TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:49

Twiggy2008 schreef:
Dat kan ik nou ook niet echt belangrijk vinden, de paardenhandel...... Ik vind het welzijn van de paarden in ons land een stuk belangrijker, dan al die commerciele belangen. De overgang is even iets waar we doorheen moeten, maar daarna hebben de paarden ook wat (en daar gaat het mij om)!!!

...en de rest is menselijk egoïsme. ´Ja, maar....´ = ´Nee want, dan kan ík geen paardrijden.´

Als je geen zoutwateraquarium gebt, kan je geen zeepaardjes houden. Geen geld voor? Huur een film en hang een foto van een zeepaardje aan de muur.
Is met landpaardjes niet anders.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-01-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:49

Dat bedoel ik er niet mee. Vind heus wel dat een handelaar ook aan bepaalde
normen moet voldoen, wat ik wel bedoel is dat het niet te doen is om voor ieder
paard dat de handelaar in en verkoopt (zeg gemiddeld zo'n 10 per week als het
een goede/bekende stal is) Eerdat hij het geregeld kan hebben is het paard in
principe al verkocht?

Ik sta prima, mijn paard heeft een grote open stal met afzuigsysteem voor stof
en amoniakluchtjes, veel licht, er wordt om de dag opgestrooid, ze krijgen 5x per dag zorgvuldig
uitgezocht voer, 's winters kunnen ze de paddock of stapmolen in en 's zomers kunnen
ze onder groepjes verdeeld het land in. Er zijn 4 paddocks vlak bij elkaar dus plek zat
maar ik betaal me ook al een vermogen. Ik vind het onzin daar nog extra bovenop te leggen.

Ik zou dan zeggen loop alle pensionstallen na of ze aan de eisen voldoen, paardenhouders
tekenen voor de pensionstal een contract. Kopieen bij staleigenaar en paardenhouder dus
ook makkelijk te controleren.

Ze moeten eens een onderzoek naar DB zelf starten, hebben in het verleden schapen afgenomen
van een man die er niet voor zorgde, huurden het land van een boer af die ik ken en ze zouden
zelf voor de schapen zorgen. De schapen stonden er al min. 4 weken en hadden hun dikke wollen
vacht nog. Met 30/35 graden vielen ze letterlijk dood neer en toen we ze gingen koelen en
onderzoeken bleek dat ze duur schuren wondjes hadden gekregen en als je een poot optilde
zag je gewoon een hele berg maden uit de schapen vallen. De sloot was te diep en er was nieteens
een plek voor de schapen om te gaan drinken, zo'n 10 schapen zijn dan ook verdronken.

Slechte stallen aanpakken oke, controleren of paardenhouders goed omgaan en zorgen voor
hun paard okee.. maar wij hoeven toch niet met alles de pot van de staat te spekken?

De paardenhandel interesseert jou niet? Nou ik koop liever een goed en gezond paard van
een handelstal dan een afgecrosst half doodgetrapt en geslagen paard dat zo ziek is als ik
weet niet wat. En ik heb er toch echt zat gezien afgelopen weken waar particulieren nog
een jackpot voor willen hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:52

svdijk86 schreef:
maar wij hoeven toch niet met alles de pot van de staat te spekken?

Je betaalt alleen voor degenen die het zelfreguleren heben getorpedeerd. De sector kón het zelf regelen.
Ik heb dat al járenlang geschreven, ook hier op Bokt.
Heeft de sector zelf verzuimd. Eigen schuld dikke bult.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:52

Paarden zijn paarden of ze nu de slachtwaarde hebben of miljoenen waard zijn. Dat je in zo'n geval zuiniger met je paard omgaat, ok, nog te begrijpen maar niet ten koste van het welzijn van een paard. In dit geval gewoon een luxe artikel in onze luxe maatschappij.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:54

svdijk86 schreef:
Er zijn 4 paddocks vlak bij elkaar dus plek zat
maar ik betaal me ook al een vermogen. Ik vind het onzin daar nog extra bovenop te leggen.

