Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:42

Is okay hoor. Ik vind een discussie wel goed dat houd t topic levend :)
Ik ben niet tegen de jacht. Toen ik in Colorado verbleef woonde ik bij een familie waarvan de man ook was aangesteld als jager. Op het moment dat er een overpopulatie van Puma´s kwam, dan kwamen die uit de bergen het dorp en en waren ze gevaarlijk voor de paarden en mensen daar dus dan werd hij gebeld en moest hij ook de Puma opsporen (met behulp van jacht honden) en doodschieten.. maar dat vind ik anders omdat hij dan echt de puma zocht die het gevaar leverde en niet domweg vanuit een helicopter alles neerschiet wat hij tegen kwam. Om maar een voorbeeld te geven :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:43

nee precies, dat vind ik idd wel zo...
waarom vanuit een helicopter, het kan ook vanaf de grond :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:47

Ik weet niet hoe het in Rusland is maar in Alaska is het zo dat ze dan alle wolven neerschieten van uit de helicopter terwijl ze niet weten welke wolven het gevaar leveren. Ze schieten zelfs zwangere teefjes neer (meestal als eerste want die kunnen niet zo hard rennen en zijn eerder moe)
Terwijl niet alle wolven de dorpen opzoeken. Dus als ze echt een gevaarlijk probleem hebben met wolven waarom dan niet alleen de wolven opsporen die het gevaar leveren ?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:49

Nou je zou er maar wonen zeg ik geloof dat ik dan zelf ook een vuurwapen zou willen hebben en ook zou schieten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:54

jeetje wat een horror scenario.. lijkt wel beetje op de film 30 days of night.. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:00

Sassy4barrel schreef:
Ik weet niet hoe het in Rusland is maar in Alaska is het zo dat ze dan alle wolven neerschieten van uit de helicopter terwijl ze niet weten welke wolven het gevaar leveren. Ze schieten zelfs zwangere teefjes neer (meestal als eerste want die kunnen niet zo hard rennen en zijn eerder moe)
Terwijl niet alle wolven de dorpen opzoeken. Dus als ze echt een gevaarlijk probleem hebben met wolven waarom dan niet alleen de wolven opsporen die het gevaar leveren ?

ja precies, dat zou beter zijn...
maar meestal is het zo dat een hele roedel dan gevaar op levert, en niet een wolf...
bovendien, als je de teefjes laat leven en de rest schiet je af, dan laat je de teefjes onnodig leiden, want hoe komen die aan voedsel etc zonder hun roedel?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:03

Het "Roodkapjesyndroom" slaat weer toe. Helaas zullen hier weer vele wolven het slachtoffer van worden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:26

Het is met jagen tegenwoordig veelal het zoeken naar een evenwicht tussen economische en ecologische belangen. Wat is een effectieve methode, welke methode is economisch het meest verantwoord, welke is ecologisch het meest verantwoord, en kortom welke methode kan dan het beste worden toegepast? Dat Russische jagers stellen dat het jagen vanuit helikopters het meest effectief en humaan is wil niet zeggen dat het daadwerkelijk humaan is of dat er geen humanere (of effectievere) methodes zijn. In Rusland is het alternatief het jagen met vallen (wat doorgaans verboden is, behalve voor bepaalde bevolkingsgroepen en dan heb ik het niet over jagers) of het jagen met Barzois (klopjachten). Nu kun je stellen dat jagen vanuit helikopters ook een vorm van klopjacht is, maar doorgaans effectiever en sneller - en dus humaner - dan traditionele methodes. Uiteraard zijn er alternatieven, vanuit ecologisch beheer gezien, maar in dit geval is er sprake van acute overlast. Dan wordt gekeken naar de bekende weg, of dat nu ecologisch verantwoord is of niet.

Zoals ik al zei is het gebied immens groot en is er in dit geval sprake van een belegering door grote groepen wolven rond een dorp en klopjacht rond dit dorp. Bij dit dorp worden grote taboenes van rendieren en paarden gehouden.
Uiteraard spelen daar allerlei belangen in mee en delft de wolf hoe dan ook het onderspit. Op dat laatste mag ook zeker kritiek geuit worden en dat gebeurt in Rusland zelf ook zeer zeker. Het gaat hier ook om een uitzonderlijk geval waar de media op inspeelt en een dergelijke overlast van wolven vindt volgens lokale autoriteiten niet vaker dan eens in de 10 a 15 jaar plaats - doorgaans tijdens strenge winters wanneer de gewone prooidieren schaars zijn geworden en de wolven hun heil uit absolute nood maar bij vee zoeken.
Jaarlijks wordt nog geen 10 procent van de lokale wolvenpopulatie gedood - denkelijk zelfs veel minder dan dat. Natuurlijk lijkt 10 procent veel, maar het is in het belang van velen dat de populatie niet te groot wordt maar ook niet wordt uitgeroeid.
De natuur kan in zo'n geval niet zijn werk doen, want de mens biedt alternatieve voedselbronnen voor de wolven, met als gevolg dat de mens zijn werk gaat doen... en over de methoden zijn uiteraard de meningen sterk verdeeld.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:55

