Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:00

potverdikkie schreef:
De plaatselijke jachtvereniging heeft weer een prachtig uitje gehad, en een zeer geslaagd jachtseizoen.

Kun je een probleem niet oplossen dan schiet je het gewoon weg......

Wat een onzin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:31

Het was niet de plaatselijke jachtvereniging...
Een goede jager doet aan wildbeheer, en dat is maar goed ook.
Sinds ze ineens besloten hebben dat er op de Veluwe minder geschoten mocht worden, kwam er veel overlast van zwijnen.
Men wil graag de wolf terug in het gebied als jager... maar dat vinden de mensen weer eng, want ze willen wel veilig met een mountainbike de natuur kunnen vernielen..... ehh ik bedoel: van de natuur kunnen genieten.

Miracle_

Re: Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:09

Ik vraag me af of ze nou echt zelf niet doorhebben, dat dit totaal geen effect heeft op de lange termijn... :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:38

Ik ben blij dat er toch al iets gedaan wordt. Maar ook ik moet toegeven dat ik dit niet de beste langetermijnoplossing vind.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:40

Alleen had dit niet beter geweest vóór de winter?
Vind het maar niks, maargoed veel keuze was er niet..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:41

Mindim schreef:
potverdikkie schreef:
De plaatselijke jachtvereniging heeft weer een prachtig uitje gehad, en een zeer geslaagd jachtseizoen.

Kun je een probleem niet oplossen dan schiet je het gewoon weg......

Wat een onzin.

Het is gewoon een zotte situatie daar, wat nu op een idiote manier wordt opgelost. Jij mag dit onzin vinden, en ik mag dit zot vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:38

potverdikkie schreef:
Het is gewoon een zotte situatie daar, wat nu op een idiote manier wordt opgelost. Jij mag dit onzin vinden, en ik mag dit zot vinden.

Jouw opmerking vind ik onzin over dat de jachtvereninging een leuk uitje heeft gehad, dat slaat nergens op.

Afschot is idd geen lange termijn oplossing, das ook nergens beweerd, volgens mij zijn ze helemaal niet bezig met een lange termijnoplossing. Jammer genoeg niet.

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:16

Zijn we weer even lekker onszelf aan het goedpraten. Moesten we van in het begin een beter beleid gevoerd hebben daar zou dat afschieten niet nodig zijn... zoals al gezegd, castraties, sterilisaties, bijvoederen in de winter... maarnee, teveel werk of inspanning of god weet welke reden dusja, afknallen die handel. Zielig... Om nu maar eens een voorbeeld te geven...
Het is geweten dat chinezen er ook teveel zijn, sommige mensen daar en over heel de wereld leven in armoede, verhongeren, gaan we die ook even gaan afknallen dan?
Juist hetzelfde probleem, de maatschappijen zijn schuldig... zoals ook hetzelfde gebeurd nu bij de dieren waarover het hier gaat...
Lange leve de mensheid... Iedereen die dit afschieten toejuichd, amai, goe bezig zou'k zegn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:22

Miss_Zimron schreef:
Iedereen die dit afschieten toejuichd, amai, goe bezig zou'k zegn.

Wat jammer dat een afwijkende mening meteen zo neer wordt gehaald.

Ik blijf erbij: Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen, heel erg kwalijk zelfs. En er moeten zeker eeen oplossing komen voor de toekomst, bijv. castreren of het aantal hengsten in het gebied zeer beperkt houden.

MAAR! Nogmaals, wat te doen met het huidige overschot? Daarvoor is afschieten de snelste, efficienste en meet logische oplossing. Daar kom je niet omheen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:30

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, excuseer mij dan. Maar hoe bepalen ze welke dieren afgeschoten worden? Gewoon willekeurig? Krijg je dan niet het risico dat je perfect gezonde en sterke dieren afschiet?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:43

Gini schreef:
Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, excuseer mij dan. Maar hoe bepalen ze welke dieren afgeschoten worden? Gewoon willekeurig? Krijg je dan niet het risico dat je perfect gezonde en sterke dieren afschiet?