Niet persoonlijk, maar dit bedoel ik dus met egoïsme. Ik bedoel niet ermee dat jij het niet goed geregeld hebt, als je het onderling wellicht ook kan regelen prima. Haal alleen een paard die stal uit. Het is niet naar jou persoonlijk bedoelt deze opmerking, maar meer gestoeld op mijn eerdere reactie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:57

Willekes schreef:
svdijk86 schreef:
Er zijn 4 paddocks vlak bij elkaar dus plek zat

Niet persoonlijk, maar dit bedoel ik dus met egoïsme. Ik bedoel niet ermee dat jij het niet goed geregeld hebt, als je het onderling wellicht ook kan regelen prima. Haal alleen een paard die stal uit. Het is niet naar jou persoonlijk bedoelt deze opmerking, maar meer gestoeld op mijn eerdere reactie.

Amen!!!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:12

Huertecilla schreef:
Jethafa schreef:
Huertecilla, wat zie jij als oplossing daarvoor dan? Minder paarden? Sport minder aantrekkelijk maken? Ik snap het 'overbevolkingsprobleem', maar zou ook niet weten wat daar aan te doen is..

Dat is érg makkelijk.

Vul de voorwaarden voor paardhouden in zoals die al prima wetenschappelijk onderzocht zijn vastgesteld. Dat kan in wéken want het is al lang en breed goed onderbouwd bekend wat de minimum condities zijn om de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor de diersoort paard in te vullen.
Voor ALLE paardachtigen; ook die in dierentuinen, parken en ´natuur´.

Invoering kan ook gelijk en de basis = verboden tenzij, met omgekeerde bewijslast.
Een ieder die niet kan aantonen diens paard zo te houden krijgt geen vergunning om een paard te houden.
Paarden mogen per die datum niet meer verkocht worden aan iemand die niet aan de vergunningsvoorwaardes voldoet.
Wie een paard verkoopt zonder te kunnen aantonen dat de koper een vergunning had = boete twee keer de verkoopprijs.
Het systeem dienst kostendekkend te zijn.

Degenen de geen vergunning hebben en wel een paard hebben, krijgen vijf jaar de tijd om het te regelen.

Let op: dit houdt in dat degenen die een paard hébben 5 jaar de tijd krijgen en dat er geen nieuwe problemen bij komen.

Na die vijf jaar krijgen paardhouders zonder vergunning maximaal vijf jaar een jaarlijkse boete die gelijk is aan twee keer de kosten het wel te regelen (van een weideplaats huren).

Na de tweede vijf jaar wordt het paard in beslag genoemen en openbaar verkocht.

Per direct wordt de situatie niet erger.
Overgangsregeling van 5 jaar.
Makkelijk te handhaven: wie het niet aantoont krijgt geen vergunning, zonder vergunning boete.
Redelijke tweede overgangsfase van 5 jaar.
Na 10 jaar alle paarden volgens een mínimum aan welzijn.

Dan is er alleen 1 probleem.
Ik zie het al gebeuren dat er veel paarden in de openbare verkoop gaan. Maar waar vind je in hemelsnaam nieuwe bazen? Nu is het al drama en straks helemaal als je met vergunningen moet hebben die natuurlijk gepaard gaan met een flink kostenplaatje.
Dus dat word in werkelijkheid zo dat veel gezonde paarden bij de slager eindigen.

Zet dat gewoon de rem op het fokken van paarden en begin eerst met de paarden te redden die er echt onwijs slecht bij staan:
[VVDD] Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers, is overleden

Ik denk als je alle maneges, opfokstallen en rusthuizen af gaat je al om komt in het werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:20

Dus omdat de mens er niet aan wil om de omstandigheden voor het houden van paarden te verbeteren, moeten we er maar niet aan beginnen? Kom op, zeg, men kan best zorgen voor paddocks, hoor, dan maar een binnenbak minder bij de accomodatie. Of lever de ruimte voor de verwarmde kantine maar in en neem zelf je thermoskannetje mee ofzo. :(
Of een paar parkeerplekken minder, dan ga je maar op de fiets. Een beetje creatief denken, zeg.... Ik ken zat stallingen waar ruimte zat is voor een paar paddocks, maar er zijn altijd rotsmoezen om vooral maar niets voor die paarden te verbeteren!!!

Ik vind het zo'n gezever!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:22

BailyKarlos schreef:
Zet dat gewoon de rem op het fokken van paarden e

Lees: Die is er per direct :)*

De rest is een tweetrapsraket van 10 jaar met de tweede helft van 5 onder financiële stimulans.
Na 10 jaar is een groot deel van de paarden al natuurlijk afgevloeid en nieuwe problemen zijn er niet bij gekomen.

