"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:26

liljebo schreef:
Gezonde paarden met een dergelijk gezond psyche worden namelijk vrijwel nooit verkocht. En ze zijn er echt niet zoveel. Ze noemen deze paarden niet voor niets 'gouden paardjes' Ze worden niet als vanzelfsprekend gezien en dus om die reden niet verkocht
En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
Zweedse forums bekijkend en advertenties lezend, kun je niet anders dan beseffen dat er ondanks het overschot, ook een tekort is

Dus...
Wat mij betreft.... minder sportpaarden en al zeker veel minder dravers en eens zorgen dat er wat meer aangename recreatiepaarden komen met een goede sterke gezondheid en een prima psyche.
Hebben de recreanten ook eens wat.

Kan ik me helemaal in vinden.
Er wordt gekeken naar bloedvoering en potentie. Veel ruiters zijn idd op zoek naar een braaf en leuk rijdbaar paardje waar je ook nog eens fijn het bos mee in kunt. Het grootste aanbod is paarden met teveel bloed. Kijkerig en rillerig. Daar kruip ik dus echt niet op. Heb ook nog mijn verantwoordingen richting mijn gezin. :o
Ik ben geen sterruiter maar wil wel graag een leuk en betrouwbaar paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:11

robeer schreef:
liljebo schreef:
Gezonde paarden met een dergelijk gezond psyche worden namelijk vrijwel nooit verkocht. En ze zijn er echt niet zoveel. Ze noemen deze paarden niet voor niets 'gouden paardjes' Ze worden niet als vanzelfsprekend gezien en dus om die reden niet verkocht
En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
Zweedse forums bekijkend en advertenties lezend, kun je niet anders dan beseffen dat er ondanks het overschot, ook een tekort is

Dus...
Wat mij betreft.... minder sportpaarden en al zeker veel minder dravers en eens zorgen dat er wat meer aangename recreatiepaarden komen met een goede sterke gezondheid en een prima psyche.
Hebben de recreanten ook eens wat.

Kan ik me helemaal in vinden.
Er wordt gekeken naar bloedvoering en potentie. Veel ruiters zijn idd op zoek naar een braaf en leuk rijdbaar paardje waar je ook nog eens fijn het bos mee in kunt. Het grootste aanbod is paarden met teveel bloed. Kijkerig en rillerig. Daar kruip ik dus echt niet op. Heb ook nog mijn verantwoordingen richting mijn gezin. :o
Ik ben geen sterruiter maar wil wel graag een leuk en betrouwbaar paard.

Punt is dat die recreanten niet eens de kostprijs willen betalen, en zolang dat zo is gaat geen fokker expres op softies selecteren. Overigens worden heel veel jonge paarden, veulens vaak al totaal verpest door de kopers, worden angstig en schrikachtig en daarom, en niet door de selectie van de fokker, onbruikbaar voor de gewone ruiter, die vaak degene is die die jonge dieren aangeschaft heeft.

Op de markten en bij de gewone handel vindt je trouwens meer kruisingen etc. dan met zorg gefokte sportpaarden. En alhoewel de peilen altijd direct op die laatste groep gericht worden gaat het in dit Belgische bericht en andere berichten in de media niet over die paarden, maar over de wildgroei in kruisingen die op dit moment goedkoper zijn dan een winter voer dat erin moet. Het zijn de paarden die tot voor kort gekocht werden voor heel weinig, waarna men er nu achter komt wat die in onderhoud kosten.