Mindim schreef:
Ze schieten de dieren die ernstig verzwakt zijn.

Die “ernstig verzwakte dieren” worden niet neergeschoten omdat ze zoveel eten en dus om hongersnood te voorkomen. Als de populatie zo doorgroeit op dat kleine stukje grond dan moeten ze met dit afschiet beleid gezonde dieren doden om hongersnood te beperken. castreren is op lange termijn de meest efficiënte oplossing.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:14

piloe4ever schreef:
castreren is op lange termijn de meest efficiënte oplossing.

Voor algehele inseminatie van de kudde heb je maar één hengst nodig.
Door castratie roer je de verkeerde kant op in "de sterkste/slimste binnen de populatie zullen voortplanten" soep.
Van enige natuurlijke selectie is dan geen sprake meer.
Kun je net zo goed het bordje dierentuin aan het hek hangen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:46

Adil schreef:
Miss_Zimron schreef:
Iedereen die dit afschieten toejuichd, amai, goe bezig zou'k zegn.

Ik blijf erbij: Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen, heel erg kwalijk zelfs. En er moeten zeker eeen oplossing komen voor de toekomst, bijv. castreren of het aantal hengsten in het gebied zeer beperkt houden.

MAAR! Nogmaals, wat te doen met het huidige overschot? Daarvoor is afschieten de snelste, efficienste en meet logische oplossing. Daar kom je niet omheen.

Wat is er dan mis met overplaatsen??

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:50

Verplaatsen is duur.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:09

Maar niet onmogelijk.. Dus is schieten niet de enige oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:11

Je moet ze dan wel ergens kwijt kunnen...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:14

MAAR! Nogmaals, wat te doen met het huidige overschot? Daarvoor is afschieten de snelste, efficienste en meet logische oplossing. Daar kom je niet omheen.[/quote]
Wat is er dan mis met overplaatsen??[/quote]
overplaatsen??????
vertel jij me dan eens waar naartoe?????

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:53

slokkie schreef:
Voor algehele inseminatie van de kudde heb je maar één hengst nodig.
Door castratie roer je de verkeerde kant op in "de sterkste/slimste binnen de populatie zullen voortplanten" soep.
Van enige natuurlijke selectie is dan geen sprake meer.
Kun je net zo goed het bordje dierentuin aan het hek hangen.

CONCLUSIE: Nederland is gewoon Nederland en NIET de ideale omgeving om paarden in hun natuurlijke, wilde staat te laten floreren. De mens moet hier gewoon tussenkomen. En ja, dan heb ik veel liever een dierentuin met goed natuurbeheer en -behoud, dan ieder jaar wild-west taferelen van schietende cowboys en neerzijgende dieren, hoe natuurlijk is dat?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:19

Gini schreef:

Ik heb geen ervaring met de OVP maar beroepsmatig wel met het afschotbeleid op de Veluwe, en er wordt niet willekeurig maar wat afgeschoten. De populatie wordt jaarlijks gemonitord en er wordt per leeftijdscategorie en m/v afschot toebedeeld. Hiermee wordt een gezonde populatie nagestreefd binnen de maatschappelijke draagkracht van het gebied. In een beheerplan voor 5 jaar wordt uitgezet waar men naartoe wil, en dit wordt met jaarlijkse werkplannen aangepast. Hier wordt héél nauwkeurig op gemonitord, als er een dier wordt afgeschoten is dit binnen 24u bekend bij de beleidsmakende instanties. Daardoor kan er tussentijds worden ingegrepen als het scheef gaat. Waar zichtbaar zal een zwakker dier eerst geschoten worden.
Met wilde zwijnen is er op dit moment bijvoorbeeld een proef met flexibel beheer, waarbij in gebieden waar die maatschappelijke draagkracht laag is (veel gecombineerde functies van het gebied, dus natuur én landbouw én bewoning) naar een lagere doelstand wordt gestreefd en in het centrale deel van de veluwe waar de maatschappelijke draagkracht hoog is (want hoofdzakelijk natuur) een hogere doelstand mag ontstaan.