Wie na 10 jaar overblijft wil blijkbaar niet dus sorry hoor. Geen excuus voor. Na tien jaar nóg geen minimum condities voor het paard _-:(
Voor die paarden is het slachthuis een einde aan lijden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-01-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:24

Overigens vind ik ook dat het fokken van paarden wel verminderd mag worden, maar dat is weer een andere discussie. ;)
Al kan het een wel in verband staan met het ander, ja.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:26

Twiggy2008 schreef:
Overigens vind ik ook dat het fokken van paarden wel verminderd mag worden, maar dat is weer een andere discussie. ;)
Al kan het een wel in verband staan met het ander, ja.....

Lees mijn oplossing. Dekt dat al. Is per direct.

Maar goed, dit is verder tijdverlies.

Had gewoon 10 jaar geleden al door de sector zelf in beweging gezte moeten worden.
De rest is krokodillentranen over onwil paarden MINIMAAL!!! verantwoord te houden.

Ik ga weer wat anders doen. TIOLI.

BailyKarlos

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:51

Het blijft een moeilijk verhaal. Het is niet dat ik geen verbetering wil, maar ik zie het gewoon niet zo 1,2,3 gebeuren allemaal.

Voor mijn paard is het trouwens niet van toepassing die heeft het prima voor elkaar. Overdag buiten in groep, s'nachts rustig in een ruime stal die helemaal open is zodat hij genoeg interactie heeft met soortgenoten, voldoende goed voer, in de winter een dekentje, elke dag een schone stal en natuurlijk nog aandacht van mij.
Ondanks dat hij met pensioen is heeft hij best een druk schema.

Er zijn zat pensionstallen die serieuze veranderingen aan moeten brengen..

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:55

Ik ga wel kijken, had er al over gehoord nou ben ik benieuwd wat ze er echt over zeggen :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:12

Ik ben benieuwd hoeveel domme opmerkingen er zullen worden gemaakt... :Y)

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:15

Ik zelf ben ook een voorstander van dagelijkse weidegang en dan ook zo lang mogelijk buiten...een paard moet je een paard houden en dat moet zijn dagelijkse beweging krijgen met soort genoten! Over het algemeen gaat dit goed maar er zijn wel eens omstandigeheden en dan doel ik op het weer dat ik gewoon weg niet met mijn paarden over het erf kan lopen vanwege één grote ijsbaan! Sorry, maar juist voor het behoudt van mijn paarden hou ik ze dan liever een dagje binnen dan dat ze hun benen breken. Krijg ik nu een bekeuring omdat ik liever niet heb dat ze hun benen breken? Het is erg moeilijk een grens te trekken denk ik en er zullen altijd wel situaties zijn. Niet iedereen heeft beschikking over een binnenbak waaraan de stallen vast zitten, gaat dit dan ook verplicht worden? Hoe dan ook met gezond verstand van de mensen weet je zelf wel wat wel paardwaardig is en wat niet. Toch vind ik dat we het niet slecht doen als stal want de paarden staan bij ons namelijk niet 1 uurtje buiten maar meerdere en dan in ruime paddocks waar ze tenminste hun benen kunnen strekken.
En tuurlijk strooien we het hele erf vol met zout maar voordat dat weg getrokken is en je met de paarden buiten bent moet je al weer oppassen met binnen zetten omdat het weer enorm aan het opvriezen is.
We moeten juist proberen mensen bewuster van te maken wat ze aanschaffen en misschien ook een verkoopgarantie moeten ondertekenen dat men het des betreffende paard of pony een paardwaardige leven weten te bieden zo niet, geen verkoop?! Ik noem maar wat... ik denk dat ook verkopers er wat in kunnen betekenen, je weet zelf snel genoeg of je te maken hebt met mensen die er verstand van hebben of niet, doorvragen aan de verkopende partij kan al heel wat leed schelen denk ik zo.
Al met al blijft het moeilijk in de paardenbranche maar hoe bepaal je de regels en waar begin je, ik denk bij het begin en dat is al bij de aanschaf en van daaruit verder.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:18

Eddy_Rocks schreef:
Ik ken een manege hier in de buurt, en als deze wet er komt zullen ze de helft van de paarden weg moeten doen. Omdat ze van elke twee stallen er een moeten maken.. Het is eventjes zuur voor ze, maar uiteindelijk wel het beste voor de paarden. Paarden staan in boxen van max. 2,5 bij 2,5 .. :(

