Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pauline1

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:20

en gaan ze dan zo'n pensionhouder dwingen paddocks te maken voor al die paarden? die gaat natuurlijk als ze hem verplichten dat die paarden naar buiten moeten tegen ons pensionklanten zeggen dat ze dan maar op hun weilandje moeten staan ook al willen ze dat niet..wei kapot lopen ,pezen scheuren enzo,dat moet dan maar helaas..dit soort situaties ga je dan krijgen.niet iedere pensionhouder gaat even na zo'n wet voor alle pensionklanten droge paddocks bouwen zodat de paarden veilig naar buiten kunnen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:26

Ik neem aan dat ze met de minimummaten van de stallen ook onderscheid maken in de grootte van het paard/de pony.
Een Shire heeft een andere minimumafmeting van stal nodig dan een Shet.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:29

pauline1 schreef:
en gaan ze dan zo'n pensionhouder dwingen paddocks te maken voor al die paarden? die gaat natuurlijk als ze hem verplichten dat die paarden naar buiten moeten tegen ons pensionklanten zeggen dat ze dan maar op hun weilandje moeten staan ook al willen ze dat niet..wei kapot lopen ,pezen scheuren enzo,dat moet dan maar helaas..dit soort situaties ga je dan krijgen.niet iedere pensionhouder gaat even na zo'n wet voor alle pensionklanten droge paddocks bouwen zodat de paarden veilig naar buiten kunnen.

Dat kan dan allemaal wel zo zijn, en het was niet om jou aan te vallen!! Ik gebruikte het meer als voorbeeld voor hoe egoïstisch de mens eigenlijk is. Zo'n pensionhouder wil er geen geld voor uitgeven, maar eigenlijk, als het om paardenwelzijn gaat, zou hij of zij dat gewoon wel moeten willen doen.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:56

gek toch, dat men zo valt over die 4uurtjes de stal uit...( al weinig vind ik )

zo moeilijk is het toch niet? gewoon 4uur per dag in een paddock zetten. Heeft je stal geen paddock? Dan wordt de eigenaar nu eindelijk gedwongen die aan te leggen. Zet de eigenaar dan maar de paarden in de modder omdat deze daar geen geld aan wilt uitgeven? Dan ga je naar een andere stal. Merkt de eigenaar vanzelf dat het nodig is.

En ja een paard vind het fijn om in een paddock te staan met vriendjes, ook al het regent. En een paard dat zich dan gaat vervelen? Wat is dat nou voor iets raars, wat doen ze dan als je ze op stal laat staan?

Misschien kort door de bocht, maar voor mij is het simpel; heb je geen paddock? Dan kan je stal niet bestaan. Aanleggen of opheffen.
Ik vind dat er best een keer gesnoeid kan worden in al die 'stallen' die zijn begonnen die niet over voldoende ruimte of fincanciele middelen beschikken.
Misschien worden door deze maatregelen het houden van paarden wel duurder, want daar is stiekem iedereen volgens mij het meest bang voor ( minder stallen die overeind blijven ). Ik vind dat je dat voor lief wilt nemen en dat het niet ten koste moet gaan voor het paardenwelzijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:30

Kim90 schreef:
Wist je dat een varken op maximaal 1 vierkante meter gehouden wordt, en weet je dat een varken zo groot is:

Als je je iets meer verdiept had je kunnen weten dat de wettelijke eis vanaf 2012 is dat er minimaal 1 m2 voor 1 vleesvarken is en dan zitten ze in groepshuisvesting. Zo'n vleesvarken is trouwens een tikkeltje kleiner als jou fotootje... Die worden namelijk geslacht als ze rond de 100 kg wegen. Dus minimaal 1 m2 voor 100 kg gewicht als ze slachtrijp zijn... Als ik dan kijk dat de meeste grote paarden 9 m2 hebben met een gewicht van zeker 600 kg en die niet los buiten komen dan hebben die niet eens een veel beter leven! Voordeel van groepshuisvesting is dat het varken makkelijk een rondje kan rennen en een paard kan dat niet in zijn box. Daarnaast worden varkens ook niet in het donker gehouden omdat dat zowiezo de vruchtbaarheid, maar ook de groei niet bevorderen ;)