De reden om voor afschot te kiezen in plaats van dingen als chemische geboortebeperking e.d. is dat je met het laatste middel veel minder nauwkeurig kunt sturen op gezonde verhoudingen binnen de populatie. Castreren is NIET de oplossing omdat je daarmee ongezonde verhoudingen binnen de populatie krijgt, waardoor het voortbestaan van de populatie op langere termijn in gevaar komt. Ook krijg je problemen doordat je gaat zitten ingrijpen in het natuurlijk gedrag van beesten. Het is normaal dat er bepaalde concurrentiestrijd is tussen jonge bokken, etc. Door castratie zou je daar in gaan ingrijpen, en dat levert een ongezonde populatie op.

Een populatie ontwikkelt zich ongeveer zo:
Afbeelding
Dan heb je het over de "absolute" draagkracht van het gebied, dus waar het voedsel écht helemaal op is en waar andere soorten misschien al weggeconcurreerd zijn. De curve aan de rechterkant wordt in stand gehouden door natuurlijke sterfte, dus dieren die langzaamaan steeds zwakker en zieker worden tot ze van de honger doodgaan.

Nu hebben we in Nederland bijna geen gebieden die alleen maar uit natuur bestaan. In vrijwel alle gebieden is sprake van gecombineerd gebruik, er is wat natuur, er wordt aan landbouw gedaan, het gebied wordt doorkruist met wegen waar wij met onze auto's overheen rijden, we wonen er, etc. Ook in gebieden die wel (vrijwel) uitsluitend voor natuur bedoeld zijn (zoals de OVP of het centraal massief van de Veluwe) zijn de gebieden eigenlijk zo klein dat als we nog een diversiteit aan soorten zouden willen, je niet elke populatie maar naar dat absolute aantal kan laten groeien omdat je dan in de problemen komt doordat bijvoorbeeld plantensoorten compleet verdwijnen door vraat en eutrofiering (mest) of doordat andere diersoorten worden weggeconcurreerd (in de OVP kunnen bijvoorbeeld geen reeën leven omdat ze niet met de edelherten kunnen concurreren) Die nuancering in je absolute draagkracht is wat je "maatschappelijke" draagkracht zou kunnen noemen.

In de praktijk zit op de meeste plekken in NL die maatschappelijke draagkracht zo'n beetje tussen de groene en de rode lijn:
Afbeelding

Je zou er dus voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de wilde zwijnen of edelherten op de Veluwe niet meer te beheren. Er is best nog wel ruimte voor groei, en de populatie zit ook nog in de steile fase van de curve. Echter heb je dan een groot probleem voor de landbouw, de natuur kan niet voldoende voedsel leveren, en aangezien er rond de Veluwe geen hek staat gaan ze het dan wel bij de snackbar halen. Ook zul je verschrikkelijk veel aanrijdingen krijgen, dat is niet fijn voor de dieren, maar zeker ook gevaarlijk voor mensen, en je zult het als burger in het gebied normaal moeten vinden dat je geen tuin kunt houden omdat dat allemaal wordt opgevroten.

Door anti-jacht partijen wordt vaak geroepen dat je het allemaal maar los moet laten. Naar mijn idee doe je dan onrecht aan die maatschappelijke draagkracht en daarmee plaatst zo'n partij zich eigenlijk buiten de maatschappij. Ook laten volksvertegenwoordigers als Marianne Thieme zich bar slecht informeren waardoor ze onwaarheden staan te verkondigen in de kamer, en dat vind ik best wel kwalijk.