Een goed gezond gericht gefokt sportpaard, netjes en met zorg beleerd en gereden, kost wat meer. Maar helaas heeft het gros van de posters hier dat geld en tijd en kennis daar niet voor over en dus ligt het aan de paarden en aan de fokkers :O

liljebo

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:20

Dravers worden ook met zorg gefokt omdat ze die uitblinker willen hebben. Het gros blijkt niet te voldoen en komt dus voor nog minder geld in de markt dan een alledaags paardje.
Veeeeeeel goedkoper.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:29

Bubsj schreef:
En wat betreft de toeristenpaarden. Hier nog steeds manege eigenaren die staan te springen om paarden, goedkoop, papierloos, braaf en gezond. Onvindbaar :n

en daar wringt het schoentje natuurlijk ..eisen van hier tot in Tokio maar het mag niks kosten ..als je een Mercedes wil kopen aan de prijs van een Lada :(:) :\

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:31

liljebo schreef:
Dravers worden ook met zorg gefokt omdat ze die uitblinker willen hebben. Het gros blijkt niet te voldoen en komt dus voor nog minder geld in de markt dan een alledaags paardje.
Veeeeeeel goedkoper.

Je kan de afzetmarkt voor dravers niet vergelijken met de nationale en internationale afzetmarkt voor sportpaarden. Overigens heb ik nog nooit gehoord van iemand die aan de draverijen mee gaat doen met een dressuurpaard, dus begrijp niet dat men omgekeerd daar wel voor kiest, hetzij de selectie het aankoop bedrag is.

Een gezond en goed opgefokt 3 jarig sportpaard aangereden en goed op de foto's heeft circa 5000 euro gekost. Alles wat daar ver onder zit mankeert wat, dus als je op een gezond paard wilt rijden is dat ongeveer het bedrag dat je moet uitgeven.
En nu komen er een heleboel mensen vertellen dat ze zon leuk paard hebben voor veel minder.
Dat kan, maar betekent dat de fokker het niet goed doet, ze in de maling genomen zijn, of zichzelf in de maling nemen.

Het is gewoon niet zo dat een fokker een goed paard, gezond, correct, goed op de foto's, netjes aangereden, ver onder de prijs verkoopt. Dat hoeft ook niet daar is een markt voor, juist nu mensen er achter komen dat een slechte net zoveel eet als een goede.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:52

en met die 5000 op 4 jaar heb je nog geen duur dekgeld gekozen ..
het is gewoon heel simpel ..een paard "opfokken " kost je gemiddeld 100 € per maand ( stal , water , goed ruwvoer , goede kwaliteit brok electra smid en DA voor de normale dingen als enten inbegrepen ) aan huis !!
dat zou dus 4800 zijn na 4 jaar voor een papierloze want ééntje met papier komt nog het geld dat ie aan dekgeld en drachtige moeder( afdracht stamboek etc ) heeft gekost bij

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:55

En wat is dan wel het criterium van een 'goed' paard?
Dat gene wat gepromoot wordt door al die sportstamboeken?
Laat me niet lachen, ik moet ze niet, al gaf je ze mij gratis...
Die fokdoelen die in de warmbloedstamboeken en sprotponystamboeken gesteld worden, zijn toch ook maar de mening van enkele personen? En waarom zou toevallig die mening de regel moeten worden?
Ik zie maar 1 reden en dat is geld.
De grote fokkerijen die hun sport-rommel niet meer kunnen verkopen aan de woekerprijzen die ze voorheen konden vragen en daarom maar beginnen te zeuren op alles wat hun paarden niet zijn.

Waarom zou een recreatieruiter die een stoere veelzijdige boscrosspony wil, dat moeten doen met de 'overschot' van die professionele sport-fokkers? Terwijl een fijn gefokte kruising, dat doel net zo goed en misschien zelfs beter kan invullen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:56

[quote="sarabande.
Een goed gezond gericht gefokt sportpaard, netjes en met zorg beleerd en gereden, kost wat meer. Maar helaas heeft het gros van de posters hier dat geld en tijd en kennis daar niet voor over en dus ligt het aan de paarden en aan de fokkers :O[/quote]

Zo, heb jij inzage in onze bankafschriften??? Graag een beetje respect voor de anderen op Bokt. Dat jij trots bent op jouw fokproducten is bekend. Dat ben ik op de mijne. Ieder zijn ding.