charlottelot schreef:
zo moeilijk is het toch niet? gewoon 4uur per dag in een paddock zetten. Heeft je stal geen paddock? Dan wordt de eigenaar nu eindelijk gedwongen die aan te leggen. Zet de eigenaar dan maar de paarden in de modder omdat deze daar geen geld aan wilt uitgeven? Dan ga je naar een andere stal. Merkt de eigenaar vanzelf dat het nodig is.

Helemaal mee eens!
En tsjah dat zal sommige paardenhouders de kop kosten. Maar dat hebben ze dan te danken omdat hun het niet goed voor elkaar hebben :o

Vind het dan ook gek dat "wij" over regeltjes over paardenwelzijn zo vallen terwijl er in de landbouw al tig regels zijn voor het houden van ander soort vee...
Maar zoals het ook bij de boeren deels is (het grote deel is aan regels verbonden) iedereen heeft zijn of haar ideetjes over dierenwelzijn en iedereen probeert het op zijn of haar manier zo goed mogelijk te doen :)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:12

Pff 4 uur per dag in de paddock.. Pension stal van 30 paarden gemiddelde werktijd 8 uur per dag, kortom 15 padocks maken.. Onmogelijk! Laten ze nu eerst daadwerkelijk maar eens met een plan van aanpak komen!

Even onder ons, volgens mij staan in de meeste veulen opfokken de Veulens in de zomer ook 24/7 buiten zonder schuilhok voor bvb de enorme hitte, terwijl ook dieren kunnen verbranden. Of bvb in de wintermaanden dat ze dan ook maar 2x pw buiten komen.. Nou dan heeft mijn paard geloof ik voorlopig niets te vrezen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:13

Ik heb het topic doorgelopen en me enorm verbaasd over veel reacties hier.
Paarden die niet naar buiten mogen omdat ze in de sport lopen?? :wow:
Mensen die het normaal vinden dat hun paard in de winter niet buiten komt of maar een half uurtje stappen aan de hand? ;(

Echt ongelofelijk...Mijn paarden lopen dag en nacht buiten, hebben een inloopstal en krijgen de hele dag door hooi. Ze zijn superfit en hebben nooit blessures. Ze mogen ze gewoon als paard gedragen!

Krijgen de mensen die hun paard altijd binnen hebben staan geen stress als ze hun paard zo zien staan?? Ik vind het al erg als die van mij een uurtje binnen staan omdat de smid komt zodat hun voeten droog worden.
Zelfs met de sneeuw hebben ze lekker hun vrijheid behouden en mochten ze zelf kiezen of ze binnen of buiten wilden staan.

Ik laat mijn paarden de keuze maken. Als ik niet genoeg weide zou hebben, zou ik geen paard houden. Heel simpel lijkt me, maar dat geldt niet voor iedereen helaas...

De enige die het hier lijkt te snappen en die de spijker op zijn kop slaat is trouwens Huertecilla...Alleen jammer dat haast niemand dat in wil zien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:17

vanessakusje schreef:
Pff 4 uur per dag in de paddock.. Pension stal van 30 paarden gemiddelde werktijd 8 uur per dag, kortom 15 padocks maken.. Onmogelijk! Laten ze nu eerst daadwerkelijk maar eens met een plan van aanpak komen!

Waarom onmogelijk? Paarden kunnen toch ook bijv 2 aan 2 naar buiten? Vinden die beesten nog veel gezelliger ook!

Citaat:
Als ik niet genoeg weide zou hebben, zou ik geen paard houden. Heel simpel lijkt me, maar dat geldt niet voor iedereen helaas...

