's vatbaar zijn voor hoefbevangenheid of te dik zijn, kan die DA mooi in zijn rapport opnemen, dan kunnen ze je echt niet verplichten meer te gaan voeren. :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:05

_Lot schreef:
Op bokt roept iedereen heel hard dat hij/zij het beste is voor zijn paard, maar als ik het hier zo lees gaat dat alleen op als het binnen het straatje en budget van de eigenaar past. Alleen daarom zou ik al zeggen laat die regels maar komen. Het grootste deel van "de mensen met paarden" zal dan verdwijnen, en dat deel is denk ik groter dan de meerderheid doet vermoeden. De "paardenmensen" blijven over, lijkt me een zeer grote verbetering. Dat daarvoor sommige paarden "geruimd" moeten worden, so be it.

Geweldig dat er een "concept" is opgesteld, al dan niet door de DB, mooie regels. Maar, de verhoudingen kloppen van geen kant in mijn ogen. Ik mis een groot gedeelte wat betreft de manier van trainen en opleiden. En dingen als paarden die dagenlang in hun eigen schijt staan of zo diep in de modder dat ze haast vast gezogen worden? Daarbij, een paard is gewend het merendeel van de dag te kauwen, en dan komt men zwakjes aan met minimaal drie keer per dag ruwvoer? Gewoon onbeperkt lijkt mij persoonlijk beter. En dat hoeft geen vette paarden op te leveren of handen vol geld te kosten, het ruwvoer hoeft immers niet voor het oprapen te liggen, hooibak met gaas of net kan uitkomst bieden. En dan de schuilstal, prima, maar het paard staat dicht bij de natuur, en als er iets onnatuurlijk is vind ik het wel een schuilstal (vergis je niet, mijne heeft er ook een). Waarom is een bosrand of grote boom niet goed genoeg meer? Het zal wat worden als paardhoudend NL nu ook nog eens massaal schuilstallen gaat bouwen, lang leve het weidse landschap.

Als ik dit zo lees schep jij je onder de Paardenmensen. :)
Ik zou mijn shet dus nooit aan iemand kwijt willen die onbeperkt ruwvoer zou geven; daar zou de DB het dan nog druk mee krijgen..... :=

Wat ik triest vind is dat er ook mensen zijn die niet veel geld hebben om een pony te houden, er weinig verstand van hebben, maar wel krom liggen om genoeg geld bijeen te krijgen maandelijks om een "misvormde" pony (zonder pijn) een zo goed mogelijk leven te kunnen geven.
Dit soort paardjes hebben straks geen recht van leven meer, de mensen hebben er geen verstand van, ze moeten een diploma halen voor weet ik wat, dus....weg met die pony's. En niemand die zich een misvormde pony wil aanschaffen. Triest, heel triest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:08

Wat is er mis met onbeperkt ruwvoer?
Overigens, per paard ben ik, zolang ze gezond blijven, nog geen 120 euro per maand aan kwijt.

Ik schep mezelf niet onder de paardenmensen, dat is een oordeel wat ik niet objectief over mezelf kan vormen. Ik schep mezelf wel onder een van de weinigen die voldoet aan deze regels, er is maar een regeltje waar ik niet aan voldoe.

Wat versta je onder misvormt?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:13

_Lot schreef:
Wat is er mis met onbeperkt ruwvoer?
Overigens, per paard ben ik, zolang ze gezond blijven, nog geen 120 euro per maand aan kwijt.

Ik schep mezelf niet onder de paardenmensen, dat is een oordeel wat ik niet objectief over mezelf kan vormen. Ik schep mezelf wel onder een van de weinigen die voldoet aan deze regels, er is maar een regeltje waar ik niet aan voldoe.

Wat versta je onder misvormt?

Een echt scheef voetje (vergroeid bot).

Maar ik las toch dat je aan gaf dat alleen de Paardenmensen straks nog paarden zouden kunnen hebben? Als je aan de regels voldoet, hoef je echt niet Paardenmens te zijn, mag ook iemand met een paard genoemd worden. ;)

Als ik dan kijk naar die boertjes die al 50 jaar paarden houden, moeten die straks een papiertje gaan halen om paarden te kunnen houden? Vind dat artikel een beetje te ver gaan. Als het welzijn goed is van de dieren hoeft men in mijn ogen geen papiertje te kunnen weerleggen.