Als ik kijk naar mijn twee kruisingen: Paint x Haf, daar is inmiddels in Amerika een stamboekvereinging voor opgericht. Van de andere kruising, connemara x nrps, zijn er bij de eerste bezichtiging nrps drie hengsten doorverwezen. Goedkoop hoeft het overigens ook niet te zijn. Het dekgeld voor mijn volgende kruising is 1200 euro. Dat wordt een goed gericht gefokt recreatiepaard! Uiteraard hopen we ook op gezond.

Sorry, het lukte me niet helemaal met de quote
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 08-12-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:03

Sammyoo schreef:
Zo, heb jij inzage in onze bankafschriften??? Graag een beetje respect voor de anderen op Bokt. Dat jij trots bent op jouw fokproducten is bekend. Dat ben ik op de mijne. Ieder zijn ding.

Sorry, het lukt me niet helemaal met de quote

Nergens heb ik het over jouw bankafschrift of wordt ik persoonlijk, hetgeen naar mij toe wel altijd de gewoonte is en dat is heel weinig respectvol. Hou je gewoon bij het onderwerp..
Ik heb het over de kosten van een goed gefokt gezond sportpaard in relatie tot de OP

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:08

Luckystory schreef:
Die fokdoelen die in de warmbloedstamboeken en sprotponystamboeken gesteld worden, zijn toch ook maar de mening van enkele personen? En waarom zou toevallig die mening de regel moeten worden?
Ik zie maar 1 reden en dat is geld.
De grote fokkerijen die hun sport-rommel niet meer kunnen verkopen aan de woekerprijzen die ze voorheen konden vragen en daarom maar beginnen te zeuren op alles wat hun paarden niet zijn.

Waarom zou een recreatieruiter die een stoere veelzijdige boscrosspony wil, dat moeten doen met de 'overschot' van die professionele sport-fokkers? Terwijl een fijn gefokte kruising, dat doel net zo goed en misschien zelfs beter kan invullen?

Prima als een recreant een stoere pony wil, dat is een verstandige recreant. Wbt jouw meningen over stamboeken, je hebt je daar gezien je uitingen weinig in verdiept, dat zijn geen meningen van "enkelen". Dat is een regelrechte kleinering van de betrokken fokker die met veel zorg een goed veulen probeert te fokken. En met "GELD" heeft dat helemaal niet te maken het kost doorgaans meer dan het opbrengt.
Het is de liefde voor de hobby die de meeste fokkers doet doorgaan en ook zij laten veelal hun goede merries (weet je wat die gekost hebben voor ze voldoen aan de normen van een goede fokker) regelmatig leeg omwille van de stagnerende markt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:18

Sarabande, je hebt het over een gebrek aan financien, tijd en kennis van de bokkers in dit topic. Als je dit soort zaken vaker schrijft, is het niet verwonderlijk dat je reacties op jouw posts als persoonlijk ervaart. Ik ben namelijk een bokker in dit topic en voel me door bovenstaande opmerking van jou aangesproken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:30

Maar dat is nu juist het punt. Het stikt van de sportpaarden. Slechts een zeer beperkt deel heeft het 'geluk' daadwerkelijk ver te komen door een combi aan zeer goede genen en de juiste ruiter.
De rest wordt uiteindelijk het overschot wat met aan de recreatieruiter probeert te verslijten

Terwijl deze juist een gewoon stabiel recreatiepaard willen, gezond en met geschikt psyche voor ontspannen boshobbelen. En daar is wel degelijk een tekort aan.
Aan sportpaarden niet.

