Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:05

Ik ben het hier helemaal mee eens! :j
Pak die mensen zonder gevoel maar goed aan!

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:05

Opzich prima er zijn genoeg paarden die niet fair behandeld worden!
Maar 4 uur buiten elke dag... Ehh is in de winter met meters sneeuw nogal lastig.
Ik laat mijn paard liever staan dan dat hij zijn benen breekt met dit gladde weer!

djuulsie

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:08

Vind dat de DB eerst eens wat meer daadkracht moet hebben en dat ze wettelijk paarden in beslag mogen nemen die verwaarloost worden.... (zoalos animal cops ofzo)

zoals al eerder gezegt: met zo'n diploma gaan de mensen die hun paard verwaarlozen echt niet beter verzorgen hoor!

en dan nog wat: ze controleren het nu al niet, hoe willen ze dat dan gaan doen???

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:08

Ninx schreef:
Ireen_ schreef:
Prima als ze zoiets in gaan voeren, met name de minimale boxmaat en het aantal uren vrije beweging. Dan zullen de pensionstallen ook eens actie moeten ondernemen (ook al is dit niet alleen hun verantwoordelijkheid). De meeste eigenaren willen wel, maar de pensionstallen die aan deze eisen voldoen zijn in de randstad niet makkelijk te vinden terwijl velen best de mogelijkheid zouden hebben! Veel mensen kiezen dan toch maar voor die wat goedkopere stal of mooie binnenbak.

Een cursus gaat niet veel uithalen denk ik, de meeste paardeneigenaren weten het wel maar doen het niet.

Een cursus haalt iets uit wanneer het verplichtingen impliceert.
Vanaf het behalen van je papiertje wordt geacht dat je begrijpt hoe het werkt, vanaf dat moment ben je dus geheel 'toerekeningsvatbaar' (hihi) zullen we maar zeggen, en kun je zonder pardon aangepakt worden.

ook iedereen die een rijbewijs heeft gehaald houdt zich tenslotte braaf aan alle verkeersregels en rijdt nooit te hard!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:09

Ninx schreef:
gekvanfleur schreef:
ninx, jij gelooft dat je wat te zeggen hebt over de mensen buiten jou achtertuin en dat is niet zo...
Als ze nu eens de slechte keihard gaan aanpakken (maar ne, daar denken ze geneens aan en is wettelijk gezien niet eens mogelijk), maar nu moeten de goede weer geld in gaan leveren voor een oft ander papiertje ( hoe gaan ze controleren of je het naleeft,kom hier het erf maar eens op met twee grote herders) waar dan zogenaamd de verkeerde door aangepakt worden.. ik zie het nog niet helemaal voor me.

Er zijn in deze omgeving weinig 'goeden' hoor.
Honderden paarden staan in 't Gooi en de Randstad dag in dag uit naar de muur te staren en komen er 1 of hooguit 2 uurtjes uit.
De ellende is dus niet zo betrekkelijk.

Om nu over je herdershonden te beginnen vind ik raar... op jouw terrein zal alles in orde zijn, en je honden zullen vast zo goed opgevoed zijn dat ze nette mensen met rust laten lijkt me.

Mijn poon staat 24 uur buiten, alleen nu niet omdat ze ziek is en op stal moet.
Ik vind dat ook goed en sta daar achter, maar als iemand zijn paard 20 uur per dag op stal heeft staan vind ik dat zijn verantwoordelijkheid. Want waar trek je de grens? Jou en mijn paard spreekt niet en wat wij denken dat goed is hoeft misschien helemaal niet zo te zijn, in ieder geval niet voor elk paard.

En wat ik bedoelde met de honden is dat ik die lui niet zomaar op het erf zou willen hebben om even te controleren hoe het eruit ziet.
en honden zijn waaks als er niemand is, vind dat niet meer als normaal. Ze moeten de boel bewaken, het zijn geen schoothondjes ofzo.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:09

Gewoon de rekening van de dierenarts naar de Dierenbescherming sturen om te declareren, Marnixx... :)*

Marnixx schreef:
Maar 4 uur buiten elke dag... Ehh is in de winter met meters sneeuw nogal lastig.
Ik laat mijn paard liever staan dan dat hij zijn benen breekt met dit gladde weer!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:10

Ik ben bang dat het dit keer iets anders zal lopen.