JoSav schreef:
Het is met jagen tegenwoordig veelal het zoeken naar een evenwicht tussen economische en ecologische belangen. Wat is een effectieve methode, welke methode is economisch het meest verantwoord, welke is ecologisch het meest verantwoord, en kortom welke methode kan dan het beste worden toegepast? Dat Russische jagers stellen dat het jagen vanuit helikopters het meest effectief en humaan is wil niet zeggen dat het daadwerkelijk humaan is of dat er geen humanere (of effectievere) methodes zijn. In Rusland is het alternatief het jagen met vallen (wat doorgaans verboden is, behalve voor bepaalde bevolkingsgroepen en dan heb ik het niet over jagers) of het jagen met Barzois (klopjachten). Nu kun je stellen dat jagen vanuit helikopters ook een vorm van klopjacht is, maar doorgaans effectiever en sneller - en dus humaner - dan traditionele methodes. Uiteraard zijn er alternatieven, vanuit ecologisch beheer gezien, maar in dit geval is er sprake van acute overlast. Dan wordt gekeken naar de bekende weg, of dat nu ecologisch verantwoord is of niet.

Zoals ik al zei is het gebied immens groot en is er in dit geval sprake van een belegering door grote groepen wolven rond een dorp en klopjacht rond dit dorp. Bij dit dorp worden grote taboenes van rendieren en paarden gehouden.
Uiteraard spelen daar allerlei belangen in mee en delft de wolf hoe dan ook het onderspit. Op dat laatste mag ook zeker kritiek geuit worden en dat gebeurt in Rusland zelf ook zeer zeker. Het gaat hier ook om een uitzonderlijk geval waar de media op inspeelt en een dergelijke overlast van wolven vindt volgens lokale autoriteiten niet vaker dan eens in de 10 a 15 jaar plaats - doorgaans tijdens strenge winters wanneer de gewone prooidieren schaars zijn geworden en de wolven hun heil uit absolute nood maar bij vee zoeken.
Jaarlijks wordt nog geen 10 procent van de lokale wolvenpopulatie gedood - denkelijk zelfs veel minder dan dat. Natuurlijk lijkt 10 procent veel, maar het is in het belang van velen dat de populatie niet te groot wordt maar ook niet wordt uitgeroeid.
De natuur kan in zo'n geval niet zijn werk doen, want de mens biedt alternatieve voedselbronnen voor de wolven, met als gevolg dat de mens zijn werk gaat doen... en over de methoden zijn uiteraard de meningen sterk verdeeld.

Maar hoe zit dan dan precies want de overpopulatie van de wolven in Rusland is niet iets van de laatste tijd dus waarom word er dan nog steeds gekozen voor klopjachten (bijv vanuit de helicopter) en niet gewerkt aan een langdurige oplossing van dit probleem ?
En is het risico werkelijk zo groot als beweerd ( ik bedoel niet van die roedel van 400 wolven want dat geloven de meeste niet, maar) dat de wolven veel paarden aanvallen en ook een gevaar is voor de mens want normaal gesproken heeft de wolf toch veel keuze uit voedingsbronnen en is geen gevaar voor de mens en valt niet zo snel een paard aan..
Citaat:
Small animals and birds are the common prey of wolves, but a pack sometimes attacks reindeer, caribou, sheep, and other large mammals, usually selecting weak, old, or very young animals for easier capture. When no live prey can be found, wolves feed on carrion (decaying flesh of dead animals). They also eat berries.
of komt dat alleen door de extreme kou dat nu geen andere prooi is? of andere voedselbronnen ?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:13

M_D_H schreef:
Sassy4barrel schreef:
Realover hoeft t niet op te zoeken want schijnbaar weet ze al veel over het gedrag van wolven.
Ik denk dat ze bedoeld dat jij conclusies trekt over wolven die regelrecht tegen hun natuurlijke instinct en gedrag in gaan !
Die video van de wolven en de politieman zijn wel dichtbij maar je ziet ze ook vrolijk verder rennen en dat zijn er hooguit 15 geen 400 :)

ik trek geen conclusies, nooit gedaan ook overgens, ik zeg alleen dat jullie neit van een afstand van over de duizende kilometers kunnen oordelen wat daar wel en niet echt gebeurd...
overgens is ze wel te lui om iets op te zoeken als ze mij nog naar mijn leeftijd vraagt ;)
gesus, lezen is zo moeilijk voor de meeste mensen hier :n

Ik trek geen conclusies, ik hoef daar niet te zijn om te weten hoe wolven leven, ik heb met wolven gewerkt. Dus ik weet feiten en ik weet dat hetgeen wat daar afspeelt een fabel is zonder daar geweest te zijn