Dravers zijn overigens ook sportpaarden. Topsporters, wel te verstaan en voor de toppers is wel degelijk een internationale markt waar enorm geld in om gaat.
Maar omdat iedereen hoopt op die toppers wordt er als de idioten met paarden van naam gefokt.
Wat te denken van een Nevele Pride? De hengst was een legende. Een paar nakomelingen hebben het ook heel ver geschopt, maar het merendeel uiteraard niet. Die verdwenen op de gewone markt, niet zelden via de handel richting recreatie. Als je je realiseert dat Nevele berucht was vanwege zijn karakter, en dat zijn nakomelingen die karaktergenen ook overnamen, kun je je wel voorstellen hoe 'geschikt' deze paardjes zijn voor de hobbydressuur of recreatie.
Huidig voorbeeldje is Wall Street Banker. Scroll ff naar beneden om foto's te zien... jaja, dat paard met muilkorf, wat gehanteerd wordt met leidstokken....
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8112002
Jaaaaaaa..... gewild voor de fok... echtwaar. Karakter eigenschappen komen ook bij de nakomelingen. Karakter was als veulen al duidelijk, waar hij ook geen normaal sociaal gedrag naar kudde genoten liet zien.
Maar hij presteert he... dus wordt er mee gefokt (tot op heden 397 nakomelingen) hopend op een nieuwe legende. (internationaal)
Maar hoeveel van zijn vele vele nakomelingen zullen werkelijk de top bereiken? En wat gebeurt met de rest?
Dat bedoel ik...

En eerlijk gezegd maakt niemand mij wijs dat dit alleen in de drafsport gebeurd...
Want hoeveel spring en dressuurpaarden met ouders met grote namen komen werkelijk in de top? En waar blijft de rest?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 08-12-10 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:33

subtop
nationaal
landelijk & regionaal
fokkerij
recreanten
grasmaaier
salami

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:41

Sammyoo schreef:
Sarabande, je hebt het over een gebrek aan financien, tijd en kennis van de bokkers in dit topic. Als je dit soort zaken vaker schrijft, is het niet verwonderlijk dat je reacties op jouw posts als persoonlijk ervaart. Ik ben namelijk een bokker in dit topic en voel me door bovenstaande opmerking van jou aangesproken.

Als je niet genoeg geld en tijd hebt moet je helemaal geen paard aanschaffen.
Wat nu gebeurt is dat men op de kosten gedrukt wordt.
En als je het niet meer kan betalen, kan je een fijn gezond paard altijd verkopen, over de rest gaat de OP.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:46

sarabande schreef:
Prima als een recreant een stoere pony wil, dat is een verstandige recreant. Wbt jouw meningen over stamboeken, je hebt je daar gezien je uitingen weinig in verdiept, dat zijn geen meningen van "enkelen". Dat is een regelrechte kleinering van de betrokken fokker die met veel zorg een goed veulen probeert te fokken. En met "GELD" heeft dat helemaal niet te maken het kost doorgaans meer dan het opbrengt.
Het is de liefde voor de hobby die de meeste fokkers doet doorgaan en ook zij laten veelal hun goede merries (weet je wat die gekost hebben voor ze voldoen aan de normen van een goede fokker) regelmatig leeg omwille van de stagnerende markt.

Dan ben jij behoorlijk aan het navelstaren.
Ik geloof best dat jij binnen 'jouw' fokdoel zorgvuldig te werk gaat bij het fokken van je veulens.
Maar jouw fokdoel is daarmee niet noodzakelijk het mijne.
Dus ja 'enkelen'. Ik ben Belg dus misschien dat een regionaal verschil meespeelt, maar meer dan 50% van de mensen met paarden die ik ken hebben helemaal niet de ambitie om wedstrijden te gaan rijden. Wat moeten ze dan met een sport-gefokt paard?
Dus dan vraag ik mij af, wie mag dan bepalen wat wel en niet een goed paard is?

Ik durf bijvoorbeeld gerust zeggen dat de hengst die wij hadden uitgezocht, jou waarschijnlijk gillend doet weglopen bij het idee dat hij in de buurt van jouw merries zou komen. :+
Het was een Lusitano, ex-stierenvechterspaard, gedrongen type dat kan draaien op een dubbeltje en enorme kracht om zich te verzamelen, verder gewoon correct bewegend maar klassiek en kortgelijnd en tov 'sportpaarden' met niet echt veel ruimte in zijn gangen.
Maar daarmee hebben wij de keuze voor die hengst niet minder zorgvuldig gemaakt, dan jij. We zijn die hengst zelfs gaan zoeken aan de andere kant van het land.