+:)+ Hier hetzelfde! Als ik ze op stal zou moeten houden omdat ik anders geen weiland voor de zomer over zou houden zou ik zeker minder dieren hebben!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:21

Ik vind 4 uur erg weinig!
Poe, ben blij dat ik mijn meiden thuis heb staan en ze 24 uur per dag de vrijheid kan geven. Vier uur...Ik zou niet op zo'n stal willen staan :o

Ik snap niet dat mensen zo'n heisa maken over deze wet. Het is toch juist super dat er meer controle komt op paardenwelzijn! En als stallen niet genoeg grond hebben, moeten ze minder pensionpaarden nemen :)*
Ik kan niet goed begrijpen dat mensen meer vrijheid voor hun paarden niet toejuichen :?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:27

Marloes_R schreef:
Ik snap niet dat mensen zo'n heisa maken over deze wet. Het is toch juist super dat er meer controle komt op paardenwelzijn!

Ik snap het ook niet!
Maar goed misschien zit het verschil in dat jij je paarden wel minimaal die 4 uur buiten kan geven en veel stallen dat amper gaat lukken in de toekomst :(:)
En tsjah als je je niet aan de regels kunt houden...

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:36

bij een grotere stal is het misschien veel werk om alle paarden buiten te zetten, dan neem je iemand extra in dienst. Kost geld, gaat de stalprijs omhoog.

Zoveel werk is het trouwens niet, wij hebben 20paarden op stal. Gaan iedere dag om 10uur op de paddock, gok dat dit uurtje werk is. Eind van de dag gaan ze er weer af, weer een uurtje werk. Geen moeite lijkt me? Wel te veel moeite, dan geen stal runnen is mijn mening.

Paard dat niet naar buiten kan vanwege de sport, dan kies je puur en alleen voor jezelf. Wat is trouwens toch al onzin vind, hij kan ook struikelen op de laadklep, blessures kunnen helaas altijd voorkomen. Geen argument om een paard dan maar ik een klein hokje te proppen de hele dag.
Als de mens er voor kiest om een dier te houden, dan vind ik niet dat het dier dan maar meteen geen 'rechten' meer heeft. Ik vind dat er een aantal basisvoorwaarden moeten zijn en deze vind ik in dit verhaal goed omschreven door de DB. In mijn ogen volledig haalbaar, een stal zal zich moeten aanpassen en anders er mee moeten stoppen.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:42

charlottelot schreef:
bij een grotere stal is het misschien veel werk om alle paarden buiten te zetten, dan neem je iemand extra in dienst. Kost geld, gaat de stalprijs omhoog.

Zoveel werk is het trouwens niet, wij hebben 20paarden op stal. Gaan iedere dag om 10uur op de paddock, gok dat dit uurtje werk is. Eind van de dag gaan ze er weer af, weer een uurtje werk. Geen moeite lijkt me? Wel te veel moeite, dan geen stal runnen is mijn mening.

Paard dat niet naar buiten kan vanwege de sport, dan kies je puur en alleen voor jezelf. Wat is trouwens toch al onzin vind, hij kan ook struikelen op de laadklep, blessures kunnen helaas altijd voorkomen. Geen argument om een paard dan maar ik een klein hokje te proppen de hele dag.
Als de mens er voor kiest om een dier te houden, dan vind ik niet dat het dier dan maar meteen geen 'rechten' meer heeft. Ik vind dat er een aantal basisvoorwaarden moeten zijn en deze vind ik in dit verhaal goed omschreven door de DB. In mijn ogen volledig haalbaar, een stal zal zich moeten aanpassen en anders er mee moeten stoppen.

Helmaal mee eens ;)

En die stalhulp bespaar je weer op je stro kosten, want je hebt veel minder stalstrooisel nodig als ze lekker de hele dag buiten staan, je stal droogt dan overdag *D Iedereen denkt alleen maar aan de problemen in tijd en geld, maar waar gaat het nou om.... :o Volgens mij verdienen al die kosten zich zo terug, met gezondere paarden....wat het wel niet kost als je paard last van maagzweren heeft door innerlijke stress op stal etc...