En...onbeperkt ruwvoer is echt niet slecht. Ik doel alleen op sommige pony's die snel vervetten, zelfs van naar oud hooi kijken! Ik zou niet durven de shet hier onbeperkt ruwvoer te geven, die eet zichzelf dood of een hoefbevangenheid. Als hij 2 x per dag meer dan 1 plak hooi per keer krijgt heb je al een bijzettafel in de wei. Hij haalt ontzettend veel van het zeer korte gras wat er nog staat (het is net een schaap zo kaal eet hij het - waar een andere pony al niks meer af haalt). Overvoeren kan ook! :j

En wat ruwvoer kost maakt mij niets uit, ze mogen van mij wel 10 balen per dag in de wei hebben, maar ze worden daar echt niet gezonder van. Ze krijgen hier genoeg voer, maar alles wat teveel is, schaadt ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:22

Dus moet hij het niet voor het oprapen hebben liggen, maar daar valt heel wat aan te doen. Als men daar aandacht aan besteed zou hij best een hele dag kunnen doen met 2 plakken hooi, dat is wat ik bedoelde.

Ik denk inderdaad dat mensen met paarden nu heel veel moeten gaan veranderen aan hun manier van paarden houden, en het nut in de helft van de regels niet in zin. Daarbij kan je natuurlijk niet iedereen over een kant scheren maar grofweg is dat wel een verdeling die ik durf te maken.

Er zijn genoeg mensen die maar een paard kunnen houden, qua tijd, maar wel willen dat hij/zij een maatje heeft, dus waarom dan niet een scheef voetje? Daarbij, zolang het om merrie of hengst gaat zijn deze nog prima te gebruiken op een fokkerij (mits de aandoening niet erfelijk is).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:27

Wat mij trouwens aan het denken zet; als er zoveel maneges, pensionstallen etc hun stallen moeten gaan verbouwen omdat ze te klein zijn, hoe gaat dat lopen? Komen er minder paarden op een locatie, omdat de stallen worden vergroot, gaan de kosten als een idioot omhoog omdat er verbouwd moest worden en er dus ook minder paarden worden gehouden?
Straks betalen de mensen helemaal de hoofdprijs om een paard in pension te kunnen hebben....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:31

_Lot schreef:
Dus moet hij het niet voor het oprapen hebben liggen, maar daar valt heel wat aan te doen. Als men daar aandacht aan besteed zou hij best een hele dag kunnen doen met 2 plakken hooi, dat is wat ik bedoelde.

Ik denk inderdaad dat mensen met paarden nu heel veel moeten gaan veranderen aan hun manier van paarden houden, en het nut in de helft van de regels niet in zin. Daarbij kan je natuurlijk niet iedereen over een kant scheren maar grofweg is dat wel een verdeling die ik durf te maken.

Er zijn genoeg mensen die maar een paard kunnen houden, qua tijd, maar wel willen dat hij/zij een maatje heeft, dus waarom dan niet een scheef voetje? Daarbij, zolang het om merrie of hengst gaat zijn deze nog prima te gebruiken op een fokkerij (mits de aandoening niet erfelijk is).

Maar 2 plakken en de hele dag bezig is niet onbeperkt ruwvoer. :) Maar ik snap je punt. Als het waait dan zijn ze de hele dag bezig achter het hooi aan te vangen, zo doen ze er wat voor en het is nog grappig om te zien ook. :D Ik zou echter geen hooinet of voorwerpen in de wei willen hebben, waar ze zich aan kunnen bezeren of in moeilijkheden zouden kunnen komen als ik er niet bij ben. Dan maar een paar kleine uurtjes flink zoeken op de wei tot de volgende voerbeurt.

Voor de rest; als ik het Paardenbesluit zo lees, sta ik er volkomen achter. Ik hoop alleen dat er, zoals ze zeggen dat slachten bij het dichtsbijzijnde slachthuis moet gebeuren - er ook kan worden voorkomen dat paarden eerst op transport gaan naar het buitenland. En dat denk ik niet.....dus een artikel waarmee ze dat wel willen voorkomen, maar wat niet werkt.
En de stallen hier? Die zijn net krap an (ik kom in de breedte 15 cm te kort). Gewoon een tussenschot er uit en 1 hele box minder - die ruimte wordt dan wel verdeeld over de overige boxen. ;)
Laat maar komen dat Paardenbesluit. :j

Ik zie het meer als handleiding voor situaties die niet kunnen.