En wat geld betreft ga jij nu uit van je eigen rekening. Maar jij bent een zeer kleinschalige hobbyfokker.
Ik kom zelf wel eens op zeer grote springstallen waar 100-den veulens worden gefokt of jonge paarden worden opgefokt.
Wees maar zeker dat die hun kostenplaatje er heel anders uit ziet. Die hebben hectaren en hectaren land, doen alles in eigen beheer en besteden hun opfok vaak uit in het buitenland. En bekende stal in de Limburg stuurt heel veel jonge dieren naar het Oostblok bijvoorbeeld. Hier in de regio zit een immens grote stal die gronden bezit in Frankrijk etc...
En bij de plaatselijke fokkerij kan je je eigen veulen laten inscharen voor 750 per jaar. (Dus die prijs is al commercieel :+ En ze komen daar niks te kort.)
Wees maar zeker dat er nog steeds winst gemaakt wordt, anders hadden die stallen geen bestaansrecht.

En als we het dan toch over 'kwantiteit' hebben, stel ik mij de vraag wie daar achter zit. Zulke stallen of de hobbyfokker met zijn ene jaarlijkse veulentje?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:55

nou van dat oostblokgebeuren zijn ze -bijna - allemaal van een koude reis teruggekomen ..ik heb er indertijd honderden zien weerkomen van drie jaar opfok in Polen ..het beloofde land :+ ..men kon gedurende een jaar de paarden wegsteken voor publiek en ze extra voeren om ze terug op normaal gewicht en sterkte te laten komen
en je moet geen vergelijk maken met die paar sportstal die honderden veulens per jaar opfokken ..als er daarvan 2 op 5-6 jarige leeftijd vertrekken voor tonnen € en tien hele beste paarden voor goed geld dan maken die het verlies of de win win van al de rest goed ..en zo moet je het doen ..

aan 750 per jaar zal je toch heel goed moeten zoeken die vind je niet in elk dorp ..en dan zit de hoefsmid en de Da zeker niet inbegrepen ..denk dat " De Burd " met 900 oid één van de goedkoopste is ..dus ik zit met mijn gemiddelde van 100 per maand zeker niet zo veraf

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:58

Luckystory schreef:

Kijk daar gaan we weer, zoals eerder gezegd hou je toch eens bij het onderwerp en wordt niet altijd persoonlijk, hoe moeilijk is dat toch.

Ik ben niet bekend met Belgische stamboeken, ga er vanuit dat als iemand op een Nederlands paarden forum stamboeken aanvalt dat dat Nederlandse stamboeken betreft, dus een beetje duidelijkheid zou al veel misverstanden kunnen voorkomen.
Ik ben wel op de hoogte met de intensie van het Nederlandse stamboek en daar wordt niet door "enkelen" beslist maar is er nogal wat inspraak en zelfs dan is niet iedereen het er mee eens.

Indien die grote fokkers er mee kunnen verdienen, moeten ze op zijn minst kwaliteit fokken. Als dat jouw smaak niet is betekent dat niet dat dat slecht is. Overigens voor 750 euro kan niemand in deze tijd een warmbloedveulen opfokken zonder dat het wat te kort komt, daarvoor zijn de prijzen van het voer, ook het ruwvoer, te hoog. Ook in België

edit zie dat besita eigenlijk al hetzelfde zegt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:09

Persoonlijk denk ik, dat het probleem grotendeels ligt bij de recreant zelf. Zij zouden zich eerst veel en veel beter moeten scholen, voordat ze een paard aanschaffen. Met een keer in de week lessen op de manege, kan je leuk in het groepje rond sturen, maar vaak nog geen eigen paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:32

Johanna59 schreef:
Persoonlijk denk ik, dat het probleem grotendeels ligt bij de recreant zelf. Zij zouden zich eerst veel en veel beter moeten scholen, voordat ze een paard aanschaffen. Met een keer in de week lessen op de manege, kan je leuk in het groepje rond sturen, maar vaak nog geen eigen paard.