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:48

misschien moeten we ons trouwens gaan realiseren dat door de stijgende welvaart er de laatste jaren te veel mensen paarden zijn gaan houden, wat ten koste gaan van het welzijn.

Nu zijn er 400.000 paarden in Nederland, ik zie zelf niet het probleem ervan in als dat er over 20jaar nog maar 200.000 zijn doordat, vanwege deze maatregelen, het kaf van het koren wordt gescheiden.
Als het aanbod van stalplekken kleiner wordt doordat de eisen strenger worden zal de prijs omhoog gaan en is het dus niet meer voor iedereen mogelijk een paard te onderhouden.
Mijn portemonnee is helaas ook niet zonder grenzen, misschien kan ik het dan ook niet meer betalen. Dan is het aan mij om niet egoistisch te zijn en ervoor te kiezen geen paard te nemen.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:59

charlottelot schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens !
Je kiest voor een paard, en daar horen verantwoordelijkheden bij, Een paard moet je ook verzorgen. Het is niet zo dat je keuzes voor jezelf maakt, maar voor het paard én jou, en jou op de tweede plek.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:36

visiontimes schreef:
ondanks dat het goed is dat er strenger toezicht komt om het paardenwelzijn in nederland.. is het in zooooveel gevallen toch niet haalbaar om bijv. de paarden zoveel uur per dag op de wei te hebben ofz...
Alleen al vanwege het ruimtegebrek.. ben benieuwd

daar denk ik net zo over...

gaan ze overal bij staan met de seconde wijzer.. of moet je je paard in clocken om de wei in te gaan,..
LIGT TOCH OOK AAN HET WEER.. de ene kan wel in de regen de andere niet bijv mok..
de andere kan niet tegen de vliegen.. kan niet in de sneeuw, een derde niet in de opdooi..
het draad kan stuk zijn.. vuurwerk.. of weet ik veel wat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:37

Ik denk dat het niet te controleren valt, kan niet bedenken hoe dat zou moeten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:41

charlottelot schreef:

wij hebben 5 paddocks. voor 40 paarden.. waarvan ze bijna allemaal alleen moeten staan een deel niet naast elkaar kan.. soms kunnen er 2 bij elkaar. (verschillende redenen o.a. hengst merrie ruin ).. probeer dat maar in 2 uurtjes te doen.. als ze bijv langer gereden zijn komen ze een dagje niet na buiten, en zo beetje wisselen. en we hebben dan 2 bakken. in een kunnen ze ook los.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:56

dat je een hengst niet bij merries zet, daar kan ik inkomen.

Wij hebben 20paarden bij elkaar staan, ruinen en merries, alle leeftijden, alle maten. Komt er een nieuw paard bij te staan dan moet die z'n plek zien te vinden in de groep. Staan lekker te spelen de hele dag en natuurlijk soms krijgt er 1 een ram. Bijna nooit iets aan de hand en vrijwel nooit zie je een paard dat niet in de kudde kan en zich niet kan handhaven. Dus de hoeveelheid mensen die allemaal beweren dat hun paard absoluut niet bij een ander kan staan.
Waarom is dat geen mogelijkheid?

Waarom moeten alle paarden apart op een paddock? Paarden zijn KUDDE dieren, vinden het fijn om in een kudde te staan. ( kudde=grote groep 8-) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:02

Marloes_R schreef:
De enige die het hier lijkt te snappen en die de spijker op zijn kop slaat is trouwens Huertecilla...Alleen jammer dat haast niemand dat in wil zien.

Als je dat denkt, dan lees je partijdig ;)
HC is zeer extremistisch in zijn denkbeelden en minimale eisen als je het hebt over paarden houden in vrijheid.

Pas op waar je voor juicht, want voor je het weet voldoe je zelf niet aan de "eisen"

Ik persoonlijk ben voor een minimaal 4 uur vrije uitloop per dag. Liever meer. Weide hoeft niet, goede bodem vind ik belangrijker. Maar het gaat ook om de haalbaarheid van controleren van regels. En er zijn nog meer regels die de dierenbescherming er door wil hebben waar je kanttekeningen bij kunt plaatsen omdat ze te star lijken.

