Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ptiteblue schreef:Ja, de dressuurpaarden moeten altijd onder control zijn. De andere paarden mogen toch vaker vlug rond de pist doorgaloperen, en eens bokken ofzo, dressuurpaarden is wat minder. Maar ja voor voltigepaarden weet ik niets, dus daar kan ik niks over zeggen.
vivana schreef:d
Elk paard kan over 50cm het maakt toch niet uit hoe,daar hebben ze geen kwaliteiten voor nodig hoor.
Blessures??? Van 50cm springen?! Kom op zeg.
Je weet toch wel wat met beleidt trainen is of niet?!
Citaat:Vreemd onderzoek, de observaties van de paarden zijn uit 1994, dus van 15 jaar geleden.
Maar bij de introductie en de discussie worden allerlei aannames uit veel publicaties aangehaald die van een veel latere datum zijn (zoals die van Dr. Cook en diverse studies over aangeleerde hulpeloosheid en er wordt verwezen naar een publicatie over rollkur uit 2008.)
Nergens blijkt wat eigenlijk de oorspronkelijke opzet van het onderzoek was (in 1994). Wat ik verder ook mis is wie reed er op die paarden. Bij de spring- en eventingpaarden staat vermeld "experienced riders", maar bij de dressuur- en hogeschoolpaarden staat dat niet vermeld. Ik mag hopen dat dat ook "experienced riders" waren. Maar een vreemde ruiter op een hogeschool paard lijkt mij garant staan voor een hoog stressgehalte. Verder weet ik ook niet in hoeverre van het normale werk werd afgeweken. De springpaarden hoefden alleen maar te springen (normaal zouden ze toch ook dressuur doen). De eventing paarden en "manegepaarden voor gevorderden" kregen zeer afwisselend werk, dressuur, springen, cross-country, zitlessen. De dressuurpaarden moesten in de "arena" dressuuroefeningen doen, hogeschoolpaarden moeilijkere oefeningen. Hogeschoolpaarden in Saumur gaan normaal ook buiten trainen aan lange lijnen, dus dit hele gebeuren zou al erg afwijken van hun normale routine.
Ik vraag me werkelijk af wat de oorspronkelijke onderzoeksvraag was, zoals het nu wordt gebracht lift het lekker mee op de bitloos versus rollkur discussie.
Ook vraag ik me af waarom het nu opeens interessant is om dit hele oude onderzoek te publiceren. Was het toen niet interessant genoeg of heeft men gewoon een hele nieuwe modieuze draai aan het onderzoek gegeven.
Verder weet ik niet zo goed wat ik van dit stuk tekst moet maken:
"Apart from the 7 voltige horses, none of these horses had been selected for a particular type of work when they arrived, at the age of 4 or 5. French saddlebreds at that time were only selected for jumping and therefore there were no bloodlines selected for dressage, or high school in our sample that could explain the behavioural differences observed."
Iemand die wel snapt wat ze daar bedoelen. Het feit dat er geen specifieke bloedlijnen werden geselecteerd, zegt toch niks over eventuele selectie (op karakter) voor een discipline. Vreemd dat Saumur wel voltigepaarden op geschiktheid uitzoekt maar hogeschoolpaarden gewoon maar toevallig zou kiezen.
Inn schreef:Ik ken veel dressuurruiters die geen buitenrit durven maken, omdat ze dat nooit doen en hun paard daardoor niet verkeersmak is.
Ayasha schreef:die witte uit mijn profiel komt niet over de 50cm30 cm maakte ie al haast brokken en zijn orenspel vertelde klaar en duidelijk dat ie het NIET leuk vond en de spanning die hij opbouwde ook. Als jij zo'n dier wil gaan dwingen te springen zegt dat veel. En de merrie hebben die schatjes van springruiters zo verknalt dat ze ten eerste niet meer hoger dan een 20tal cm mag springen van de DA en ten tweede raakt ze al in paniek alsze een hindernis ziet staan
dus dat de mensen die doen alsof alle springruiters zo fantastisch goed zijn voor hun paarden nogmaar een keer denken. Voor deze dressuurruiter staat ze niet te trillen maar o wee als ze de stem van de vorige eigenaar (springruiter) hoort.