Dit is niet alleen onderwerp van discussie bij de DB.

Niemand lijkt zich te realiseren dat paardrijdend NL slechts een microscopisch onderdeel van de totale bevolking is.
Wanneer het overgrote deel (dus de NIET paardrijdende NL'er) het esthetisch niet langer vind kunnen om paarden op deze wijze te houden en te benutten voor competitieve doeleinden, is het gedaan met de paardensport.
Dat is geen loos dreigement.
De publieke opinie is doet terzake, en kan ervoor zorgen dat subiet de stekker uit de sport gaat....

Paardrijdend NL moet dus zichzelf gaan reguleren dat wordt ook geprobeerd... maar dat lijkt niet te werken.
Fijn dat de DB dus iets doet!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:10

Ik vindt het een prima idee van ze :j

Wij hoeven ons iig geen zorgen te maken :Y)
Pony van 1,55 heeft een stal van 4x3, en ze staat van 7 uur 's ochtend tot 5 uur 's middags lekker met 3 paarden in de wei.
Sneeuw, regen of zon, ze gaat gewoon naar buiten met de rest.

Maar ik ken wel iemand die zijn pony's die ala minute weg zou kunnen doen.. die staan met dit weer 24/7 in een stal van 3x3 :n

Alleen dat ''vastbinden aan het hoofd'' snap ik niet helemaal... zou je dan je paard met poetsen oid niet meer met een touw aan het hek mogen zetten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:11

VDB schreef:
Gewoon de rekening van de dierenarts naar de Dierenbescherming sturen om te declareren, Marnixx... :)*

Marnixx schreef:

L*lkoek.... winterbeslag of het beslag eraf en gewoon naar buiten.
Bij ons gaan ze er alle 20 iedere dag uit... geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:11

Tja mijn paardje staat nu helaas alleen.
Ik ben op zoek naar een passend paardje, maar die heb nu helaas nog niet gevonden.

Zij heeft vaker alleen gestaan omdat zij hoefbevangen was en zichzelf niet kon verdedigen bij andere paarden. Ook mijn AV heeft een tijdje apart gestaan omdat hij ziek was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:12

Daphne__ schreef:
Ik vindt het een prima idee van ze :j

Wij hoeven ons iig geen zorgen te maken :Y)
Pony van 1,55 heeft een stal van 4x3, en ze staat van 7 uur 's ochtend tot 5 uur 's middags lekker met 3 paarden in de wei.
Sneeuw, regen of zon, ze gaat gewoon naar buiten met de rest.

Maar ik ken wel iemand die zijn pony's die ala minute weg zou kunnen doen.. die staan met dit weer 24/7 in een stal van 3x3 :n

Alleen dat ''vastbinden aan het hoofd'' snap ik niet helemaal... zou je dan je paard met poetsen oid niet meer met een touw aan het hek mogen zetten?

Het is een quote van de Telegraaf... en de kans is groot dat deze, briljante (ahum), krant de zaken niet helemaal goed heeft overgenomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:13

cissy schreef:
ook iedereen die een rijbewijs heeft gehaald houdt zich tenslotte braaf aan alle verkeersregels en rijdt nooit te hard!

Ook zo'n prachtig non-argument.
9 uit 10 keer wanneer je te hard gereden hebt, krijg je een lekkere gepeperde bon thuis....
Dus ja, ook hier zal gelden dat mensen het systeem omzeilen... maar ze worden vaker en harder aangepakt dan voorheen, hoera!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:14

Ninx schreef:

Niemand lijkt zich te realiseren dat paardrijdend NL slechts een microscopisch onderdeel van de totale bevolking is.
Wanneer het overgrote deel (dus de NIET paardrijdende NL'er) het esthetisch niet langer vind kunnen om paarden op deze wijze te houden en te benutten voor competitieve doeleinden, is het gedaan met de paardensport.
De publieke opinie is doet terzake, en kan ervoor zorgen dat subiet de stekker uit de sport gaat....

Paardrijdend NL moet dus zichzelf gaan reguleren dat wordt ook geprobeerd... maar dat lijkt niet te werken.