De reden waarom ik naar je leeftijd vraag is omdat je je eigen als een zwak onvolwassen iemand opstelt en zich gigantisch aanstelt, dramaqueen gevalletje. Ik hoef niet op je profiel te kijken daarvoor want het boeit me verder niet hoe oud je bent maar de reden waarop je reageert, dan ben ik iemand die erop kickt om tegen zulke zwakzinnige opmerkingen in te gaan. Nu hap je ook nog lekker toe ook }>

@ sassy4barrel, doordat jagers niet alleen jagen op de wolf maar dus ook op natuurlijke voedselbronnen zijn er minder prooien voor de wolf waardoor ze zoekende gaan. De mens verstoort in vele gevallen het ecologische systeem. Natuurlijk kan de extreme kou ook meespelen, maar de dieren die er al leven zijn opgewassen tegen de kou.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:19

RhealLover schreef:
@ sassy4barrel, doordat jagers niet alleen jagen op de wolf maar dus ook op natuurlijke voedselbronnen zijn er minder prooien voor de wolf waardoor ze zoekende gaan. De mens verstoort in vele gevallen het ecologische systeem. Natuurlijk kan de extreme kou ook meespelen, maar de dieren die er al leven zijn opgewassen tegen de kou.

Dat is precies wat ik bedoel :j En als de jagers klaar zijn met de wolven... zijn er teveel paarden of teveel herten en moeten die weer afgeslacht worden

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:18

Ik hoop nu toch echt dat we in Nederland denken dat we hier echt GEEN 100 wolven kunnen loslaten!! Zelfs een roedel hier loslaten zou niet kunnen, laat ze maar natuurlijk rondlopen zonder dat wij het merken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:03

Bravura schreef:
Een krantenartikel over de bewoners van dit dorpje.....de paarden gebruiken ze als lekkernij, vandaar dat het er zoveel zijn: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1995 ... l?all=true van gekookte ingewanden tot en met het bloed....en de gastvrouw is pas tevreden als iedereen zijn bordje leeg heeft. 8)7

Wie zegt dat er echt een pack van 400 wolven is? Dat is niet op de filmpjes te zien. Misschien zijn die wolven dan toch ook als lekkernij bestemd en is het aantal van 400 slechts een excuus om ze te jagen....

Moet ineens aan Dracula denken, waarom weet ik niet maar......het lijkt me niet echt een leuk dorpje :o

O:)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:19

Sassy4barrel schreef:
RhealLover schreef:

Dat is precies wat ik bedoel :j En als de jagers klaar zijn met de wolven... zijn er teveel paarden of teveel herten en moeten die weer afgeslacht worden

Idd ja! O leuk mogen we weer dieren afslachten!
Sorry ,maar ik kan dan wel ''naiif'' zijn ,maar gadverdamme ik heb zo'n hekel aan (die egoiistische) mensen.
Gadver. Alles hebben hebben hebben , het draait altijd om geld.
Ik walg van mensen met zulke praktijken.

Woird er een mens vermoord , al is het een persoon die verschrikelijke dingen heeft gedaan word erom gehuild , enorme begravenis.
En zo'n 50 wolfen worden dmv klemmen en schoten die vaak gewoon niet eens goed genoeg zijn om direct dood dte zijn.. ach BOEIEND! het is MAAR EEN DIER!

Verschrikkelijk. Walgelijk.

En kunnen mensen gaan zeggen : Jaaaa mens staat boven aan , Het is goed blablabla ,maar je kan er niet omheen dat de mens een soort is waar vaak om te walgen is. of hoe je dat ook schrijft.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:26

Een bedenkinje maar.
Altijd geleerd dat hongerige wolven hun eigen soort aanvallen en opeten,als die teken van zwakheid vertoont.
neem nu die russische dode wolf in die klem,ik begrijp niet dat die niet door de rest van de pack is opgegeten.
Als ze uitgehongerd zijn,en ze ruiken vers bloed,dan zijn ze niet meer te houden.
ik heb zulke voorvallen gezien in Manwaki,indian Quebec territory,30 jaar geleden,tijdens een hunt in een vreselijke winter,met 3meter sneeuw.
een roedel wolven had een soortgenoot verscheurd,die gewond was geraakt,door van rotsen te vallen.
dirk
http://www.luckysranch.eu

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:17

Klopt helemaal wolven die uitgehongerd zij. Zullen eerst de zwakkeren uit de groep grijpen of de wolven die al overleden zijn alvorens ze een grote prooi zullen gaan zoeken bij gebrek aan voedsel.

Vandaar dat ik ook heel knap dat het een roedel is van 400 wolven die grote prooien aanvallen terwijl ze eerst zwakkeren en dode uit de groep zouden pakken. Maar ja sommige fabels worden in de wereld geholpen om EA te verdoezelen

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:37

Wie op bokt is er de eerste die de verfilming gaat maken! Die is rijk zometeen!

Maar zou er inderdaad niet willen wonen! Zou niet rustig kunnen slapen..