Zal je wat zeggen, bij mijn manege hebben we stallen van 1,5/1,75 bij bijna 3 meter ;) Maar die paarden staan heus niet slecht hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:26

tamary schreef:
weule schreef:
stel dat een stal van 3,5 bij 3,5 verplicht wordt en paardenhouder 1 voldoet exact aan deze maat, heeft een dichte stal, donker, slecht geventileerd en hierin 20 stallen, vieze lucht, ammoniak etc..., maar hij voldoet aan de 'bouw-regels'. Paardenhouder 2 heeft stallen van 3,25 bij 3,25 maar heeft veel lichtinval, goed stalklimaat, frisse lucht en meer te zien voor de paarden, maar voldoet dus niet aan de 'bouw-regels'. stalhouder 1 zou mogen, stalhouder 2 niet, maar ik weet wel waar mijn paard stond als ik moest kiezen..

daarmee wil ik het probleem aangeven van het ontzettend grote aantal regeltjes de combi maakt het zo lastig....

Niet zo heel lastig. Je hebt gewoon weg een bepaalde afmeting nodig per box, aantal m3 luchtverversing en aantal m2 lichtinval. Dat is allemaal op te meten en daar zijn dus ook simpel minimale eisen aan te hangen. In bovenstaand geval voldoen dan dus beide stallen niet aan de regels.

en als er dan een paddockje aan vast zit?
Mijn nieuwe stallen worden 3 bij 3,5. Mijn paarden lopen van voorjaar tot najaar 24/7 buiten en in de winter zoveel als het weer en de bodem toe laat. Ze hebben nu een inloopstal van 3 bij 6. Niet groot genoeg voor allemaal. Straks dus per paard 10,5m2 stalruimte als gezamenlijke inloopstallen en evt. in de winter voor de nacht in een eigen stal, mogelijk aangevuld met een eigen uitlooppaddock.

Een stal voor een pony kan kleiner dan voor een paard. Het gaat niet om absolute afmetingen, het gaat om het totaalplaatje.
Wat heb je liever?
Een paard voor de nacht in een 3 bij 3 box en minimaal 12 uur buiten in een ruime wei en evt. ruime paddock?
Of een paard in een 4 bij 5 box en overdag 4 uurtjes in een zandpaddock van 200m2 en de rest van de tijd op stal?

Paardewelzijn gaat om het totaalplaatje. Misschien kan er beter een soort scorelijst gemaakt worden aan de hand waarvan een accomodatie en bedrijfsvoering gescoord wordt en men aan de hand daarvan kan oordelen of het totaal voldoende is.

En volgens mij zijn ze (sectorraad paarden) sinds vorig jaar bezig met het ontwikkelen van zo'n soort scorelijst voor paardenwelzijn op stallen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:30

Het enige waar ik me zorgen om maak zijn kwesties als het blauwtong virus bij schapen.

De overheid vind het al niks dat Nederland zo "verpaardt". Ik zie het al gebeuren dat als wij straks allemaal netjes onze vergunning hebben, de overheid van een scheet gebruik maakt om de helft af te laten maken vanwege een of andere verzonnen epidemie.

Dat is het enige nadeel wat ik eraan zie. Verder ben ik het er helemaal mee eens, die beestend verdienen 10x beter dan wat ze op de gemiddelde pensionstal krijgen. Ik ben er, wat mijn eigen situatie betreft, dan ook absoluut niet bang voor als dit ingevoerd wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:44

Twiggy2008 schreef:
Janine_L schreef:

Als je nu het woord "box" eens loslaat als huisvesting is er heus wel wat te vinden.
Voorbeeld tussen 't gooi en Utrecht in http://www.stalhilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal/
We zullen naar andere dingen moeten kijken en het "paard in een hokje" los moeten gaan laten..... want naar mijn mening zitten we daar veel te veel in vast geroest.

Ja, die ken ik ook, staat achter mijn huis. ;)
Dat is een voorbeeld van hoe het ook kan, inderdaad, maar dit is een zeldzaamheid, Janine!!!
Ik had het ook over zijn algemeenheid. Overigens vind ik de boxen bij Hilverzicht die ook aangeboden worden, zonder hit-actiefstal, dus wel te donker. ;)

Het woord 'box' heb ikzelf allang los gelaten. Ik hou de mijne lekker buiten.