Leuk dat men nu allemaal regeltjes in wil voeren, maar wat wil men bereiken? En hoe? En hebben die regels wel het gewenste effect?
De uitwassen waar mee geschermt wordt, haal je echt niet weg met 4 uur weidegang, samen met andere paarden, en een grote stal.
De echte problemen waar de klachten over gaan, die uiteindelijk zouden kunnen leiden tot inbeslagneming, zijn ernstige zaken als paarden dag en nacht in de modder, paarden in een stront stal die noooooit buiten komen. Te weinig of niet bijvoeren, geen water, slechte hoefverzorging, en slechte medische verzorging indien noodzakelijk... Als men hier al moeilijk tegen op kan treden, waarom dan daar niet eerst regels en wetten voor bedenken zodat die paarden eerder geholpen kunnen worden en de mensen ook daadwerkelijk serieus gestraft kunnen worden?

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:04

paardenfreak schreef:
charlottelot schreef:
.

wij hebben 5 paddocks. voor 40 paarden.. waarvan ze bijna allemaal alleen moeten staan een deel niet naast elkaar kan.. soms kunnen er 2 bij elkaar. (verschillende redenen o.a. hengst merrie ruin ).. probeer dat maar in 2 uurtjes te doen.. als ze bijv langer gereden zijn komen ze een dagje niet na buiten, en zo beetje wisselen. en we hebben dan 2 bakken. in een kunnen ze ook los.

vrij vertaald wat jij zegt is;

we hebben geen tijd, met name dus geen geld ( extra personeel ) en geen ruimte. Pech voor het paard, jammer maar helaas. Ik wil niet bot overkomen, maar blijf er wel bij: geen tijd/ geld en geen ruimte? Geen stal.

stal kan er voor kiezen om minder paarden te houden, meer aandacht per paard en levert ook nog wat ruimte op...Zal je wat meer moeten betalen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:10

paardenfreak schreef:

Waarom moeten ze allemaal alleen staan? Hebben jullie paarden ook in de stal geen contact met de 'buren'? Zodat ze daar al een band mee op kunnen bouwen? Goh.......
Als ze een dagje langer gereden zijn, komen ze daarna wel eens een dagje niet buiten? Mijn hemel.....
Dat is nou precies wat ik bedoel...... Hoe kun je als paardeneigenaar daar nou je paard neerzetten? En verder je leven fijn leven? Ik zou me geen moment rustig voelen, als mijn paard zo'n leven zou moeten leiden. Echt niet!!! :n :n :n

En ik durf niet eens te vragen wat het kost om daar je paard te stallen. :+

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:12

Klop hoor Jocyce b, maar ik zie het liever iets meer de kant op van Huertecilla dan de andere kant op en paarden zo lang binnenhouden.

Zo vind ik zelf gras wel heel belangrijk. Het is bewezen dat paarden door te knabbelen en rond te scharrelen zich veel prettiger voelen, en het is goed voor hun darmstelsel. Dan kun je natuurlijk hooi geven, maar ik vind toch dat weidegang onontbeerlijk is. En als een stal niet zoveel grond heeft, zal dat consequenties moeten hebben voor het aantal paarden.

De andere zaken die je aanhaalt heb je gelijk in hoor, die zul je hiermee ook niet voorkomen. Maar het is een begin, een eerste stapje. En hopelijk een stap naar een grotere bewustwording van paardenhouders over hoe ze met hun paarden omgaan. Want al staan ze nog in zo'n mooie box met dure dekens, een paard hoort gewoon lekker naar buiten te kunnen gaan en te kunnen socializen met maatjes.