Ook de titel van dit nieuwsbericht is totaal misleidend. Er zijn niet elf konikpaarden doodgegaan door het afschotbeleid van SBB, er zijn 11 konikpaarden doodgegaan omdat de draagkracht van het gebied nou eenmaal grenzen kent.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:30

Equimotion, dankjewel voor deze bijzonder heldere uiteenzetting. Hier kunnen tenminste iets mee. Iig. veel meer dan met alle 'siehlugh'- reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:55

EricPrast schreef:
Equimotion, dankjewel voor deze bijzonder heldere uiteenzetting. Hier kunnen tenminste iets mee. Iig. veel meer dan met alle 'siehlugh'- reacties.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Het beheer ansich in de OVP had van het begin af aan anders gemoeten. Het gebied kan niet in de noden van alle dieren voorzien. Helaas heeft men de dieren als wild losgelaten, in tegenstelling tot runderen en koniks in andere gebieden. Waar kuddes meer worden gereguleerd en waar ze vaak ook kleiner zijn. In de OVP wordt niet gereguleerd bij mijn weten, er geldt ook geen zorgplicht voor de hoefdieren aldaar.

Dus nu zit je dan met een overschot aan dieren. Dan kun je het hebben over hoe het had moeten gaan, alleen los je daar het huidige overschot aan dieren niet mee op. Iedereen is het wel eens dat als men opnieuw daar moest beginnen, het anders zou moeten. Eigenlijk wordt aan regulering nog niet zo veel gedaan. Men verlost alleen dieren uit ondraaglijk lijden op het ogenblik, men pleegt geen afschot om de kudde te verkleinen.

Hoe los je het huidige overschot op???
Castratie is geen oplossing, zie redenen bij Equimotion en rapport en ook brengt dat het huidige aantal niet omlaag.
Prikpil, ook daar los je het huidige overschot niet mee op.
Afschot/ slacht, dan moeten veel dieren worden afgeschoten, er leven bijna 4000 hoefdieren in de OVP, men heeft elk soort al een keer willen terugbrengen tot 250. Dus dat betekent 4000 terugbrengen tot 750 dieren, dat gaat vanzelf op weerstand stuiten.
Overplaatsen? Normaliter ok, maar het aantal dieren is gewoon te groot.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:26

Mindim schreef:
Afschot/ slacht, dan moeten veel dieren worden afgeschoten, er leven bijna 4000 hoefdieren in de OVP, men heeft elk soort al een keer willen terugbrengen tot 250. Dus dat betekent 4000 terugbrengen tot 750 dieren, dat gaat vanzelf op weerstand stuiten.

Dan is het overschot dus echt gewoon veel en veel te groot en zijn ze grof nalatig geweest door niet eerder in te grijpen. Natuurlijk stuit je dan op weerstand. En dat is maar goed ook, het is te gek dat dit gewoon kan gebeuren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:50

Diablo schreef:
Mindim schreef:

Dan is het overschot dus echt gewoon veel en veel te groot en zijn ze grof nalatig geweest door niet eerder in te grijpen. Natuurlijk stuit je dan op weerstand. En dat is maar goed ook, het is te gek dat dit gewoon kan gebeuren.

Inderdaad, het is jammer dat SBB het zo ver heeft laten komen en dit terwijl veel jagers al sinds tijden roepen dat de situatie in de OVP uit de hand zou gaan lopen...!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:59

Bij het laten verhongeren was het ach en wee, bij het afschieten is het boeh en bah.

Ik vrees dat er nog maar één ding op zit om Penny NL tevreden te houden; de overbodige konikjes op stal zetten met roze vlechtjes. Alleen dan zal het geëmmer stoppen vrees ik 8-)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:05

Feit is wel dat als vee verhongerd is er dus te weinig voedsel voor de dieren.
Waarom in godsnaam dan überhaubt dieren in een reservaar zetten als men ze vervolgens toch kapot moet schieten?
Wat is het nut ervan?Wie is hierbij gebaat?
Dit land is veelste klein voor zulke dingen,laat ze dat geld aan andere dingen besteden zoals strengere controles van dieren die als "huisdier" worden gehouden!Paarden die staan te verrekken in een wei NAAST een huis!
Daar lopen ze omheen te draaien en moeilijk te doen.En elders halen ze makkelijk de trekker over!