Bij ons staat nog niet zo heel lang een nieuwe villawijk langs de weides, en wat kunnen die stadsmensen zaniken.. alles is zielig, ze moeten een deken en ze moeten naar binnen en ze gaan dood van regen... volgens mij hebben zij juist een cursus nodig over wat natuurlijk is voor een dier.
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt? of is het over die gek die pas schreeuwde dat paardrijden zielig is..

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:15

DB weer goed bezig (not)!!!
Want dan kunnen een heleboel manege hier in de buurt dicht!!!!
En die cursus wordt zeker door hun gemaakt!!!
Sorry hoor!! Mijn paarden staan elke dag buiten nu nog minimaal 6 uur!! Maar dit is nooit te controleren!!
En wat mag het wel niet gaan kosten??!! Maar ze hebben het wel weer voor elkaar ze komen weer mooi in de belangstelling!! (gauw allemaal lid worden dames)

Ruga

Iets vergelijkbaar met het theoretisch rijexamen (auto) lijkt me wel nuttig. Kan je zelf studeren, en kan je dan vervolgens op iedere gemeente online gaan afleggen. 50 (?) tal meerkeuzevragen rond de wettelijke verplichtingen, zowel op vlak van houderij en paardenwelzijn, als op vlak van het verkeersreglement.
Om te slagen moet je het tenminste toch allemaal wel een keer goed gelezen hebben.
Sport, ras- en andere verenigingen enz.. dat hoeft wat mij betreft niet aan bod te komen, daar hebben veel paardeneigenaren idd niks mee, en die specifieke regels moeten de verenigingen dan maar zelf controleren.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-12-10 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Ninx schreef:
cissy schreef:

Ook zo'n prachtig non-argument.
9 uit 10 keer wanneer je te hard gereden hebt, krijg je een lekkere gepeperde bon thuis....
Dus ja, ook hier zal gelden dat mensen het systeem omzeilen... maar ze worden vaker en harder aangepakt dan voorheen, hoera!

Hoe dan? de wet is op dat putn nog lang niet toereikend.. dat bedoel ik dus duidelijk te maken.. je pakt de goede aan, maar wat ga je doen met de slechte? niets, want voor de wet mogen ze niets.. begin daar dan.

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:16

Aan de ene kant vind ik het een goed plan paardeneigenaren een soort van diploma te geven.

Echter ik twijfel over de realiteit en of het echt werkt. Want kijk bv naar rijden zonder rijbewijs. Regel in Nederland je mag alleen een voertuig besturen indien je bezit bent van een rijbewijs. Ja jammer joh gemiddeld per jaar houd de politie vreselijk veel gasten aan zonder rijbewijs.
en dan niet te spreken over de gene die ilegalen praktijken uithalen.

Dus ik wil alleen maar zeggen. Er zijn ook mensen die hier weer lax aan gaan hebben.
Diploma of geen diploma.

verder ik heb vorig jaar ook een klacht in gediend over 6 shetjes die wij verwaardeloost vonden in een oud verlaten stuk land. zij waren daar gedropt.
nou zei de AID (Algemene inspectie voor dieren)
ze hebben water (maakt niet uit datw ater zwart was) het is droog land (maakte voor hun niet uit of hun hoeven krom stonden) halsters ingegroeid) ach ja zo kan je ze teminste nog vangen..

dus ja sorry voor mijn reactie maar ik denk dat dit niet gaat werken.
ik hoop het uiteraard wel want ieder dier verdiend een goed plekje net als wij mensen. Wij willen ook goed verzorgt eruit zien en dus een dier ook.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:17

Een paard vastbinden aan een hek zou ik inderdaad niet doen. Maar daar leer je pas van als je ziet dat andermans paard het hek eruit trekt en met hek achter zich aan aan de kletter gaat van angst voor het hek wat achter zich aansleept. ;)
Het gaat vaak goed, maar ALS het fout gaat..... %)
Stalgenootje heeft dit met haar merrie mogen meemaken...
Daphne__ schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:18

Ninx schreef:
Lovely schreef:
En Ninx, misschien moet je wat minder persoonlijk zijn tegen Stef, ze heeft namelijk een valide punt als ze zegt dat ze zelf bepaalt waar ze haar geld aan uitgeeft en het jou geen steek aangaat.

Mijn post is keurig verwoord, en heeft een algemene strekking...