Een veel groter probleem vind ik zelf als recreant zijnde dat er aan een gezond recreatie paard met gezond psyche niet aan te komen is.
Je wordt doodgegooid met de afvalprodukten van de sportwereld, maar een geschikt paard voor iemand die zorgeloos door de natuur wil zwerven is zoeken naar een naald in de hooiberg

En nee... ik zoek geen braaf rustig paard met stabiele persoonlijkheid omdat ik niet kan rijden. Ik rij al mijn heel leven, heb tussen paarden gewerkt, pony's klaargestoomd voor zadelproef en heel erg veel les gehad.
Maar ik ben 50, heb geen beste rug meer (door een ongeluk met een paard) en geen ambities in wedstrijdsport. Alles wat ik wil is een gezond paard die niet van iedere scheefliggende kiezel schrikt, waarmee ik onbekommerd met echtgenoot door de bossen kan zwerven en uiteindelijk misschien zelfs meerdaagse tochten mee kan maken.
Een gezond paard.
En laat daar in deze tijd van paardenoverschot niet aan te komen zijn

En ik ben echt niet de enige met dat probleem.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:37

even toch een stuk O P erbij halen want het gaat toch niet over verschil sport of niet sportpaard ..
men wil quota opleggenaan paardenfokkerijen ..wie zegt dat het gaat op bepalen met welke merries je mag fokken ..?Misschien wil men wel bekijken hoeveel veulens je kan fokken in verhouding tot de beschikbare grond / stalling ..dat zou ik pas een redelijk idee vinden ..hoeveel wordt er niet gefokt terwijl men niet eens een stal of land heeft voor het veulen en de merrie ..en dat veulen mùoet dan ineens voor de winter verdwijnen aan dumpingprijzen omdat er gewoon geen stalling voor handen is en men het geld niet "over " heeft om hem in de opfok te laten opgroeien en dan komen er veulens voor 500 € op de markt ..en mensen die eigenlijk het geld niet hebben om een paard te onderhouden denken dan das geen geld ..maar men vergeet dat ie na 5 maanden meer heeft gekost aan onderhoud dan dat ie gekost heeft

"De jongste maanden is de waarde van een paard aanzienlijk gedaald. Dit komt omdat er een overaanbod aan paarden is. Bovendien is de prijs van het paardenvoeder sterk gestegen door de hoge graanprijzen. Ook de winter die voor de deur staat, zorgt ervoor dat veel mensen hun paard liever kwijt zijn. Paardenasielen kampen nu al met een opvangtekort.

“Heel wat mensen miskijken zich op de lage aankoopprijs voor een paard en schaffen er zich één aan zonder rekening te houden met de hoge kosten voor verzorging en onderhoud”, beweert van Noppen. Volgens hem lopen de kosten voor een paard al gauw op tot 200 à 500 euro per maand, naargelang men over eigen infrastructuur beschikt of het paard in een manege onderbrengt.

“Almaar meer paarden worden verwaarloosd. Het is belangrijk dat een koper eerst kan bewijzen dat hij over voldoende plaats en mogelijkheden beschikt om het dier goed te verzorgen alvorens hij er één aanschaft.” Dat kan volgens het N-VA-parlementslid door het tonen van een eigendomsakte of een huurcontract van een weide of van een contract bij de manege.

