Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:45

stoffel schreef:
Eerder ingrijpen geweldig wil je die hengsten condooms gaan geven soms.?
en er wordt niet gefokt voor het vlees maar om een sterke raszuivere groep te krijgen, dat zij die daar niet aanvoldoen worden opgegeten lijkt mij geen probleem gebeurt in de natuur ook.

Nou, het feit dat ze blijkbaar niet worden opgegeten door natuurlijke vijanden, maar moeten afgevoerd worden door mensen lijkt mij een goede indicatie dat het niet werkt om de natuur zijn gang te laten gaan.

Ik begrijp het nog steeds niet.
Kijk, als je plaats niet hebt, dan fok je niet, of teminste minder dan de hoeveelheid die je nu fokt. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?

En ja, dan worden er misschien wel wat minder raszuivere paarden geboren. Daar moet men daar maar mee leren leven. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben wat je wilt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:58

BraveSpots schreef:
stoffel schreef:
Eerder ingrijpen geweldig wil je die hengsten condooms gaan geven soms.?
en er wordt niet gefokt voor het vlees maar om een sterke raszuivere groep te krijgen, dat zij die daar niet aanvoldoen worden opgegeten lijkt mij geen probleem gebeurt in de natuur ook.

Nou, het feit dat ze blijkbaar niet worden opgegeten door natuurlijke vijanden, maar moeten afgevoerd worden door mensen lijkt mij een goede indicatie dat het niet werkt om de natuur zijn gang te laten gaan.

Kijk, als je plaats niet hebt, dan fok je niet, of teminste minder dan de hoeveelheid die je nu fokt. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?
En ja, dan worden er misschien wel wat minder raszuivere paarden geboren. Daar moet men daar maar mee leren leven. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben wat je wilt.

wat moeten we dan leeuwen invoeren of de natuur afschaffen.

dan krijg je over 15 jaar dus een groep 20 jaar oude Koniks daar kun je toch ook niet mee verder, ik zie het probleem van het slachten niet, verkoop van het vlees levert geld op en ik denk dat ze dat best wel kunnen gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:01

BraveSpots schreef:

Extinct is forever.
Het gaat in dit geval om een paar Konikspaardjes waar men moeite voor doet om het weer terug te fokken.
De Fries hebben ze op het laatste moment kunnen redden van uitsterven.
En zo sterven er dagelijks duizenden diersoortenen en plantensoorten UIT, omdat wij hun habitat vernielen, slordig omgaan met het milieu.
Moeten we dat allemaal laten gebeuren? Geen tijger meer, geen Grote Panda meer, Olifanten die je je kinderen alleen nog maar van de foto kunt laten zien, neushoorns alleen opgezet in een natuurkundig museum kunt gaan bewonderen, geen walvissen in de zee, geen bos om in te gaan wandelen, geen weidevogels om van te genieten, omdat je niet alles kunt hebben wat je hebben wilt?
Omdat er een paar teerbesnaarde zieltjes op bokt zijn die vinden dat slachten van paarden niet kan/niet mag/onmenselijk is/vul maar in?
Omdat er niet geselecteerd mag worden op raskenmerken? Omdat raszuiverheid ondergeschikt wordt?
Wil jij een uniform paard? Alle paarden die hetzelfde eruit zien? Uiteindelijk ga je dat krijgen namelijk, als je niet selecteerd op rastypische kenmerken.
Wil jij een uniform soort koe? Allemaal Friese koeien in de wei? Geen Lakenvelders, geen schotse Hooglanders, geen Blaarkoppen?
Geen verschillende hondenrassen? Allemaal terug naar de wolf?
Allemaal dezelfde bloemen in de tuin, en maar een soort boom?
Het is juist de diversiteit die het leven zo mooi maakt, en die we moeten bewaken.
Omdat je heel ver kunt gaan en vooral MOET gaan in het behouden van dat wat je hebt. Omwille van onze kinderen....

Dribbel

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:21

Nog even over het castreren van dieren en ze dan terugzetten.

Het castreren van 'foute' paarden en ze dan terugzetten doen ze niet, omdat je dan een plek in het natuurgebied gaat bezetten met een paard waar je voor de nakomelingen niks aan het. Je kan daar beter een rastypisch en gezonde hengst neer zetten die zijn 'goede' genen kan doorgeven aan de nakomelingen. Als er nu meer ruimte was geweest dan hadden ze er wel een aantal kunnen castreren die niet rastypisch waren en terugzetten, maar die ruimte hebben we in Nederland nu eenmaal niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:39

Cassidy schreef:
Citaat:
Extinct is forever.
Het gaat in dit geval om een paar Konikspaardjes waar men moeite voor doet om het weer terug te fokken.
De Fries hebben ze op het laatste moment kunnen redden van uitsterven.
En zo sterven er dagelijks duizenden diersoortenen en plantensoorten UIT, omdat wij hun habitat vernielen, slordig omgaan met het milieu.