Ik denk dat er steeds meer stallen zoals een hit-actief stal zullen ontstaan in dure gebieden omdat daar nog best veel paarden op een klein oppervlak gehuisvest worden. Die tendens zie je in Duitsland al veel langer. Wij lopen nog wat achter op hun wat dat betreft. Ook wat betreft stalgrootte en boxen met vaste uitloopjes er aan.

De beschikbare ruimte in een groepsstalling met uitloop is voor het paard (uitloopruimte) echter vaak veel groter dan wanneer allemaal individuele stallen en kleine individuele/duo paddocks worden gemaakt.

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:47

Ik wens ze succes met het de wet van dat die paarden elke dag buiten moeten (kunnen) zijn.
ik zou zelf wel graag mijn pony's in de winter buiten willen hebben maar dat kan gewoon niet omdat het land
dan veel te hard is, en als m'n pony's dan gaan bokken etc. dan wil ik niet bij het hek staan : please! breek
je benen niet!!
wij hebben wel een buitenbak maar zelf die is te hard als het rond de 0 graden is.

verder zitten er wel goede punten tussen vind ik.
ga zeker kijken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:53

Daisy, een paard voelt over het algemeen prima zelf aan wat ze moeten doen en laten, ook in de winter. De mijnen lopen 24/7 buiten met z'n 4en in dezelfde weide en dat is nog nooit fout gegaan. Tuurlijk ligt er wel eens eentje plat, maar dat gebeurt ook in de zomer en het ergste wat ze daaraan over ouden is een beschadigd ego.
En ja, als je je paard met dit gladde weer en met die sneeuw een week binnen hebt, dan zou ik hem ook niet meer naar buiten durven laten want dan moet hij echt al z'n energie kwijt.

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:55

Ik zie nog regelmatig paarden alleen in de wei... dat vind ik het allerzieligst

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:02

@ shahazai: voor de mijne geldt dat niet. De één moet ik zelfs bij het uitstappen flink doorlaten stappen omdat hij anders zijn eigen benen vergeet. en de andere is een keer een beetje kreupel geworden omdat ze even los mocht in de manege bak. (die dag ervoor nog gereden)

nog een hele andere reden, ook al eerder vermeld, als we de paarden buiten laten in de winter dan staat er in de zomer geen gras.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:05

Daisy_tje schreef:
@ shahazai: voor de mijne geldt dat niet. De één moet ik zelfs bij het uitstappen flink doorlaten stappen omdat hij anders zijn eigen benen vergeet. en de andere is een keer een beetje kreupel geworden omdat ze even los mocht in de manege bak. (die dag ervoor nog gereden)

nog een hele andere reden, ook al eerder vermeld, als we de paarden buiten laten in de winter dan staat er in de zomer geen gras.

Je hebt ze zeker de rest van de dag op stal staan, tsja, dan is "de dag ervoor nog gereden" voor een paard niet genoeg. En je kan toch een weide uitzoeken die je in tweeën deelt? één stuk voor de winter zodat het andere stuk bij kan groeien en tegen de tijd dat ze van het voorjaar het andere stuk kaal hebben, is het stuk wat je in de winter gebruikt hebt ook wel redelijk bij getrokken.

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:19

@ shahazai: ik woon op het platteland, wij hebben naast huis een stuk land maar als je die in tweeën doet is het een te klein stuk (want we hebben nog meer paarden, die overigens niet allemaal bij elkaar kunnen).
achter huis hebben we ook een stuk land, maar dat gras maaien we altijd en word hooi of kuil. voor de paarden. nu kun je zeggen, doe je de paarden daar en koop je kuil/hooi, maar dan moeten we teveel kopen.

en een stuk land kopen van een andere boer bv, tja, of er staan koeien of mais. we kunnen vast wel land vinden zonder die twee maar dan moeten we verder weg en ik heb m'n pony's liever dicht bij huis.

je schreef ook dat ik ze zeker de rest van de dag op stal heb staan. dat klopt. maar dat heb ik ook in de zomer. 1: als ik ze de hele dag buiten heb staan dat worden ze echt veel te dik. 2: we kunnen niet alle paarden tegelijk buiten hebben, dus dan moet je verdelen, allemaal een aantal uren.

verder wil ik wel zeggen dat ik de regel van elke dag buiten, wel goed vind. maar in ons geval lukt dat niet.