Daarnaast stelt Van Noppen ook voor dat er maatregelen komen om het aanbod van paarden te beperken, door bijvoorbeeld quota op te leggen aan paardenfokkerijen. “Daardoor zal de prijs opnieuw stijgen en zullen mensen minder geneigd zijn tot impulsaankopen”, beweert hij.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:37

besita schreef:
nou van dat oostblokgebeuren zijn ze -bijna - allemaal van een koude reis teruggekomen ..ik heb er indertijd honderden zien weerkomen van drie jaar opfok in Polen ..het beloofde land :+ ..men kon gedurende een jaar de paarden wegsteken voor publiek en ze extra voeren om ze terug op normaal gewicht en sterkte te laten komen

De stal waar ik van spreek, heeft pas vorig jaar z'n eerste lading weggestuurd. Voor zover ik geïnformeerd ben. ;)
Hun absolute toppaarden hebben ze wel thuis gehouden. Maar de rest: :evaw:

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:38

Liljebo het staat op Mp en kapaza boordevol met dat paarden ..maar er is een hele lijst wat de koper erbij wil ..kleurtje , leeftijd geslacht lief mooi en weinig kosten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:39

Luckystory schreef:
besita schreef:

De stal waar ik van spreek, heeft pas vorig jaar z'n eerste lading weggestuurd. Voor zover ik geïnformeerd ben. ;)
Hun absolute toppaarden hebben ze wel thuis gehouden. Maar de rest: :evaw:

dat zegt genoeg ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:43

besita schreef:
even toch een stuk O P erbij halen want het gaat toch niet over verschil sport of niet sportpaard ..
men wil quota opleggenaan paardenfokkerijen ..wie zegt dat het gaat op bepalen met welke merries je mag fokken ..?Misschien wil men wel bekijken hoeveel veulens je kan fokken in verhouding tot de beschikbare grond / stalling ..dat zou ik pas een redelijk idee vinden ..hoeveel wordt er niet gefokt terwijl men niet eens een stal of land heeft voor het veulen en de merrie ..en dat veulen mùoet dan ineens voor de winter verdwijnen aan dumpingprijzen omdat er gewoon geen stalling voor handen is en men het geld niet "over " heeft om hem in de opfok te laten opgroeien en dan komen er veulens voor 500 € op de markt ..en mensen die eigenlijk het geld niet hebben om een paard te onderhouden denken dan das geen geld ..maar men vergeet dat ie na 5 maanden meer heeft gekost aan onderhoud dan dat ie gekost heeft[/i]

Dus ik moet aan kunnen tonen - als ik een veulen fok voor mezelf en geen ruimte heb om het zelf op te fokken dus dat uit handen geef - dat ik financieel in staat ben om het in de opfok te geven? Wat een onzin. Wat ik aan geld op mijn bankrekening heb staan is geen garantie dat ik dat geld ook aan de verzorging, opleiding, training van een paard uit ga geven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:49

sarabande schreef:
Luckystory schreef:

Kijk daar gaan we weer, zoals eerder gezegd hou je toch eens bij het onderwerp en wordt niet altijd persoonlijk, hoe moeilijk is dat toch.

Ik ben niet bekend met Belgische stamboeken, ga er vanuit dat als iemand op een Nederlands paarden forum stamboeken aanvalt dat dat Nederlandse stamboeken betreft, dus een beetje duidelijkheid zou al veel misverstanden kunnen voorkomen.
Ik ben wel op de hoogte met de intensie van het Nederlandse stamboek en daar wordt niet door "enkelen" beslist maar is er nogal wat inspraak en zelfs dan is niet iedereen het er mee eens.

Waarmee je dus eigenlijk bovenstaande quote van mij nogmaals bevestigt.
Jij blijft denken binnen jouw stamboek en de sportpaardenfokkerij.
En dat schrijf ik niet als persoonlijke aanval.
Mijn vraag blijft dezelfde. Waarom zou dat type van fokkerij meer bestaansrecht hebben dan het fokken van bruikbare kruisingen?

De openingspost over de quota komt trouwens uit Gazet van Antwerpen, ik neem aan dat de Belgische stamboeken dan ook behoorlijk relevant zijn? :+