Hola! Er is een levensgroot verschil tussen een ras en een soort.

Wanneer een soort verdwijnt, zal deze nooit meer terug kunnen komen.

Als een ras verdwijnt zal een deel van de genen tenminste nog in andere rassen (veel rassen delen ook dezelfde genen) voorkomen, en het genoom van die bepaalde soort zal er niet door verloren gaan.

In het geval van de Konik, zijn Poolse landbouwpaardjes met enkele kenmerken die aan de het originele bospaardje (Tarpan) werden toegeschreven, gebruikt om dit ras terug te fokken aan de hand van oude afbeeldingen.
Op het moment dat men echter besloot de Tarpan terug te fokken bestond deze niet meer, men ging er wel vanuit dat de genen van de Tarpan nog aanwezig waren in de Poolse landbouwponys met kenmerken die gelijk waren aan die van de Tarpan.

De moderne Konik heeft dus genetisch gezien, misschien bar weinig gemeen met het paardje waarnaar zijn uiterlijk is gefokt.
Vandaar ook dat werkbare karakter: dat heeft de Konik gemeen met al die andere Europese landbouwponys. Dit zijn pony's die in Polen zelf ook gewoon gebruikt worden, hier in Nederland worden ze vaak als 'wild' betiteld om de wijze van houden in natuurparken te verdedigen.

Het grote belang van het fokken van raszuivere Koniks valt dus te bezien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:42

Ik heb eerder hetzelfde gelezen als wat Randalin beschrijft.. De tarpan was ook qua karakter veel lastiger 'tam' te maken.
Dus tja wat is een raszuivere Konik?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:46

die te koop staat, misschien is het wel een gra kleurige fjord _O-

@ Stef, ik moest wel ff lachen om jouw opmerking over je tante whahahaha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:54

randalinpony schreef:
Hola! Er is een levensgroot verschil tussen een ras en een soort.

Wanneer een soort verdwijnt, zal deze nooit meer terug kunnen komen.

Als een ras verdwijnt zal een deel van de genen tenminste nog in andere rassen (veel rassen delen ook dezelfde genen) voorkomen, en het genoom van die bepaalde soort zal er niet door verloren gaan..

Vertel mij dan eens het verschil tussen een ras en een soort.

De Siberische tijger is in de vrije natuur bijna uitgestorven, in dierentuinen wordt er mee gefokt, maar er wordt heel erg op gelet dat er niet gekruist wordt met een andere ondersoort. Omdat dit uiteindelijk ook het fokprogramma van de zuivere Siberische tijger gaat saboteren.
Is een Siberische tijger een ras of een soort?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:01

http://en.wikipedia.org/wiki/Tarpan

Hier beweren ze de enige bestaande foto van een Tarpan te laten zien.

Ondersoort is in principe hetzelfde als een ras: een verzameling dieren die door welke reden dan ook, een iets andere genetische opmaak heeft als de andere dieren van zijn soort, waarbij je dan tenminste een aantal dieren bij elkaar zal moeten hebben met gelijkvormige afwijkingen van die van de rest van de soort, om daadwerkelijk van ondersoort of ras te kunnen spreken.

Mij lijkt wel duidelijk dat de Siberische tijger die iets andere opmaak te danken heeft aan een ander selectieproces, en dat deze dus al een iets ander evolutionair pad gevolgd heeft dan de andere tijgers, die in andere omstandigheden zijn geëvolueerd.

Als je die Siberische tijger nog terug wilt plaatsen in het oorspronkelijk leefgebied, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je probeert te voorkomen dat je hem kruist met bijv een Sumatraanse tijger, omdat deze op een heel andere leefomgeving is aangepast.

Maar de aanpassingen waren kennelijk nog niet zo groot, dat de ondersoorten niet meer onderling vruchtbaar zijn en dat de producten van die kruisingen ook weer vruchtbaar zijn, dus ja, leden van 1 soort.

Net zoals paardenrassen onderling kruisbaar zijn.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:12

is het geen optie om de paarden die voor de slacht worden gekozen te verkopen aan mensen? het is zonde om zo'n mooi beestje alleen te laten sterven omdat er op dat moment teveel van zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:12

Dus ik ben niet met je eens dat je bij het kruisen van rassen delen van het oorspronkelijke genoom bewaart en dat er niets verloren gaat.