Paardenfreak, ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een andere stal. Het is toch niet terecht dat de paarden er de dupe van worden dat een stal te weinig plaats heeft om alle paarden buiten te zetten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:14

Marloes_R schreef:
Ik vind 4 uur erg weinig!
Poe, ben blij dat ik mijn meiden thuis heb staan en ze 24 uur per dag de vrijheid kan geven. Vier uur...Ik zou niet op zo'n stal willen staan :o

Ik snap niet dat mensen zo'n heisa maken over deze wet. Het is toch juist super dat er meer controle komt op paardenwelzijn! En als stallen niet genoeg grond hebben, moeten ze minder pensionpaarden nemen :)*
Ik kan niet goed begrijpen dat mensen meer vrijheid voor hun paarden niet toejuichen :?

Amen. Ik vind 4 uurtjes ook niets! Als men daar al zo moeilijk over doet..... Waarom begint men dan toch aan een paard? Ik snap het echt niet.... Het komt op mij zo egoistisch over om zo een paard te houden. Ja, dan sta ik op tenen, kan me niet schelen!!!

Mijn paard zou gek worden met maar 4 uurtjes buiten. Maar ja, ik probeer het maar zo te zien, dat het in elk geval iets is voor al die stalpaarden, die er al amper uitkomen (ja, om te rijden). Ongelofelijk. Ik word hier eigenlijk heel verdrietig van. ;(

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:27

mijn paard staat ook op een pensioenstal, hier in vlaanderen(moest deze wet naar Belgie komen) zijn helaas niet veel stallen en al helemaal amper stallen waarbij je paard meer dan 4u iedere dag buitenstaat.. ik heb geld genoeg om mijn paard te stallen etc, maar er zitten ook grenzen aan mijn portefeuille, als ze het weinige aantal stallen hier nog gaan sluiten gaan enkele exclusieve stallen open blijven waaar natuurlijk maar een beperkt aantal paarden kunnen staan. Zodoende gaan enkel degenen met het meeste geld een paard kunnen houden, is dat niet belachelijk? ja ok een paard heeft basisbehoeften maar gaan we echt het quasi onmogelijk maken om de middelmatige mens en ik denk dat er zo genoeg zitten op bokt het onmogelijk maken om te genieten van de paardensport ?

mijn merrie beter staat dan sommige paarden die wel iedere dag 4u buitenstaan maar ondervoed zijn of slechte verzorging krijgen, wat is dan beter volgens jullie?

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:53

Citaat:
Moet je geen paard houden.
Dat is juist wat ze dus willen bereiken: Dat eigenaren is gaan inzien dat het niet paardwaardig is op een paard 23/7 op stal te hebben. En ik denk dat het erg goed is dat ze deze stallen dus gaan opdoeken. Misschien dat mensen dan is gaan inzien wat ze hun beesten al jaren aandoen

Jou sluiten we ook niet op een kamer van 2 bij 2 op met een wc, een kraan en 3 keer per dag een bak eten op. Paard hoord dat al helemaal niet te hebben, ze horen te lopen, soortgenoten te hebben en te spelen!

Top dat ze deze wetten eindelijk gaan doordrukken, het plan ligt er allang: eindelijk iemand die het ook waar gaat maken.

Verder wil ik even zeggen, dat als je nu een verwaarloosd paard tegenkomt je van het kastje naar de muur gestuurd word en niks opschiet, op dit moment kan NIEMAND iets tegen particulieren die hun paard verwaarlozen en/of mishandelen! EN dit komt veeeeeel vaker voor dan menig mens denkt. Je paard opsluiten in stal is ook mishandeling paard alleen houden overgens ook.

maar dit wil dus zeggen dat de weinige gelukkige mensen die bijv. land aan huis hebben etc. alleen paarden moegn houden?
Ik ben het er mee eens dat paarden veel beter afzijn op het land en dat 4 uur in verhouding niets is, maar denk er wel aan dat er ook andere mogelijkheden zijn maar daar wordt niks van gezegd. Idd op een grote pensionstal van +/- 50 paarden is zoiets gewoon niet haalbaar.. zelfs al zou er plek zijn, dan zit je met je megawachtlijst
En hoe gaan ze dat doen met de duurdere sportpaarden. Hoeveel van die beesten worden opgehokt omdat ze anders mischien iets oplopen in het land..