Los daarvan: al brengt ze haar geld iedere dag naar de kroeg... allemaal prima. Maar op een dag hebben we hopelijk geen keuze meer en wordt het verplicht gesteld.

Verplicht naar de kroeg? Dat lijkt me niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:19

gekvanfleur schreef:
Mijn poon staat 24 uur buiten, alleen nu niet omdat ze ziek is en op stal moet.
Ik vind dat ook goed en sta daar achter, maar als iemand zijn paard 20 uur per dag op stal heeft staan vind ik dat zijn verantwoordelijkheid. Want waar trek je de grens? Jou en mijn paard spreekt niet en wat wij denken dat goed is hoeft misschien helemaal niet zo te zijn, in ieder geval niet voor elk paard.

En wat ik bedoelde met de honden is dat ik die lui niet zomaar op het erf zou willen hebben om even te controleren hoe het eruit ziet.
en honden zijn waaks als er niemand is, vind dat niet meer als normaal. Ze moeten de boel bewaken, het zijn geen schoothondjes ofzo.

Er wordt dan ook geproken over een minimum aantal uren dat een paard naar buiten moet, en dat is een reëel en haalbaar aantal uren.
Wie dat niet kan of wil bieden doet er sowieso goed aan om te kijken naar een andere dagbesteding.
Ik neem aan dat niemand jou hoeft uit te leggen dat een ziek of kreupel paard dat echt rust moet houden, gewoon die rust moet krijgen...

De grens wordt bepaald door mensen die kundig zijn. Een orgaan als de DB laat zich goed informeren en verzint niet zomaar iets.
Een paar gemene delers zijn er wel:
- ieder paard moet contact kunnen maken met soortgenoten.
- ieder paard dient een aantal uren vrije uitloop te hebben.
- ieder paard moet droog kunnen liggen.
Zo kan ik nog wel wat verzinnen.... maar dit is het meest relevant.

Bij mij is iedereen welkom, bij alle mensen die ik ken ook.... de DB mag altijd op de koffie komen, ik denk dat ze erg tevreden zullen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:19

Lovely schreef:

Gezellig....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:22

Boortjuh schreef:
Echter ik twijfel over de realiteit en of het echt werkt. Want kijk bv naar rijden zonder rijbewijs.

Ok, misschien dat dat een probleem is in Nederland, maar in principe stapt er geen enkele 17-18 jarige nog achter het stuur zonder opleiding. Het grote voordeel van het rijbewijs is dat iedereen minstens één keer in zijn leven de reglementering moet instuderen. Iedereen vindt een rijbewijs ook logisch, je gaat niet autorijden zonder.. Het zou toch al mooi zijn als iedereen er vanzelf van uit ging dat iedere (ik zeg maar iets) 16 jarige die zijn eerste eigen paard op zijn naam wil eerst een theoretische test moet slagen over de wetgeving rond paardenhouderij, dierenwelzijn en het verkeersreglement.
Op zijn minst zou de groep juist geïnformeerde mensen al veel groter worden.
En uiteindelijk kan je dan bij een paard in een hok van 3x3 ook niet meer zeggen 'ik wist het niet' als iemand daar een klacht over maakt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:22

de DB moet zich bezig houden met zaken, niet met nadenken over wat zou er kunnen.
Mensen kunnen nog zoveel diploma's halen, ze kunnen toch de fout in gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:23

gekvanfleur schreef:
Ninx schreef:

Bij ons staat nog niet zo heel lang een nieuwe villawijk langs de weides, en wat kunnen die stadsmensen zaniken.. alles is zielig, ze moeten een deken en ze moeten naar binnen en ze gaan dood van regen... volgens mij hebben zij juist een cursus nodig over wat natuurlijk is voor een dier.
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt? of is het over die gek die pas schreeuwde dat paardrijden zielig is..

Achter gesloten deuren van brancheorganisaties is dit ook onderwerp van gesprek.
De kwaliteit van leven voor paarden MOET hoger, welzijn MOET meer relevantie krijgen.

Dat mensen zonder paarden/ of verstand van paarden zomaar gekke dingen roepen kun je niet uitbannen, daar voorziet zo'n maatregel niet in.
Maar dat de gehele sector eens flink op de schop moet is duidelijk.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:23

Ninx schreef:
Lovely schreef:

Gezellig....

Ik ga mee :+ :+ :+