Of het terugkruisen van de Konik om de Tarpan terug te halen nu zinvol is of niet, en of je bij een Konik nu echt van een ras kunt spreken even in het midden gelaten.

Ieder ras/ondersoort is ontstaan door een selectie, zij het op de natuurlijke manier, zij het door de invloed van de mens.

Ieder paardenras is zo ontstaan.

En ik kan met jullie meegaan in dat het doel van de Konik, namelijk deTarpan terug te krijgen, misschien twijfelachtig is, of zelfs compleet is mislukt.
Dat neemt niet weg dat door de jaren heen er een paarden ras/soort is ontstaan dat zeer zeker bestaansrecht heeft. Alleen als er een bolhoedencomissie op een keuring dekhengsten staat aan te wijzen of af te keuren, dan mag het allemaal wel, en als er ineens in een kudde "wildgehouden" paarden een selectie wordt toegepast, mag het niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:13

BonteLisa schreef:
is het geen optie om de paarden die voor de slacht worden gekozen te verkopen aan mensen? het is zonde om zo'n mooi beestje alleen te laten sterven omdat er op dat moment teveel van zijn

Het is ook zonde om Haflingers of trekpaardhengstveulens naar de slacht te zien gaan omdat mensen merries willen en er geen markt is voor de hengsten....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:31

Super! hopelijk gaan ze dat volgend jaar ook bij de oostvaardersplassen doen.
er is al een paardenoverschot dus dat de paarden met gebreken naar de slager gaan vind ik echt geen slecht ding (hadden alle slachtdieren maar zo'n leven, heerlijk rond gelopen in een natuurgebied!!)
vele malen beter en natuurlijker als het laten verhongeren!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:37

Cassidy:
Citaat:
En ik kan met jullie meegaan in dat het doel van de Konik, namelijk deTarpan terug te krijgen, misschien twijfelachtig is, of zelfs compleet is mislukt.
Dat neemt niet weg dat door de jaren heen er een paarden ras/soort is ontstaan dat zeer zeker bestaansrecht heeft. Alleen als er een bolhoedencomissie op een keuring dekhengsten staat aan te wijzen of af te keuren, dan mag het allemaal wel, en als er ineens in een kudde "wildgehouden" paarden een selectie wordt toegepast, mag het niet?

Tuurlijk mag dat. Waarom niet? Jij kan ook morgen je eigen rasje beginnen te kweken, en dan je eigen selectiecriteria aanleggen.

Het probleem is dat de Konik gewoon een ras is, door mensen gemaakt en door mensen in stand gehouden en geselecteerd. In eerdere tijden werden de voskleurige paardjes zelfs uit de kudde gehaald, want tja dat paste niet in het 'wilde' beeld.

Aan de andere kant beweert men doodleuk dat de Konik een 'wild' paardenras is dat dús ook zonder menselijke inmenging kan leven en produceren. Daaraan wordt dan het argument ontleent dat ze ook geen zorg nodig hebben.

Dat klopt domweg niet, de Konik is een paardje uit gedomesticeerde paardjes gefokt, vandaar ook dat tamme, brave karakter. Een écht wild dier heeft heel wat meer reserves tegenover mensen.

Kennelijk is een wildkleurtje en een grove kop heel wat eenvoudiger terug te fokken dan het gedrag van het wilde paard, dat door duizenden jaren van bejaging ongetwijfeld een stuk schuwer was.

Het zijn van een klein taai ras op zich maakt de Konik ook al niet uniek en rechtvaardigt zeker niet de wijze waarop ze als 'wilde kuddes' gehouden worden, in Europa worden al eeuwen dit soort paardjes halfwild gehouden, of dat nu in Wales of in IJsland is, de genen die deze paardjes een grote mate van hardheid en zelfstandigheid geven, bevinden zich nog in vele rassen.

Kijk, ik vind die Konikkuddes ook best leuk decoratief staan in natuurgebieden, maar meer dan dat zijn ze ook niet. Een kudde fjorden of Forestponys zouden hetzelfde werk kunnen verrichten (gras maaien is iets wat de meeste paarden vrij goed af gaat) en de wijze van beheer zou ook een stuk diervriendelijker kunnen.

Ik vind dat de manier waarop de Konik ontstaan is en gefokt wordt, niet de manier rechtvaardigt waarop de dieren nu in enkele gebieden gehouden worden.

