Women2 schreef:Ik heb net even navraag gedaan bij een van de ruiters wat er exact gebeurd is...
Hier het verhaal van de ruiter die haar sleutelbeen brak en waarvan het paard afgemaakt is;
's ochtends vroeg zijn ze vanuit de manege met 10 paarden en een begeleider naar het strand gegaan. Wat in deze tijd van het jaar gewoon toegestaan is. Op het strand waren op dat moment nog maar weinig mensen (en honden) wanneer dit het geval is, gaan ze het strand namelijk niet op! Eenmaal op het strand stukje draven en stukje galopperen, iets wat hard, maar niet onverantwoord hard ging. Gewoon even lekker de benen strekken. De paarden kwamen in een stuk niet zichtbaar drijfzand terecht, waardoor ruiter en paard over de kop sloegen. Hierbij brak 1 paard zijn been, het andere paard mankeerde op het eerste oog niets (hoe het nu is, is mij onbekend) De ruiter van het paard wat zijn been brak heeft hierbij nooit bekneld gelegen onder haar paard, het paard lag naast haar.
Op het strand zijn GEEN wandelaars geweest die hebben gewaarschuwd voor drukte of drijfzand, wanneer dit het geval is, gaan ze namelijk niet het strand op.
Wel heeft het Rijkswaterstaat laten weten dat ze die ochtend op het strand waren voor controle op drijfzand, gezien daar geruchten van rond gingen. Hier waren dus nog geen waarschuwingen voor afgegeven.
Ook hebben de ruiters niet over een zandbank heen gegaloppeerd, beiden weten dat dit niet verstandig en onverantwoordelijk is en de betreffende manege staat dit niet eens toe!
Het betrof ook geen lease of huur paarden. Het waren gewoon manege paarden die bij alle ruiters bekend waren, gezien er in de les ook op gereden werd.
In eerder bericht heb ik al vermeld hoe de ruiter zich voelt, hoe het met de andere ruiter gaat is mij onbekend.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat het een ONGELUK betreft, iets waar geen van de ruiters niets aan heeft kunnen doen. Het had ook een van de andere 10 kunnen overkomen of er waren er meer gevallen. Het had zoveel erger gekund.
Ik stel dan ook voor om op te houden met te zeiken op de ruiters en de manege. Niemand valt iets te verwijten. En mocht je iets willen weten, vraag het dan ipv te speculeren!
Om het dan even volledig te maken, ook de tweede update (geschreven tijdens het telefoon gesprek met de betreffende ruiter)
@ Lieveli; dit ongeluk betrof die van zondag ochtend, met een groep ruiters en paarden van manege de hoef in egmond, waarbij een paard een been brak en ingeslapen is en waar het betreffende krantenartikel in de openingspost over gaat. Een ander ongeluk dus als waarbij die pony zn elleboog brak.
@ yellowcab; dank je