Mij maakt het op zich geen jota uit maar IMO moet je wel realistisch blijven als je met zo'n grootspraak komt.
hyppolyte schreef:Ehhm, ik weet niet of jij je werk gratis doet hoor, maar ik kom voor alleen een miezerig plukje hooi en de hele dag in een krappe ruimte mijn nest echt niet uit
RhealLover schreef:Ayasha schreef:die witte uit mijn profiel komt niet over de 50cm30 cm maakte ie al haast brokken en zijn orenspel vertelde klaar en duidelijk dat ie het NIET leuk vond en de spanning die hij opbouwde ook. Als jij zo'n dier wil gaan dwingen te springen zegt dat veel. En de merrie hebben die schatjes van springruiters zo verknalt dat ze ten eerste niet meer hoger dan een 20tal cm mag springen van de DA en ten tweede raakt ze al in paniek alsze een hindernis ziet staan
dus dat de mensen die doen alsof alle springruiters zo fantastisch goed zijn voor hun paarden nogmaar een keer denken. Voor deze dressuurruiter staat ze niet te trillen maar o wee als ze de stem van de vorige eigenaar (springruiter) hoort.
Mij maakt het op zich geen jota uit maar IMO moet je wel realistisch blijven als je met zo'n grootspraak komt.
Als je het over een kam scheren hebt zegjouw paard heeft een persoonlijke nare ervaring opgedaan, staat geheel los van hetgeen waar de hele discussie op staat.
Daarnaast je geeft aan dat je realistisch moet blijven maar zelf kom je met uitspraken die nog kant nog wal slaan door direct alle springruiters te beschuldigen van dat probleem wat jouw paard heb terwijl dat de oorzaak is geweest van waarschijnlijk een enkele persoon die geen respect heeft gehad voor zijn paard
Gedraag je niet als een kleuter en durf je handen ook eens in het vuur te steken.
In iedere tak van paardensport zitten zure appels helaas. Ik denk dat dit onderzoek een oproep is voor ALLE ruiters om de ogen te openen, prof of beginner, we denken er te gemakkelijk over dat onze paardje het leuk vinden wat wij doen. Maar welke ruiter kijkt tegenwoordig nog naar het gedrag van het paard als ze eenmaal in het zadel zitten? Bijna niemand meer, sterker nog er is maar een heel klein percentage aan ruiters die het gedrag van hun paard kunnen aflezen/aanvoelen!
Dat idee alleen al is zorgwekkend, tijd om de vinger eens naar je eigen te wijzen als ruiter zijnde en jezelf op dat punt verbeteren! Spring niet uit je slof maar denk over alle standpunten na en probeer dat mee te nemen in je trainingen en wedstrijden. Wijs niet naar de andere takken van sport als de jouwe eens onder vuur ligt, maar draag bij aan verbetering!
En please kom op zeg je paard helemaa ingepakt op de wei gooien of sterker nog niet eens los gooien omdat je bang bent dat er iets kan gebeuren, het zijn paarden hoor! De kans op blessures is groter bij paarden die zichniet lekker kunnen ontwikkelen door alleen maar de binnenkant van stal te zien. Deze groep paarden zijn tevens zwakker en gevoeliger voor ziektes. Je doet je paard een groter plezier door m lekker eens uit te laten leven in de wei.
Citaat:Ik werk wel om (o.a.) mijn eten en huisvesting te kunnen betalen.
Ik hoop alleen dat jouw paarden er beter bijstaan dan in een donker hok met een miezerig plukje hooi.
hyppolyte schreef:Waarom gebruik je in godesnaam een zomerdeken....
Citaat:Ik werk wel om (o.a.) mijn eten en huisvesting te kunnen betalen.
Ik hoop alleen dat jouw paarden er beter bijstaan dan in een donker hok met een miezerig plukje hooi.
Ja, je werkt om zelf een leuke woonplek uit te zoeken en inderdaad alles te kunnen betalen, maar ook om leuke dingen te kunnen doen. Voor water en brood en een klein kamertje van 15m2 (incl wc/douche/keuken etc.) ga jij ook echt niet werken hoor. Bovendien doe jij het nog steeds uit vrije wil, dit in tegenstelling tot het gemiddelde paard.
En ja, mijne staat er inderdaad stukken beter bij, maar het gros van de paarden heeft die mazzel niet.