Waarbij Free Nature dan nog een heel fatsoenlijk beheer uitoefent en haar verantwoordelijkheid neemt. Want voor zover ik begrepen heb uit eerdere discussies, heeft Free Nature het nooit aan laten komen op een paardenoverschot en dus verhongering.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:16

troi schreef:
Slacht, tja verantwoorder, gezonder en scharreliger vlees dan dat kun je nergens vinden..

en toch zijn deze paardjes voor de dierentuin heb ik gehoord...
(als vlees voor de dieren dan)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:17

Vind ik ook prima.. ;-), hebben die ook 'eerlijk' vlees!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:18

Tja hier in Nederland is het wat gedoe om het prooidier bij de predator te krijgen... :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:19

We helpen gewoon een handje ;-)!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:21

IK ben het helemaal met je eens dat je serieuze vragen mag stellen bij de manier waarop de Koniks in de natuurgebieden worden gehouden en dat er zeer zeker ingegrepen moet en dient te worden, op wat voor manier ook. En het verminderen van het aantal dieren door selectief er een aantal uit te halen vind ik dan nog de meest elegante, en op de lange duur beste oplossing, als het enige alternatief is dat ze een honderdood moeten sterven en er niet bijgevoerd mag/gaat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:24

_/-\o_ Halleluja _/-\o_
Ik hoop dat velen het goede voorbeeld zullen volgen.

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:28

Ik vindt de slacht wel een beetje te ver gaan. Dat ze niet raszuiver zijn vindt ik geen goede reden om maar gewoon hun leven te beëindigen. Er is vast wel een andere oplossing... maarja dat is natuurlijk niet aan ons.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:29

wilde paarden in een trailer naar de slacht is ook nog een hele klus!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:32

A_R schreef:
Ik vindt de slacht wel een beetje te ver gaan. Dat ze niet raszuiver zijn vindt ik geen goede reden om maar gewoon hun leven te beëindigen. Er is vast wel een andere oplossing... maarja dat is natuurlijk niet aan ons.

Wat zou jij als andere oplossing aandragen dan??

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:45

Het verbaast me elke keer weer met zulk soort topics hoe kortzichtig mensen zijn en dat men weigert om logisch na te denken en blijft hangen in: het is zo zielig....
Ben blij om te lezen dat ik hier toch best wel wat mensen tegen kom die ook het nut van slachten of weghalen inzien. Heb dat in een oostvadersplassen topic ook gezegd en toen kreeg ik weer een hoop kortzichtige reacties over me heen.

In nederland heb je gewoon geen natuur. Om de simpele reden, de gebieden waarin de beesten worden gehouden zijn afgebakend en de belangrijkste schakel, het roofdier ontbreekt. Ik quote mezelf ff uit een ander topic.

Quote 1: Even van uitgaan de de meeste hier wel vlees eten: Waarom hebben er zoveel problemen met het afschieten van paarden?
eigenlijk toch een perfecte manier van scharrelvlees. Je laat de beestjes lekker buitenlopen in "alle" vrijheid. Tegen de tijd dat het winter wordt schiet je een deel van de populatie af voor consumptie.

en voor degenen die dat zielig vinden: ik vind varkens die hun hele leven in een stal zitten waar ze zich niet eens in kunnen omdraaien pas zielig. Of kippen die in veel te kleine hokken zo snel mogelijk groot worden gekweekt. En dat vinden we met zijn allen normaal. Kan je toch beter vlees eten van een paard dat lekker rond heeft kunnen lopen.

Quote 2:

Het is niet dat afschieten mijn voorkeur heeft, maar er zal toch wat moeten gebeuren. En je kan die beesten ook niet eindeloos ergens anders heen blijven brengen want op een gegeven moment is alles vol.
Op dit moment is er ook een gigantisch overschot aan 'normale' paarden en pony's, dus waarom deze 'wilde' ponys nog aan dit overschot toevoegen.
ik heb een hekel aan jagen en ook aan jagers. kan me er niks bij voorstellen dat je een beest dood kan schieten. Maar als iedereen nadenkt en niet blijft hangen in: ohh wat zielig, is het denk ik voor iedereen wel duidelijk dat dit op korte termijn de beste oplossing is. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders lekker hypocriet met zijn allen: vlees eten vinden de meeste oke. Dat varkens in veel te kleine stallen worden gehouden in verschrikkelijke omstandigheden, vinden de meeste oke. Als we kippen in veel te kleine hokken houden en de snavels afpunten zodat ze van stress elkaar niet verwonden, vind de meeste oke. Eten we geen stuk vlees minder om. Maar..... OWEE als iemand een hertje of een pony wil afschieten die een lekker leven in vrijheid hebben gehad. Dan is het opeens zielig. Erg hypocriet lijkt me. Ik vind dat iedereen die vlees eet, niet moeilijk moet gaan doen over het afschieten van die beesten daar.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 07:26

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt